• QueenBeee

    Om din begravning skulle hållas på en valfri icke-religiös plats, vilken skulle det vara och varför?

    Jag valde kategorin Kropp & Själ, Filosofi för att.. För att, helt enkelt. :P

    Frågan är inspirerad av Torka Aldrig Tårar Utan Handskar, där Pauls begravningsceremoni hölls på en teater.
    Om jag själv inte begravdes i en kyrka skulle kanske jag också ha valt en teater. Det symboliserar min lilla konstnärliga sida, och kanske skulle man kunna göra en liten föreställning av det precis som Paul gjorde.

  • Svar på tråden Om din begravning skulle hållas på en valfri icke-religiös plats, vilken skulle det vara och varför?
  • Mandel
    puss skrev 2013-12-27 18:39:13 följande:

    fast det handlar inte om dig eller din tro, eller brist på tro för al del.
    det handlar om de anhöriga.
    Men det är ju min "begravning" och då ska väl mina önskningar respekteras på samma vis som man respekterar andra människors önskningar på deras dagar?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • puss
    Mandel skrev 2013-12-27 18:41:40 följande:
    Men det är ju min "begravning" och då ska väl mina önskningar respekteras på samma vis som man respekterar andra människors önskningar på deras dagar?

    kan man tycka, om man är ego. och du är ju inte ens där liskom. låt de som är där bestämma.
    *puss puss puss puss*
  • cloudberry79

    Kvittar, jag är ju död. Mina närmaste får bestämma hur och var de vill ha en ev begravningsceremoni. Förhoppningsvis kan man använda det mesta av kroppen till medicinska ändamål och de får gärna kremera resterna, i övrigt har jag inga önskemål.


    (M)amma till V -07 och E -12
  • Dr Mupp

    Sjukvården får ta det de vill ha, elda upp resten och använd pengarna som sparas till en brakfest. Det är min önskan.


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • kaffeamanda
    puss skrev 2013-12-27 18:47:19 följande:

    kan man tycka, om man är ego. och du är ju inte ens där liskom. låt de som är där bestämma.
    Att låta de anhöriga bestämma kan vara ännu mer ego. Tänk så många familjefejder och bråk begravningar resulterar i. Vem som ska visa sig älska den avlidne mest, vem som lägger ner mest tid och pengar på begravningen osv
  • Mandel
    puss skrev 2013-12-27 18:47:19 följande:

    kan man tycka, om man är ego. och du är ju inte ens där liskom. låt de som är där bestämma.
    Då har jag alltså gjort fel som närvarat vid andra människors begravningar eftersom jag inte har varit där för min skull utan för alla andras skull?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • LolliOlli

    Begravning?.. Som i jordfästning..  Hmm... Det var nog sak samma bara det inte är vid ett dagis, oljud har aldrig varit min melodi Skål 
    Jag tycker själv att begravningar är tungrodda så jag hoppas att man inte snålar på gravölet och kalasar ordentligt. Fira livet jag hade och allt jävelskap jag ställt till med  ist för att snörvla över att jag är borta. Ty, vi ska alla den vägen vandra..

  • ica

    Ingen begravning alls. Utan min kropp ska bara tas om hand på ett miljövänligt sätt.

  • elyse

    Det vet jag nog inte ännu. Jag väntar mitt första barn och hoppas att min alldeles egna lilla familj ska hitta något som är "vi" och i så fall göra något av det. Om de vill.  

  • beli

    Eftersom jag är djupt icke-troende så vill jag under absolut inga omständigheter hamna på nån kyrkogård e.d. när jag dött. Om jag måste välja så vill jag att min aska sprids i naturen, på en för mig betydelsefull plats. Gärna på samma plats där min mans aska sprids. Sen får det gärna bli en chosefri middag alla begravningsdeltagare emellan, med god mat och öl.

  • Djupeter

    Eftersom som jag är död får andra bestämma vad dom vill göra med mina kvarlevor. Jag bryr mig inte.

  • EnAnonumius
    Dr Mupp skrev 2013-12-27 19:31:58 följande:
    Sjukvården får ta det de vill ha, elda upp resten och använd pengarna som sparas till en brakfest. Det är min önskan.
    Håller med.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • ellabella90

    Någonstans där det inte kostar, jag vill inte ha en begravning då jag finner det onödigt att spendera pengar på mitt lik men för mina nära och kära skulle dom få ha en minnesstund eller något i den stilen men gärna inget som kostar.

Svar på tråden Om din begravning skulle hållas på en valfri icke-religiös plats, vilken skulle det vara och varför?