• Forumvärd

    Fittstim- har feminismen gått för långt?

    SVT visar för tillfället en dokumentären Fittstim- min kamp av Belinda Olsson.

    Sociala medier och framförallt twitter svämmar över av åsikter kring den här serien.
    Många anser att frågan vinklas fel. Att det är fel att ta upp männens sida av saken och andra hävdar att feminismen har gått för långt.
    Jag tycker det är en intressant debatt.
    Har feminismen gått för långt eller är det så att det fortfarande återstår mycket arbete för att nå jämlikhet.
    Går det ens att få samhället jämlikt?
    Diskutera i tråden!
    Här kan du titta på och läsa mer om programmet Fittstim- min kamp!
    http://www.svt.se/fittstim--min-kamp/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-24 11:21
    I en tidigare Dagens fråga frågade vi om du var feminist. Delta gärna i den diskussionen också:
    www.familjeliv.se/Forum-20-454/m72179279-1.html

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fittstim- har feminismen gått för långt?
  • Lilithmoon

    Du missuppfattade mig FAGERLUND. OM man inte vill eller kan sätta sig in i något är det ingen idé att dissa det heller. Feminismen är för både kvinnor o män. OM man inte gillar sin stereotypa manroll vill säga. Feminismen är för alla, det är en annan ideologi som är mer tillåtande för båda könen.

  • Fagerlund
    Lilithmoon skrev 2014-01-26 23:28:49 följande:
    Du missuppfattade mig FAGERLUND. OM man inte vill eller kan sätta sig in i något är det ingen idé att dissa det heller. Feminismen är för både kvinnor o män. OM man inte gillar sin stereotypa manroll vill säga. Feminismen är för alla, det är en annan ideologi som är mer tillåtande för båda könen.
    Ingen missuppfattning, Du påstår, att jag inte förstår mig på feminism för att jag är man. Det är inte ens någon idé för en man, som jag, att försöka förstå feminismen. Så skriver du.
  • Lilithmoon

    en man som inte vill förstå en kvinna och kvinnor som grupp ska inte uttala sig. som inte ens vill försöka. som inte vill problematisera könsrolleroch maktfördelning. som är pär ström-anhängare  och jämställdister.

    folk, och män  som försöker sätta sig in i de maktaspekter och förusättningar som skapar orättvisa förhållanden för kvinnor, barn, djur och andra etniciteter DE kan förstå. Du har ett stängt sinne.

  • Lilithmoon

    Det handlar inte ens om att FÖRSTÅ; det handlar om att öppna ögonen o inse fakta. Feminismen behövs fortfarande och kommer att göra det i lång tid framöver.

  • Fagerlund
    Lilithmoon skrev 2014-01-26 23:55:08 följande:

    Det handlar inte ens om att FÖRSTÅ; det handlar om att öppna ögonen o inse fakta. Feminismen behövs fortfarande och kommer att göra det i lång tid framöver.


    Vilka fakta som jag missat vill du peka på?
  • missmarple

    Hen är ett praktiskt och användbart ord. Om det införs går det att använda i alla texter där man numera skriver han eller hon eller då man skall berätta om en person man ej vet könet på. Tycker även att då man som vuxen ej känner att man tillhör ett specifikt kön skulle kunna välja att kalla sig hen. Däremot tycker jag det är fel att påtvinga barn ordet hen som en slags identitet.

    Extrem feminism där kvinnor anses bättre än män har jag svårt för. Lika illa tycker jag om det motsatta vilket också existerar.

    Könskvotering? Nej! Må bäste man/kvinna få arbetet, studieplatsen etc.
    Free your mind and the rest will follow
    Be color-blind, don't be so shallow. Nu gäller det ju inte hudfärg men jag tycker att det går att aplicera även på jämställdhetsfrågan.

  • Fagerlund
    missmarple skrev 2014-01-27 00:31:28 följande:
    Könskvotering? Nej! Må bäste man/kvinna få arbetet, studieplatsen etc.
    Free your mind and the rest will follow
    Det funkar jättebra att göra så, men så kommer där en feminist och pekar på dom ojämna procenttalen män och kvinnor, och kräver åtgärder från samhället. Hur går det då?
  • Anonym (För jämlikhet!)
    Fagerlund skrev 2014-01-26 21:56:06 följande:
    Jag håller med! Feminism är endast för kvinnor, nåt som män inte kan förstå.

    Det är väl därför dom aldrig har försökt kämpa för ämnen där män är förbisedda!
  • Göteborg66
    missmarple skrev 2014-01-27 00:31:28 följande:
    Hen är ett praktiskt och användbart ord. Om det införs går det att använda i alla texter där man numera skriver han eller hon eller då man skall berätta om en person man ej vet könet på. Tycker även att då man som vuxen ej känner att man tillhör ett specifikt kön skulle kunna välja att kalla sig hen. Däremot tycker jag det är fel att påtvinga barn ordet hen som en slags identitet.

    Extrem feminism där kvinnor anses bättre än män har jag svårt för. Lika illa tycker jag om det motsatta vilket också existerar.

    Könskvotering? Nej! Må bäste man/kvinna få arbetet, studieplatsen etc.
    Free your mind and the rest will follow
    Be color-blind, don't be so shallow. Nu gäller det ju inte hudfärg men jag tycker att det går att aplicera även på jämställdhetsfrågan.

    Varför skapa ett till genus, vi har redan 4 st som i alla tillfällen passar in. Kan vi inte babra få vara man eller kvinna eller mer anonym som "den"???
  • Göteborg66

    Men vad tycker ni femister här i tråden om dessa feminister som tex Fanny Åström som spyr ut sitt hat mot oss normala män?

  • Gnaget79

    Klart Belindas program sticker i ögonen som fan på twitterfeministerna. Hon har ju nämligen stuckit kniven mitt i solar plexus på dessa surdegar. Detta visar enbart att BO har helt rätt. Twitterfeministerna vill inte erkänna att det är just dessa exterma saker som visas upp i programmet som dem ägnar mest tid åt. Det svider alltid att bli belyst i strålkastarljuset för en hel befolkning. Förhoppningsvis så kan dessa feminister nu börja lägga sin energi på mer viktiga saker än att inte berätta om sitt barn är en pojke eller flicka. Hendagis m.m. Skulle bli förvånad om dem fortsätter att grotta in sig i dessa absurda exempel som programmet har visat på då det enbart kan tolkas som att det är utvecklingsstört att hålla på med sånt.

Svar på tråden Fittstim- har feminismen gått för långt?