• Nissetuta

Hur mycket kan man låna,hur tänker banken? Hur många lån har ni?

Hej.

Har funderat mycket på det här med att låna till allt man ska köpa,var går gränsen?
    Har själv lån på huset,ett lån på husvagnen och ett kreditkort.
    Huset är betalt om ca 27år,husvagnen om 2 år och kreditkortet är så lite så det känns inte som lån.

Nu till det intressanta
    Satt med en polare och drack lite grogg och kom in på lån,visade sig att han hade typ 20 lån och huset var maxbelånat,när han räknade ihop allt hamnade han på 4 mille.
    Huset är värt 2.4 mille och deras bilar typ 200 000kr,sen har dom inget speciellt av värde.
    Dom har rest och slösat upp pengarna,iår skulle dom va hemma på semestern för ingen vill låna dom.

Hur fan kan det bli så? de betalar 20 000kr imånaden i räntor (tur dom tjänar bra)

Huset gav dom 1.8 mille för 6 år sen och har lyckats låna upp det till 2,4 mille.

Hur kan banken gå med på det?

Förra året lånade dom 90 000kr till en ny luft/vatten pump men åkte fantamig till usa istället,totalt galet.

• Svar på tråden Hur mycket kan man låna,hur tänker banken? Hur många lån har ni?
  • Nyfikna72

Ja det är så många lever...........man kan ju låna och leva livet medans man kan typ. Den dan det går åt fanders tänker man inte så mycket på men å andra sidan kan dom ju klara det galant också och då har de ju levt sitt liv på ett sätt i sus och dus medans de sparsamma inte uppnåt lika mycket annat än att de är skuldfria och det är ju bra men kanske inte lika roligt.

• sportpappa

Om personen som tar lånen har ett bra och välbetalt jobb så kan det göra att banken vågar riskera mer eftersom det då finns det mycket pengar att hämta där. Så länge de inte amorterar så är det ren vinst för banken. Bara att fortsätta mjölka. 240000 kr per år.

• gbgumman

Det din kompis pysslar med tror jag är ganska ovanligt. Det är nog vanligare att människor tror att folk tar lån när det i själva verket är sparat de gjort.

• Harmagedon

Jag tror inte att det hör till vanligheten att man gör som din kompis.

De jag känner tillräckligt väl för att veta något om deras ekonomi har, förutom CSN, bolån och ibland lån på bilen.

Jag har bara bolån.

• riboflavin

Ja, ibland undrar man ju. Får hoppas för deras skull att de inte hamnar i trubbel ordentligt...

Vi har 2 lån, bottenlån på huset uppdelat i två delar, en bunden del och en rörlig del. Totalt 900 000 kr på ett hus som kan tänkas vara värt 1,7 miljoner i dagsläget.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Susanne 977

Har en kompis som gjorde som er vän. Lånade pengar till en viss sak men gjorde ngt helt annat för pengarna. Hon är hon fogden och de drar på lönen varje månad nu.

VI har inte något bolån längre. (bostadsrätt värd ca 400 000kr) Inte heller några andra lån eller krediter.

• Lejoninna77

Vi har bara bolån på huset,ca 730000,men huset är värt mer än så :) Skulle aldrig falla mig in att låna till massa onödiga grejer...

• Dina08

Vi har bolån, jag har csn och vi har billån. Behöver förnya en del här hemma, men det får vi spara vidare till.

Svar på tråden Hur mycket kan man låna,hur tänker banken? Hur många lån har ni?