• Motvall

    Meningen med livet är...

    ...reproduktivitet!
    Ärlig talat så fattar jag inte varför den diskussionen ens finns, logiskt så är väl människor finns till för egentligen? Att avla fram nya avkommor för att man själv då sedan ska dö (och så återupprepas det), svårare än så är det inte...

  • Svar på tråden Meningen med livet är...
  • Djupeter

    Men vad är det för mening med att vi föds? vad är det för mening med att vi reproducerar oss?

    Frågan är varför vi reproducerar oss och till vilket syfte för om det inte existerar ett syfte så är det ju meningslöst att vi fortplantar oss och då skulle du lika gärna kunna skriva:

    Meningen med livet är...


    Motvall skrev 2014-01-10 18:25:06 följande:

    ...meninglöst!
    Ärlig talat så fattar jag inte varför den diskussionen ens finns, logiskt så är väl människor finns till för egentligen? Att avla fram nya avkommor för att man själv då sedan ska dö (och så återupprepas det), svårare än så är det inte...



    .Jag tror det är "frågan" som är frågan. För om det var så enkelt som du lägger fram det så skulle det ju vara en "sanning" och då skulle ju ingen ställa sig frågan och då skulle inga människor diskutera den eftersom det skulle vara självklart att meningen med livet är reproduktion. 
     
  • Keffria

    Meningen med livet är att vi ska dra lärdom av livet och blir bättre människor för att sedan ha med de kunskaperna till nästa liv och förhoppningsvis förbättra vår karma. Svårare än så är det inte så jag förstår inte heller varför denna diskussion finns till för.

  • ellabella90

    Meningen med att vi finns är för att våran art inte skall dö ut, rent vetenskapligt. Dock kan jag förstå att man ställer sig frågan om varför man finns, varför vi människor och alla andra djur och organismer för den delen lever, för allt som lever lever enbart för att reproduceras, det som är unikt med oss är att vi hade turen att få intelligensen nog för att börja tänka på dessa frågor. 

Svar på tråden Meningen med livet är...