• Webbredaktör Annelie

    Kaffe sägs vara bra för minnet. Hur många koppar dricker du per dag?

    En ny studie visar nämligen att koffein får oss att minnas bättre. I åtminstone 24 timmar håller effekten i sig.

    Hur många koppar dricker du om dagen. Vill du dricka fler eller färre och tror du på de nya rönen. Diskutera i tråden.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kaffe sägs vara bra för minnet. Hur många koppar dricker du per dag?
  • Vitrysk hockeyhjälte

    Det kommer jag inte ihåg.


    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Väggen

    Sen jag började med mjölk i har min kaffekonsumtion dubblerats

  • Väggen

    Man får räkna med lite diarre av och till, men det är värt det

  • Capt Janeway

    4-6 koppar te eller kaffe på vardagarna när jag jobbar.
    På lediga dagar blir det kanske en eller två koppar te om dagen.

  • Flizus
    Haannaaa skrev 2014-01-13 14:00:09 följande:
    Jag dricker vanligtvis runt 6-8 koppar varje dag. Men nu när jag är gravid dricker jag inte lika mycket, kanske 2 koppar om dagen. Det var jobbigt att trappa ner så, men nojig som jag är så har jag läst att man inte ska dricka för mycket koffein. 

    Det var väldigt många som inte dricker kaffe!! Kaffe som är så gott!!
    Jag håller med. Men å andra sidan kan man nog inte heller anta att en webbundersökning som denna ger ett rättvist resultat.
  • rosenknopp83

    beror helt på, en kopp i veckan kanske hemma och en kopp varje gång jag jobbar. Jobbar som timanställd. Tror aldrig jag kommer bli en kaffekärring heller tror jag är mer en tedrickare. Men har "hästminne" ändå.

  • Haannaaa
    Flizus skrev 2014-01-13 15:18:37 följande:
    Jag håller med. Men å andra sidan kan man nog inte heller anta att en webbundersökning som denna ger ett rättvist resultat.
    Ne verkligen inte! :) 
  • Texasthecat

    Vid vinter och kyla blir det lätt mer än 10 muggar, annars är det nog 6-7 muggar om dagen...


    Mina Älsklingar Haylie 20/9-10, Natahan 20/9-10, Kaoru 10/5-13 samt sambon Kenji...
  • VackraFlicka
    Webbredaktör Annelie skrev 2014-01-13 08:40:22 följande:
    En ny studie visar nämligen att koffein får oss att minnas bättre. I åtminstone 24 timmar håller effekten i sig.

    Hur många koppar dricker du om dagen. Vill du dricka fler eller färre och tror du på de nya rönen. Diskutera i tråden.
    Jag kommer inte ihåg hur många jag dricker...
  • Rasputin

    Dricker kanske 3-6 koppar kaffe om dagen och 3-6 koppar te, blir en del koffein. Mitt konsumtionsmönster kaffe drycker med koffein kommer vara oförändrat efter artikeln då det inte är något nytt för mig att kaffe och te har mängder av positiva effekter och knappt några ,om ens någon , negativa.

  • Flizus
    Rasputin skrev 2014-01-13 20:50:12 följande:
    Dricker kanske 3-6 koppar kaffe om dagen och 3-6 koppar te, blir en del koffein. Mitt konsumtionsmönster kaffe drycker med koffein kommer vara oförändrat efter artikeln då det inte är något nytt för mig att kaffe och te har mängder av positiva effekter och knappt några ,om ens någon , negativa.
    Koffein i stora mängder är giftigt, men det är svårt att få i sig så mycket med normal konsumtion. Dessutom kan det leda till vissa magproblem. Annars känner jag inte till någon nackdel. Jo, vissa säger sig få svårt att sova av kaffe, men det har aldrig drabbat mig - fast det kan naturligtvis vara en negativ effekt av kaffe även om just jag ej upplevt den.
  • Fobiker

    Brukar dricka 3-4 koppar kaffe per dag, dessutom 1 kopp te till frukost och ibland 1 kopp "kvällste". Visste redan om att kaffe har många bra effekter. Jag dricker den mängd jag önskar just nu och tror inte jag kommer att ändra något p.g.a. "nya rön".  

  • Flizus
    Fobiker skrev 2014-01-13 22:03:56 följande:
    Brukar dricka 3-4 koppar kaffe per dag, dessutom 1 kopp te till frukost och ibland 1 kopp "kvällste". Visste redan om att kaffe har många bra effekter. Jag dricker den mängd jag önskar just nu och tror inte jag kommer att ändra något p.g.a. "nya rön".  
    Jag tror de flesta som dricker kaffe gör det för att de tycker om det och inte på grund av att det skulle ha någon speciell positiv effekt på hälsan. Människor som inte dricker kaffe kan, enligt min erfarenhet, ha en mer negativ syn på kaffets effekt på hälsan än vad kaffedrickarna gör vilket skulle kunna stå för att det är lättare att ta till sig sådant som verkar positivt för det egna beteendet.

    Jag hamnade en gång, i min profession, på en gudstjänst för mormoner. Där bad de för alla förtappade kaffedrickare.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Flizus skrev 2014-01-13 21:48:31 följande:
    Koffein i stora mängder är giftigt, men det är svårt att få i sig så mycket med normal konsumtion. Dessutom kan det leda till vissa magproblem. Annars känner jag inte till någon nackdel. Jo, vissa säger sig få svårt att sova av kaffe, men det har aldrig drabbat mig - fast det kan naturligtvis vara en negativ effekt av kaffe även om just jag ej upplevt den.
    Det finns ett flertal, de flesta ganska små.

    Jag känner inte för att skriva ut dem så jag länkar helt enkelt:
    en.wikipedia.org/wiki/Health_effects_of_caffeine
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
Svar på tråden Kaffe sägs vara bra för minnet. Hur många koppar dricker du per dag?