Mella01 skrev 2014-02-04 22:17:37 följande:
Vi säger att min man och jag dör. Våra gemensamma tre barn ärver då, låt oss säga 1 miljon kronor var från mig. Tre år senare omkommer alla våra gemensamma barn i tex en bilolycka. Eftersom varken jag eller min man lever så har syskon arvsrätt i första hand. Detta skulme betyda att mina barns arv skulle gå till deras halvsyskon. Detta vill jag förhindra. Jag vet att detta låter väldigt osannolikt att det skulle hända, men det är viltigt för mig att föhindra detta och istället se till att mina barns arv fördelas till andra släktingar.
Okej.. Vi utgår från vad du skriver här..
Du och din man dör båda två, samtidigt. (Vi bortser från det korsvisa arvet, för det blir bara onödigt meckigt och påverkar inte situationen särskilt mycket i normalfallet..) Det görs en bodelning er emellan - i normalfallet 50/50. Din mans del delas mellan alla hans barn, alltså både de gemensamma och särkullbarnet från ett tidigare förhållande. Din del delas mellan alla dina barn, alltså de gemensamma och eventuella särkullbarn på din sida.
I ditt exempel säger du en miljon var från dig till dina (era) tre barn. I samma veva får de alltså också ett arv från sin pappa, på hans del delat på alla barnen.
När sedan alla dina tre barn avlider i en bilolycka något år senare är arvsordningen (för varje avlidet barn var för sig) som följer:
1. barn - har de fått egna barn är det barnen som ärver. Barnen är bröstarvingar och har alltid rätt till sin laglott.
2. föräldrar. I det här fallet är ju båda föräldrarna döda och arvsrätten går då vidare till deras barn, alltså syskon. Normalt sett går halva arvet till mamman och halva till pappan men om du inte har några barn som överlever dig så går allt till pappans sida vilket skulle innebära att allt går till halvsyskonet/n.
3. mor/farföräldrar och om de är döda till deras barn, alltså mostrar, fastrar, morbröder och farbröder - dock ej kusiner.
4. Allmänna arvsfonden - om det inte finns några arvingar i livet. (vare sig trean eller fyran är ju aktuella eftersom det finns arvingar i arvsklass 2.)
Om jag har förstått din fråga rätt så vill du alltså förhindra den legala arvsordningen efter dina barn på så sätt att halvsyskonet/n inte ska ärva dina barn i händelse av ovanstående exempel.
Ett upphävande av den legala arvsordningen kan enbart göras genom testamente. Enbart den som är över 18 har rätt att skriva testamente (dock med undantaget om man är eller har varit gift innan man nått den åldern vilket ju är väldigt ovanligt i Sverige idag, eller om det enbart gäller egendom som man själv har rätt att råda över från 16 års ålder, alltså pengar man själv tjänat..) Eftersom ett testamente är en personlig handling som inte kan upprättas av någon annan än testator själv så kan du inte heller upprätta ett testamente för dina barn. Du kan alltså inte påverka arvet efter dina barn genom ett testamente.
Det kan dock finnas en möjlighet att skydda viss egendom genom att du skriver ett testamente om din kvarlåtenskap där arvet efter dig enbart tillfaller dina barn med fri förfoganderätt och att den efter din död istället ska tillfalla någon annan, exempelvis dina föräldrar eller liknande. Detta måste dock vara en person som är född redan när du avlider, annars är detta förordnande ogiltigt. Detta innebär också att dina barn får en viss begränsning i vad de kan göra med sitt arv efter dig.