• Jessy93

Konstig beteendeförändring

Hej har en katt på två år som vi skaffade i somras, hon heter Molly. Molly var väldigt pratglad och ville vara nära en och kela, hoppade gärna upp i sängen och sov med en. Några månader senare skaffade vi en kattunge (hona), hon heter Maja, så att Molly inte skulle vara själv när vi inte är hemma. Maja kan vara lite för lekfull för Molly, hon vill vara först på allt, följer efter Molly och kan hoppa på henne i leksyfte, något som Molly inte säger till om utan bara går iväg då Maja blir jobbig. grejen är att nu är Molly alldeles tyst av sig och inte alls kelsugen på samma sätt längre, vill hellre sitta och observera oss än att komma fram till oss. Men så fort Molly är ute och möter upp oss så är hon pratglad och kelig igen. Maja och Molly går ihop bra då de leker med varandra, sover tätt ihop med varandra ibland och putsar varandra. Vad beror hennes beteendeförämdring på? Har varit hos veterinären och kollat upp henne utan anmärkningar.

• Svar på tråden Konstig beteendeförändring
  • nemo1

Är den stora katten kastrerad? Hur gammal är kattungen?

• nemo1

Kastrera den lille så fort som möjligt så kommer allt gå mycket bättre.

• Birmafröken

Jag tror att beteendeförändringen är en del av kattens naturliga mognadsutveckling. Vid ungefär 2-4 års ålder infaller den utvecklingsfas som kan kallas social mognad hos katter. Det är då de blir vuxna på riktigt.

Att det finns en yngre katt i hemmet förstärker ofta en äldre katts vuxenbeteende.

Att leka, kommunicera genom att jama och kela är beteenden som till stor del hänger med från kattungetiden, så att de minskar hos en vuxen katt med tillgång till självständig utevistelse och som tagit på sig vuxenrollen i en kattrelation är helt naturligt.

• jessy 93

Nemo 1- Hur störs Molly av att Maja inte är kastrerad? Birmafröken- så Molly är i en normal utvecklingsfas, eftersom Maja vill vara först på allt så undrar jag om Molly. Känner sig undanknuffad från oss och undviker oss?

• Birmafröken
    jessy 93 skrev 2014-01-22 12:17:48 följande:
    Nemo 1- Hur störs Molly av att Maja inte är kastrerad? Birmafröken- så Molly är i en normal utvecklingsfas, eftersom Maja vill vara först på allt så undrar jag om Molly. Känner sig undanknuffad från oss och undviker oss?

Angående kastrering så kan jag säga att fertilitet kan "störa" och påverka katters relation till varandra väldigt mycket. Särskilt när en yngre och naturligt underlägsen katt plötsligt blir könsmogen och därigenom får ett annat beteende och en annan naturlig status. För att undvika onödigt trubbel i relationerna bör man se till att alla katter i kattgruppen kastreras (helst innan könsmognad).

När det gäller den övriga frågan måste man försöka undvika att tolka katters beteende utifrån mänskiga värderingar och känslor. Eftersom Molly är äldre än Maja och dessutom var först på reviret är förmodligen båda katterna mycket väl medvetna om vem av dem som egentligen bestämmer. Jag gissar t.ex. att det oftast är Molly som tvättar Maja och inte tvärtom?

Att de väljer att sova ihop och tvätta varandra visar att katterna kommer mycket bra överens och accepterar varandra fullt ut. De har inga problem med sina olikheter. Att Molly har överseende med Majas lekfullhet och inte säger ifrån när hon blir anfallen på lek samt att hon ofta väljer att hålla sig lite i bakgrunden betyder inte att hon är ledsen och känner sig undanskuffad. Hon följer sina mognadsmässiga instinkter i Majas närvaro och verkar hantera dem på ett bra sätt tycker jag.
  • jessy 93

Tack för svaret birmafröken :) men kan Maja förändras så pass mycket under sin könsmognad att dem börjar bråka?

Ja Molly kan ibland "dra" Maja åt sig för att putsa henne.

Skönt att Molly beter sig normalt, har hela tiden klappat båda lika mycket så att det blir jämnställt

• nemo1
    jessy 93 skrev 2014-01-22 14:26:51 följande:
    Tack för svaret birmafröken :) men kan Maja förändras så pass mycket under sin könsmognad att dem börjar bråka?
    Ja Molly kan ibland "dra" Maja åt sig för att putsa henne.
    Skönt att Molly beter sig normalt, har hela tiden klappat båda lika mycket så att det blir jämnställt
    Det kan hon absolut. Det är sällan det fungerar smärtfritt med att ha någon fertil katt ihop med andra katter.
    Se till att boka tid för kastrering bums, om inte annat för att du ska slippa kissmarkeringar vilket även honor kan göra. Börjar hon kissa runt så kan du få svårt att bli av med det beteendet även efter en kastrering.
  • jessy 93

Ok för jag skulle vilja att hon hade en kull innan vi kastrerar henne dels för hennes skull och för att dom blir mer sociala vad jag hört

• nemo1
    jessy 93 skrev 2014-01-22 17:51:16 följande:
    Ok för jag skulle vilja att hon hade en kull innan vi kastrerar henne dels för hennes skull och för att dom blir mer sociala vad jag hört
    Enbart gammalt skitsnack, en katt blir självklart inte mer social för att den fött ungar. Snälla kastrera din katt, huskattsmarknaden är mättad sedan väldigt länge och vi har i Sverige ca 150 000 hemlösa katter så fler huskatter behövs inte.
  • nemo1

En sak till. Läs tex kattstatus.se då det verkar som du har väldigt mycket att lära om katters behov och beteende.

Är det inte viktigare att dina katter fungerar ihop än att få "små söta kattungar"? Du ska veta att det kan bli hundra resor värre om din katt får ungar då katter är enormt överbeskyddande mot sina ungar och det kan bli riktiga catfights därhemma med den andra honan.

• jessy 93

Jag har inte tänkt att hon ska få en kull för att vi ska få söta kattungar, utan mer för hennes skull att hon typ får uppleva det ( kan inte bevisa att det är något hon vill göra) Har tänkt på kastrering och gör det verkligen om det är bäst för Maja, inte för min skull.

• nemo1
    jessy 93 skrev 2014-01-22 19:44:57 följande:
    Jag har inte tänkt att hon ska få en kull för att vi ska få söta kattungar, utan mer för hennes skull att hon typ får uppleva det ( kan inte bevisa att det är något hon vill göra) Har tänkt på kastrering och gör det verkligen om det är bäst för Maja, inte för min skull.
    ¨Bäst för din katt är att bli kastrerad. Du kan även läsa på Agria, sök på kastrering. Du kan hitta hur mycket som helst just om att man bör kastrera sina katter vid sex månaders ålder om du läser på.
  • Birmafröken
    jessy 93 skrev 2014-01-22 17:51:16 följande:

Att låta en yngre fertil katt få ungar är verkligen att ställa till det relationsmässigt i en kattgrupp. Katternas invanda roller, beteenden och status sin emellan ställs på ända och det kan ta lång tid att reparera. Allt för de 12 ynka veckor som kattungarna behöver tillsammans med sin mamma. När dessa 12 veckor har gått är mamman ofta både urtrött på sina ungar och osams med sina tidigare kattkompisar.

Att para sig är en fortplantningsdrift hos okastrerade katter som finns där för artens överlevnad. Den driften går inte på något sätt att jämföra med människors barnlängtan och tankar på kärlek och livsinnehåll. För vissa människor kan säkert barn vara "meningen med livet", men en katt har inte sådana avancerade tankar och tiden med "barnen" är för dem dessutom väldigt kort. Att behålla en kattunge ur kullen är ibland omöjligt p.g.a. mammans ovilja att ha kvar den upp i vuxen ålder i sitt revir. En kastrerad katt kan däremot skapa väldigt starka och livslånga band till en obesläktad katt.

En katt som fått ungar blir inte mer social. Den tvingas bli vuxen väldigt snabbt och en mentalt vuxen katt har snarare svårare att släppa sina instinkter genom att gosa och leka. Trots att dräktighet och förlossning är naturliga tillstånd bör man även vara medveten om vilken hälsorisk det innebär för katten. Det är mycket som kan gå fel och att katter dör p.g.a. förlossningskomplikationer är inte helt ovanligt.
Svar på tråden Konstig beteendeförändring