• Mella01

Kan jag skriva ett testamente åt mina barn för att förhindra att halvsyskon ärver de?

Jag vill förhindra att våra gemensamma barns halvsyskon (alltså min mans barn från hans första äktenskap) under några omständigheter inte kan ärva våra gemensamma barn. Jag menar då att om jag och min man är döda och våra gemensamma barn skulle dö, så ska inte deras halvsyskon kunna ärva de. Är det möjligt att jag skriver ett testamente åt mina barns vägnar där detta regleras? Nu är vi relativt unga, friska och barnen går i förskolan och ovan gäller endast om det mest tragiska skulle inträffa.

• Svar på tråden Kan jag skriva ett testamente åt mina barn för att förhindra att halvsyskon ärver de?
  • Lady Paraplyh

De har alltid rätt till sin laglott och du kan inte göra något alls.

Då dina barn är vuxna ärver deras make/maka i första hand, deras barn i andra hand, föräldrar i tredje hand och syskon i fjärde hand. Vill de inte att syskonen ärver är det dina barn som måste skriva det testamentet.

Är barnen omyndiga så kan du testamentera bort din del men inte din mans. Vill han att de bara ärver laglotten måste han skriva testamentet.

Du kan aldrig testamentera bort någon annans pengar, vad du kan göra är att testamentera bort dina pengar/ägodelar.

• Lindsey Egot the only one
    Kjell2 skrev 2014-02-05 08:22:00 följande:

Att ta bort varje mikroskopisk chans för halvsyskonen att ärva era gemsnamma barn är rätt bökigt och kan få en del andra negativa konsekvenser.

Men å andra sidan, sannolikheten för att de skulle få ärva dina tillgångar via de gemesamma barnen är rätt små. I så fall måste först ni vara död före era barn, sen måste era barn vara barnlösa, ogifta och utan testamente när de dör, samt så måste halvsyskonen leva.

Probelmet som uppstår är att när era gemsnamma barn fyllt 18 år kan de själva, utan er kontroll, skriva testamenenten som båda inkluderar eller exkluderar halvsyskon.

Nej! Gäller det fastighet och det står tydligt att det enbart får gå till arving inom släkten kan INTE personen som ärvt skriva ett nytt testamente och ge bort det till andra än inom släkten. Däremot kan de sälja egendomen. Alt leva upp tillgångarna och då kan man ge bort under tiden man lever.
  • Mella01
    Lady Paraplyh skrev 2014-02-05 08:27:54 följande:
    De har alltid rätt till sin laglott och du kan inte göra något alls. Då dina barn är vuxna ärver deras make/maka i första hand, deras barn i andra hand, föräldrar i tredje hand och syskon i fjärde hand. Vill de inte att syskonen ärver är det dina barn som måste skriva det testamentet. Är barnen omyndiga så kan du testamentera bort din del men inte din mans. Vill han att de bara ärver laglotten måste han skriva testamentet. Du kan aldrig testamentera bort någon annans pengar, vad du kan göra är att testamentera bort dina pengar/ägodelar.

Men laglott gäller bara från förälder till barn. Inte från halvsyskon till halvsyskon. Jag vet att mina barn kan skriva eget testamente när de blir myndiga men jag tänkte om jag kan skriva ett testamente åt de så länge jag är deras förmyndare. Sannolikheten för att denna sistuation skulle uppstå är minimal. Men som sagt det är extremt viltigt för mig att mina barns pengar inte ärvs av deras halvsyskon. ( som de aldrig har träffat)
  • Lady Paraplyh
    Mella01 skrev 2014-02-05 14:11:16 följande:
    Men laglott gäller bara från förälder till barn. Inte från halvsyskon till halvsyskon. Jag vet att mina barn kan skriva eget testamente när de blir myndiga men jag tänkte om jag kan skriva ett testamente åt de så länge jag är deras förmyndare. Sannolikheten för att denna sistuation skulle uppstå är minimal. Men som sagt det är extremt viltigt för mig att mina barns pengar inte ärvs av deras halvsyskon. ( som de aldrig har träffat)

Jag vet, men du kan inte skriva ett testamente åt dina barn. Jag tycker du ska ta kontakt med en jurist och prata igenom vad du vill. Jag har inte utbildad, det är troligtvis ingen här i tråden. Juristen kan hjälpa dig med vad som gäller för just dig. Du kan boka en tid på din bank, då jag skrev mitt testamente betalade jag 2500 kronor, det kan tyckas mycket, men det var väl investerade pengar.
  • Mella01
    Kjell2 skrev 2014-02-05 08:22:00 följande:
    Att ta bort varje mikroskopisk chans för halvsyskonen att ärva era gemsnamma barn är rätt bökigt och kan få en del andra negativa konsekvenser. Men å andra sidan, sannolikheten för att de skulle få ärva dina tillgångar via de gemesamma barnen är rätt små. I så fall måste först ni vara död före era barn, sen måste era barn vara barnlösa, ogifta och utan testamente när de dör, samt så måste halvsyskonen leva. Probelmet som uppstår är att när era gemsnamma barn fyllt 18 år kan de själva, utan er kontroll, skriva testamenenten som båda inkluderar eller exkluderar halvsyskon.

Det kommer troligtvis aldrig hända men det är viktigt för mig att försöka få det till ifall det värsta skulle hända. Våra barn är bara 1,2 & 3 år gamla så det är ett tag kvar tills de gifter sig och skaffar egna barn... Jag är rädd för att jag och min sambo dör de närmsta åren ( ok vi är 35 och 46 så inte så stor chans) och om sen ett eller alla tre av mina barn dör innan de har egna barn och make/maka så kommer halvsyskonen att inkluderas i ett eventuellt arv. Får se vad juristen säger om två veckor.
  • Mella01
    Lady Paraplyh skrev 2014-02-05 14:18:21 följande:
    Jag vet, men du kan inte skriva ett testamente åt dina barn. Jag tycker du ska ta kontakt med en jurist och prata igenom vad du vill. Jag har inte utbildad, det är troligtvis ingen här i tråden. Juristen kan hjälpa dig med vad som gäller för just dig. Du kan boka en tid på din bank, då jag skrev mitt testamente betalade jag 2500 kronor, det kan tyckas mycket, men det var väl investerade pengar.

Tack, ska göra det.
  • Barne

TS, du har alla möjligheter att uppnå det du vill, men hur är det med din man är han inne på samma linje? Allt som krävs är ett noga formulerat testament, vilket juristen du ska träffa bör kunna formulera. Om din man tycker som du kan även han se till att den del som era gemensamma barn ärver av honom inte kan gå till halvsyskonen. Ni kan även upprätta ett äkenskapsförord som skyddar "din" egendom till "dina" barn. Ja, det gär att upprätta äketnskapsförord även efter att man ingått äktenskap.  

• liv

Det vill till att det blir en rejäl smäll för att ni ska trilla av pinn allihop. Sedan undrar jag om du verkligen kan styra vart pengarna ska gå om du har testamenterat bort dem till dina barn? Å andra sidan så kan man ju se till så att ens make/maka får ärva de pengar som barnen har rätt till men de får bara spendera dem inte testamentera det vidare. Kan man göra så med barnen också tro?

• Mella01
    Barne skrev 2014-02-05 15:06:39 följande:
    TS, du har alla möjligheter att uppnå det du vill, men hur är det med din man är han inne på samma linje? Allt som krävs är ett noga formulerat testament, vilket juristen du ska träffa bör kunna formulera. Om din man tycker som du kan även han se till att den del som era gemensamma barn ärver av honom inte kan gå till halvsyskonen. Ni kan även upprätta ett äkenskapsförord som skyddar "din" egendom till "dina" barn. Ja, det gär att upprätta äketnskapsförord även efter att man ingått äktenskap.  

Tack. Min man förstår mig till hundra procent. Hans barn från första äktenskapet kommer ju att ärva honom tillsammans med våra gemensamma barn. Det är inte det jag vill förhindra. Skulle aldrig lägga mig i den delen. Men pengar som mina barn fått från mig vill jag inte att särkullsbarnen ska ha någon rätt till (om mina barn dör) så länge jag kan förhindra det. Vad mina barn sen själva väljer att göra när de är 18 år är helt upp till de själva. Min största rädsla är att om ett av mina barn dör och denne inte har egna barn, make/maka eller jag är i livet så ska plötsligt halvsyskonen ha rätt till en viss del av arvet. Samma sak om alla dör. Finns det inga barn, make/maka eller föräldrar så ska inte pengarna gå till halvsyskonen om jag kan förhindra det på något sätt tills mina barn själva kan bestämma hur de vill göra. Får se vad juristen säger. Hoppas att det går att lösa.
  • Kjell2
    Mella01 skrev 2014-02-05 17:12:36 följande:
    Tack. Min man förstår mig till hundra procent. Hans barn från första äktenskapet kommer ju att ärva honom tillsammans med våra gemensamma barn. Det är inte det jag vill förhindra. Skulle aldrig lägga mig i den delen. Men pengar som mina barn fått från mig vill jag inte att särkullsbarnen ska ha någon rätt till (om mina barn dör) så länge jag kan förhindra det. Vad mina barn sen själva väljer att göra när de är 18 år är helt upp till de själva. Min största rädsla är att om ett av mina barn dör och denne inte har egna barn, make/maka eller jag är i livet så ska plötsligt halvsyskonen ha rätt till en viss del av arvet. Samma sak om alla dör. Finns det inga barn, make/maka eller föräldrar så ska inte pengarna gå till halvsyskonen om jag kan förhindra det på något sätt tills mina barn själva kan bestämma hur de vill göra. Får se vad juristen säger. Hoppas att det går att lösa.

Om du och din man dör, era gemensamma barn dör och allt detta innan de blir 18 år är nog inte det stora problemet vem som ärver pengar. Finns annat att vara rädd för då.
  • Tow2Mater
    Kjell2 skrev 2014-02-05 17:28:10 följande:

Om du och din man dör, era gemensamma barn dör och allt detta innan de blir 18 år är nog inte det stora problemet vem som ärver pengar. Finns annat att vara rädd för då.
    Vad annat finns att vara rädd för då?

(Sitter själv i lite samma sits som TS; en hel familj kan lätt dö i en trafik- eller flygolycka.)
  • Defeateris
    Mella01 skrev 2014-02-04 22:17:37 följande:
    Vi säger att min man och jag dör. Våra gemensamma tre barn ärver då, låt oss säga 1 miljon kronor var från mig. Tre år senare omkommer alla våra gemensamma barn i tex en bilolycka. Eftersom varken jag eller min man lever så har syskon arvsrätt i första hand. Detta skulme betyda att mina barns arv skulle gå till deras halvsyskon. Detta vill jag förhindra. Jag vet att detta låter väldigt osannolikt att det skulle hända, men det är viltigt för mig att föhindra detta och istället se till att mina barns arv fördelas till andra släktingar.
    Okej.. Vi utgår från vad du skriver här..

Du och din man dör båda två, samtidigt. (Vi bortser från det korsvisa arvet, för det blir bara onödigt meckigt och påverkar inte situationen särskilt mycket i normalfallet..) Det görs en bodelning er emellan - i normalfallet 50/50. Din mans del delas mellan alla hans barn, alltså både de gemensamma och särkullbarnet från ett tidigare förhållande. Din del delas mellan alla dina barn, alltså de gemensamma och eventuella särkullbarn på din sida.

I ditt exempel säger du en miljon var från dig till dina (era) tre barn. I samma veva får de alltså också ett arv från sin pappa, på hans del delat på alla barnen.

När sedan alla dina tre barn avlider i en bilolycka något år senare är arvsordningen (för varje avlidet barn var för sig) som följer:
    1. barn - har de fått egna barn är det barnen som ärver. Barnen är bröstarvingar och har alltid rätt till sin laglott.
    2. föräldrar. I det här fallet är ju båda föräldrarna döda och arvsrätten går då vidare till deras barn, alltså syskon. Normalt sett går halva arvet till mamman och halva till pappan men om du inte har några barn som överlever dig så går allt till pappans sida vilket skulle innebära att allt går till halvsyskonet/n.
    3. mor/farföräldrar och om de är döda till deras barn, alltså mostrar, fastrar, morbröder och farbröder - dock ej kusiner.
    4. Allmänna arvsfonden - om det inte finns några arvingar i livet. (vare sig trean eller fyran är ju aktuella eftersom det finns arvingar i arvsklass 2.)

Om jag har förstått din fråga rätt så vill du alltså förhindra den legala arvsordningen efter dina barn på så sätt att halvsyskonet/n inte ska ärva dina barn i händelse av ovanstående exempel.
    Ett upphävande av den legala arvsordningen kan enbart göras genom testamente. Enbart den som är över 18 har rätt att skriva testamente (dock med undantaget om man är eller har varit gift innan man nått den åldern vilket ju är väldigt ovanligt i Sverige idag, eller om det enbart gäller egendom som man själv har rätt att råda över från 16 års ålder, alltså pengar man själv tjänat..) Eftersom ett testamente är en personlig handling som inte kan upprättas av någon annan än testator själv så kan du inte heller upprätta ett testamente för dina barn. Du kan alltså inte påverka arvet efter dina barn genom ett testamente.

Det kan dock finnas en möjlighet att skydda viss egendom genom att du skriver ett testamente om din kvarlåtenskap där arvet efter dig enbart tillfaller dina barn med fri förfoganderätt och att den efter din död istället ska tillfalla någon annan, exempelvis dina föräldrar eller liknande. Detta måste dock vara en person som är född redan när du avlider, annars är detta förordnande ogiltigt. Detta innebär också att dina barn får en viss begränsning i vad de kan göra med sitt arv efter dig.
  • Ensam hemma
    frågande3 skrev 2014-03-10 21:00:24 följande:
    FörvånadKan man bestrida ett testamente om muntligt om man skrivit under?
    ??? Vad menar du? Jag förstår inte frågan?
Svar på tråden Kan jag skriva ett testamente åt mina barn för att förhindra att halvsyskon ärver de?