• Anonym (mamma2014)

Rätt till föräldrapenning?

Jag fick barn 2012, är fortfarande mammaledig och ska börja jobba i April. Jag har INTE tagit ut 5 dagar/vecka efter att barnet fyllt ett år, och vet ju att sgi:n då sjunker till 0. Men jag hade räknat med att återfå det när jag börjar om att jobba. Men eftersom jag nu är gravid igen och  beräknas föda i Augusti ( Då är barn nr 1 ,1 år och 10 mån)så hinner jag ju inte jobba så länge...
    Läste nånstans att om man blivit gravid igen innan barnet fyllt 2 eller nåt liknande, så behåller man samma föräldrapenning. Stämmer det även i detta fall då, eller ryker föräldrapenningen pga att sgi:n nollats?

• Svar på tråden Rätt till föräldrapenning?
  • Försäkringskassan

Hej!

Generellt gäller det att du ska gå miste om ersättning från arbete eller a kassa för att du ska kunna ansöka om tillfällig föräldrapenning.

Tillfällig föräldrapenning kan alltså betalas ut till en förälder som behöver avstå från sitt förvärvsarbete

för att delta i en kurs. En förutsättning är att föräldern vårdar barnet

och att kursen huvudsakligen är inriktad på utbildning och information om

barnets sjukdom eller funktionshinder. (13 kap. 16 § 1 SFB).

En förälder som önskar byta ut sin föräldrapenning mot tillfällig föräldrapenning

för vård av ett barn kan göra det endast om barnet vårdas på

sjukhus. Skulle du det vara under en period som du arbetar så krävs det att du har ett läkarutlåtande för 15 åringen som gäller för besök på BUP.

Hälsningar
    Tella, handläggare

• Anonym (mamma2014)

Har man rätt att vara hemma 60 dagar före beräknad födsel UTAN att ta ut nån ersättning som föräldrapenning eller graviditetspenning?

• Försäkringskassan

Hej igen!

En gravid kvinna har rätt att avbryta arbete helt eller minska i arbetstid 6 månader före beräknad födsel förutsatt att man stadigvarande har arbetat helt utan avbrott i 6 månader före det att man går ner i tid eller minskar i arbetstid, utan att detta påverkar din sjukpenninggrundande inkomst.

Hälsningar

Agda, handläggare

• Anonym (mamma2014)

Om jag har sökt tjänstledighet med anledning föräldraledighet från mitt arbete, är jag då tvingad att ta ut /söka föräldrapenning för dessa dagar, eller kan jag bara vara hemma utan ersättning?
    Hur länge kan man ta ut dubbeldagar?

• Försäkringskassan

Hej

Om du har ett stadigvarande arbete och har arbetat i minst 6 månader så kan du, på grund av graviditet, minska din arbetsomfattning utan att det påverkar din SGI. Du behöver i så fall inte ta ut föräldrapenning.
    Dubbeldagar kan man använda under barnets första år och det finns 30 dubbeldagar.

Hälsningar
    Alex, handläggare

• Anonym (mamma2014)

Jag har fast jobb, men har ju inte jobbat 6 månader eftersom jag nyss avslutat föräldraledighet med barn nr 1 och väntar nu nr 2. Måste jag ta ut föräldrapenningdagar då om jag som jag skrev ovan, angett föräldraledig på tjänstledighetsansökan, eller kan jag vara hemma utan ersättning?
    Min SGI är på noll, så den spelar ingen roll för mig nu.

• Försäkringskassan

Hej

Om du inte har någon SGI att skydda (den är noll kronor), behöver du inte ta ut föräldrapenning.

Hälsningar Erling,
    handläggare 

• Anonym (mamma2014)

Hej! När jag och min man åker in på bb för förlossning, har min mamma då rätt till att få föräldrapenning, vård av barn el liknande om hon under tiden stannar hemma från sitt arbete för att ta hand om vårt andra barn?

• Försäkringskassan

Hej!

Nej, det finns ingen ersättning för den som är hemma och tar hand om det andra barnet när föräldrarnas är inne på förlossning.

Hälsningar
    Hugo, handläggare

• Anonym (mamma2014)

Hon har inte ens rätt till det om barnetär sjukt? Vi som är ordinarie vårdnadshavare kan ju inte direkt ha med oss barnet in på förlossningen då..?

• Försäkringskassan

Hej!

Om barnet är sjukt så måste en av föräldrarna avstå sin rätt till tillfällig föräldrapenning, vilket innebär att den föräldern då arbetar, är aktivt arbetssökande och går miste om A-kassa den tiden. 

Hälsningar
    Hugo, handläggare

• Anonym (mamma2014)

Så om vi BÅDA är på förlossningen, maken skulle ha jobbat, jag är föräldraledig, barnet hemmavid är sjukt, då kan nån av oss överlåta dagar till mormor för att ta hand om det sjuka barnet.Har jag förstått rätt?

• Försäkringskassan

Hej!

När båda föräldrarna är på BB så finns det ingen rätt att överlåta tillfällig föräldrapenning till någon annan person när det äldre barnet blir sjukt eftersom föräldern som skulle ha arbetat söker sin egen ersättning.

Här finns det att läsa mer på sidan 2 under rubriken Kan någon annan får ersättning för att ta hand om mitt barn.

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/ae4d1ec3-2387-4fbc-b91a-aca0842081ff/ff_tfp_4089a_tillfallig_foraldrapenning_vid_vard_av_barn.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=ae4d1ec3-2387-4fbc-b91a-aca0842081ff&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

Hälsningar

Asta, handläggare

Svar på tråden Rätt till föräldrapenning?