Hur är era snart 6åringar?
För att skriva lite kort. Min dotter ska fylla 6 år eftersom sommaren och det är även meningen att hon då ska börja 6 års. Problemet är att hon har svåra språksvårigheter, får som bäst 50% rätt på alla tester hos logopeden, trots att hon varit där i 1 år. Och dom har "klassat henne som 3år" om man säger så.
Jag misstänker även nu att hon har ADHD (som jag själv) så hon ska till BUP i veckan.
Det jag känner är att hon är inte redo för 6års alls och kommer inte vara det till hösten heller, vi har kämpat med hennes språk i snart 3år och det har blivit kanske 30% bättre, men då enbart för att hon nu vågar prata, innan så vågade hon inte.
Eftersom även hennes språksvårigheter troligen kommer komma upp på mötet hos BUP (+ att jag inte har några andra 5-6 åringar att jämföra med) så undrar jag hur mycket kan era snart 6 åringar?
Hur är språket? Är det långa fina meningar, förstår dom det ni berättar och kan dom uttrycka det dom vill?
Kan högt kan dom räkna? Kan dom 1+1 osv?
Och hur är det med tidsbegrepp? Vet dom vad igår och imorgon betyder? Förstår dom "om 1 timme". Kan dom klockan?
Är dom intresserade av att lära sig nya saker?
Menar då såklart inte att dom ska kunna räkna till hundra eller kunna hela klockan, men under "normala" 5-6 års normer.