• Familjeliv Anna

    Har du säkra lösenord?

     



    ”Password” inte längre värsta lösenordet

    I dagens DN.se uppmärksammas att det föga fantasifulla lösenordet ”password” (lösenord) är inte längre det vanligast förekommande dåliga lösenordet på internet.


    Det inte särskilt svårknäckta ”123456” har gått om, rapporterar nätsäkerhetsföretaget Splashdata. På tredje plats kommer ”12345678”, följt av ”qwerty” – de sex bokstäverna från vänster på tangentbordens övre rad – och ”abc123”.


    En läcka i höstas hos mjukvaruföretaget Adobe, som har bland annat fotoredigeringsprogrammet Photoshop, gav anledning att påminna om att lösenord inte bör vara kopplade till den aktuella webbsidan. Nya lösenord på listan visar sig vara – just det – ”adobe123” och ”photoshop”.

    Har du säkra lösenord


    , och hur säker är du på det?
    Diskutera gärna här i tråden.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du säkra lösenord?
  • Anonym (Michelle)
    Familjeliv Anna skrev 2014-01-22 11:45:36 följande:
     

     


    ”Password” inte längre värsta lösenordet

    I dagens DN.se uppmärksammas att det föga fantasifulla lösenordet ”password” (lösenord) är inte längre det vanligast förekommande dåliga lösenordet på internet.


    Det inte särskilt svårknäckta ”123456” har gått om, rapporterar nätsäkerhetsföretaget Splashdata. På tredje plats kommer ”12345678”, följt av ”qwerty” – de sex bokstäverna från vänster på tangentbordens övre rad – och ”abc123”.


    En läcka i höstas hos mjukvaruföretaget Adobe, som har bland annat fotoredigeringsprogrammet Photoshop, gav anledning att påminna om att lösenord inte bör vara kopplade till den aktuella webbsidan. Nya lösenord på listan visar sig vara – just det – ”adobe123” och ”photoshop”.

    Har du säkra lösenord


    , och hur säker är du på det?
    Diskutera gärna här i tråden.


    Jag kan säga några gamla lösenord som jag haft.


    mhjartaf (Michelle ♥ Filip) hade jag väldigt länge.


    Babybum. karibidream (caribbean dream), rosegold, toogoodfy (too good for you), secretmf (secret motherf*cker), 2fab4you (Too fabulous for you) och IWBWIKF (it will be worth it, keep fighting.) är några lösenord jag kan. Ingen har någonsin knäckt något av dom. Nu har jag dock bytt ut alla dessa till andra lika random, så kan dela med mig lite inspiration till andra.

  • Aniiee
    sportpappa skrev 2014-01-22 12:10:27 följande:
    Efter att ha testat mina lösenord via några olika tjänster för att mäta styrka så kommer jag förlänga mina lösenord till minst 15 tecken. Med 12 tecken så blir det lite för "lätt" att knäcka dem.
    Skillnaden mellan 12 och 15 tecken var att det tog ca 1 miljon ggr så lång tid att knäcka det längre lösenordet.
    Jag testade just på en site, med ett typlösenord (alltså inte ett som jag faktiskt har)

    931 biljarder år skulle det visst ta för en PC att knäcka det... Känns säkert. 16 tecken totalt....
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • YokohamaNr2
    Aniiee skrev 2014-01-22 15:15:58 följande:
    Jag testade just på en site, med ett typlösenord (alltså inte ett som jag faktiskt har)

    931 biljarder år skulle det visst ta för en PC att knäcka det... Känns säkert. 16 tecken totalt....
    Av nyfikenhet, hur kommer du ihåg alla? använder du också något liknande som sportpappa ovan?

    Jag borde ta tag i detta men vet inte hur sjutton jag ska hålla reda på alla
  • Duktig69a

    Jag tar bara mitt användarnamn baklänges och kastar om siffrorna.

    Exempel Nisse56Pisse blir då essiP56essiN

  • Aniiee
    YokohamaNr2 skrev 2014-01-22 15:31:04 följande:
    Av nyfikenhet, hur kommer du ihåg alla? använder du också något liknande som sportpappa ovan?

    Jag borde ta tag i detta men vet inte hur sjutton jag ska hålla reda på alla
    De sitter i fingrarna. Man får träna lite. Jag kör på sånna som sportpappa, men i princip kan man ta ett långt ord, vilket som hellst, eller ett långt namn på något, latin för hund eller katt eller så, byta ut en del bokstäver till siffror och tecken, så har du ett hyfsat säkert lösenord. Ett av mina första "svåra" lösenord var Cloud Sephiroth (Två tvspelskaraktärer, var till mitt första hotmailkonto för 100 år sedan) som efter lite trixande blev Cl0udS3ph1r07h. Enligt de två sidorna jag kollade lösenstyrka blir det idag ett lösenord spm är väldigt starkt och skulle ta 90 miljoner år för en PC att knäcka.

    Om man har många och har svårt att hålla reda på de skulle jag tipsa på att ha de på telefonen om man har lås på den. Då räcker det att hålla reda på koden till mobilen. Och skippa autoinlogg och "kom ihåg mig" på nätet. Det är inte så säkert.
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Aniiee
    Duktig69a skrev 2014-01-22 15:34:23 följande:
    Jag tar bara mitt användarnamn baklänges och kastar om siffrorna.

    Exempel Nisse56Pisse blir då essiP56essiN
    Inte särskillt säkert. Det är typ det tredje man testar som hacker....... (ja, jag har ägnat mig åt sånt....dumt, jag vet....)
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • nanneN

    Mina lösenord slumpgenereras.
    Tolv tecken, alltid en versal, minst två siffror och minst två tecken.
    Ett lösenord skulle exempelvis kunna se ut så här: pocM2!HHa!Uu
    Byter lösen ungefär tre gånger per år. Har även olika lösenord på stället som jag inte har kontroll över jämfört med ställen jag har kontroll över. Mitt mailkonto exempelvis ligger på en egen server, så där har jag ett lösenord. Mitt dropbox konto däremot har jag inte full kontroll över men vill ändå ha ett starkt lösenord, så där har jag ett annat.

    På "oviktiga" tjänster, typ som FL, har jag enklare lösenord, dock alltid unika. Jag har några enklare lösenord som jag varierar emellan, och lägger sedan till något unikt för just den tjänsten. Här på familjeliv tex skulle jag välja ett av dessa lösenord och sedan lägga till FL på lämpligt ställe i lösenordet för att göra det unikt just för FL.

    Och givetvis, jag bockar aldrig någonsin i "kom ihåg mitt lösenord" eller använder någon som helst form av lösenordshantering/automatisk inloggning. Dels vet jag hur lätt vissa av dom är att knäcka, och dessutom är det mycket lättare att komma ihåg lösenorden om man tvingas skriva dom flera gånger per dag.

  • IsDimma

    Nej. Jag har lätta lösenord och helst samma överallt och på jobbet kör jag med ett namn plus månaden när jag senast bytte hur ska man annars kunna komma ihåg dom

  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

    Ja, det har jag.

    De som inte har det förtjänar att få sina lösenord knäckta.


    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Mithi

    Ja, beroende på vilket sida det gäller. 

    Har tre stycken jag använder mest frekvent. Dessa används på t.ex. mail, facebook, internethandel, bostadskö osv. Det vill säga lite mer "seriösa" hemsidor. De tre lösenorden består av bokstäver (både gemener och versaler) blandat med siffror. Bokstäverna och siffrorna är helt random, t.ex. hA84reO9j3A.

    På familjeliv och andra communitys använder jag samma lösenord, som består av 9 bokstäver/siffror. Det lösenordet är väldigt enkelt men ändå lite oförutsägbart, t.ex. stålkudde. Det skulle inte göra så mycket om det lösenordet upptäcktes dock eftersom jag använder det på informella sajter.

  • Thaleya1

    Jag tycker jag har säkra lösenord. Jag har olika bokstavs och sifferkombinationer.


     


    Tex:


     


    yk8n4gg32m


     


    eller


     


    kkayens9783k


    Jag har riktigt bra minne så jag glömmer inte.

  • Dr Mupp

    Nej förfan. De är inte ett dugg säkra. Skulle väl ta typ tre sekunder att komma på dem. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • YokohamaNr2
    Aniiee skrev 2014-01-22 15:43:39 följande:
    De sitter i fingrarna. Man får träna lite. Jag kör på sånna som sportpappa, men i princip kan man ta ett långt ord, vilket som hellst, eller ett långt namn på något, latin för hund eller katt eller så, byta ut en del bokstäver till siffror och tecken, så har du ett hyfsat säkert lösenord. Ett av mina första "svåra" lösenord var Cloud Sephiroth (Två tvspelskaraktärer, var till mitt första hotmailkonto för 100 år sedan) som efter lite trixande blev Cl0udS3ph1r07h. Enligt de två sidorna jag kollade lösenstyrka blir det idag ett lösenord spm är väldigt starkt och skulle ta 90 miljoner år för en PC att knäcka.

    Om man har många och har svårt att hålla reda på de skulle jag tipsa på att ha de på telefonen om man har lås på den. Då räcker det att hålla reda på koden till mobilen. Och skippa autoinlogg och "kom ihåg mig" på nätet. Det är inte så säkert.
    Tack för tipsen!
  • Sous

    Jag kör hela meningar (när det är tillåtet med långa lösenord) och vill helst inte ha siffror. Meningar som typ: JagboddeengångpåGranitvägen är lätta att komma ihåg och oerhört svåra att knäcka.

  • Anonym (JApp)

    Jag har några lösenord jag brukar använda:
    en kombination av mina hundars kennelnamn plus två siffror. 
    Vår förra hunds egentliga namn, inte det han kallades, plus 2 siffor
    Mitt smeknamn från grundskolan, som inte använts på 20 år, i kombination med en förkortning av min hästs egentliga namn (inte det hon kallas för) och två siffror.
    Siffrorna är inte efterföljande varandra och är inte kopplat till mitt eller mina barns personnummer

  • Anonym (LenaA)

    På tjänster jag inte bryr mig om har jag ett och samma lösen: cdskiva (alt CDskiva/cdskiva11).

    På tjänster jag bryr mig om har jag långa och svåra lösen: 6mDboDwHfTBEmgDy6@R:Yy%DRvnxFz
    Hur? Jo med programmet 1Password. Finns som app för mobil/surfplatta oxå.

    Hursomhelst, ni som inte lyckas hålla reda på era egna lösenord: penna och papper. Skriv en lapp med mail, facebook, dropbox, banken och andra viktiga lösenord. Lägg på säkert ställe. Slappna av och slipp grubbla på om du kommer ihåg alla lösenord!

Svar på tråden Har du säkra lösenord?