• Förskollärare13

    Hur samtalar man om att skaffa barn på ett bra sätt?

    Jag är 24 år, min sambo är 25 och vi har varit tillsammans i 9 år nu. Jag börjar känna en längtan efter att skaffa en egen liten familj tillsammans med min sambo men känner en stor nervositet inför att samtala om detta med honom. Jag har tidigare nämnt för honom att jag gärna vill starta en familj med honom runt 25 års ålder eftersom jag gillar tanken av att vara en relativt ung förälder. Både han och jag har fasta jobb, god ekonomi och egen bostad och därför känns det liksom rätt nu för min del. Däremot fasar jag lite för att ta upp det med honom då jag är rädd för att han inte känner att han är redo. Jag känner att det är någonting jag får ta och istället vänta in honom då tills det att han blir redo, men jag är rädd för bakslaget som jag kanske känner om det faktiskt är så att han inte är redo och det kanske också är därför jag är så nervös för att fråga honom. Han skojar lite fram och tillbaka om tanken av barn, men det är svårt att veta om det är något som går att utläsa där mellan raderna.Har någon förslag på hur jag kan ta upp det hela med honom, eller hur man väl frågar och hör sig för? Vilka är era erfarenheter av det här?

  • Svar på tråden Hur samtalar man om att skaffa barn på ett bra sätt?
  • Myspys85

    Fråga honom helt enkelt vad han tänker kring barn och om han menar allvar med sina skämtsamma antydningar. Jag tror nog att du vet bäst hur du ska formulera dig, ni har trots allt varit ett par väldigt länge, men att du bara är lite nervös inför steget. Det är inte så farligt som du inbillar dig! Det värsta som kan hända är ju att han säger att han vill vänta lite eller fundera på saken, men då har du åtminstone fått honom att börja tänka på det och han vet även var du står. Kör på!

  • fyrabarnsmor4

    Äter du p-piller?
    Om ja, så min förslag: när det närmar sig det sista karta dvs det är dags för att köpa in nya p-pillerkartor så kan du säga till honom att du är sugen på att inte köpa in mer. För du vill gärna bli med hans barn.
    Sen kan du vänta på hans reaktion därefter kan ni ha diskussion om ni ska skaffa barn "nu" eller efter sommaren eller när det blir.

    Önskar dig lycka till!

  • elisa88

    Jag känner precis som du TS! Jag och min sambo är i samma ålder ungefär och jag var jättenervös över att ta upp frågan med min sambo! 
    Det jag gjorde var att jag sa att jag nog ville sluta äta ppiller, då jag ätit det i så många år. Min sambo sa bara Jaa gör det! Det trodde jag var ett bevis på att han var okej med bebis, men sen när jag frågade om vi "behövde prata om det här med att jag skulle sluta med ppiller" så visade det sig att han trodde att jag skulle ta något annat preventivmedel :) hahaha 

    Det slutade dock bra, med att jag förklarade hur jag kände. (Att jag är redo för bebis, men att jag gärna väntar en stund och sen "ser vad som händer", alltså inte Aktivt försöker). Min sambo blev inte alls "rädd" eller annat som jag hade förväntat mig, utan han var lugn och förstod vad jag menade men att han gärna ville vänta lite, (mest för att bli van med tanken tror jag). 

    Så nu går jag och smyglängtar lite, och hittar på saker så att min sambo ska inse att han också gärna vill börja försöka nu ;) haha 

  • filippas

    Såg att det var ett tag sedan du startade den här tråden, men blev nyfiken när jag snubblade över den - uhr har det gått? Har du tagit upp det med din sambo att du går med en barnlängtan? Skrattande

  • vad ska man heta

    Men ni har ju varit ett par så länge. Är det inte bara skaffa barn då? Sluta med piller eller vad du har och köra på? Äh behöva väl ingen diskussion för det ;) vi hade varit ett par i 4år när jag bestämde att nu ska vi ha barn. Sen bara berättade jag att jag var gravid, inget konstigt alls. Nu har vi varit ett par i 12år och väntar 3e! Jag har planerat alla själv och bara sagt att jag är gravid. Vad är det för karl som inte vill ha barn i ett stabilt förhållande? Äh kör på du;)

Svar på tråden Hur samtalar man om att skaffa barn på ett bra sätt?