• Anonym (Så orolig!)

Extremt sen 15 månaders, hjärnskada?

Har haft så ont i magen inför läkarbesöket på BVC idag. Min dotter är 15 månader och jag har länge legat på BVC om att jag tycker hon är sen. Men bara fått svar som "det kommer" "alla barn är olika". Idag fick vi tid till läkaren och jag kände på mig att nu går det åt skogen. Efter en timmas besök så säger han att det blir remiss till barnkliniken och att hennes problem kan vara en hjärnskada! Hon föddes med gulsot, en svår immunisering som upptäcktes efter några timmar. Hon slapp blodbyte men solades intensivt. Och nu tror läkaren att det kan ha gett henne hjärnskada. Hon kan sätta sig upp själv, lägga sig ner både på rygg och mage. När hon ska iväg drar hon sig fram med armarna. Hon kryper inte. Kan inte resa sig upp mot möbler (försöker ibland). kan inte stå utan stöd. Om man håller henne under armarna så tar hon några steg. Men är väldigt ostadig. Hon klappar inte händerna, vinkar inte, säger inte ett enda ord, kan inte äta med sked utan äter med händerna. Hon kan heller inte dricka själv ur mugg eller flaska sittandes. Hon pekar inte... Men hon är en otroligt glad och busig tjej! Älskar bus och mys. Är nyfiken och vill vara med. Finns det någon annan med ett sånt här extremt sent barn som inte haft någon skada? Jag är så ledsen så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Visste att hon var sen men inte tänkte jag på en hjärnskada :( Skulle så gärna vilja prata med någon som varit med om en utredning eller så!

• Svar på tråden Extremt sen 15 månaders, hjärnskada?
  • Anonym (känner igen)

Som du beskriver din dotter var min tjej vid ca 13 månader och vi var rejält oroliga då hon var ca 7 veckor tidig som resultat av ett superakut snitt. Men sen släppte det som en lavin och vid 2 1/2 år så var hon ikapp jämnåriga. Idag är hon 5 och läser flytande, har en mkt väl utvecklad fin- respektive grovmotorik och ett rikt och avancerat språk för sin ålder - inga spår av hennes försenade utveckling syns i dagsläget. Snarare är bedömningen att hon ligger en bit före sin jämnåriga i framförallt den kognitiva utvecklingen.

Oron kan vara övermäktig. Min dotter log mkt sent och jag kommer ihåg avundsjukan jag kunde känna när jag såg jämnåriga barn le, skratta och jollra förnöjsamt medan min lilla tjej näst intill hade en konstant uttråkat uttryck. Idag går dock leendet från öra till öra större delen av dagen men det visste jag inte då. Under de första två åren av hennes liv var jag säker på att hon var hjärnskadad, hade en ASD-funktionsnedsättning, hörselnedsättning, osv i perioder och Google, faktaböcker om barn och andra föräldrars FB-uppdateringar genererade osäkerhet och ångest.

I backspegeln önskar jag att jag (för min fru var aldrig orolig  egentligen) hade lugnat ned mig och gett min lilla flicka mer tid och därmed hunnit njuta mer av stunden istället för oroa mig för framtiden....

• Anonym (Så orolig!)
    Anonym (känner igen) skrev 2014-01-07 22:30:57 följande:
    Som du beskriver din dotter var min tjej vid ca 13 månader och vi var rejält oroliga då hon var ca 7 veckor tidig som resultat av ett superakut snitt. Men sen släppte det som en lavin och vid 2 1/2 år så var hon ikapp jämnåriga. Idag är hon 5 och läser flytande, har en mkt väl utvecklad fin- respektive grovmotorik och ett rikt och avancerat språk för sin ålder - inga spår av hennes försenade utveckling syns i dagsläget. Snarare är bedömningen att hon ligger en bit före sin jämnåriga i framförallt den kognitiva utvecklingen. Oron kan vara övermäktig. Min dotter log mkt sent och jag kommer ihåg avundsjukan jag kunde känna när jag såg jämnåriga barn le, skratta och jollra förnöjsamt medan min lilla tjej näst intill hade en konstant uttråkat uttryck. Idag går dock leendet från öra till öra större delen av dagen men det visste jag inte då. Under de första två åren av hennes liv var jag säker på att hon var hjärnskadad, hade en ASD-funktionsnedsättning, hörselnedsättning, osv i perioder och Google, faktaböcker om barn och andra föräldrars FB-uppdateringar genererade osäkerhet och ångest. I backspegeln önskar jag att jag (för min fru var aldrig orolig  egentligen) hade lugnat ned mig och gett min lilla flicka mer tid och därmed hunnit njuta mer av stunden istället för oroa mig för framtiden....

Tack för svar!! :) Hur var hon vid 15 månader? Var hon även sen med peka, klappa händer och vinka? Verkade som att det var vad som oroade läkaren mest. Inte just att hon inte kryper eller går. Vad sa bvc till er? Var dom oroade? Vi har, fram tills igår, fått höra att hon är helt normal och man ser inte några tecken på fel eller något avvikande. Läkare har från födseln då hon behandlades för sin gulsot i princip garanterat att hon inte skulle ha tagit skada. Att vi kunde släppa det och igår kom det som en bomb. Usch! Mår så jäkla dåligt. När man är med henne så tänker man inte på att något skulle vara fel, hon är en så skön unge på alla sätt! Det är bara när man läser om utveckling eller hör om andra barn som man förstår att hon är sen.
  • Anonym (Så orolig!)
    Anonym (kk) skrev 2014-01-07 22:19:37 följande:
    Mitt andra barn tog sina första steg vid 18 mån. Innan dess satt han där han satt. Han är vuxen nu. Extremt begåvad och frisk! Så det behöver inte vara något fel med ditt barn heller

Hur var det med allt annat då? Alltså talet, och det här med att peka mm? Har för mig att det är mer ok om ett barn är sen på ett område med följer med i resten av utvecklingen... Min dotter är sen i allt :(
  • Anonym (Så orolig!)
    Anonym (kompis barn) skrev 2014-01-07 21:38:51 följande:
    Googla Kernicterus. Det är en hjärnskada orsakad av gulsot som inte behandlats tillräckligt.

Har kollat på det och visste även om det. Men läkarna sa när hon föddes att det inte skulle vara någon fara utan att faran är när det inte upptäcks och man utsätts för det höga värdet länge. Hon var bara några timmar gammal när hon började behandlas. Man förberedde för blodbyte men det behövdes aldrig då värdet sjönk otroligt snabbt på henne. Läkarna var själva imponerade av hur fort det sjönk. Och att det skulle ge henne skador var uteslutet sa dom. Sen behandlades hon intensivt ändå för att verkligen få bort det. Man chansar inte. Hon åt bra och gick upp i vikt...
  • Anonym (kk)
    Anonym (Så orolig!) skrev 2014-01-08 11:09:09 följande:

Hur var det med allt annat då? Alltså talet, och det här med att peka mm? Har för mig att det är mer ok om ett barn är sen på ett område med följer med i resten av utvecklingen... Min dotter är sen i allt :(
    Han var sen i allt. Talet var en katastrof länge men sedan lossnade allt. Sedan läste han Harry Potter som 5-åring helt själv!
  • Anonym (A)

Jag förstår att du måste vara jätteorolig och jag kan inte sätta mig in i din situation så borde kanske inte uttala mig. Men jag ville bara citera en sak du skrev ovan: 'när man är med henne så tänker man inte på att något skulle vara fel, hon är en så skön unge på alla sätt!'

Jag tycker du ska upprepa detta för dig själv så ofta du kan! Fokusera på detta! Det finns inget du kan göra förrän en eventuell utredning är klar ändå. Och även då kanske det bara handlar om att vänta och se. Så försök att oroa dig så lite som möjligt. Förhoppningsvis är din oro obefogad!!

• Anonym (Så orolig!)
    Anonym (A) skrev 2014-01-08 13:30:27 följande:
    Jag förstår att du måste vara jätteorolig och jag kan inte sätta mig in i din situation så borde kanske inte uttala mig. Men jag ville bara citera en sak du skrev ovan: 'när man är med henne så tänker man inte på att något skulle vara fel, hon är en så skön unge på alla sätt!' Jag tycker du ska upprepa detta för dig själv så ofta du kan! Fokusera på detta! Det finns inget du kan göra förrän en eventuell utredning är klar ändå. Och även då kanske det bara handlar om att vänta och se. Så försök att oroa dig så lite som möjligt. Förhoppningsvis är din oro obefogad!!

Jag vill verkligen inte oroa mig. Du har helt rätt i det du skriver. För oss och våra närmsta så är hon en glad frisk tjej! Google blev igår vår värsta fiende och det är så lätt att spåra ur i hemska tankar. Det låter säkert sjukt men jag ångrar nästan att jag bad om läkartid, hade jag inte gjort det så hade vi inte behövt må såhär. Kanske borde vi väntat och gett henne mer tid, hon utvecklas ju hela tiden! :(
  • Anonym (A)
    Anonym (Så orolig!) skrev 2014-01-08 15:55:02 följande:
    Jag vill verkligen inte oroa mig. Du har helt rätt i det du skriver. För oss och våra närmsta så är hon en glad frisk tjej! Google blev igår vår värsta fiende och det är så lätt att spåra ur i hemska tankar. Det låter säkert sjukt men jag ångrar nästan att jag bad om läkartid, hade jag inte gjort det så hade vi inte behövt må såhär. Kanske borde vi väntat och gett henne mer tid, hon utvecklas ju hela tiden! :(

Jag förstår vad du menar. Men ångra inget. Givetvis är det bra att det utreds så att ni kan få hjälp om det behövs. Och jag förstår att det inte bara går att stänga av oron även om det hade varit bra. Men försök att njuta av alla fina stunder och vara positiv. Och håll dig borta från Google... Jag håller tummarna för att allt blir bra!
  • Anonym (Så orolig!)

Finns det fler? Många som läser men få svar. Hoppas på att få kontakt med någon mer i allafall

• nile10

Använder hon båda händerna lika mycket?
    Vet att det kan vara ett tecken på hjärnskada om ena handen inte "hänger med".

• Anonym (Så orolig!)
    nile10 skrev 2014-01-08 21:33:14 följande:
    Använder hon båda händerna lika mycket? Vet att det kan vara ett tecken på hjärnskada om ena handen inte "hänger med".

Japp hon använder både händerna, armarna och benen lika mycket. Läkaren som tittade på henne igår sa att han kunde inte själv se något avvikande. Utan allt hon gjorde såg bra ut. Det är allt hon inte gör som är problemet.
  • Anonym (Så orolig!)

Känner mig som världens sämsta mamma som inte slutar gråta. Jag letar efter alla fel jag kan ha gjort... Jag borde kanske gått på babysim...borde ha tagit bort gåstolen... Borde ha kunnat lära mitt barn mer. Tänk om det beror på mig att hon inte utvecklas som hon bör. Och hur fan kan jag gråta när jag har världens bästa underbaraste barn?! Hur ska jag göra?

• Arokon

Min son gick inte förrän han var närmare 19 månader. Han var helt enkelt mycket sen. Vi gick hos sjukgymnast som gav bra tips för att hjälpa honom på vägen. Han var även sen med talet och vi gick hos logoped för det. Han kröp aldrig, ville inte alls ligga på mage och lyfta huvudet. Han var över ett år när han började förflytta sig framåt genom att hoppa fram sittandes på baken.

Du ska absolut i klandra dig själv, vissa barn är mycket senare än andra.

• Anonym (A)
    Anonym (Så orolig!) skrev 2014-01-09 15:17:10 följande:
    Känner mig som världens sämsta mamma som inte slutar gråta. Jag letar efter alla fel jag kan ha gjort... Jag borde kanske gått på babysim...borde ha tagit bort gåstolen... Borde ha kunnat lära mitt barn mer. Tänk om det beror på mig att hon inte utvecklas som hon bör. Och hur fan kan jag gråta när jag har världens bästa underbaraste barn?! Hur ska jag göra?

Men du, du är ingen dålig mamma!! Nu är jag ju ingen läkare eller BVC-sköterska, så givetvis ska du ju lita på den info du får av de som kan det här... Men jag ville bara säga att om din dotter är sen pga något så 'simpelt' som avsaknad av babysim eller för mycket tid i en gåstol, så behöver du nog inte oroa dig! I så fall lär hon ju sig så småningom.

Man måste faktiskt inte träna sina spädbarn på 'perfekt sätt'. Vissa saker är bra att göra och kanske kan man påskynda utvecklingen av vissa färdigheter men det betyder ju inte att det är kört om man inte börjat träna tidigt. Jämför med att lära sig cykla. Om du inte köper någon cykel till ditt barn eller inte hjälper till att träna så lär sig barnet inte att cykla. Men det betyder ju inte att man inte kan lära sig cykla senare, även om alla andra barn kunnat cykla i flera år. Kanske en dålig jämförelse och kanske jag bara babblar för mycket... Men vad jag försöker säga är att du inte ska klandra dig själv! Om det finns något du kan göra för att påskynda utvecklingen så kommer du säkert att få bra hjälp av kompetent personal såsom läkare och sjukgymnaster. Man kan inte veta exakt vad som är bäst för varje barn. Det är därför det finns människor som har LÅNGA utbildningar för att hjälpa till med sånt här!
  • tjoohalia

jag har inte läst hela tråden utan bara ett par inlägg
    min yngsta son (idag är han 3,5år) var sen, är fortfarande på vissa områden iofs

han hade problem med magen när han föddes, fast det var inte direkt någon
    som tog det på allvar, de sa bara att barn inte kan bli förstoppade om man ammar...
    han hade svårt att ta bröstet så jag pumpade en del tills jag kände att det inte gick,
    han bara skrek av min mjölk. vi gick över till ersättning och då hade han också svårt
    att ta flaskan så vi fick träna. vi hade en massa problem med maten och han var
    förstoppad och vi upptäckte att han var mjölkallergiker.. vi fick testa fyra olika
    mjölkfria ersättningar innan vi hittade en som han inte fick ont i magen av..

han var stor när han föddes, 4300g och 50cm (inte jättestor egentligen men rätt
    kort till den vikten) men när han inte fick i sig mat så gick han ner och sen tog det
    lång tid innan han gick upp. jag märkte att det var rätt stor skillnad på honom och
    storebror och han lärde sig aldrig att hålla nacken.. vid 5månader kunde han fortfarande
    knappt hålla nacken och läkaren skickade till sjukgymnast som i sin tur skickade vidare
    till neurolog. vid 6månader lärde han sig dock att hålla nacken men han fortsatte att vara
    sen. han var muskelsvag, att han dessutom blev hysterisk om någon annan än jag eller
    pappan rörde honom gjorde ju inte träningen enklare ;0)

han har genomgått en stor neurologisk utredning med en massa prover (kromosomavvikelse,
    gluten, sköldkörtel ja massa prover som vi inte ens vet vad det är de har tagit), ultraljud på
    hjärta och njurar, ögonkontroller, muskelbiopsi och mr på hjärnan samt ryggmärgsprov.
    de har inte hittat någonting, eller jo ett par saker som inte påverkar bland annat öppen ductus (tror
    jag att det heter) på hjärtat som var så litet att det inte påverkar och att han var väldigt närsynt
    men även det har växt bort..

han åt BARA flaska till han var 9månader, då klarade han att äta gröt sen fick vi ta det långsamt
    vid 10månader klarade han barnmatsburkar från 4- och 6månader. allt med bitar satte han
    i halsen, ja han satte det mesta i halsen. vid ett års ålder började han äta lite bröd och hans
    mjölkallergi växte även bort runt den här tiden. sen blev det bättre och bättre med maten,
    vid 1,5år åt han allt utan problem, han satte bara i halsen lite lättare än andra barn.

vid 9½månad lärde han sig att sitta
    och han började åla på rygg vid 12månader
    vid 14/15månader började han åla på mage
    vid 16månader började han äntligen låta andra hålla i honom
    han började på förskolan (läkarens önskan) vid 17månader och fick gåstol inne och ute
    vid 17½månad började han krypa
    vid 20månader började han klättra ;0)
    vid 22,5månad började han att gå...och gick över km andra dagen...

har sammanfattat delar av hans utveckling när vi fick beskedet från neurologen:
    http://tjoohalia.wordpress.com/2012/05/23/kommer-ni-ihag-den-har-killen/

han är friskförklarad idag. fysiskt är han som vilken 3,5åring som helst, han är lite
    senare med finmotoriken antagligen för att han älskar allt som har med grovmotorik att göra
    (klättra, springa, sparka boll, hoppa, ja allt..) 
    han är också sen med talet, vilket hans habiliteringsteam säger är helt normalt eftersom
    han har tagit igen så mycket fysiskt

de har ingen förklaring till varför han var muskelsvag, de vet inte varför han har blivit "frisk"
    det här gäller ju tyvärr inte alla barn men jag vet hur jag kände när jag var mitt inne i alla
    utredningar.. det värsta var muskelbiopsin, för när vi fick veta (av misstag) vilka sjukdomar de
    letade efter och jag såklart googlade och insåg att det var dödsdomar visste jag inte var
    jag skulle ta vägen... men när han blev "friad" från det så släppte den ångesten, jag var inställd
    på att han hade en hjärnskada, för MIG var det inga problem för jag hade ju då sett hans
    utveckling (MR gjorde efter det att han börjat gå) och visste att vi skulle klara det här

som förälder föreställer man sig det allra värsta, oftast är det inte ens i närheten av det värsta.
    ibland kanske det inte är en historia med lyckligt slut, inte det lyckliga slutet man letade efter
    iallafall. men man kan få sitt lyckliga "slut" ändå, om man ser på allt från ett annat håll..

(kanske ska tillägga att med slut menar jag inte slut-på-livet-slut") 

• Anonym (Så orolig!)
    tjoohalia skrev 2014-01-10 10:52:36 följande:
    jag har inte läst hela tråden utan bara ett par inlägg min yngsta son (idag är han 3,5år) var sen, är fortfarande på vissa områden iofs han hade problem med magen när han föddes, fast det var inte direkt någon som tog det på allvar, de sa bara att barn inte kan bli förstoppade om man ammar... han hade svårt att ta bröstet så jag pumpade en del tills jag kände att det inte gick, han bara skrek av min mjölk. vi gick över till ersättning och då hade han också svårt att ta flaskan så vi fick träna. vi hade en massa problem med maten och han var förstoppad och vi upptäckte att han var mjölkallergiker.. vi fick testa fyra olika mjölkfria ersättningar innan vi hittade en som han inte fick ont i magen av.. han var stor när han föddes, 4300g och 50cm (inte jättestor egentligen men rätt kort till den vikten) men när han inte fick i sig mat så gick han ner och sen tog det lång tid innan han gick upp. jag märkte att det var rätt stor skillnad på honom och storebror och han lärde sig aldrig att hålla nacken.. vid 5månader kunde han fortfarande knappt hålla nacken och läkaren skickade till sjukgymnast som i sin tur skickade vidare till neurolog. vid 6månader lärde han sig dock att hålla nacken men han fortsatte att vara sen. han var muskelsvag, att han dessutom blev hysterisk om någon annan än jag eller pappan rörde honom gjorde ju inte träningen enklare ;0) han har genomgått en stor neurologisk utredning med en massa prover (kromosomavvikelse, gluten, sköldkörtel ja massa prover som vi inte ens vet vad det är de har tagit), ultraljud på hjärta och njurar, ögonkontroller, muskelbiopsi och mr på hjärnan samt ryggmärgsprov. de har inte hittat någonting, eller jo ett par saker som inte påverkar bland annat öppen ductus (tror jag att det heter) på hjärtat som var så litet att det inte påverkar och att han var väldigt närsynt men även det har växt bort.. han åt BARA flaska till han var 9månader, då klarade han att äta gröt sen fick vi ta det långsamt vid 10månader klarade han barnmatsburkar från 4- och 6månader. allt med bitar satte han i halsen, ja han satte det mesta i halsen. vid ett års ålder började han äta lite bröd och hans mjölkallergi växte även bort runt den här tiden. sen blev det bättre och bättre med maten, vid 1,5år åt han allt utan problem, han satte bara i halsen lite lättare än andra barn. vid 9½månad lärde han sig att sitta och han började åla på rygg vid 12månader vid 14/15månader började han åla på mage vid 16månader började han äntligen låta andra hålla i honom han började på förskolan (läkarens önskan) vid 17månader och fick gåstol inne och ute vid 17½månad började han krypa vid 20månader började han klättra ;0) vid 22,5månad började han att gå...och gick över km andra dagen... har sammanfattat delar av hans utveckling när vi fick beskedet från neurologen: tjoohalia.wordpress.com/2012/05/23/kommer-ni-.../ han är friskförklarad idag. fysiskt är han som vilken 3,5åring som helst, han är lite senare med finmotoriken antagligen för att han älskar allt som har med grovmotorik att göra (klättra, springa, sparka boll, hoppa, ja allt..)  han är också sen med talet, vilket hans habiliteringsteam säger är helt normalt eftersom han har tagit igen så mycket fysiskt de har ingen förklaring till varför han var muskelsvag, de vet inte varför han har blivit "frisk" det här gäller ju tyvärr inte alla barn men jag vet hur jag kände när jag var mitt inne i alla utredningar.. det värsta var muskelbiopsin, för när vi fick veta (av misstag) vilka sjukdomar de letade efter och jag såklart googlade och insåg att det var dödsdomar visste jag inte var jag skulle ta vägen... men när han blev "friad" från det så släppte den ångesten, jag var inställd på att han hade en hjärnskada, för MIG var det inga problem för jag hade ju då sett hans utveckling (MR gjorde efter det att han börjat gå) och visste att vi skulle klara det här som förälder föreställer man sig det allra värsta, oftast är det inte ens i närheten av det värsta. ibland kanske det inte är en historia med lyckligt slut, inte det lyckliga slutet man letade efter iallafall. men man kan få sitt lyckliga "slut" ändå, om man ser på allt från ett annat håll.. (kanske ska tillägga att med slut menar jag inte slut-på-livet-slut") 

Tack för ett så otroligt bra svar! Så härligt att läsa om din kille som nu är så duktig! Det gav mig hopp. Så tack för att du orkade berätta för mig! Här har det faktiskt hänt lite saker. På en vecka har hon börjat klappa händerna, men bara när vi frågar. Det tycker jag är så kul. Det innebär ju att hon förstår och kan. Vi behöver inte visa utan frågar "kan du klappa händerna?" Och så klappar hon, tittar på oss och när vi bekräftar henne så skrattar hon och klappar igen! Hon har lärt sig att sitta på knä och hålla balansen med rak rygg.och sätta ner armarna och stå på alla fyra en stund. Hon försöker ta skeden och äta själv, men maten åker lätt av. Hon sitter och säger mamama, tatta och när hon slåss så säger hon aaaa eller gaj. Hon kopplar alltså ihop att slåss och säga aj på sitt sätt. Börjat komma mycket babbel som låter som början på ord. Hon har börjat föra muggen till. Munnen sittandes men fattar inte att tippa den ännu. Men stort framsteg för henne! Hon står stadigare och kan hålla oss i fingrarna utan att vi håller tillbaka, hon parerar balansen själv och kan flytta fötterna lite. Får hon våra händer så drar hon sig själv upp till stående. Hon verkar feg har vi märkt. Det känns som att det måste vara bra tecken att hon så snabbt kan börja med saker och faktiskt utvecklas! Även om det är småsaker. Jag är väldigt glad!
  • Anonym (A)
    Anonym (Så orolig!) skrev 2014-01-18 14:31:50 följande:
    Tack för ett så otroligt bra svar! Så härligt att läsa om din kille som nu är så duktig! Det gav mig hopp. Så tack för att du orkade berätta för mig! Här har det faktiskt hänt lite saker. På en vecka har hon börjat klappa händerna, men bara när vi frågar. Det tycker jag är så kul. Det innebär ju att hon förstår och kan. Vi behöver inte visa utan frågar "kan du klappa händerna?" Och så klappar hon, tittar på oss och när vi bekräftar henne så skrattar hon och klappar igen! Hon har lärt sig att sitta på knä och hålla balansen med rak rygg.och sätta ner armarna och stå på alla fyra en stund. Hon försöker ta skeden och äta själv, men maten åker lätt av. Hon sitter och säger mamama, tatta och när hon slåss så säger hon aaaa eller gaj. Hon kopplar alltså ihop att slåss och säga aj på sitt sätt. Börjat komma mycket babbel som låter som början på ord. Hon har börjat föra muggen till. Munnen sittandes men fattar inte att tippa den ännu. Men stort framsteg för henne! Hon står stadigare och kan hålla oss i fingrarna utan att vi håller tillbaka, hon parerar balansen själv och kan flytta fötterna lite. Får hon våra händer så drar hon sig själv upp till stående. Hon verkar feg har vi märkt. Det känns som att det måste vara bra tecken att hon så snabbt kan börja med saker och faktiskt utvecklas! Även om det är småsaker. Jag är väldigt glad!

Vad skönt att det går framåt för er! Lycka till framöver!!
  • Anonym (JagMed)

Låter som min grabb. Han var väldigt sen med allt. Vid 15 mån kröp han, men pratade inte, vinkade inte, klappade inte händer, visade noll intresse för att gå osv. Idag är han 2 år och springer runt som en galning och babblar i en strid ström, han kan benämna och peka ut fyra färger, han kan räkna till fem, han hoppar jämfota, kan alla rörelser till de vanligaste barnsångerna... Visst kan det vara nåt fel, men det kan också vara en sävlig liten tös du har. För vår son släppte allt som en lavin vid ca 18-19 mån, på en vecka hade han börjat säga 10+ ord, gå, klappa, sjunga, dansa. Så det behöver inte vara fel.

• Anonym (Orolig)

Hej,

Det du beskriver är identiskt för oss. Allt från start till slut. Jag trodde det var min fru som hade skrivit på forumet först om det inte var så att våran dotter föddes lite senare, kan du berätta hur det har gått för er? Vi vet inte om vi ska uppsöka en doktor för att påbörja någon form av utredning.. skulle var skönt att höra från dig/er hur det har gått.

tack!

Svar på tråden Extremt sen 15 månaders, hjärnskada?