• Cupcakerina

Min katt snuttar - är det normalt?

Hej gott folk! Min katt snuttar på sin svans och jag undrar ifall det är normalt? Och hur får man katten att sluta?

Jag skulle beskriva det som att hon nafsar/tuggar och suger på svansen samtidigt. Såklart låter det också vilket inte är överdrivet uppskattat när jag ska sova.

Har frågat en veterinär och det enda svaret jag fick var att jag skulle testa droppa citron på delen av svansen som Zyra snuttar på. Det skulle säkert fungera om hon inte var förtjust i just citron, vilket jag upptäckte innan jag satte det på svansen.

Finns det fler därute som har katter som sysslar med sånt och hur fick ni kissen att sluta? Tack på förhand :)

• Svar på tråden Min katt snuttar - är det normalt?
  • Loppsan
    Loppsan skrev 2013-12-17 23:09:56 följande:
    Hade en katt som gjorde så. Mamman hade blivit påkörd när kullen var åtta veckor. Tyvärr upphörde inte snuttandet. En dag hade han tuggat och sugit på svansen så att håret var borta och det blödde och blev infekterat.

Vi hade också en av hans systrar från samma kull och hon gjorde igen så.
  • Cupcakerina
    nemo1 skrev 2013-12-17 23:04:21 följande:
    Jag tror då på understimulans. Köp en kattkompis till katten.
    Det är ju inte bara att köpa en till.. Jag fick övertala min sambo ganska länge innan vi köpte Zyra. Min svägerska har däremot två katter och vi har börjat introducera dom för varandra, mycket för att vi ska kunna vara kattvakt åt varandra.
  • Cupcakerina
    Loppsan skrev 2013-12-17 23:11:18 följande:

Vi hade också en av hans systrar från samma kull och hon gjorde igen så.
    Oj! Ja, jag antar att jag får leva med det eviga snuttandet. Men ni hade alltså två katter? Då lär det ju inte bero på understimulans, eller?
  • Birmafröken
    Cupcakerina skrev 2013-12-17 23:05:33 följande:
    Hon tuggar inte bort päls, för jag kollar hennes svans i princip varje dag. Men hon snuttar alltid på samma ställe på svansen, ca 2-3 com från svanstippen och den är genomblöt ifall jag inte tar bort den från henne.

När vi ska sova och hon börjar snutta så brukar jag hålla på hennes svans (inte hårt utan bara har handen på) och efter ett tag då är det inte lika intressant längre. Samma sak ifall jag "gömmer" svansen under hennes filt, då låter hon den vara.

Hur gammal är katten? Om du inte vill skaffa henne en kattkompis för att öka stimulansen (och kanske även tryggheten) i hennes tillvaro, kan du försöka lägga in mer tid på lek och mer miljöberikning genom att kattanpassa hemmet och göra miljön mer spännande och mer utmanande för henne.

Förutom det skulle jag satsa på att bryta vanan att snutta på svansen genom att sätta på henne en krage/tratt när hon inte är under uppsikt.

Feliway som man pluggar in i eluttaget kan minska stress och oro eftersom den avger doftferomoner som katter känner sig lugna och harmoniska av..
  • Birmafröken
    Cupcakerina skrev 2013-12-17 23:14:33 följande:
    Oj! Ja, jag antar att jag får leva med det eviga snuttandet. Men ni hade alltså två katter? Då lär det ju inte bero på understimulans, eller?

Understimulans, oro, stress, otrygghet...det kan finnas många orsaker till onormala beteenden, men oftast är det något i kattens tillvaro eller själva grundtrygghet som inte är bra.
  • Loppaan

Har en pläd som är luddig på ena sidan och på den snuttar gärna min katt också. Gör det bara då jag tar honom till sängen när det är sovdags. Han tycker nog bara att det är mysigt :)

• Cupcakerina
    Birmafröken skrev 2013-12-17 23:18:06 följande:

Hur gammal är katten? Om du inte vill skaffa henne en kattkompis för att öka stimulansen (och kanske även tryggheten) i hennes tillvaro, kan du försöka lägga in mer tid på lek och mer miljöberikning genom att kattanpassa hemmet och göra miljön mer spännande och mer utmanande för henne.

Förutom det skulle jag satsa på att bryta vanan att snutta på svansen genom att sätta på henne en krage/tratt när hon inte är under uppsikt.

Feliway som man pluggar in i eluttaget kan minska stress och oro eftersom den avger doftferomoner som katter känner sig lugna och harmoniska av..
    Hon är 6 snart 7 månader. Jo, jag har funderat på att köpa ett roligare klätterträd till henne. Men annars är det helt klart något som jag ska tänka mer på, hon har rätt mycket leksaker kanske lite för mycket. Jag brukar ändå plocka bort några och ta fram andra för att det ska bli nytt och intressant igen.

Men att leka med henne är ju inte särskilt jobbigt, så nog kan jag avsätta mer tid för det. Det är ju värt några försök i alla fall :)

Gällande tratt så ska hon kastreras på fredag vilket är mitt hopp på att hon ska sluta. Om inte annat blir det några dagar utan snuttningar. :)
  • Cupcakerina
    Birmafröken skrev 2013-12-17 23:23:47 följande:

Understimulans, oro, stress, otrygghet...det kan finnas många orsaker till onormala beteenden, men oftast är det något i kattens tillvaro eller själva grundtrygghet som inte är bra.
    Vi har haft byggarbetare som varit och bytt fasaden hos oss, vilket såklart lät och var allmänt jobbigt för mig, sambon och självklart Zyra. Däremot började hon ju snutta redan innan dom var här och höll på, men hon har ändrats sen bygget började. Nu är allt klart och hon börjar bli lugnare. Mer pratglad har hon också blivit, vilket jag tycker är mysigt att höra på.
  • södertälje

Min Turbo snuttar på våra öronsnibbar.Han är 9 år nu och var 16 veckor när han kom.Som kattunge snuttade han sönder öronsnibbarna på oss,nu snuttar han bara ett par snutt när han myser.

• Capt Janeway
    Cupcakerina skrev 2013-12-17 23:11:27 följande:
    Det är ju inte bara att köpa en till.. Jag fick övertala min sambo ganska länge innan vi köpte Zyra. 
    Ja, kanske hon behöver en kompis. Du kan ju berätta att ha två katter är till och med enklare än att ha en eftersom de underhåller varandra.

Ju yngre katten är när man skaffar kompis desto lättare är det att de accepterar varandra och blir kompisar.
  • Thotis90
    Dr Mupp skrev 2013-12-17 22:39:13 följande:
    du kommer får ta bort textilier för att katten inte ska snutta på dem. 
    Det gjorde en av mina katter... Skitirriterande då den bilden luggade. Man ville ogärna att hon skulle få det i halsen (annars störde jag mig inte på det).
    Oförklarligt barnlös - hedblom.blogg.se
Svar på tråden Min katt snuttar - är det normalt?