• bönan32

    Tips på champange till nyår??

    Hej hej..
    Behöver tips... för en som e totalt okunnig inom alkohol o vinområdet...
    men om man ska på fin middag med ett sällsskap o man ska ta med sig champange, riktig alltså... vad kan ni rekommender då?? Gärna nåt som räknas som fint men inte är alltför dyrt... men det ska int eheller vara billigaste flaskan så att säga... tipsa mig, o lär mig gärna lite oxå

  • Svar på tråden Tips på champange till nyår??
  • bönan32
    Duckan skrev 2013-12-18 15:42:11 följande:
    Dom Perignon
    ah.. den finaste av de finaste eller?? sån kanske man ska köpa för att impa lite då?
  • Duckan

    För egen del är Dompan inte en favorit så jag skulle inte köpa den, men om du tror att dina vänner uppskattar så absolut, köp den.

  • Monchichier
    bönan32 skrev 2013-12-18 15:43:14 följande:
    ah.. den finaste av de finaste eller?? sån kanske man ska köpa för att impa lite då?
    Mja, det är egentligen inte den finaste.
    Men det är vad alla wannabes tror är det finaste av det finaste.

    Dompan är väl lite som Dodge Viper är i bilvärden. Ser skithäftig ut, men alla som kan bilar vet att man får en bättre känsla av att sitta i en plasteka än den bilen.
  • Duckan

    Monchichier, för att inte tala om den hypade Christal! Har druckit det en gång och det var fasen inte det godaste jag fuktat läppen med.

  • bönan32
    Duckan skrev 2013-12-18 16:12:02 följande:
    Monchichier, för att inte tala om den hypade Christal! Har druckit det en gång och det var fasen inte det godaste jag fuktat läppen med.
    den där rose moet? som nån pratade om.. vad kostar den? hittar inte den på s hemsida.. den verkar vara nåt i min smak ju
  • Monchichier
    Duckan skrev 2013-12-18 16:12:02 följande:
    Monchichier, för att inte tala om den hypade Christal! Har druckit det en gång och det var fasen inte det godaste jag fuktat läppen med.
    Den går ju hem hos Madonna så varför inte?
    Men ja, jag håller med dig
  • kattm

    Jag tycker om Veuve Clicquot, den torra varianten (brut). Den kostar ca 400:-. Ett av de få vita viner jag uppskattar, annars håller jag mig till rödvin.

  • Monchichier
    bönan32 skrev 2013-12-18 16:28:05 följande:
    den där rose moet? som nån pratade om.. vad kostar den? hittar inte den på s hemsida.. den verkar vara nåt i min smak ju
    Den kostar runt 200 för en demi
    Runt 400 för en standard
  • Åttiotalist
    bönan32 skrev 2013-12-18 15:10:51 följande:
    allt för dyrt är typ en flaska för 1000 kr.. det känns som att ta i lite.. men allt under det är ok. Hittar ff inte på systemets hemsida... sökte på vita viner men champange kommer inte upp under mouuserande. Det rosa champanget ni pratade om lät som nåt i min smak.. :)

    Moet är inte värt pengarna. Satsa på en flaska Bollinger eller Pol Roger, båda två är fantastiska champagnehus.
  • UniqueSnowflake
    Åttiotalist skrev 2013-12-18 17:00:36 följande:
    Krug är ett annat bra champagnehus.
    Ja! Så hette den jag drack senast. Tack, tråden, ska lägga det på minnet.

  • bönan32
    Maria 434 skrev 2013-12-18 15:17:58 följande:


    Den funkar inte tyvärr

    Du anger så här:
    Varugrupp: "fler alternativ" klicka i mousserande
    Land: Frankrike
    Distrikt: Champagne


     


    ehh.. ok, 841 träffar.. kan man sortera så man får fram mindre träffar?
  • Monchichier
    bönan32 skrev 2013-12-18 19:37:33 följande:
    ehh.. ok, 841 träffar.. kan man sortera så man får fram mindre träffar?
    Du kan tex välja prisintervall
  • Flash Gordon
    bönan32 skrev 2013-12-18 14:07:41 följande:
    Hej hej..
    Behöver tips... för en som e totalt okunnig inom alkohol o vinområdet...
    men om man ska på fin middag med ett sällsskap o man ska ta med sig champange, riktig alltså... vad kan ni rekommender då?? Gärna nåt som räknas som fint men inte är alltför dyrt... men det ska int eheller vara billigaste flaskan så att säga... tipsa mig, o lär mig gärna lite oxå

    Launois.
    http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=7329

    Lite mer smak än många andra.

    Men drick champagnen som fördrink eller till förrätten för att få ut mest av den.

    Vid tolvslaget duger vilket mousserande som helst (nästan).
  • bönan32
    Flash Gordon skrev 2013-12-19 11:45:51 följande:

    Launois.
    www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=...

    Lite mer smak än många andra.

    Men drick champagnen som fördrink eller till förrätten för att få ut mest av den.

    Vid tolvslaget duger vilket mousserande som helst (nästan).
    Många som säger att man ska dricka champagnen innan tolvslaget... som fördrink osv.. e det så eller?

    Vad ska man köra för mousserande vin till tolvslaget då?
  • Catti41
    bönan32 skrev 2013-12-19 11:54:02 följande:
    Många som säger att man ska dricka champagnen innan tolvslaget... som fördrink osv.. e det så eller?

    Vad ska man köra för mousserande vin till tolvslaget då?

    Om man äter en massa mat och dricker  t e x rödvin eller öl till så har man pajjat smaklökarna. Det är extremt onödigt att dricka champagne till tolvslaget då. Så bortkastat. Till tolvslaget kan man lika gärna skåla i bubbelvatten. Men vill man ha ploppen när korken far ur kan man köpa en flaska Cava, kostar under 100-lappen. Eller varför inte alkoholfritt. :)

    Champagne som fördrink däremot, eller till förrätten, särskilt om den består av fisk, skaldjur, eller säg chevre eller nåt sånt.
  • Flash Gordon
    bönan32 skrev 2013-12-19 11:54:02 följande:
    Många som säger att man ska dricka champagnen innan tolvslaget... som fördrink osv.. e det så eller?

    Vad ska man köra för mousserande vin till tolvslaget då?
    Cuvee Jean-Lousie för 69 kronor räcker bra vid tolvslaget.

    http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=7425

    Den där vitlöksgratängen ni hade till oxfilén kommer ändå att dominera smaklökarna då så varför slösa en 300 kronors flaska på nåt du inte har någon glädje av ändå?
Svar på tråden Tips på champange till nyår??