nymedlem skrev 2014-01-06 07:43:33 följande:
Nej, jag tror inte att barnen tar minsta skada av detta. Du har sett henne dricka 2 ggr på 15 år och du vill "prata" med henne. Prata om vad? Att hon måste vara helnykterist som du eller?
Jag har bara positiva minnen från familjefester när jag var liten och min mamma blev lite småfull eller gladfull som du kallar det.
Alla vuxna drack till lite, men ingen blev jättefull och/eller elak. Däremot blev alla vuxna gladare, vi barn fick snacks och fick vara uppe lite längre.
Vi kunde fnissa åt de vuxnas beteenden ibland och alla vi barn tyckte enbart detta var kul.
Är det som "aleakim" i inlägg 2 beskriver så är det en annan sak. Den föräldern drack ofta och då kanske det inte är så kul direkt.
Men ts - din väninna dricker i stort sett aldrig. Glöm detta, barnen har INTE farit illa! Du skriver själv att dom var nöjda och glada.
Precis.
Det är skillnad på om en förälder dricker sig så full att han/hon inte kan gå ordentligt och går in i saker hela tiden, kanske inte vet var han/hon befinner sig och bara pratar gallimatias och inte går att nå. DET är naturligtvis skadligt för alla parter. Ä-V-E-N om det bara är en gång per år. Och även om barnet skulle kunna hantera det känslomässigt: Vad för värderingar förmedlar ett sådant ansvarslöst beteende till barnet?