• Anonym (Citodon)

är det här olagligt?

Jag är 15 år. Jag har så sjukt ont i magen (nedra högra delen) exakt hela tiden. Vanliga värktabletter hjälper inte (alvedon, Ipren, panodil). För några dagar sedan fick jag tre tabletter citodon av en vuxen bekant. Jag har tagit dom tre dagar nu, när jag inte kan sova. När jag har tagit dom så kan jag sova 12 timmar utan att vakna. Direkt på morgonen har jag ont igen men jag har fortfarande fått min sömn. Citodonet är alltså 500/30 mg, en vuxendos.
    Hur olagligt är det här? Vad kan jag få för straff, och vad kan den som gav mig dom få för straff?

• Svar på tråden är det här olagligt?
  • Anonym (Citodon)
    Philippa skrev 2014-01-02 17:06:22 följande:

Vart är dina föräldrar i allt detta?

Att inte dom KRÄVER att läkarna ska ta reda på vad som är fel på dig.... och hur kan dom tillåta att nån ger dig citodon??

Dom är hemma. Jag är 3,5 timmar hemifrån. Dom är oroliga och sa att jag skulle ta för att se om det hjälper. Men jag har inte tagit mer än 3 nu.

Såklart dom skulle om dom kunde. Men dom är inte här. Vet flera som är härifrån som fått dålig vård. Stressade läkare, dom försöker få ens smärta att verka liten, jag ska söka läkare när jag kommer hem igen om jag har ont fortfarande.
  • frappa
    Påven Johanna skrev 2014-01-02 17:10:02 följande:
    Smärtlindring och vilken grad man behöver är väldigt individuellt. Människor är dessutom olika känsliga för läkemedel och dess effekter som de är för smärta. 

H*n kan ju faktiskt tillhöra de få procent som får dubbel effekt av kodein, men ändå inte tillräckligt att däcka någon.

Betvivlar inte smärtan, dock inte att den är speciellt överdriven nu.

• Anonym (Citodon)
    frappa skrev 2014-01-02 17:07:53 följande:

Då hjälper den, man däckar/somnar inte om man har riktigt ont på en enda liten sketen citodon.
    Jag lovar dig, du har inte haft ont, när du haft ont så vet du om detta och inte ens 5 citodon kommer hjälpa dig somna.

Själv i somras så fick jag oxy tabs i mängder och morfin subkutant(i magen) flera st på rad.

Och kunde inte somna på 50 timmar, så kom tillbaka när du vet vad ont är för nått.

Oavsett mitt första stycke, läs det igen.

För det är så världen funkar inom sjukvården, eller om det syns på utsidan det är fel.

För mig krävs en väldigt liten mängd läkemedel när jag är sjuk. Ibland kan en halv alvedon få ner min feber pch göra att jag kan fungera normalt. En alvedon hjälper mot mensvärk och då har jag en väldigt kraftig mensvärk. Somnar på två alvedon, helt seriöst.
  • frappa
    Anonym (Citodon) skrev 2014-01-02 17:11:45 följande:
    Dom är hemma. Jag är 3,5 timmar hemifrån. Dom är oroliga och sa att jag skulle ta för att se om det hjälper. Men jag har inte tagit mer än 3 nu.
    Såklart dom skulle om dom kunde. Men dom är inte här. Vet flera som är härifrån som fått dålig vård. Stressade läkare, dom försöker få ens smärta att verka liten, jag ska söka läkare när jag kommer hem igen om jag har ont fortfarande.

Det är ett känt knep bland läkare, protesterar då inte patienten så är det case closed.

Du är bara 15år säger du, allt eftersom du besöker läkare under åren så komemr du lära dig hur det funkar.

Vill man ha hjälp så får man vara tydlig, lätt påstridig om man känner man behöver hjälp nu.

Och bra retorik, sorgligt men sant alldeles för ofta.

• frappa
    Anonym (Citodon) skrev 2014-01-02 17:19:56 följande:
    För mig krävs en väldigt liten mängd läkemedel när jag är sjuk. Ibland kan en halv alvedon få ner min feber pch göra att jag kan fungera normalt. En alvedon hjälper mot mensvärk och då har jag en väldigt kraftig mensvärk. Somnar på två alvedon, helt seriöst.

Det jag menar med tillräcklig smärta, är att den är så djup, vass och brutal att dessa mängder inte säker dig.

Jag ifrågasätter inte din smärta som så.

Givetvis så har det en påverkan hur mycket du väger och tex om du har druckit grapejos/grape frukt.

• frappa

Sen till din fråga, jo det är olagligt.
    Men man bryr sig inte så mycket över någon enstaka tablett vid smärta såhär.

Väldigt godtyckligt i vad som kan ske, beror helt på hur de bedömer situationen.

Man brukar undvika ge opiater/opioder till yngre människor, av flera olika orsaker.
    En är att man som 15åring inte riktigt förstår att dessa är väldans beroende framkallande och svårhanterliga för många.

En annan har genom åren med olika smärtor, lärt sig hur de fungerar och vart gränsen går till det börjar bli jobbigt med dom.

Så var försiktig med dom.

• elmadumle
    Monchichier skrev 2014-01-02 16:00:36 följande:
    När var du hos läkaren.
    Är det ändå blindtarmen och du går obehandlad så kommer du att dö av det.
    Till slut blir blindtarmen så inflammerad att den spricker. Då får läkarna att göra kan jag säga, vi pratar 10 timmars operation där man försöker suga upp allt infekterat guck mellan inälvorna...
    Våran dotter gick med brusten blindtarm i fyra dagar innan de äntligen konstaterade vad som var fel och det tog två timmar att rensa magen inte 10 timmar.
  • frappa
    elmadumle skrev 2014-01-02 17:47:30 följande:
    Våran dotter gick med brusten blindtarm i fyra dagar innan de äntligen konstaterade vad som var fel och det tog två timmar att rensa magen inte 10 timmar.
    Det beror givetvis hur mycket som läckt ut, i hur lång tid de behöver.
  • fnyske

SÅ där lät det för mig också när jag åkte in med akuta smärtor på höger sida av magen. Dom hittade inte felet men skickade mig te gynakuten, det visade sig vara en äggledarinflammation som bråka som fn.
    Testa att dra dit ist.

• Anonym (???)

Frappa du kanske borde lära dig mer om läkemedel. Jag blir hög på citadon och kan inte sova. En kompis till mig däckar av en citadon.

• frappa
    Anonym (???) skrev 2014-01-02 20:19:39 följande:
    Frappa du kanske borde lära dig mer om läkemedel. Jag blir hög på citadon och kan inte sova. En kompis till mig däckar av en citadon.
    Får man citodon så har man en rätt mild smärta.
  • sötnos13

Jag hade ungefär samma problem när jag var 18 år, det var äggledarinflammation som gjorde att jag nästan blev steril.
    Jag låg på sjukhus i 2 veckor pga att jag hade varbildning i mina äggledare, som dom var tvungna att operera.
    Det har inget med ålder att göra.
    Gå till ungdomsmottagningen så fort som möjligt, trixa inte med tabletter själv.

• Anonym (78)
    frappa skrev 2014-01-02 20:23:48 följande:
    Får man citodon så har man en rätt mild smärta.

Va? Vad grundar du det på? Jag har fibro (svåra smärtor) och får citodon....
  • frappa
    Anonym (78) skrev 2014-01-02 20:57:18 följande:

Va? Vad grundar du det på? Jag har fibro (svåra smärtor) och får citodon....

Jag har haft värre smärtor.

Jag säger inte att citodon är overksamt.
    Är även så att cotiodon och fibro, så är just kombon paracetamol och kodien effektivt mot denna sjukdom.

Svar på tråden är det här olagligt?