• modsey

Hur långa dagisveckor har era 5 åringar

Vi snittar mellan 30-35 timmar per vecka från och med nu. I alla fall är det de schema vi lämnar in men brukar nästan varje vecka kunna hämta dem tidigare. Så 30 timmar per vecka landar det nog på.
    Nästa år är det dax för 6 års gruppen med fritids som har på tok för stora grupper och då siktar jag på att börja jobba mindre och låta dem sluta runt 15 om dagarna.
    Hur resonerar ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-06 13:37
    vi jobbar heltid båda två

• Svar på tråden Hur långa dagisveckor har era 5 åringar
  • En blå giraff
    FCBJ skrev 2014-01-06 19:07:40 följande:
    Nyfiken. Mellan vilka timmar jobbar du och din man om ni lyckas jobba heltid och ändå bara har barnen på dagis i 30 tim? Eller löser ni det med att jobba hemifrån på kvällarna/helger?

Min dotter går ca 42 tim och då börjar jag kl 7 istället för 8 de dagar jag inte lämnar.
    Jag kan åxå svara på den frågan. Vi har haft barnen ca 20-25 timmar/vecka trots två heltidsjobb. Mannen jobbar ofta kväll, flera ggr/vecka och då lämnar han på fsk vid kl 11 eller 12, ibland så sent som kl 13. Jag hämtar dessa dagar vid senast kl 16. Mannen arbetar också varannan helg vilket gör att han har 1-2 lediga vardagar per vecka då sonen inte alls är på förskolan. Detta har ju naturligtvis inneburit att vi haft jättelite tid tillsammans som familj och det är inte alls kul, trots att det är bra för barnen med lite tid på fsk. Vi har dock inte kunnat välja eftersom mannen har de arbetstider som han har. Och jag har varit tvungen att ha mer dagtid eftersom vi inte har någon barnomsorg på OB-tid. 
  • Alexi
    hon mot strömmen skrev 2014-01-06 19:22:19 följande:
    Min femåring går ca 06,15-17 ibland till 18. Jag hämtar och lämnar alla dagar, har ingen möjlighet till att sluta tidigare. Hans pappa jobbar borta på veckorna, kan inte göra något åt detta.
    Ren nyfikenhet men vad har man för typ av jobb med de arbetstiderna som man heller inte kan jobba kortare dagar på?
  • hon mot strömmen
    Alexi skrev 2014-01-06 20:27:40 följande:
    Ren nyfikenhet men vad har man för typ av jobb med de arbetstiderna som man heller inte kan jobba kortare dagar på?
    Arbetets art och schemaläggningen är sådant att den inte är möjligt att jobba kortare dagar. 
  • modsey
    FCBJ skrev 2014-01-06 19:14:10 följande:

Ok om din man har lediga dagar i veckan så förstår jag att ni får ner tiden.
    det vi egentligen vinner mest på tror jag är att när pappan lämnar åker jag till jobbet tidigare och börjar sju och kan då sluta en timme tidigare och hämta redan kl 16.
    det finns ju fler yrken som är svåra att jobba kortare dagar, man får ta ut lediga dagar i stället om man har ett sådant jobb för att gå ner i tid

• modsey
    modsey skrev 2014-01-06 20:39:20 följande:
    det vi egentligen vinner mest på tror jag är att när pappan lämnar åker jag till jobbet tidigare och börjar sju och kan då sluta en timme tidigare och hämta redan kl 16.
    det finns ju fler yrken som är svåra att jobba kortare dagar, man får ta ut lediga dagar i stället om man har ett sådant jobb för att gå ner i tid

förtydligar, barnen börjar då förskolan kl 9 och hämtas strax efter 16
  • Alexi
    hon mot strömmen skrev 2014-01-06 20:33:16 följande:
    Arbetets art och schemaläggningen är sådant att den inte är möjligt att jobba kortare dagar. 
    Men då behöver du inte jobba fem dagar i veckan då istället kanske när ni har så oerhört långa dagar?
  • hon mot strömmen
    Alexi skrev 2014-01-06 20:55:18 följande:
    Men då behöver du inte jobba fem dagar i veckan då istället kanske när ni har så oerhört långa dagar?
    Jo min tjänst är sådan som man är närvarande alla dagar i veckan. Annars måste jag byta jobb och det vill jag inte.
  • Archandra

När stora dottern var fem gick hon 30-32 timmar i veckan på dagis. Nu när hon är sex och går på sexårsverksamheten går hon ca 32-33 timmar. Det hade kunna bli ett par timmar mindre om förskoleklassen hade börjat lite senare på morgnarna, då vi har större möjligheter att lämna sent än hämta tidigt. Vi jobbar heltid båda två.

• Luckiest

Våra barn på 5,5 och 3 år går mellan 25-35 tim/vecka på förskolan. Jag jobbar 50% samtidigt som jag studerar heltid på högskola och min karl jobbar 120%.

• PrinsessanLeia

Fast är det så konstigt? 8h , atbete, 1h lunch och sen lite restid på det.
  • anyXX

Just nu ligger schemat på 43 h/ vecka men oftast blir det mindre då vi kan flexa etc. Känns som ok veckar nu när vi kan lämna senare om vi känneratt barnen behöver sova ut (jag har flexibla arbetstider) men jag skulle vilja göra förändringar till hösten när min dotter börjar förskoleklass. Då måste de ju vara på plats kl 8 och man låter inte gärna storasyster vara hemma om man vabbar med yngsta som nu. Plus att framöver kommer det behöva finnas tid för läxor på eftermiddagarna. Jag funderar på att gå ner till 90% till hösten, 4 timmar skulle göra stor skillnad.

flicka 2008 & pojke 2010
  • anyXX

En fråga, hur kan det bli kortare veckor om de ska sluta 15? Det blir väl 35 timmar eller börjar de senare än 8?

flicka 2008 & pojke 2010
  • cosinus

Våra går 8:15 till 15:15 på dagis så det blir ju 35 timmar (en 5 och en 3-årig)

Nästa år på 6-års kommer han få gå ungefär samma, varje sexårsklass här har eget fritids så det är inte föränn i ettan det blir väldigt stora fritidsgrupper.

Dock kommer vi nästa år att ha 3 ställen att hämta på (dagis, sexårs, skola) så de får nog turas om att vara lite längre.

• Alexi

PrinsessanLeia: min fråga gällde ju såna jobb där man inte kan jobba kortare dagar och inte heller förre dagar per vecka.

• Nicke Nyfiken

Min dotter går ca 40 timmar i veckan. Hon skulle gärna vara där längre om hon fick.
    Jag tror inte gruppen kommer bli mycket större till hösten när hon börjar förskoleklass. Tror dom blir runt 25 barn på 3 fritidspedagoger. Nu på förskolan går hon i en ren 08 grupp och dom är 21 stycken på 4 pedagoger.

Svar på tråden Hur långa dagisveckor har era 5 åringar