• Lady Paraplyh

Hur bemöta kattägarna?

Jag är jourhem och tar emot en del vanvårdade katter. Hur bemöter man de som har vanvårdat sina katter då de kommer och lämnar dem? Jag tycker det är jättesvårt och jobbigt. Ingen av de som har dykt upp här fattar att de har gjort fel. Igår lämnade en kärring en vanvårdskatt och började fråga om mina andra jourkatter och hon fattade inte hur folk kunde göra så mot en katt. Hon hade ju själv gjort det!

• Svar på tråden Hur bemöta kattägarna?
  • Lady Paraplyh
    kathen skrev 2014-01-13 08:24:07 följande:
    Va tråkigt att folk bara kritiserar TS, trots att hon gör så mycket för att hjälpa katter i nöd. Förmodligen mer än vad någon annan i denna tråd gör... Så typisk FL.

• Lady Paraplyh
    kathen skrev 2014-01-13 15:14:22 följande:
    Men oj vad otippat att ni inte håller med om kritik som gäller er...

• Fanny b
    Lady Paraplyh skrev 2014-01-14 04:43:50 följande:

Men nu handlade det här om en person som en jag känner känner. De har inte träffats kort. Att vara psykiskt sjuk har inget alls med empati att göra, varifrån har du fått det?
    Jag har inte skrivit något om empati i denna tråd.  Givetvis behöver det inte vara så att alla kattägare som vanvårdar sina djur är psykiskt sjuka.
  • Ramborg
    Lady Paraplyh skrev 2014-01-11 16:37:16 följande:
    Jag är jourhem och tar emot en del vanvårdade katter. Hur bemöter man de som har vanvårdat sina katter då de kommer och lämnar dem? Jag tycker det är jättesvårt och jobbigt. Ingen av de som har dykt upp här fattar att de har gjort fel. Igår lämnade en kärring en vanvårdskatt och började fråga om mina andra jourkatter och hon fattade inte hur folk kunde göra så mot en katt. Hon hade ju själv gjort det!

Du skulle kunna säga "Du har ju faktiskt själv gjort precis samma sak. Skaffa ingen ny katt nu är du snäll, för det är faktiskt synd om djur som blir behandlade så som du behandlat den här katten."
    42.
  • Fanny b
    Ramborg skrev 2014-01-14 07:20:25 följande:

Du skulle kunna säga "Du har ju faktiskt själv gjort precis samma sak. Skaffa ingen ny katt nu är du snäll, för det är faktiskt synd om djur som blir behandlade så som du behandlat den här katten."
    Jag tror att ett sådant här svar skulle kunna göra att personen ifråga tar med sig sin katt och går. Ts får rätta mig om jag har fel men med tanke på att ägarna själva lämna sina katter hos henne så är de inte tvungna att göra det. Så de som vanvårdat sina katter och lämnar dem hos ts behöver inte göra det.

Jag håller med om att detta är det rätta att säga men jag tror att om man har ett jourhem för djur så bör man vara diplomatisk. Det ts däremot kan göra är att undersöka möjligheterna att bli jourhem via en förening där inte kattägarna själva lämnar katterna till henne. Samt också bli jourhem åt en förening som polisanmäler fall där katter blir vanvårdade.
  • Litet My
    kathen skrev 2014-01-13 15:14:22 följande:
    Men oj vad otippat att ni inte håller med om kritik som gäller er...
    Öh, jag har skrivit flertal konstruktiva inlägg till TS som hon dock inte förstod alls utan bara högg på. SÅ vad är ditt problem?
  • Lady Paraplyh
    Litet My skrev 2014-01-14 09:03:18 följande:
    Öh, jag har skrivit flertal konstruktiva inlägg till TS som hon dock inte förstod alls utan bara högg på. SÅ vad är ditt problem?

Jag har fått en hel del bra inlägg ja, dina inlägg tillhörde tyvärr inte till dem.
  • Lady Paraplyh
    ForReal skrev 2014-01-14 02:02:09 följande:
    Jag vill bara säga att jag förstår dig precis TS! Jobbar med främst hemlösa katter, men det finns ibland folk med i bilden som tagit hand om hemlösa och behandlar dem riktigt illa och då hjälper vi också till. Alla katter är värda att få hjälp från vanvård oavsett om de är hemlösa eller ej, så ta inte åt dig av den taskiga kommentaren däruppe. Vissa kan man inte hjälpa förstå och det har säkert du också märkt. Jag tycker också det är jobbigt men jag bemöter de som lämnar in katter helt torrt och sakligt. Sen måste man kanske få ösa ur sig ibland när det blir för mycket, det gör jag då med andra "kollegor" inom föreningen. Det finns ju tyvärr inget annat sätt om man ska orka och kunna hjälpa till. Jag har lärt mig att vad man säger till sådana personer ändå inte går in för fem öre, varför skulle de lyssna på mig när det gått såpass långt? Tänk att du hjälper katterna och försök fokusera på just kissarna som nu slipper dessa personer. Tack för att du bryr dig ?

Tack för ditt inlägg! Det betyder mycket att du är så pass förstående. Att få häva ur sig lite skit måste man, man blir så oerhört frustrerad och ledsen då man ser vad en del personer gör. Jag hjälper en förening också, då slipper jag träffa kattens ägare, vilket är skönt. Men ibland tar jag emot omplaceringar privat. Det här var en sådan katt. Som tur var har hon redan fått ett hem, hon flyttar på torsdag.
  • Lady Paraplyh
    mebbe skrev 2014-01-14 02:41:59 följande:
    Bra att du hjälper katter i nöd, men det är faktiskt bra att ägarna lämnar in sina katter om de verkligen inte kan hantera dem. Det får du nog bara ta och bita ihop om. Värre med dem som har djuren kvar och fortsätter vanvårda.

Sen är det väl lite svårt att avgöra vad som är vanvård...vår ena katt har hudproblem..hon får medicin samt sprutor hos veterinär..ändå kan hon ibland se riktigt vanvårdad ut i pälsen..

Skulle någon som inte vet om att hon får både vård och blir väl omhändertagen se henne skulle denne förmodligen tro att vi är världens sämsta kattägare.

Det här är katter som blir uteslängda 7-14 dagar medan ägarna åker bort, katter som håller på att svälta ihjäl, katter med mask, skabb, obehandlade sår och ett tiotal fästingar samtidigt. Så det är ingen tvekan om vad det är.

Jag tror säkert att du är en bra kattögare. Visst är det bra att de lämnar in katterna, man får försöka tänka så. Den här katten jobbade ett par med i nästan ett år med att försöka få omhändertagen. Nu har jag hittat ett nytt hem till henne, hon flyttar på torsdag så det slutade bra i alla fall.
  • Litet My

Moget TS, dessutom kan det ju vara en bra ide att ta reda på innan hur man bemöter kattägare innan man ska ge sig in på att försöka rädda dem.

• Lady Paraplyh
    Litet My skrev 2014-01-18 01:15:55 följande:
    Moget TS, dessutom kan det ju vara en bra ide att ta reda på innan hur man bemöter kattägare innan man ska ge sig in på att försöka rädda dem.

Du verkar ha missat helt vad tråden handlar om!
  • Litet My

Jodå, jag är läskunnig. Men fortfarande måste man lära sig hantera kattägarna på ett bra sätt oavsett vad man själv känner, inte minst för katternas skull.

Svar på tråden Hur bemöta kattägarna?