• Alexi

När hade era barn passerat trotsåldern och lugnat ner sig?

Ni med barn som varit rätt rejält i trotsåldern, varit arga över allt och inget, kastat saker, skrikit och slagits i ilska, kan själv in absurdum osv, när tycker ni att de började lugna ner sig och gå att resonera med lite mer?

Vår son är 3 år och 2 månader och en väldigt mysig och kramgo kille som leker lugnt men också gör allt det där ovan sen minst ett halvår tillbaka så vi är rätt slitna. Och funderar därför mycket på när man kan börja märka skillnad. På vissa sätt är det bättre nu än sen i höstas, lite mindre skrikande, men fortfarande så ofta så arg...

• Svar på tråden När hade era barn passerat trotsåldern och lugnat ner sig?
  • daimstrut

Efter 3,5 tycker jag det blev bättre och i vart fall efter fyra. Har en bestämd ung dam på snart fem år. Hon kan fortfarande få utbrott och skrika och gapa men det går ändå att resonera med henne på ett annat sätt än innan.

• Plärtan

Mellan 3,5 och 4. Hela 4-årsåldern har varit underbart mysig och lugn :)

• Momalicious

För oss var värsta tiden mellan några månader innan han var två och 2,5 ungefär. Nu kan han fortfarande bli lite tvär om han inte får som han vill, men det är sällan och oftast är han på riktigt gott humör.

• Alexi

Vi har nämligen en femåring som är väldigt glad och resonabel och med henne tyckte vi det var värst mellan 1.5 och 2.5 år, det är därför vi inte riktigt förväntat ossså här tufft fortfarande efter tre år...

• Flickan och kråkan

Runt 4-årsåldern skulle jag säga. Han fyller 5 i april och har fortfarande ett hejdundrande humör men ändå stor skillnad från då han var mellan 2-4.

• Sommarlöv

Vår fyraårig var som allra trotsigast precis innan det gick över, vid 3,5 år. Vist testar han oss fortfarande ibland, men just nu är han inne i en väldigt harmonisk period. Vår lilla kille har ett humör som det slår gnistor om och det känns redan som han är inne i någon form av "trots". Han är ett år och nio månader. Egentligen gillar jag inte ordet trots, jag ser det mer som utvecklingsperioder. Vår yngsta är verkligen ett "kan själv barn". Vi uppmuntrar honom mycket även om det krävs ton av tålamod, och väldigt mycket närhet när han blir arg för det inte går som han vill...

• Tygtiiger
    Alexi skrev 2014-01-05 22:54:38 följande:
    Vi har nämligen en femåring som är väldigt glad och resonabel och med henne tyckte vi det var värst mellan 1.5 och 2.5 år, det är därför vi inte riktigt förväntat ossså här tufft fortfarande efter tre år...
    Jag vill inte skrämma dig, men det i särklass värsta jag minns var sexårsfasen. Ett halvår strax efter sexårsdagen, det var vidrigt. För oss alla, inte minst för sexåringen som var konstant arg, frustrerad, upprörd och kände sig hela tiden misslyckad. En lättkränkt, våldsam dramaqueen utan något som helst sinne för proportioner och helt utan konsekvenstänkande, jisses. Men han blev en fantastisk sjuåring och är snart nio, vi överlevde alla. 

(Han var hyfsat resonabel hela förskoletiden, men visst var det stökigt ibland runt treårsåldern. De yngre kanske måste trotsa kraftfullare för att säkert höras? Vi tycker iallafall att lillebror är mer påfrestande än vad storebror nånsin var.)
    Krupke, we've got problems of our own!
  • EnMandarin

Vår 4åring tar knäcken på oss så jag undrar också....

• EllisBell

Barn ett har inte haft en sekund trots på 9 år. Barn två var en pina allt som oftast mellan två och 5. Vid 5,5 förvandlades hen till en underbar person. Barn tre föddes motvalls och lär möjligtvis förbli sån.

• Vinterankan
    Alexi skrev 2014-01-05 22:54:38 följande:

Vår var också värst i den åldern. Är även som världens gulligaste och otrotsig ungefär lika envis och trotsig som en del andra barn är i trotsåldern. Är 5 nu och jag väntar med fasa på 6-årstrotsen.
  • Alexi

Intressanta svar, tack! Verkar vara lite olika perioder som barn är mest krävande och olika barn är väldigt olika. Vår son har verkligen testat vårt tålamod enormt sista halvåret, han blir arg för allting och det skriks, kastas saker och slåss. Skitjobbigt. Jag går hela tiden och tänker att om ett par månader, då har han nog lugnat ner sig...

• Flickan och kråkan

Intressant att mångas tvåa är lite "halvgalen" . Här har vi en nybliven 6-åring som egentligen aldrig trotsat (2-åring har han så klart varit som alla andra med allt det innebär med frustration och liknande), har ett jämnt humör och så är väldigt rationell och resonabel (ska dock bli intressant att se vad som händer om ett halvår sådär med tanke på vad andra skrivit om 6-åringar). Och så har vi hans yngre bor som är 4,5 och......ja, HELT annan personlighet och temperament om man säger så . Man har fått hålla i hatten mången gång. Men så har vi en liten trea som verkar vara nöjdheten personifierad. Han är bara nöjd och glad och lugn hela tiden....hittills i alla fall. Sover bra, gillar mat, gillar andra människor, gillar att vara hemma, gillar att vara borta, gillar att vara på golvet, gillar att bäras, gillar att sitta i matstol........glad galosch helt enkelt. Fast han är bara ett halvår så det hinner ju hända ett och annat

• Jkpg Deluxe

Vår kille har humör!!! Men något har hänt nu strax innan han fyller 4 år...inte alls samma "utbrott" som tidigare....så för mig blir svaret, 4 år! 

Svar på tråden När hade era barn passerat trotsåldern och lugnat ner sig?