• Habbi

    Vilka/vilken energikälla bör Sverige satsa på tycker ni?

    Hejsan! Sitter och läser om alla olika slags energiresurser och ska imorgon ha en diskussion om detta i skolan. Vilka energiresurser tycker NI att Sverige borde satsa mest på? Skriv på! Drömmer Spännande ämne.


    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilka/vilken energikälla bör Sverige satsa på tycker ni?
  • jannej
    ApanApansson skrev 2014-02-10 15:58:13 följande:
    Jag säger varken att det är lätt eller att vi ska leva utan ström fram tills dess, eller har jag gjord det!?

    Men för att hitta lösningen behöver vi ju också lägga mycket resurser där vilket JAG tycker vi bör göra.
    Vi har både fungerade kärnkraft, vindkraft, vatten mm som ger oss el för tillfället. Jag tycker vi därför ska satsa mycket på att få fram bra förnybar energi eftersom det går istället för att utöka kärnkraften!
    Problemet med förnybar energi är att det går åt mycket energi att göra energi i form av transporter och dylikt
  • ApanApansson

    Naturligtvis får man se vad som är nödvändigt att göra här och nu för att över huvud taget få fram el.
    Men jag tycker inte vi ska ställa in oss på att utöka kärnkraft och att det föraltid ska vara vår kraftkälla, målet bör vara att i framtiden när det är möjligt försörja oss på förnybara källor.
    För övrigt är jag inte miljöpartist

  • Fagerlund
    ApanApansson skrev 2014-02-10 20:38:57 följande:
    Naturligtvis får man se vad som är nödvändigt att göra här och nu för att över huvud taget få fram el.
    Men jag tycker inte vi ska ställa in oss på att utöka kärnkraft och att det föraltid ska vara vår kraftkälla, målet bör vara att i framtiden när det är möjligt försörja oss på förnybara källor.
    För övrigt är jag inte miljöpartist
    Det viktigaste bör väl att landet ska vara självförsörjande energi fri från koldioxid - oavsett teknisk lösning?
  • ApanApansson

    Jo men avfallet från kärnkraften är ett stort problem, det känns både onödigt och "ofräsch" om ja kan säga så med kärnkraft när vi ändå vet att solen skulle kunna försörja oss om vi bara kommer på hur vi kan lagra energin, men det är ju bättre med kärnkraft än kol och olja om man ska jämföra åt det hållet.

  • Fagerlund
    ApanApansson skrev 2014-02-10 21:08:30 följande:
    Jo men avfallet från kärnkraften är ett stort problem, det känns både onödigt och "ofräsch" om ja kan säga så med kärnkraft när vi ändå vet att solen skulle kunna försörja oss om vi bara kommer på hur vi kan lagra energin, men det är ju bättre med kärnkraft än kol och olja om man ska jämföra åt det hållet.
    Om du inte känner efter, utan tänker: vad är problemet med det förbrukade kärnbränslet?
  • jannej
    ApanApansson skrev 2014-02-10 21:08:30 följande:
    Jo men avfallet från kärnkraften är ett stort problem, det känns både onödigt och "ofräsch" om ja kan säga så med kärnkraft när vi ändå vet att solen skulle kunna försörja oss om vi bara kommer på hur vi kan lagra energin, men det är ju bättre med kärnkraft än kol och olja om man ska jämföra åt det hållet.
    Tror att det är större chans att vi kommer på hur vi ska ta tillvara kärnkraftsavfallet än komma på ur vi ska kunna lagra solenergi.
  • Fagerlund
    jannej skrev 2014-02-10 22:07:07 följande:
    Tror att det är större chans att vi kommer på hur vi ska ta tillvara kärnkraftsavfallet än komma på ur vi ska kunna lagra solenergi.
    Den chansen är hundraprocentig, eftersom det redan finns fjärde generationens kärnkraftverk som utvinner resterande 97 - 99 procent av den energi som finns kvar i det förbrukade bränslet, och samtidigt gör det ofarligt på cirka 500 år.

    Det betyder att inget nytt uran behövs på cirka 100 år med nuvarande konsumtion, och att allt förbrukat bränsle kan göras ofarligt.
  • storstad

    Värmekraftverk är inte en energikälla, det är en typ av kraftverk.

    Jag röstar för kärnkraft om jag endast får rösta på ett alternativ och är glad att se att så många andra röstar på samma alternativ. I andra hand tycker jag att en utbyggd vindkraft och mer solkraft är bra att satsa på.

    Problemet är vad vi ska ha för reglerkraftverk i Sverige. Vad händer en vindstilla iskall dag i februari om ett kärnkraftverk måste nödstoppas samtidigt som man genomför underhåll på ett annat kärnkraftverk? Då blir det snabbt mörkt och kallt...

  • heho

    Geotermisk energi ger stora mängder stabil energi på en relativt liten anläggning så är bra baskraft. 

    Differentialtemperaturkraftverk som pumpar in ytvatten på en sida en sorts halvledare och kallt bottenvatten på andra sidan och värmeskillnaden genererar el är ett mycket bra alternativ. Finns provanläggningar.

    Båda dessa har litet markavtryck, liten miljöpåverkan och ger stabil elförsörjning oavsett väder och vind, tid på dygn osv.

  • Tom Araya

    Här beskrivs riskerna för el-brist och problematiken med otillräcklig el-produktion och reglerkraft, som det kan innebära att i för hög grad förlita sig på förnyelsebara energikällor.

    Vad som inte nämns i artikeln är att vid sidan av vattenkraften så är kärnkraften en av våra allra viktigaste källor till sk reglerkraft (troligen utelämnat av politiska skäl).

    Det är alltså ur detta perspektiv som exempelvis Miljöpartiet vill avveckla både fossila bränslen och kärnkraft...


    Så hanterar vi vinterns utmaningar

    Svenska kraftnät har systemansvaret för el i Sverige. Det innebär att vi ska säkerställa att det är balans mellan den mängd el som produceras och den som förbrukas i Sverige, i varje givet ögonblick. Att balansen upprätthålls är viktigt för att elsystemet ska fungera och kunna tillgodose vårt samhälle med el. En av utmaningarna med balanshållningen är variationen i det svenska klimatet och de kalla vinterdagarna.
    ...

    www.svk.se/drift-av-stamnatet/drift-och-marknad/vinterns-utmaningar/

Svar på tråden Vilka/vilken energikälla bör Sverige satsa på tycker ni?