• Tuggummitatuering

3-åring vill ej sova dagtid - nu tröttkaos, hjälp!

Nu under jullovet har treåringen plötsligt slutat sova dagtid, från att alltid ha sovit 1-2h. Barnet vill helt enkelt inte, säger "jag är inte trött", "jag orkar inte" och en massa annat. Sitter upp och går så småningom iväg. Eftermiddagen är numera katastrofala med mycket frustration, ledsenhet och snäva marginaler som jag tolkar som trötthetsrelaterat. Barnet somnar vanlig tid ca 20-20.30 och vaknar nån timme senare än vanligt, dvs ca 06.30-07. Vi har låtit det gå några dagar och tänkt att barnet är redo att skippa dagsömnen, men eftermiddagarna blir bara värre och värre och alla mår dåligt. Försöker göra lugna aktiviteter men barnet är otroligt rastlöst och irriterat, känner knappt igen min lilla unge!! Hjälp oss snälla, vad kan vi göra? Ska det behöva vara så här och i så fall hur länge? Detta tär på oss alla. Hur kan vi hjälpa vårt barn? Desperat och trött förälder

• Svar på tråden 3-åring vill ej sova dagtid - nu tröttkaos, hjälp!
  • Alexi

Ts: min son sover också ute på förskolan, jag förstod inte vad det spelar för roll?

• Tuggummitatuering

Alexi: jag tänkte att det skulle vara konstigt/bökigt att växla mellan de olika vilorna, och förvirrande kanske. Vet inte riktigt? Kan uppdatera om någon undrar: idag vaknade vi kl 8, senaste någonsin faktiskt. Och idag har jag känt igen min lilla unge mycket mer. Absolut trött mitt på dagen och lite under em men vid gott mod och ork för lek. Satsar på att gå till sängs tidigt även idag och hoppas att lilla sover länge även imorgon. (Nätter har alltid varit stökiga och är riktigt knepiga nu med en unge som liksom vill krypa in under mitt skinn, känns det som).

• En blå giraff

Har en son på 2½ och vi är också inne i detta med att sova eller inte på dagen. Han vill gärna sova en stund efter lunch. Väcker vi honom inte så sover han 1½ timme men då kan han vara uppe till kl 23 på kvällen sen. Vi försöker väcka efter 45 minuter men han är ändå vaken till 21-21.30 då vilket känns väldigt sent tycker jag. Att låta honom sova ännu kortare stund än 45 minuter är jättesvårt för då är han omöjlig att väcka, han sover stående fast vi försöker prata med honom och ta upp honom. Så vi försöker nu de flesta dagar att han inte ska sova alls. Men då kan vi inte alls åka någonstans med vagn eller bil efter kl 11 på dagen och det blir ju också opraktiskt och trist. Sover han inte alls på dagen så sover han 18.45 - 07.30 vilket är toppen. Men då måste han också vaktas efter kl 15 eftersom han kan somna sittande eller stående var som helst... Känns som om det blir lite tokigt just nu hur vi än gör. Han växer väl ifrån detta och det kommer att gå bättre och bättre. Med dagis gör vi så att personalen lägger honom 45 minuter de dagar han är väldigt trött efter lunch. Är han pigg så får han vara vaken istället och gå in på storbarnsavdelningen en stund (han går på småbarns med bara 1-2 åringar).

• hannis

Min 3,5 åring har inte sovit på dagen på över ett halvår men nu helt plötsligt har han blivit jättetrött på dagarna. Idag somnade han 16.30 (!) och sover fortfarande nu. Vi har lagt honom för natten så vi får väl gå upp vid 2 i natt skulle jag gissa :-/ Är det vanligt att de får större sömnbehov igen under vintern eller vad kan detta bero på?

• Natulcien
    hannis skrev 2013-12-28 20:17:23 följande:
    Min 3,5 åring har inte sovit på dagen på över ett halvår men nu helt plötsligt har han blivit jättetrött på dagarna. Idag somnade han 16.30 (!) och sover fortfarande nu. Vi har lagt honom för natten så vi får väl gå upp vid 2 i natt skulle jag gissa :-/ Är det vanligt att de får större sömnbehov igen under vintern eller vad kan detta bero på?
    De sover kanske lite mer i tillväxtfaser..? Vår son är drygt 3 år och har också hamnat i någon slags fas med större sömnbehov. Inte så att han somnar på dagarna, för det har han inte gjort på över ett år. Men han sover längre nätter helt plötsligt. Somnar inte tidigare på kvällen, men tar sig sovmornar som värsta tonåringen... Men det kan ju vara att det är så grått och mörkt också..? Jag och sambon sover gärna också lite längre nu... Glad
  • Tuggummitatuering

Giraff, det där låter ju också bökigt, men fördelen är kanske att barnet faktiskt somnar och så kan ni jobba med att reglera sömntiden? Min unge vägrar ju helt enkelt att sova så där är valmöjligheterna noll... Hoppas att det är en snabbt övergående period för er också.

• Alexi
    hannis skrev 2013-12-28 20:17:23 följande:
    Ja det verkar vara en vintergrej, det var någon på förskolan som uttryckte just det. Och vår son var mycket mer svårlagd på kvällarna i augusti. september men nu senaste månaderna har han somnat som en stock på kvällarna.
  • daimstrut

Prova att lägga honom tidigare på kvällarna, borde funka att förskjuta det så att han åtminstone somnar 19.30-20. De bör ha en 11 timmars sömn per dygn iaf i den åldern.

Dottern sov ibland varannan dag i den övergångsperioden. Kan kanske va nåt att prova på dagis? Hon fick oftast ligga ute och vila i vagnen och ibland somnade hon, ibland ville hon inte och fick då komma upp efter en stund.

• En blå giraff
    daimstrut skrev 2013-12-29 10:38:54 följande:
    Prova att lägga honom tidigare på kvällarna, borde funka att förskjuta det så att han åtminstone somnar 19.30-20. De bör ha en 11 timmars sömn per dygn iaf i den åldern.

Dottern sov ibland varannan dag i den övergångsperioden. Kan kanske va nåt att prova på dagis? Hon fick oftast ligga ute och vila i vagnen och ibland somnade hon, ibland ville hon inte och fick då komma upp efter en stund.

Så gör ju vi också att sonen sover de dagar han är jättetrött men är vaken för övrigt. Man kanske inte måste sluta helt under övergångsperioden. Kan ju vara perfekt för barnet att sova några gånger/vecka dagtid. Men TS hade ju bekymmer med att barnet inte alls somnar. Jag tror ändå TS att det rättar till sig och att ditt barn kommer att övergå till att sova längre pass på natten.
  • mammalovis

Ett alternativ nu när ni är lediga är att ni väljer att ta en halvtimmes vila utan krav på att sova. Min dotter kan vara sådan att hon inte vill sova, men ställer man kravet på en halvtimmas vila har hon oftast somnat innan dess och sover utan bekymmer uppåt 1,5 timmar om hon inte väcks. Vilan kan inkludera sagoläsning, sago-cd, fil eller vad som nu är lämplig.

Nu i julhelgen och med kalas då hon fyllt tre har det blivit lite hipp som happ de dagar vi inte varit hemma och firat med familjen på min sida. Hon klarar ju sig, men blir betydligt grinigare. Imorgon är det ju äntligen en normal dag igen, så vi får se hur det blir då.

• En blå giraff

Idag har min son varit hos sin farmor och där hade han sovit 40 minuter. Det räcker för att han nu kl 21.10 på kvällen är jättespeedad och inte visar minsta tecken till trötthet *suck*. Jag är själv helt slut eftersom jag arbetat nästan 20 timmar den här helgen så jag skulle vilja lägga mig. Men det går ju inte med en pigg 2-åring som inte vill sova. Jag tror egentligen min son mår allra bäst då han får sova en rejäl middag på dagen och sedan lägger sig sent samtidigt som oss. Men då får man ju själv inte en minuts lugn och ro och han blir också trött och grinig på morgonen om vi ska upp tidigt till dagis. Usch för den här "sova-eller-inte-sova-på-dagen-fasen"!!! Vad gör man? I morgon ska jag försöka hålla honom vaken hela dagen men då blir det till att vi måste vara mest hemma. 6-åringen vill ju gärna åka någonstans men då somnar lillebror genast i bilen och är omöjlig att väcka Kräks

• backen15

Min dotter på drygt tre år slutade att sova middag när hon var två och ett halvt, det är alltid en lite svår övergång det där innan dom vänjer sig vid att inte sova middag. Ofta efter lunch/em blir min dotter trött men då räcker det med att vi gå och lägger oss och läser en bok eller sätter oss och läser och slappa o hon blir piggare igen, sedan lägger hon ju sig tidigare än hon gjorde innan när hon sov middag.

• Kid A

Hej! Kul att höra hur det är med er nu för tiden - fast mindre kul förstås att liten är trött och ledsen och inte vill sova.

Eftersom er lilla är så pass gammal nu så blir förhoppningsvis den krångliga övergångsfasen snabbt överstökad. Hoppas det! Vår dotter la ner det där med dagsömn redan strax före sommaren, alltså vid ca 2,5 års ålder och det var faktiskt kämpigt ganska länge. Det är först nu hon verkar orka med hela dagar utan att råka somna till i soffan på sena eftermiddagen, eller så fort man åker en sväng i bilen. (Har faktiskt nyligen åkt två 50-milsresor i bil utan att hon sov en minut - eftersom nattsömnen blir hopplöst krånglig om hon sovit minsta lilla på dagen så försökte vi hålla henne vaken.)

När vi hade det som jobbigast och tröttast och grinigast fick hon ibland ta en max 5 minuters powernap på eftermiddagen - men er lilla verkar ju inte vilja somna alls så då är det ju lurigare... En promenad under den tröttaste perioden på dagen tyckte jag också kunde hjälpa.

Hon bestämde själv att hon inte ville sova på dagis - personalen frågade om hon ville sova eller läsa bok och hon ville aldrig sova utan vara vaken med de lite större barnen.

• emsapemsa

Våran pojk som är 2 år och 3 mån har inte sovit någon middag på jullovet heller. Dock så har han istället sovit längre på morgnarna istället, vaknar runt 9 och är väldigt lätt att lägga på kvällen, somnar vid 19.30. Men han blir väldigt trött och tjurig framåt eftermiddagen. Det brukar ofta bli bättre om vi göra någon sorts aktivitet. Går ut en sväng, sparkar boll, åker hem till mormor och morfar.. Det är en liten kamp att få på honom kläder men så fort vi är ute så blir han en ny kille :) Jag tror dock att rutinerna kommer återgå till det normala när han börjar hos dagmamman igen, då vaknar han tidigare och sover ca 40 min på dagen.

Svar på tråden 3-åring vill ej sova dagtid - nu tröttkaos, hjälp!