• Anonym (Den hatade)

Måste få spy lite

Ja nu är det en sån där tråd igen. Som känsliga biomammor ska sluta läsa exakt HÄR. Jag är så kräkfärdig på mina bonusar så jag bara storknar. Men nej. Jag har inte tänkt lämna min familj för det. Vi har gemensamma barn också. Och nej. Jag låter det inte märkas i vardagen. Men det är en trist vardag vi har. Som så många andra gick jag in i det här med goda ambitioner och trodde att vi skulle kunna bygga någon slags familj. Inte en konventionell kärnfamilj förstås, det har bonusarna redan haft och mist. Men något annat. Något eget. Och det trodde pappan också och jag vet att han är besviken både på sitt ex och på sina barn. Biomamma har gjort oerhört klart att jag icke har något som helst med hennes guldbebisar att göra. (En är myndig sedan ett par år, men bor kvar hemma och snyltar. En är snart myndig. Tack och lov!!!!!!! Snart är det över!!!! Frågan är bara när de lämnar boet!?!?) Så efter en massa försök till ett normalt familjeliv, och massor av samtal och direktiv från pappan där han krävt att i vår familj gäller våra regler och jag är också en vuxen med en vuxens bestämmanderätt, så har vi gett upp. Barnen gillar mig inte och kommer aldrig att göra det efter mammas hjärntvätt. Vi lever parallella liv när de är här och jag kan avslöja att jag ofta tänker på barnen som inneboende. Eller som spöken. De är irriterande. De märks. Men de har egentligen inte med mitt liv att göra och jag nonchalerar dem så mycket jag kan. (OJ vad påhopp jag kommer att få om de där meningarna får stå kvar ocensurerade! Glad) Länge har jag försökt visa mina bästa sidor och tänka att det är barnen och jag som ska hitta en relation inom ramen för vår familj, inte deras mamma och jag. Men det är tvärkört! De var för stora när jag kom in i deras liv och de är galet hjärntvättade av mamma. De vill helt enkelt inte. De ogillar mig och kommer helt enkelt hit för att umgås med sin pappa. (Eller ja, snarare för att mamman säger att de minsann har rätt att bo här och att jag minsann inte ska få köra iväg dem. Vilket aldrig skulle falla mig in.) Så jag har gett upp och lever efter devisen "live and let live". Men jag spyr på alltihop! Önskar så att de skulle välja att bo hos mamma på heltid, men det vill hon så klart inte. Det var hon som lämnade efter otrohet och hon vill ha sina barnfria veckor till att träffa boyfriends. Det har hon sagt explicit till pappan. Jag är så less, så less, så less.

Så. Tack. Nu har jag kräkts lite grann. Nu känns det bättre. Finns nog egentligen inte så mycket käckt och nytt att säga om denna alltför välbekanta situation, så jag förväntar mig inte särskilt många svar. Det är bara att härda ut, räkna till tio om och om igen och bete sig på bästa sätt. Samt hoppas på framtiden när barnen äntligen är vuxna på riktigt och kanske själva hittar fram till en alldeles egen relation med mig. Men det känns i alla fall skönt att få vräka ur sig här bland er som vet hur bonuslivet kan vara när man inte dansar runt på de där rosorna.

• Svar på tråden Måste få spy lite
  • Anonym (-)

Jag lever själv inte i en sån relation, men mina föräldrar gjorde.. De va inget som vi gemensamma biologiska märkte av nämnvärt..

Men jag vet idag hur min halvsyrras mamma va så bitter att min pappa inte stannade hos henne och att det var de som förgiftade halvsyrrans och pappas relation, inte min mamma!!

Så dessa biomammor/pappor gör nog de bara till de värre, även om dom inte förstår de här och nu i all deras ilska och så...

Men min halvsyrra har inte haft kontakt med min pappa på 20 år, och de skyller jag bara på hennes bittra mamma, tyvärr =(

Nu är de så klart inte så här alla ggr, men de sämsta biomamman kan göra (vilket nog ofta händer) är att motarbeta den nya relationen som pappan skaffar, den som straffas av de är bara barnet.. Idag kommer dottern och vill ha kontakt med min pappa, 25 år senare...

• Anonym (Den hatade)
    Gung Ho skrev 2014-01-19 20:49:28 följande:
    TS: Som oftast i dessa trådar läggs skulden på fel plats. Det är din mans ansvar att 'mäkla' ihop sin nya familj.. Självklart skall alla bidra, men han är den med en relation med både dig, barn och exet. Vet inte hur bra han är på svåra samtal, men att nå fram till sina egna barn borde väl man kunna begära?

Är själv både skillsmässobarn (där mammas sista man träffade henne när jag var 20), bonuspappa (samt att min son då fått en bonusmamma) och har en bonusdotter samt ett sårat ex. Så ett visst perspektiv har jag..
    Jag håller helt med dig. Det är tufft för ursprungsföräldern som hamnar mitt emellan allihopa, det förstår jag verkligen. Samtidigt så är det ofrånkomligt på honom det största ansvaret ligger att se till att allt funkar så bra som möjligt. Jag tycker att min man har gjort bra insatser där och sagt ifrån på skarpen när biomamman har börjat med sina dumheter. I början hade vi också många "sammansvetsande" aktiviteter. Visserligen kom många av de konkreta förslagen från mig, men pappan förstod verkligen hur viktigt det var. Vi tyckte bägge två att vi gjorde vårt bästa. Men efter att ha blivit så massivt motarbetade så har vi numera bägge två i princip lagt ner våra ansträngningar. Det är helt enkelt ingen vits längre. Och i och med att barnen faktiskt måste räknas som i stort sett vuxna så måste man till slut lägga ner när gensvaret är noll. På något sätt så har de ju liksom ett eget ansvar också för sin fria vilja. Det går inte att tvinga folk att gilla någon annan. Och väljer någon att bete sig lagom surt och grinigt så är valet gjort. Det går ju bara att tala förstånd med en människa till en viss gräns. Vägrar de att ta in vad man har att säga så är det till slut bara som det är. Även den bästa diplomati har sina gränser. Knäppa diktaturer, vissa trådar här på forumet, bonusbarn... Same shit. Flört
  • Anonym (Den hatade)
    Anonym (-) skrev 2014-01-19 20:57:11 följande:
    Jag lever själv inte i en sån relation, men mina föräldrar gjorde.. De va inget som vi gemensamma biologiska märkte av nämnvärt..

Men jag vet idag hur min halvsyrras mamma va så bitter att min pappa inte stannade hos henne och att det var de som förgiftade halvsyrrans och pappas relation, inte min mamma!!

Så dessa biomammor/pappor gör nog de bara till de värre, även om dom inte förstår de här och nu i all deras ilska och så...

Men min halvsyrra har inte haft kontakt med min pappa på 20 år, och de skyller jag bara på hennes bittra mamma, tyvärr =(

Nu är de så klart inte så här alla ggr, men de sämsta biomamman kan göra (vilket nog ofta händer) är att motarbeta den nya relationen som pappan skaffar, den som straffas av de är bara barnet.. Idag kommer dottern och vill ha kontakt med min pappa, 25 år senare...
    Usch vad sorgligt! Men man hoppas på en vackrare fortsättning för din halvsyster, även om det dröjt alldeles för länge.
  • Anonym (Den hatade)
    Rataxes skrev 2014-01-19 19:48:16 följande:
    Benmärgssugaren ska ut om den inte kan uppföra sig. Åker den ut kanske den andra börjar uppföra sig.
    Så enkelt. Så bra. Glad
  • Anonym (hatadejagmed..)

Jag vet inte om det här gör någon klokare men jag kan berätta hur det känns att vara bonusbarnen i frågan...

Min mamma och pappa gick isär när jag var väldigt liten. Har sedan dess haft 2 bonuspappor som jag tyckt mycket om. En bonusmamma jag aldrig gillade. 'Ogillandet' blev bara värre och värre. Hon kom in i mitt liv när jag var.... runt 7 år typ. Har aldrig kunnat säga VARFÖR jag inte tyckte om henne, jag gjorde bara inte det. Hon sa aldrig dumma saker eller så, det var bara en känsla. Undvek gärna henne om det gick, var inte alltför pratglad mot henne.

Det visade sig att min egen mamma ofta pratade illa om henne inför oss barn när vi var små och pappa var för konflikträdd för att prata med henne. Mamma var nämligen väldigt rädd att vi skulle tycka bättre om pappas nya än henne och 'garderade' sig. Sa aldrig något positivt men öste gärna skit. Och alla barn älskar ju sina föräldrar och vill lita på dom. För mig tog det fram till 20-års åldern innan jag skaffade mig en egen bild av allt. Och tro mig, det var inte lätt. Mamma, som jag alltid litat på, som stått mig närmast och som jag sett upp till, hade ljugit. Hade fått mig att känna känslor jag inte ville känna. Trodde aldrig en förälder kunde göra så mot sitt eget barn, allra minst MIN mamma...
    Sätt dig in i deras situation, först blir dom matade med att du är elak (eller vad hon nu säger) av mamma, sen börjar du bete dig därefter. Jag menar, du vill ju inte ha dom där och det var antagligen så min bonusmamma kände också. Och blev kallare. Och därmed tyckte jag ÄNNU mindre om henne.

Det jag tycker ni kan göra är att (eller snarare pappan till barnen i första hand) försöka få fram konkreta saker barnen inte gillar. Kan dom lägga fram något, bra! Då vet du vad det är som stör dom och kanske göra något åt det, eller så får du förklara till varför du gör så/beter dig så. Och vice versa. Kan dom inte det är dom stora nog nu att fråga sig själva varför dom känner så. Är det deras känslor, eller kanske någon annans känslor de känner? Visst, alla kan inte gilla alla, men det ska kunna vara en respektabel atmosfär där ingen känner sig som gäst i sitt eget hem. Prata igenom allt, en gång för alla och be om en nystart. Be dom ha sin egen bild av dig för den du är.

Det önskar jag iaf att min pappa hade gjort.

• Poppan

Härligt, avskyr mina bonusbarn och kommer aldrig förstå varför det heter så, är inte bonus ngt positivt?

Spy på bara!

• Brumma
    Poppan skrev 2014-01-22 19:51:11 följande:

Härligt, avskyr mina bonusbarn och kommer aldrig förstå varför det heter så, är inte bonus ngt positivt?

Spy på bara!

Ursäkta men.. Varför kalla dem det då? Det ger ju helt fel signaler..

Själv ser jag min bonus som just en bonus - därför passar ju ordet ypperligt :)

Men jag förstår inte varför man använder ordet överhuvudtaget om man inte ser dem som bonusar....
  • Anonym (Den hatade)
    Brumma skrev 2014-01-22 20:00:39 följande:
    Ursäkta men.. Varför kalla dem det då? Det ger ju helt fel signaler..
    Själv ser jag min bonus som just en bonus - därför passar ju ordet ypperligt :)
    Men jag förstår inte varför man använder ordet överhuvudtaget om man inte ser dem som bonusar....
    Tja... Det är är ju liksom den vedertagna benämningen nuförtiden. Som är väldigt pk förstås. I såna här sammanhang skulle man ju kunna passa på att få ur sig lite aggressioner genom att använda något annat. Fast vad...? Styvbarn kanske, men det känns lite högtravande. Spöken skrev jag någonstans, lite lagom svårbegripligt. Jag skriver oftast bonus på ren automatik ändå. För mig blir bonusbegreppet genomsyrat av ironi. Och ett stänk av sorg, eftersom vi väl alla önskar oss att alltihop kändes bättre än vad det gör.
  • Brumma
    Anonym (Den hatade) skrev 2014-01-23 01:15:09 följande:
    Tja... Det är är ju liksom den vedertagna benämningen nuförtiden. Som är väldigt pk förstås. I såna här sammanhang skulle man ju kunna passa på att få ur sig lite aggressioner genom att använda något annat. Fast vad...? Styvbarn kanske, men det känns lite högtravande. Spöken skrev jag någonstans, lite lagom svårbegripligt. Jag skriver oftast bonus på ren automatik ändå. För mig blir bonusbegreppet genomsyrat av ironi. Och ett stänk av sorg, eftersom vi väl alla önskar oss att alltihop kändes bättre än vad det gör.
    Tja, jag hade nog bara skrivit eller sagt "min mans barn" :D

Vilket jag ju även gör till vardags nu oxå :)

Mer komplicerat behöver det ju inte vara..
  • Snigeln
    Anonym (111) skrev 2014-01-19 18:10:02 följande:
    Ni kan leva som särbos tills bägge barnen flyttat ut, det kommer förmodligen ske relativt snart eftersom dom är så pass stora. Men dom borde slippa bo med dig!

Om vi sku sätta detta i lite perspektiv nu... När jag nyss fyllt 18 träffade jag min man som hade en nästan 3-årig dotter. Året därpå flyttade vi ihop och jag fick då självklart ett vuxenansvar öven bonusen. Jag hade inte hunnit fylla 21 när jag gifte mig. Hade under hela den tiden både studerat och jobbat. Tillbaka till ts, är det rimligt att ts ska flytta för att två personer, som är i samma ålder som ovanstående s0exempel, inte kan vara trevliga mot sin pappas fru? Är de "barnen" (!?) i större behov av sin pappa än en SJUMÅNADERS BEBIS?
  • Anonym (Den hatade)
    Brumma skrev 2014-01-23 03:32:29 följande:
    Tja, jag hade nog bara skrivit eller sagt "min mans barn" :D
    Vilket jag ju även gör till vardags nu oxå :)
    Mer komplicerat behöver det ju inte vara..
    Jamen du är ju så smart...! Tänkte faktiskt inte på det. Glad

När jag tänker efter så är det nog ändå just längtan efter en bra relation som är grunden till att jag fortsätter svamla om bonusar. Men i förhållande till maken har jag börjat använda "dina barn" mer än förut. (Istället för "barnen".) Ett tydliggörande av mina två kliv bakåt gissar jag. Och en markering av att jag inte instämmer i hotellförhållandena.

Det finns onekligen ett och annat han skulle kunna göra för att skapa lite bättre balans i huset. Men han väljer som synes att göra andra prioriteringar. Fine. Men oj vad jag ser fram emot att de börjar leva egna liv!
  • Anonym (Den hatade)
    Snigeln skrev 2014-01-23 08:39:06 följande:

Om vi sku sätta detta i lite perspektiv nu... När jag nyss fyllt 18 träffade jag min man som hade en nästan 3-årig dotter. Året därpå flyttade vi ihop och jag fick då självklart ett vuxenansvar öven bonusen. Jag hade inte hunnit fylla 21 när jag gifte mig. Hade under hela den tiden både studerat och jobbat. Tillbaka till ts, är det rimligt att ts ska flytta för att två personer, som är i samma ålder som ovanstående s0exempel, inte kan vara trevliga mot sin pappas fru? Är de "barnen" (!?) i större behov av sin pappa än en SJUMÅNADERS BEBIS?
    Ja... Det är olika. En del blir vuxna när naturen tänkte sig det. Andra tar mer tid på sig. Suck... Grattis till din sunda utveckling, eller vad man ska säga. Flört

Att någon ens tänker tanken att man ska skita i en sjumånaders för att göra vuxna slynglar nöjda... Man vet onekligen inte om man ska skratta eller gråta. Obestämd
  • Snigeln
    Anonym (Den hatade) skrev 2014-01-23 12:37:54 följande:
    Ja... Det är olika. En del blir vuxna när naturen tänkte sig det. Andra tar mer tid på sig. Suck... Grattis till din sunda utveckling, eller vad man ska säga.  Att någon ens tänker tanken att man ska skita i en sjumånaders för att göra vuxna slynglar nöjda... Man vet onekligen inte om man ska skratta eller gråta. 

Haha, tack Men jo, det är helt otroligt hur det resoneras kring bonusbarn, speciellt i fall som ditt då de redan är vuxna. Personligen väljer jag att skratta för det är inte värt att slösa tårar på någon anonym skribent på familjeliv
  • Anonym (Tss)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-19 14:53:28 följande:
    Är det ena barnet myndig och har avslutat gymnasiet har din sambo ingen försörjningsskyldighet för det barnet längre och då får barnet börja betala hemma. Detta kan ju göra att det barnet hellre bor hemma hos mamma annars får ni be barnet gå till soc alt skaffa ett jobb och betala för sig. Sedan får ni säga att samma sal gäller det andra barnet när hon/han gått ur gymnasiet. Att mamman tycker det är ok att försörja sina guldklimpar fast den ene är vuxen får stå för henne.
    Näe. Är du 21 år utan inkomst så är föräldrarna fortfarande skyldiga att betala. Alla går inte ut skolan med ett jobb på en gång. Jag flyttade när jag var 20. Hur ska man försörja sig själv med en inkomst på 3000 kr? (ex. aktivitetsstöd).
  • Anonym (Den hatade)
    Anonym (Tss) skrev 2014-01-23 15:55:54 följande:
    Näe. Är du 21 år utan inkomst så är föräldrarna fortfarande skyldiga att betala. Alla går inte ut skolan med ett jobb på en gång. Jag flyttade när jag var 20. Hur ska man försörja sig själv med en inkomst på 3000 kr? (ex. aktivitetsstöd).
    Det har jag faktiskt aldrig hört talas om. Alla vänner och bekanta i liknande situationer (där de slutar försörja egna barn alltså, inte elaka styvföräldrar) följer "regeln" 18 år, eller 19 efter gymnasiet. Var har du det lagrummet någonstans?
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (Tss) skrev 2014-01-23 15:55:54 följande:
    Nej du är bara försörjningsskyldig tills 21 år OM barnet går på gymnasiet. Går inte barnet på gymnasiet har INTE föräldern försörjningsplikt.
  • Brumma
    Anonym (Den hatade) skrev 2014-01-23 11:38:52 följande:
    Jamen du är ju så smart...! Tänkte faktiskt inte på det. Glad

När jag tänker efter så är det nog ändå just längtan efter en bra relation som är grunden till att jag fortsätter svamla om bonusar. Men i förhållande till maken har jag börjat använda "dina barn" mer än förut. (Istället för "barnen".) Ett tydliggörande av mina två kliv bakåt gissar jag. Och en markering av att jag inte instämmer i hotellförhållandena.

Det finns onekligen ett och annat han skulle kunna göra för att skapa lite bättre balans i huset. Men han väljer som synes att göra andra prioriteringar. Fine. Men oj vad jag ser fram emot att de börjar leva egna liv!
    Funderade lite på om du var ironisk där, men har bestämt mig för att du inte var det :D
  • Anonym (Den hatade)
    Brumma skrev 2014-01-23 17:00:16 följande:
    Funderade lite på om du var ironisk där, men har bestämt mig för att du inte var det :D
    Nej jag var ju inte det! Det är svårt med skrift, men det skulle vara ett beundrande tonfall tillsammans med ett leende. Kände mig lagom korkad som faktiskt inte tänkt så långt när det var ganska självklart. Men det får jag bjuda på. Glad
  • Brumma
    Anonym (Den hatade) skrev 2014-01-23 17:12:40 följande:
    Nej jag var ju inte det! Det är svårt med skrift, men det skulle vara ett beundrande tonfall tillsammans med ett leende. Kände mig lagom korkad som faktiskt inte tänkt så långt när det var ganska självklart. Men det får jag bjuda på. Glad
    ????
  • Anonym (Den hatade)
    Brumma skrev 2014-01-23 17:24:47 följande:
    ????
    Äh, jag är nog för trött. Jag lyckas inte förklara nånting idag. Glad Men det var positivt menat i alla fall. Me you like. Hjärta
Svar på tråden Måste få spy lite