• Whitetrash86

Hur är era snart 6åringar?

För att skriva lite kort. Min dotter ska fylla 6 år eftersom sommaren och det är även meningen att hon då ska börja 6 års. Problemet är att hon har svåra språksvårigheter, får som bäst 50% rätt på alla tester hos logopeden, trots att hon varit där i 1 år. Och dom har "klassat henne som 3år" om man säger så.
    Jag misstänker även nu att hon har ADHD (som jag själv) så hon ska till BUP i veckan.

Det jag känner är att hon är inte redo för 6års alls och kommer inte vara det till hösten heller, vi har kämpat med hennes språk i snart 3år och det har blivit kanske 30% bättre, men då enbart för att hon nu vågar prata, innan så vågade hon inte.

Eftersom även hennes språksvårigheter troligen kommer komma upp på mötet hos BUP (+ att jag inte har några andra 5-6 åringar att jämföra med) så undrar jag hur mycket kan era snart 6 åringar?

Hur är språket? Är det långa fina meningar, förstår dom det ni berättar och kan dom uttrycka det dom vill?
    Kan högt kan dom räkna? Kan dom 1+1 osv?
    Och hur är det med tidsbegrepp? Vet dom vad igår och imorgon betyder? Förstår dom "om 1 timme". Kan dom klockan? 
    Är dom intresserade av att lära sig nya saker?

Menar då såklart inte att dom ska kunna räkna till hundra eller kunna hela klockan, men under "normala" 5-6 års normer.

• Svar på tråden Hur är era snart 6åringar?
  • cosinus

Hur är språket? Är det långa fina meningar, förstår dom det ni berättar och kan dom uttrycka det dom vill?
    Ja det kan han, han fyller 6 år i mars och talet är inte ett bekymmer. Sen är inte allt helt korrekt, blir fortfarande gramatiska missar men han pratar absolut helt begripligt och förstår allt om han vill (annars låtsas han inte förstå ett dyft)

Kan högt kan dom räkna? Kan dom 1+1 osv?
    Oj, ingen aning, 20 kanske? Det här är den av mina barn som är minst intresserad av skolsaker. Han fixar nu att räkna typ 2+3 men storasyskonen var långt mycket bättre i den här åldern, storebror räknade 49+49 på dagis minns jag. Bokstäver kan han de i sitt namn och det är allt.

Och hur är det med tidsbegrepp? Vet dom vad igår och imorgon betyder? Förstår dom "om 1 timme". Kan dom klockan? 
    Imorgon vet han, liksom igår fast han kan fortfarande säga igår om allt som är dåtid när han själv berättar. 1 timme är vagt men han vet ungefär, klockan kan han inte alls.

Är dom intresserade av att lära sig nya saker?
    Han har varit intresserad ett kort tag av att lära sig skriva sitt namn, men det är nog det enda han någonsin intresserat sig för som är lite åt sånt man har nytta av i skolan. Det här är en kille som är sjukt duktig motorisk och tränar bara på sånt inne som ute och jag har ofta upplevt honom som lite omogen i övrigt men nu tycker jag han är ikapp sina kompisar relationsmässigt. Det har hänt saker sista året. Däremot är ju de flesta före honom när det kommer till räkna och bokstäver och sånt.

• happy in hell

Vår fyller sex år i sommar och han kan allt det du undrar över, utom möjligen tidsbegreppen helt. 

Intressant tråd för mig eftersom lillasyster är synskadad och därför ligger lite efter sina jämnåriga med mycket, framför allt motoriskt. Bra att höra om andra barn med olika handikapp hur ni föräldrar resonerar kring skolstart. Att det är bra att gå med jämnåriga för att få draghjälp. Tack för input, även om den inte var till mig!

• Nicke Nyfiken

Min dotter fyller sex i mars.
    Hon pratar "flytande" med några enstaka grammatiska fel ibland. Hon är intresserad av bokstäver och ord så hon har också börjat skriva själv och ljuda fram lättare ord. Hon pratade ganska tidigt och ligger nog lite före när det gäller den biten.
    Räkna kan hon göra till 29 sen blir det ibland 30 och ibland tjugotio men hon vet vad alla tiotal heter. Hon kan också räkna upp till 10+10 och räkna minus tal.
    Hon kan inte klockan alls men har tidsbegrepp och vet vad imorgon och igår är.

Att hon har en storebror som går i skolan tror jag har gjort att hon intresserat sig mer för just bokstäver och siffror. Hennes storebror låg inte alls lika långt fram i samma ålder men kunde allt det du frågade om förutom att han inte kunde klockan.

Hoppas det går bra för din dotter och att hon får den hjälp hon behöver

• cosinus
    happy in hell skrev 2014-01-08 10:11:55 följande:
    Vår fyller sex år i sommar och han kan allt det du undrar över, utom möjligen tidsbegreppen helt. 

Intressant tråd för mig eftersom lillasyster är synskadad och därför ligger lite efter sina jämnåriga med mycket, framför allt motoriskt. Bra att höra om andra barn med olika handikapp hur ni föräldrar resonerar kring skolstart. Att det är bra att gå med jämnåriga för att få draghjälp. Tack för input, även om den inte var till mig!
    Ett synskadat barn hade jag absolut låtit börja med "sin" årskurs om barnet i övrigt utvecklas normalt. De kommer ändå (antar jag) måsta anpassa skolgången lite efter henne oavsett när hon börjar.

T ex (om vi tar exempel från mina barns skola) så cyklar de till badhuset på vår och höst när det är bad. Detta gör de även i den klassen där det finns en hjärtsjuk  kille som inte orkar cykla men då får skolan lösa. Samma barn kan inte vara med som de andra på gymnastiken men även det får ju anpassas och kommer att få göra under all skoltid.

Om det "bara" (missförstå mig rätt) är ett fysiskt handikapp så skulle jag börja som vanligt. Jag inbillar mig att skolorna är snabbare på att lösa sånt som är väldigt enkelt att ta på och har rätt uppenbara lösningar. Tror tyvärr det är mycket svårare med andra handikapp som inte är lika konkreta.
  • Whitetrash86
    Fridayyy skrev 2014-01-08 08:16:45 följande:

Är "problemet" om hon ska börja på förskoleklass eller inte?

Problem och problem. Jag vet inte riktigt än om jag ska vara ärlig, jag känner just nu att hon skulle behöva vara kvar på förskolan 1 år för att komma ikapp bättre.
    Men om det är så att vi får hjälp av Bup så kanske hon skulle klara av förskoleklass fast på sin nivå.

Just nu på förskolan så är hon som bäst med 3 åringarna och är med deras projekt som dom håller på med. Att vara med 5åringarna funkar inte alls, hon förstår inte det dom gör, vilket såklart gör mig orolig för hur det ska bli i en förskoleklass.
    Månaderna springer ju iväg här och hon hinner inte med.
  • Harmagedon

Har hon någon erfaren pedagog du kan rådgöra med? Du borde också kunna prata med lärare/rektor på den skola hon ska börja på. Barn mognar och utvecklas i olika takt så mycket kan ju hända till i höst men om jag var du skulle jag be om extra resurser till henne oavsett om hon blir kvar på förskolan eller börjar i förskoleklass.

• amalie79
    Whitetrash86 skrev 2014-01-08 11:24:06 följande:
    Problem och problem. Jag vet inte riktigt än om jag ska vara ärlig, jag känner just nu att hon skulle behöva vara kvar på förskolan 1 år för att komma ikapp bättre.

Men om det är så att vi får hjälp av Bup så kanske hon skulle klara av förskoleklass fast på sin nivå.

Just nu på förskolan så är hon som bäst med 3 åringarna och är med deras projekt som dom håller på med. Att vara med 5åringarna funkar inte alls, hon förstår inte det dom gör, vilket såklart gör mig orolig för hur det ska bli i en förskoleklass.

Månaderna springer ju iväg här och hon hinner inte med.

Fast jag tror det blir problem om man tänker att hon ska hinna med, som du säger. Hon kanske ska bedömas utifrån sig själv: var är hon nu jämfört med tidigare typ.

Hur som helst så stå på er för att få extraresurser till henne oavsett vart hon ska vara till hösten.

Nu har ju som sagt min väninnas dotter DS men i detta ingår även som vanligt förekommande en språkstörning. Vi har jobbat med tecken, osv. Hon har som sagt hittills alltid följt sin årskull från småbarnsavdelning upp till förskoleklass i skolan nu. En av de främsta anledningarna till detta var just språket. Att det inte skulle utvecklas lika bra om hon placerats bland yngre, även om hon mer var som dem mentalt så att säga.
  • anyXX

Jag skulle kontaktat specialpedagogen i kommunen om ni inte redan har kontakt och frågat vad hon rekommenderar. Kanske är det bättre att börja ett år senare. Jag är inte pedagog men jag jobbar delvis med lärande och vad jag förstå handlar detta inte så mycket om vad barnen kan utan mer om deras sociala mognad när det handlar om att börja skolan. Om hon är på de yngre barnens nivå, kanske de är bättre att vänta ettr och ge henne en mer rättvis start. Jag har en dotter som blir 6 i mars och hon kan det du beskriver, förutom att inte kan klockan. Hon säger fel på igår och imorgon ibland men vet på ett ungefär hur lång en timme är. Mitt tips är att läsa mycket! Barn lär sig massor av nya ord och grammatik via läsningen. Om hon har svårt att sitta still så börja med enkla böcker när hon är lite trött och kämpa på! Min son som är väldigt aktiv ( vi misstänker att han har adhd då min man har det) har varit svår att läsa för men vi har kämpat på och nu är det riktigt roligt att läsa och vi kan läsa ganska länge. Jag märker att han kan en massa ord som han lärt sig från böckerna. Ett bra komplement är att lyssna på böcker på cd, många böcker finns ju med både bok och cd och då behöver man inte sitta still.

flicka 2008 & pojke 2010
  • mrbackaryd

Man ska inte jämföra vad mitt barn kan o ditt barn kan.. jag har två flickor en på 6 och en på 3.. den lilla ritar sju ggr snyggare, hmm.. kan navigera på min surplatta bättre än stora.. får högre poäng på angry birds än mig o ja hon blir fyra i april... min stora blir sju... visst trotsen har lagt sig, hon lyder mera... har problem som alla barn här i blekinge med r, s och sj skj ljudet.. låter lite kul ibland... gramatiken hänger väl inte me till hundra utan blir väl mer vetade det, istället för "visste det" men det kommer me tiden.... sluta jämföra. alla barn e unika.. 

• Whitetrash86
    mrbackaryd skrev 2014-02-10 04:28:06 följande:
    Man ska inte jämföra vad mitt barn kan o ditt barn kan.. jag har två flickor en på 6 och en på 3.. den lilla ritar sju ggr snyggare, hmm.. kan navigera på min surplatta bättre än stora.. får högre poäng på angry birds än mig o ja hon blir fyra i april... min stora blir sju... visst trotsen har lagt sig, hon lyder mera... har problem som alla barn här i blekinge med r, s och sj skj ljudet.. låter lite kul ibland... gramatiken hänger väl inte me till hundra utan blir väl mer vetade det, istället för "visste det" men det kommer me tiden.... sluta jämföra. alla barn e unika.. 
    Som jag skrev senare.. det är ingen "jag vill jämföra mitt barn" Har aldrig försökt jämföra mina barn med andra.

Men eftersom dotter ska gå igenom ett utredning för ADHD (som det lutar mot) och hon snart ska börja 6 års så ville jag bara veta vad andra snart 6 åringar kan. Eftersom dottern är den som är äldst i min krets.
    Tex. så kan inte hon räkna mer än till 6-7. Hon kan inte en ända bokstav i alfabetet. Det är knappt att hon kan skriva sitt namn, hon har ingen som helst tidsuppfattning.
    Är detta "normalt" för en snart 6åring som ska börja förskola eller ligger hon efter som jag misstänker?
  • pojkens

det är bra att du söker stöd och hjälp. Jag skulle nog tycka också det vara oroligt om jag vore du. man vill ju det bästa för sina barn, och om hon inte nu "klarar" att vara med 5 åringarna så blird et nog inte lättare i förkoleklass. 
    min son är drygt 5, ska börja förskoleklass i höst. Han har inga problem med språket, kan alfabetet och kan skriva och läsa lite. Räkna kan han till 100, sen blir det trixigt. enkel addition kan han med hjälp av fingrarna. Klockan kan han inte, men begrepp som igår och imorgon kan han. och veckodagarna. De flesta andra på 5års ligger där runt, vissa kan läsa helt, andra kan lite alfabet men inte hela. Men de flesta verkar ha rätt stort intresse för de sakerna och det är ju egentligen det som avgör.

• Whitetrash86
    pojkens skrev 2014-02-12 14:35:15 följande:
    det är bra att du söker stöd och hjälp. Jag skulle nog tycka också det vara oroligt om jag vore du. man vill ju det bästa för sina barn, och om hon inte nu "klarar" att vara med 5 åringarna så blird et nog inte lättare i förkoleklass. 
    min son är drygt 5, ska börja förskoleklass i höst. Han har inga problem med språket, kan alfabetet och kan skriva och läsa lite. Räkna kan han till 100, sen blir det trixigt. enkel addition kan han med hjälp av fingrarna. Klockan kan han inte, men begrepp som igår och imorgon kan han. och veckodagarna. De flesta andra på 5års ligger där runt, vissa kan läsa helt, andra kan lite alfabet men inte hela. Men de flesta verkar ha rätt stort intresse för de sakerna och det är ju egentligen det som avgör.
    Jo, precis. 

Det som är med min dotter är ju att hon inte alls är intresserad av att lära sig, så fort man frågar säger hon "jag vet inte" eller "jag vill inte"

Senast igår försökte hon sig på alfabetet.. A B C D 9 5 17 4 J K L 36... Hon känner inte igen några bokstäver om hon tittar på dom. Sitt namn kan hon 4 av 5 bokstäver.. eller egentligen bara 3 eftersom 2 är samma.
    Hon har som sagt ingen tidsuppfattning alls, det är knappt att hon vet vad imorgon är.

Språket är som sagt kämpigt trots att hon går hos logoped. Men kommer lixom ingenstans. Nu i månaden ska hon tid för ytterligare än intensiv kurs. Väntar på att BUP ska skicka ut papper om när dottern ska få börja med sin utredning.

Mycket kan hända på 6 månader det vet jag, och man vet aldrig vad som kan se efter utredning och hon får mer hjälp. Men känner att det finns inte ens chans att hon kommer vara redo för 6års till hösten.
Svar på tråden Hur är era snart 6åringar?