• fredrikohlson

Frustrerad över iPad-användande

Jag har ett problem, en fundering som gäckar mig och som har gäckat mig en tid nu. I det här inlägget vill jag inte ha svar från experter som tror sig veta alla barns bästa, jag vill heller inte veta hur mycket du kan om barn. Det jag önskar med den här tråden är att få hjälp med hur jag ska tackla en situation som jag finner väldigt frustrerande.

Vi har en iPad, min tanke när jag skaffade den var att ha den för att titta på play-kanaler vilket den också används till, flitigt. Ett problem som uppstått är att det första barnen gör på morgonen när dom vaknar är att gå in till mig och hämta iPad:en och sedan sitter dom och tittar på Barnkanalen och YouTube (barnfilmer och sånger). Jag är frustrerad i situationen och vet inte hur jag ska tackla den. Jag vet inte om jag ska låta dom sitta och titta obegränsat eller om jag ska peka med hela handen och bestämma vissa tider eller liknande.

Ofta tittar dom bara några sekunder på varje program dom startar och där ringer det en klocka hos mig, 'stress' tänker jag, det man läst så mycket om att tekniken gör oss rastlösa och vill att allt ska ske nu. Jag blir arg när dom hela tiden byter mellan olika program och säger att dom borde titta färdigt på det dom börjat titta på. Men vad tjänar det till egentligen? En sekund senare byter dom program i alla fall.

Jag har svårt att fatta mig kort i denna frustrerade fundering då det är många tankar som rusar genom huvudet angående iPad:en. *Gör den barnen stressade?", "Är jag en dålig förälder som låter dom sitta med iPad:en så mycket?", ja åt det hållet går mina tankar.

Vi har inga spel på iPad:en utan bara play-kanaler som barnen använder. Även på deras dagis har dom skaffat iPad med en massa spel på, lärorika spel säger fröknarna, men jag är tveksam och misstänker slapphet. Samtidigt måste jag i och med det tveka på mig själv i samma fråga och fundera på om jag också är slapp. Jag vet att jag är en väldigt bekväm person som gärna inte lyfter ett finger i onödan och jag är väldigt dålig på att aktivera barnen.

Hjälp mig i min fundering och i min frustration över denna lilla elektroniska apparat som skapat så mycket debatt. Ni har eller känner säkert någon som har liknande funderingar.

Hur ska jag gå till väga för att minska användandet av iPad:en och få dom att göra mer "klassiska" saker som att leka med leksaker och med varandra?

• Svar på tråden Frustrerad över iPad-användande
  • Alexi

Våra är 3 och 5 år och växlar mellan tv och Ipad. På Ipaden spelar de spel eller ser på tvprogram på viaplay och svt play. Det är väldigt lätt att man av bekvämlighet låter det bli för långa stunder och det här har vi brottats med sedan vår äldsta började tycka om tvn... Det vi har gjort är att ha bestämda tillfällen, inte tider, men tillfällen. Typ se på tv en stund efter dagis, sen stängs den av vid middagen och sen får de se en stund innan läggning. De får välja fritt om de ser på tv eller använder Ipad.

Sen blir det mer i perioder (sjukdomstider, mörkt, kallt och trist uteväder osv) och mindre i andra perioder.

• Zunrose
    Ramborg skrev 2014-01-26 12:31:27 följande:
    ...säger någon med fullständigt grepp om grammatik och interpunktion.

tror inte min grammatik varit bättre för om jag varit uppväxt med ipad! Men tack för den förolämpningen! Glad att min treåring varken vet vad McDonalds eller ipad är och hellre leker i vattenpölar än tittar på tv eller med något annat tekniskt.
  • Ramborg

Själv är jag glad över att min tvååring får BÅDE vattenpölar och teknik.

42.
  • Redbit

Hos oss får barnen (3 och 6) använda paddan på helger och lediga dagar, och vet att de måste turas om med den. Längden på användandet då begränsas rätt naturligt av andra aktiviteter, kompislek etc.

Men jag ser också mycket hellre att de spelar spel (de jag installerat åt dem givetvis) än att de bara ser tv och film där… kolla in www.pappasappar.se/ för att få supertips på vilka appar som verkligen är värda att ge barnen! Dessutom vilka som bara råkar vara gratis just nu. :)

• cosinus

Vi har speldagar och det gäller även paddorna (de två stora som är 9 och 7 har sparat ihop själva till var sina).

Problemet för oss är inte att de sitter still och ser/spelar på paddorna eller vårt xbox utan att om de får göra det varje dag så försvinner deras driv till allt annat. Då kretsar allt bara om spel/paddor/xbox och play-kanaler.

Så hos oss gäller 3 speldagar i veckan, 2 vardagar och 1 helgdag då de på vardagarna får spela ungefär 1-1.5 timme beroende på hur det funkar med annat och på helgen kanske 2 timmar totalt men uppedelat.

Sen kan ibland de äldre, när de yngre redan sover, få se något playprogram 30 minuter innan de ska sova om de inte hittar något de vill se på tv:n

Har även begränsningar på hur tidigt man får börja spela på helgen så att de inte kastar sig ur sängen kl 07 när de annars hade legat kvar och tagit det lungt och somnat om.

De yngre får då ibland på nåder låna paddorna av de äldre (vi har ingen som är familjens) och de kan sitta precis hur länge som helst. Jag skojar inte, vår 3-åring kan försvinna 2 timmar om hon får (men det får hon inte har hänt en gång av misstag när vi både trodde den andra tagit av henne paddan och lekte med henne på övervåningen)

• Gladskit

Min son fyller åtta år i år och fick en iPad i julklapp. Jag antar att det är väldigt mycket nyhetens behag men han skulle kunna sova med den om han fick! I alla fall känns det så vissa dagar.
    Vi hinner liksom aldrig komma till det läget att jag som förälder tycker att nu kan det passa. Utan istället är det tjat och tjat och hela dagen (särskilt på helgen) blir en tävling i att hitta så många undanmanövrar som möjligt. Inte alls som jag hade tänkt.

Och då har han alltid varit extremt bra på att hitta på saker men det bara försvann. Och om vi sitter och ritar och han vet att det inte är läge att spela på den så kommer han med andra idéer som att tex. kolla på google vilka färger Ben10 (som han ritar) har på sina kläder. Och massa sånt bara för att få ha den.

En kollega tipsade om att sätta en regel typ att totalt sett på en dag har du 1h iPad/TV-tid. Sen får hennes barn prioritera vad de gör av tiden, om de vill se Bolibompa eller titta på klipp på paddan eller spela något spel.

Jag är inte emot iPads och liknande i sig, men det känns som att det gick från 0 till 100 på en gång. Oavsett om jag har försökt ladda den med pedagogiska appar så att han lär sig något så vill jag inte att han sitter i soffhörnet med den i timmar.

• fredrikohlson
    Zunrose skrev 2014-01-26 22:27:48 följande:

tror inte min grammatik varit bättre för om jag varit uppväxt med ipad! Men tack för den förolämpningen! Glad att min treåring varken vet vad McDonalds eller ipad är och hellre leker i vattenpölar än tittar på tv eller med något annat tekniskt.

Tack för att du friskar upp diskussionen med lite tvära mothugg. :D
  • Livlig

personligen tycker jag att det är jättetråkigt med paddor / skärmar / plattor och så. När vi är bortbjudna, t ex sitter alla barnen med sina plattor i soffan och gör något. De används som barnvakt allt för lättvändigt och både min man och vår dotter skulle LÄTT kunna sitta en hel dag med varsin skärm.  ( Dottern är 3 år)  Jag känner mig som en polis när jag säger stopp och att nu måste ni göra något.  Med rätt användning i begräsad tid är de bra, men att lära en 3 åring att slösurfa och byta program hela tiden är för mig inte helt OK 

Han säger att det är viktigt att lära sig en platta eftersom det är tidens tand och kan hon inte kommer hon vara utanför i framtiden.  Ja visst, men hon kan redan. 

• fredrikohlson

Jag har laddat ned några spel till iPad:en nu men jag är fortfarande bekymrad, mest över att jag vet att jag har lite svårt att vara hård med mina bestämmelser. Samtidigt så tänker jag helatiden på hur livet skulle se ut om vi skulle låta bli iPad:en helt och hållet, jag vet att det kanske skulle uppstå frågeställningar som "varför får alla andra och inte vi?" osv.

TV:n har vi redan kastat ut för över ett år sedan och det gick hur bra som helst, den var aldrig saknad. Jag bytte då ut den lilla TV-studen före sängen till lässtund, men mitt bristande intresse för läsning gjorde att det efter någon vecka övergick till filmtitt på MacBook:en istället. (Jävlar mig).

Jag brukar också resonera som så att om vi inte behövt, säg iPad:en som exempel, den de senaste tvåhundra tusen åren, varför skulle vi då behöva den nu?

Hur ställer ni er till det? :)

• Gladskit
    Livlig skrev 2014-01-27 11:59:06 följande:

personligen tycker jag att det är jättetråkigt med paddor / skärmar / plattor och så. När vi är bortbjudna, t ex sitter alla barnen med sina plattor i soffan och gör något. De används som barnvakt allt för lättvändigt och både min man och vår dotter skulle LÄTT kunna sitta en hel dag med varsin skärm.  ( Dottern är 3 år)  Jag känner mig som en polis när jag säger stopp och att nu måste ni göra något.  Med rätt användning i begräsad tid är de bra, men att lära en 3 åring att slösurfa och byta program hela tiden är för mig inte helt OK 

Han säger att det är viktigt att lära sig en platta eftersom det är tidens tand och kan hon inte kommer hon vara utanför i framtiden.  Ja visst, men hon kan redan. 

Det hade inte varit ok hemma hos oss. Vi hade gäster igår och vid såna tillfällen är paddan helt förbjuden, när de faktiskt är fler som kan leka och leka sånt som kanske inte går när man är bara två stycken. Lite knorr i början men sen flög 5-5 timmar förbi i ett huj.

Treåringar behöver absolut inte "lära" sig, det kommer tids nog ändå. Jag känner mig som en dinosaurie ibland i och med att vår pojke har hunnit börja lära sig det här i skolan till och med, fast vi inte har haft någon hemma.
  • amalie79

Vi har en sjuåring som går i 110 konstant, i skolan och på fritids. Att gå finns inte i hans vokabulär. Han hoppar fram, eller springer. Han är intresserad och duktig i skolan, har ett rikt språk, osv.

Det enda som kan få honom att sitta stilla är tv eller iPad. Då varvar han ner fullkomligt. Han är en vinnarskalle och det är det tillfälle då han inte känner att han behöver prestera.

Det finns inget annat som får den ungen att sitta i en timme. Därför får han. Han gör allt från kolla barnfilm till nyttiga appar så intresset är brett

• jwrga

Vi har inga speciella tider eller dagar för vår 3-åring. När jag tycker att han använt den för mycket tar jag bara bort den. Om du inte vill att de ska hämta den på morgonen så lägg bara undan den och ta fighten tills de lär sig att det inte är lönt att bråka om det. I morse låg paddan på bordet och sonen ville kolla, men köpte när jag sa att han får kolla i kväll. 

Svar på tråden Frustrerad över iPad-användande