• Dexter dot com

Betala för att hjälpa till?

Min kompis har en bekant som behöver hjälp med sin häst då han inte hinner med den 7 dagar i veckan. Kompisen frågade om jag var intresserad av att rida och motionera hästen ett par dagar i veckan och jag har nu varit där och ridit ett par gånger. Det känns bra och jag kan tänka mig att fortsätta då hästen är trevlig och passar mig. Då säger ägaren att han vill ha betalt om jag ska rida.....
    Jag har varit medryttare och hjälpt många ägare men aldrig någonsin har det varit prat om pengar utan dom har varit tacksamma att hästen fått motion.

Är det vanligt att man kräver pengar av den som hjälper till och vad brukar summan ligga på om man pratar om ca 8 tillfällen i månaden?

• Svar på tråden Betala för att hjälpa till?
  • Madick
    Dexter dot com skrev 2014-02-02 09:17:28 följande:
    Jag förstår att det inte är lätt att hitta en bra och pålitlig medryttare och just därför förstår jag inte varför man vill ha betalt när man faktiskt hittat en? Hästen står idag 2-3 dagar i veckan eftersom han inte hittat någon som är beredd att betala vilket innebär att han både går miste om dom pengar han vill ha och att hästen motioneras....

Visst är det upp till var och en men min fråga var om det var vanligt.

Tror faktiskt många kvällsarbetande gladeligen skulle låta deras hund hellre ligga i din soffa och mysa än ligga ensam hemma och inte skulle dom kräva dig på pengar för det ;)

Tyvärr så har alla icke betalande varit sådana som inte går att lita på, som skapar mer problem än hjälp. Skulle jag hitta guldkornet jag skulle önska behövs heller ingen betalning då det verkligen blor en avlastning och någon jag litar på som får njuta av min dyra, väluppfostrade, välridna,försäkrade häst.

Som hästägare står jag för all risk. Kanske den som vill ha pengar onte tycker det är så farligt att låta hästarna vila några dar i veckan, de blir iaf inte sönderridna och hen vet att hästarna behöver tillsyn varje dag, inte ngt som dyker upp på sms kl 21.
  • sextiotalist
    Madick skrev 2014-02-02 20:47:12 följande:

Tyvärr så har alla icke betalande varit sådana som inte går att lita på, som skapar mer problem än hjälp. Skulle jag hitta guldkornet jag skulle önska behövs heller ingen betalning då det verkligen blor en avlastning och någon jag litar på som får njuta av min dyra, väluppfostrade, välridna,försäkrade häst.

Som hästägare står jag för all risk. Kanske den som vill ha pengar onte tycker det är så farligt att låta hästarna vila några dar i veckan, de blir iaf inte sönderridna och hen vet att hästarna behöver tillsyn varje dag, inte ngt som dyker upp på sms kl 21.
    Min syster har haft flera medryttare under sina 20 år som hästägare och det har varit guldkorn alla utom en (som inte fick vara det längre) och det har varit svårridna och välutbildade hästar, som kräver sin ryttare. Och ingen har betalat ett enda öre, förutom egna tävlingsavgifter, egna träningsavgifter etc
  • Madick

Att hitta sådana medryttare är verkligen guld värt, och det vet nog de flesta hästägare också. Själv både red och tävlade jag andras hästar utan att betala när jag var yngre, men det var ju ägare som sett mig och kände till hur jag var som person och hästmänniska. I dagsläget kan jag inte komma på någon jag skulle vilja ha som medryttare förrutom redan hästägare och då har jag ju inget annat val än att annonsera och då måste någon sorts sorteringsprocess samt försäkring tas, i mitt fall väljer jag att be om betalt. Allting går att förhandla.

• Sarah84

Jag har haft medryttare, men aldrig begärt de ska betala, låter helt galet. Sen när ska man betala för att utföra en tjänst? Borde ju vara tvärtom isåfall.  Det jag däremot haft som krav är att de mockar, gör ordning mat/vatten till den häst de ridit.

• straw2008

I sthlm "kostar" det mellan 1000-1800 ca för att få rida någon annans häst så pass mkt.

I kinamockaskogen.....
  • Dr Mupp
    Sarah84 skrev 2014-02-16 02:41:06 följande:
    Jag har haft medryttare, men aldrig begärt de ska betala, låter helt galet. Sen när ska man betala för att utföra en tjänst? Borde ju vara tvärtom isåfall.  Det jag däremot haft som krav är att de mockar, gör ordning mat/vatten till den häst de ridit.
    Du betalar inte för att hjälpa till. Du betalar för lyxen att få rida.Varför ska hästägare sponsra med gratisridning? Ren häst far inte illa av att stå några dagar i veckan. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • straw2008

Jag betalade för att få mockat för min häst, men TOG betalt för att de skulle få rida. De dagar de red hade de hästen som sin egna o hade inget ansvar som mocking osv. Det finns absolut gratishästar att hitta, outbildade eller gamla travare.

I kinamockaskogen.....
  • Sar

Betala eller inte beror både på häst (välutbildad/outbildad), avstånd (står på ensligt beläget stall el. stadsnära) samt på hur duktig du själv är som ryttare (sliter du på hästen eller gynnar du den).
    Jag har själv både ridit gratis, betalat samt fått betalt som medryttare och som ägare har jag haft både betalande medryttare samt de som fått rida gratis. Allt beror på omständigheterna.

• sextiotalist
    straw2008 skrev 2014-02-17 20:32:49 följande:
    Jag betalade för att få mockat för min häst, men TOG betalt för att de skulle få rida. De dagar de red hade de hästen som sin egna o hade inget ansvar som mocking osv. Det finns absolut gratishästar att hitta, outbildade eller gamla travare.
    Nåja, min bild är annorlunda, och de jag känner som har häst, har inga outbildade hästar (tävlar medelsvår och uppåt) men skulle aldrig tänka sig ta betalt av någon som hjälper till med deras häst. Men å andra sidan så har de flesta haft samma medryttare i många
  • straw2008
    sextiotalist skrev 2014-02-18 06:15:55 följande:
    Nåja, min bild är annorlunda, och de jag känner som har häst, har inga outbildade hästar (tävlar medelsvår och uppåt) men skulle aldrig tänka sig ta betalt av någon som hjälper till med deras häst. Men å andra sidan så har de flesta haft samma medryttare i många

Ok jag bor i sthlm o hade min häst väldigt fint uppstallad nära "stan" o kommunikationer. Den sista som hjälpte mig i 2 år köpte sen min häst. Fanns ingen i de stall jag stått i som inte tagit betalt.
    I kinamockaskogen.....
  • Madick

I storstäder kostar det multum att ha häst och begränsat med stallplatser. Det är ju skillnad att ha häst strax utanför Sthlm och betala 6500 kr/mån för stallplatsen mot att stå på landet och betala 2000 kr/mån.

• Hallonbåt02

Är man i akut hjälp av en medryttare så är det ju bra om man får tag på en person som ser ut att passa bra med hästen.
    Jag kan även tycka att man bör tala om eventuella utgifter och vad som förväntas av medryttaren innan ridning så att personen ifråga är förberedd på vad det innebär att vara medryttare till just den hästen.
    Om ägeren frågar personen/medryttaren om hon vill motionera hästen så tycker jag inte betalning ska ske men om det däremot  är medryttaren (okänd person) som frågar ägaren så tycker jag att betalning ska ske då ägaren lika gärna kan ha en person som redan är lämpad till att rida hästen men även en liten försäkring på att motioneringen blir gjord.

• ernstina
    Dr Mupp skrev 2014-02-17 18:10:41 följande:
    Du betalar inte för att hjälpa till. Du betalar för lyxen att få rida.Varför ska hästägare sponsra med gratisridning? Ren häst far inte illa av att stå några dagar i veckan. 
    Assumption is the mother of all Fuck ups
  • piubellacosa

För att någonstans bena ut:

- Vissa hästägare anser det vara rimligt att ta betalt för att medryttaren "hyr" hästen
    - Vissa hästägare anser det vara orimligt att ta betalt för att ha någon som hjälper en och avlastar tidsmässigt

- Vissa medryttare betalar gärna för att rida, billigare än ridskola
    - Vissa medryttare anser det orimligt att betala då man gör hästägaren en tjänst

Det blir någon konstig situation där alla tycker att de gör den andra parten en tjänst - medryttaren "hjälper" hästägaren med att avlasta tidsmässigt och hästägaren "hjälper" medryttaren att rida till bättre pris än på ridskola. Om någon vill ha betalt av mig som medryttare, så förväntar jag mig också en viss grad av delbestämmande, likt delfodervärdskap. Förväntas jag följa instruktioner och träningsupplägg utan egna initiativ så betalar jag icke.

När min medryttarhäst flyttade och jag sökte ny, satte jag ut en annons där jag beskrev mina kunskaper men förklarade att jag inte är villig att betala. Inom 2 dagar hade 10 st ringt, varav 2 stycken ville att jag skulle utbilda deras D-ponnyer. Och då är jag inget proffs, men har ridit länge från och till och är 25 år. Det talar sitt tydliga språk tycker jag - hästägare som sätter ansvarskänsla och person först. 

Svar på tråden Betala för att hjälpa till?