avsäga sig vårdnad, sen vilja ta tillbaka den... hur funkar det?
om vårdnadsföräldern säger nej?
om vårdnadsföräldern säger nej?
Det har jag inte gjort.
när jag tog upp detta om info och att jag vill vara en del i deras liv, så sa VH att jag va välkommen att ringa till barnen när jag ville ,samt att fråga denna om det va ngt som jag undrade över...då denna aldrig försökt försvårareeller dölja något för mig, utan varit den som varit den drivande i kontakten tidigare..
så antar att det kanske inte ser så bra ut för mig...
Fast vad är det du menar skulle bli bättre om du fick vårdnaden? I synnerhet om du bor 45mil bort? Det känns som att du skulle inrikta dig på att få umgänget bättre till att börja med. När det fungerar så kan man ju ta det andra.....
men jag har ju absolut inget att säga till om?
VH kan ta med mina barn och flytta utomlands och jag måste stå brevid och acceptera det...
Har hon sagt att hon ska göra det? Visst kan man måla fan på väggen men jag tror du vinner mer på att bygga upp ditt förtroende och skapa dig ett regelbundet umgänge innan du börjar rota i sånt här. Barnet är ju fortfarande ditt och inte bortadopterat eller nåt sånt.
Nej, VH menade på att det va jäkligt långsökt, för vad skulle dom utomlands att göra!?
dels finns all familj i Sverige + fler barn..
men ,ja.. jag vet inte riktigt... känns väl bara som att jag inte är ngn riktig förälder iomed att jag inte ha vårdnaden, och eftersom det är blankt nej när jag frågar så tänkte jag bara hur svårt det var att få tillbaka till gemmensam
Men hon kanske säger nej av naturliga skäl? Det låter inte som du varit särskilt närvarande tidigare? Då skulle nog jag också säga nej
så kan det ju mkt väl vara, sen vet jag väl inte om jag vill hålla med om att det är exakt så som jag framställs.
men det låter ju på de flesta av er som att jag kanske inte har så mkt att komma med i en ev rättegång?
Det är nog både och men jag tror du har mer att hämta i att skapa dig ett umgänge först och främst. Sen när det fungerar och du får en normal relation till barnet och även mamman så kanske det är lättare att komma överens och bli eniga. Utan rättegång.
Sen får man inte glömma att blir dett rättegång så är det barnens bästa man ser till, inte dina intressen iatt få vårdnaden om det är det viktigaste för dig..........
Ts, om du verkligen vill ta del av deras liv så gör det. Visa intresse, fråga om information, ring och säg godnatt. Visa i HANDLING att du ändrat beteende. Sedan om ett år då tar du upp frågan igen med mamman att du anser att ni skall ha gemensam vårdnad, peka på att du är delaktig och att samarbetet fungerar bra, då har du mycket mer på fötterna och mamman borde också tycka det är bra för barnen.