• Holk

Känner inte av bebis.

Har för första gången känt av bebis (mini) för flera veckor sen. Men har varit dagar mellan hela tiden och inga tydliga sparkar/slag. Nu är det över en vecka sen sist och undrar om allt är som det ska egentligen. Magen är även väldigt annorlunda i formen än med mitt första barn. Väldigt annorlunda. Behöver inte betyda något alls, bara känns lite wierd. Jag försöker 'pressa ihop' mig eller lägga mig på magen för att lättare känna något men inget händer.
    Ska försöka få tag på min BM på tisdag. Kan inte fatta att det ska vara så långt mellan besöken.
    Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Känner inte av bebis.
  • The Fugly

Vilken vecka är du i? Ring förlossningen och rådfråga dem istället.

• Holk

Jag var extemt orolig med första. Panikorolig efter flera missfall. Åkte in och ut på undersökningar för jag var så rädd att något var fel.

Vill/orkar inte vara samma panikslagna människa därav jag inte åkt in och kollat än.

Jag är i vecka 16+5.

• Pissenisse

Är du i vecka 16 så behöver du verkligen inte oroa dig. Slappna av och försök njuta istället.

• emelielj

Efter v 22 har jag för mig att man ska känna något varje dag, så är du bara i v 16 tycker jag du kan känna dig lugn! Lättare sagt än gjort.
    Jag är också orolig och nojjig av mig efter flera missfall så jag köpte en doppler för 300kr i teknikaffär. Nackdelen är att man kanske blir orolig om man inte hör lilla hjärtat men i v 16 borde du höra lätt :)

• Phlippan87

I v. 16 är det fullt naturligt att man inte känner så mycket/ofta. från v. 22-23 ska du känna varje dag men innan dess tycker jag du ska försöka slappna av, stress är inte bra. Doppler kan kanske vara en bra investering

WARNING! This bitch may bite. Piss her off at your own risk
  • duntoss

Köp en sån man kan hörababyhjärtatmed, gjorde jag då det drjde länge mellan sparkar även sent grav :) det stillarmycket oro

• The Fugly
    Holk skrev 2014-01-05 23:00:12 följande:

Jag var extemt orolig med första. Panikorolig efter flera missfall. Åkte in och ut på undersökningar för jag var så rädd att något var fel.

Vill/orkar inte vara samma panikslagna människa därav jag inte åkt in och kollat än.

Jag är i vecka 16+5.

Ok, så tidigt är det helt ok med att inte känna varje dag, bebisen har jättemycket plats att röra sig på och det är normalt att knappt känna något alls!

Beklagar dina tidigare missfall och gratulerar till denna graviditet!
  • Holk

Hade inte varit orolig om det nu inte varit så att jag redan har känt bebis? Ett par dagar mellan kan jag väl tycka är lugnt men över en vecka känns skumt.

Ja en doppler vågar jag inte köpa, litar inte riktigt på dom och tänker att det kanske kan göra en ännu mer nervös. Lyssnar hellre hos BM även om man inte kan göra det så ofta.

• Phlippan87

Jag har känt redan också men vet att det är väldigt tidigt, även i v. 16 (jag går in i v. 14 imorgon). Barnet har massor med utrymme och är inte så stor och stark ännu så i de flesta lägen känner man ingenting.

• The Fugly
    Holk skrev 2014-01-06 10:29:50 följande:

Hade inte varit orolig om det nu inte varit så att jag redan har känt bebis? Ett par dagar mellan kan jag väl tycka är lugnt men över en vecka känns skumt.

Ja en doppler vågar jag inte köpa, litar inte riktigt på dom och tänker att det kanske kan göra en ännu mer nervös. Lyssnar hellre hos BM även om man inte kan göra det så ofta.

Du har nog känt när bebisen legat nära bukväggen men med demonstratören som fortfarande finns kan bebisen lätt vända sig inåt istället.

Att strunta i doppler låter klokt. Min BM hade svårt att hitta min bebis hjärtljud i v 20 pga av att moderkakan var i vägen och det är fortfarande i v 29 inte helt lätt.

Ring din BM och berätta varför du är orolig och be om att få lyssna där. Hon kanske även kan lugna dig lite i övrigt.
  • The Fugly
    The Fugly skrev 2014-01-06 12:32:03 följande:
    Du har nog känt när bebisen legat nära bukväggen men med demonstratören som fortfarande finns kan bebisen lätt vända sig inåt istället.

Att strunta i doppler låter klokt. Min BM hade svårt att hitta min bebis hjärtljud i v 20 pga av att moderkakan var i vägen och det är fortfarande i v 29 inte helt lätt.

Ring din BM och berätta varför du är orolig och be om att få lyssna där. Hon kanske även kan lugna dig lite i övrigt.
    Hahah "demonstratören". "Den plats" skulle det stå.
  • Holk

Innan jag skrollade ner fattade jag inte alls vad du menade. Läste två tre gånger ????

Men ja Jag vet om att bebis är liten och har stor plats. Bara känts konstigt att jag känt den och sen inget på lång tid. Med första kände jag VARJE dag sen första sparken. Trodde man skulle göra det nu med. ????

Har inte tänkt på att den ibland kan vara långt in och ibland nära Min mage eller vad man säger.

Jag ska ringa BM imorgon, velat ringa tidigare men varit jul och ledigheter nu ju.

Ja men så tänker jag med The Fugly, att det finns mycket som kan göra att det inte finns hjärtljud inte bara att bebis är död. Och BM eller doktor kan ju förklara lättare eller hitta vad som 'är i vägen'. Trots att jag vet detta hade jag blivit total knäpp om jag inte hört mitt lilla barn ticka.

The Fugly skrev 2014-01-06 12:34:01 följande:
    Hahah "demonstratören". "Den plats" skulle det stå.

• The Fugly
    Holk skrev 2014-01-06 20:00:03 följande:

Innan jag skrollade ner fattade jag inte alls vad du menade. Läste två tre gånger ????

Men ja Jag vet om att bebis är liten och har stor plats. Bara känts konstigt att jag känt den och sen inget på lång tid. Med första kände jag VARJE dag sen första sparken. Trodde man skulle göra det nu med. ????

Har inte tänkt på att den ibland kan vara långt in och ibland nära Min mage eller vad man säger.

Jag ska ringa BM imorgon, velat ringa tidigare men varit jul och ledigheter nu ju.

Ja men så tänker jag med The Fugly, att det finns mycket som kan göra att det inte finns hjärtljud inte bara att bebis är död. Och BM eller doktor kan ju förklara lättare eller hitta vad som 'är i vägen'. Trots att jag vet detta hade jag blivit total knäpp om jag inte hört mitt lilla barn ticka.

Till mig sa BM att när jag väl börjar känna bebisen så skulle jag göra det varje dag men hon backade när hon förstod att jag redan gjort det i några veckor pga av att det var tidigt och då var jag i v 18 tror jag?

Men ja, jag tycker absolut du ska kolla upp det imorgon så du får en bekräftelse.
  • Phlippan87
    Holk skrev 2014-01-06 20:00:03 följande:

Om barnet ligger och sparkar mot din ryggrad t.ex känns det sällan, även senare kan det vara svårt. H*n kanske ligger långt in, vänd åt fel håll eller lyckas träffa mot t.ex moderkakan som dämpar stötarna. Men prata med bm om din oro så bör hon kunna hjälpa dig
  • Holk

Tack alla för era svar. Fick tag i min BM igår och idag ska vi se om vi kan höra några hjärtljud.

Jag har också hört att när man väl börjar känna bebis ska det kännas varje dag. Men ja, det kanske är senare..

Jag mår rätt kasst psykiskt just nu, tror ni det kan spela in i att jag inte känner bebisen?

• Majblomma14
    Phlippan87 skrev 2014-01-06 08:07:59 följande:

I v. 16 är det fullt naturligt att man inte känner så mycket/ofta. från v. 22-23 ska du känna varje dag men innan dess tycker jag du ska försöka slappna av, stress är inte bra. Doppler kan kanske vara en bra investering

Barnmorskorna säger från vecka 26-28, inte vecka 23 och det beror på hur moderkakorna är placerade.
  • Holk

Allt är bra här! Finfina hjärtljud men det kändes ändå..konstigt eller nåt. BM fixade ultraljud en timme senare till mig. Och där fick vi se den lill* fumla runt. Så skönt. Fick se när den gjorde en kullerbytta, kändes superkonstigt eftersom jag såg den göra det men kände inget. Fick reda på att moderkakan ligger i framvägg.

Dagen efter ul och resterande dagar har jag kännt bebisen varje dag. Dock inte alls på samma sätt som med sonen, utan lååångt ut i sidorna och rätt långt ner.

Enda förklaringen jag kan tänka mig är att det var nån mental spärr som gjorde att jag inte kände något innan dess. Växer ju inte o blir stor över en natt lixom..

Men ja, det känns bättre nu..Särskilt varje gång den puttar/sparkar till.

• The Fugly
    Holk skrev 2014-01-11 21:48:48 följande:

Allt är bra här! Finfina hjärtljud men det kändes ändå..konstigt eller nåt. BM fixade ultraljud en timme senare till mig. Och där fick vi se den lill* fumla runt. Så skönt. Fick se när den gjorde en kullerbytta, kändes superkonstigt eftersom jag såg den göra det men kände inget. Fick reda på att moderkakan ligger i framvägg.

Dagen efter ul och resterande dagar har jag kännt bebisen varje dag. Dock inte alls på samma sätt som med sonen, utan lååångt ut i sidorna och rätt långt ner.

Enda förklaringen jag kan tänka mig är att det var nån mental spärr som gjorde att jag inte kände något innan dess. Växer ju inte o blir stor över en natt lixom..

Men ja, det känns bättre nu..Särskilt varje gång den puttar/sparkar till.

Vad skönt att du fått bekräftelse :)
Svar på tråden Känner inte av bebis.