• Anonym (Irriterad)

Får spydiga kommentarer för att jag inte dricker alkohol

Min man och jag är i 30-års åldern och dricker sällan eller aldrig alkoholhaltiga drycker, och de gånger vi gör det är oftast på speciella dagar såsom nyårsafton eller födelsedagsfester. 

Problemet är att vi nu har börjat få fler och fler spydiga kommentarer från vissa av våra vänner om detta när vi är på middagsbjudningar, i stil med "När är det dags för er att bli vuxna då?".

Det är otroligt tröttsamt och jag känner att jag börjar bli riktigt irriterad. Vi förstår att de gillar att dricka ett glas vin till maten och vi respekterar naturligtvis detta fullt ut, så varför kan inte de respektera att vi lika gärna dricker ett glas mineralvatten?

Det finns ingen särskilt anledning till varför vi väljer bort alkoholen, och det är kanske det som är problemet.  Vi har helt enkelt aldrig känt något behov av att dricka alkohol och vi känner också att vi hellre njuter lite extra av maten än dricker upp kalorierna. Vi vet att många känner att ett gott vin förhöjer middagen och vi förstår och respekterar deras åsikt, men själv har vi alltid känt att en riktigt välkomponerad middag kan tala för sig själv.

Vi förstår inte riktigt varför detta ska vara ett problem. Nej, vi dricker sällan men vi vill gärna tro att vi är bra vänner ändå som ställer upp och stöttar, är engagerade och gillar att träffas och umgås.  

Några andra här som har haft liknande problem?

• Svar på tråden Får spydiga kommentarer för att jag inte dricker alkohol
  • LaFontaine

Jag dricker förvisso alkohol (just nu faktiskt), men är däremot restriktiv med sötsaker. Jag är helt enkelt inte förtjust i sött. En fika för mig är i princip alltid en slät kopp kaffe.

Det kan folk störa sig enormt på. Jag skrattar gott varje gång reklamen om alkoholtjat (tänk om vi tjatade lika mycket om allt, som vi tjatar om alkohol), då de sitter och hetsar en man att äta kakor. Ungefär så är det när jag tackar nej till kaka.

Slutsatsen är helt enkelt att lite för många människor anser sig ha lite för mycket rätt att lägga sig i andra människor val. Ytterst irriterande!

• TheNarrator
    LaFontaine skrev 2014-03-12 21:10:45 följande:
    Jag dricker förvisso alkohol (just nu faktiskt), men är däremot restriktiv med sötsaker. Jag är helt enkelt inte förtjust i sött. En fika för mig är i princip alltid en slät kopp kaffe.

Det kan folk störa sig enormt på. Jag skrattar gott varje gång reklamen om alkoholtjat (tänk om vi tjatade lika mycket om allt, som vi tjatar om alkohol), då de sitter och hetsar en man att äta kakor. Ungefär så är det när jag tackar nej till kaka.

Slutsatsen är helt enkelt att lite för många människor anser sig ha lite för mycket rätt att lägga sig i andra människor val. Ytterst irriterande!
    "Vad andra människor hade närmast om hjärtat, spelade ingen roll längre! Alkoholen hade tagit över och att ifall andra valde att gosa med sina nära och kära skylldes det ifrån med att dessa hade en svaghet för sötsaker (som alkohol egentligen är)...

Hur kunde det gå så långt?"
    Så sant som det var sagt.
  • hallontroll
    Empolie skrev 2014-02-14 10:38:29 följande:
    Känner igen problemet. Tycker reklamen är bra på tv där de "hejar på" och tvingar en som bantar att äta en kaka, så som folk tycker sig ha rätt att bestämma att man ska dricka. Jag förstår inte varför folk känner att de måste få med alla. Jag försöker inte tvinga andra till att inte dricka, valet jag gjort har kommit med åren och jag bara slutade. Kan tycka det är krångligare att fixa skjuts/buss/taxi/gå bara för att man ska ta ett glas.

Var framgår att personen bantar i reklamen? Har jag missat något? För mig verkade så att han bara ville inte ha kaka . Det är väl rätt viktig för budskapet eftersom folk accepterar svårast att man inte dricker för att man inte vill dricka. Säger man att man ska köra/är gravid/nykter alkoholist / äter medicin slutar de flesta tjata , men många accepterar inte att man bara inte vill dricka.
  • fluu

Jag får det också, fick det även i tonåren när jag inte ens lagligen fick dricka alkohol. Skojsigt nog är det inte från folk i min egen ålder(21), varken nu eller när vi var tonåringar, som har några åsikter om mitt val att inte dricka alkohol utan från de i min föräldrageneration(60-talister) och äldre. Mest i alla fall då.
    Min pappa som är entusiast som brygger eget öl, vin och annat i princip tjatar på mig att jag ska börja dricka.
    I vissa fall när jag var tonåring var det ren mobbing. Från vuxna.

Likaså får jag massa kommentarer, åter igen från vuxnamycketäldreänmig, angående att jag borde börja dricka kaffe och att jag nog "växer upp småningom".

Patetiskt så varför skulle jag bry mig?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • lykantrophona

Det är en så stark tradition att man ska dricka alkohol, och bland yngre, att man ska bli full då och då. Jag drack inte förrän jag tog studenten. Det borde inte vara konstigt, man får ju inte ens dricka innan man är 18. Men ändå tyckte vissa jag var lite trist som aldrig varit full. Dessutom tycker jag inte om smaken av vin eller öl, så det har varit lätt för mig att avstå.

Har sedan dess druckit då och då, t o m blivit full någon gång, men jag tycker inte om att vara berusad. Finns vissa drycker jag tycker om, men ibland tar jag alkoholfritt ändå. Då är väl risken att folk tror att jag är gravid... :/

Iaf, skäms inte TS! Det finns ingen anledning att dricka alkohol om man inte tycker om det. Folk som lägger sig i kanske tror att ni försöker vara bättre än andra, och därför blir provocerade? Iaf, om dessa kommentarer kommer från folk ni träffar ofta, så säg ifrån. Att en främling ibland säger klumpiga saker får man tyvärr ta...

• Anonym (suckar högt)

Det kanske är dags att säga samma sak till dina såkallade vänner,

"När ska ni växa upp och inse att man faktiskt inte ifrågasätter andras val av dryck till maten tex, det börjar bli innerligt tröttsamt att inte har mer mogna vänner än så" 

• Anonym (Nykter 2)

Jag har druckit vad jag skall är numera nykter alkoholist och får blandat bemötande eller vad man skall säga. Jag ha inga problem med att säga att jag är nykteralkoholist och har aldrig haft problem med att bemöta det i heller. Det har varit en hel del tillställningar där jag har fått "försvara" att jag inte dricker och det har varit tillställningar där det inte har varit några problem med att jag inte dricker.

Men en fascinerande sak är att ju mer andra dricker ju mer behöver de prata om sitt drickande med mig, ofta har de ett behov av att hävda att de minsann inte har problem med alkoholen. Svaret brukar bli va bra. 

Har även förlorat en del "vänner" på vägen men om de inte kan acceptera att jag gjort ett val i livet att inte dricka så får det stå för dem.

De som var "jobbigast" i början av min nykterhet var mina kompisars fruar och sambos, jag blev ett "hot" mot dem så att säga för nu var det inte längre jag som blev fullast på festen och gjorde bort mig längre utan det var deras män och det var inte populärt.

• Cal XVI Gustf
    Rainbow gg skrev 2014-02-14 14:45:16 följande:
    Men om du redan visste att ingen annan som var bjuden dricker eller kommer att dricka hade du då ändå tagit med dig en flaska vin dit du var bjuden?
    Om man redan vet att ingen annan dricker så tycker jag att då kan man ju avstå just den kvällen.
    Varför det? Skulle inte var och en få välja själva vad de vill dricka eller hur var det nu?
  • Jennie med ie

För mig handlar det när det gäller vin ofta om en kombinerad mat- och dryckupplevelse och den är liksom inte beroende av om andra också dricker alkohol eller ej. Så vore det en "ta med egen dricka"-middag/fest hade jag antagligen tagit med mig vin om jag känt att det passat och jag var sugen, oavsett vad de andra valt. Annars hade jag knappast förväntat mig att serveras alkohol av nykterister, eller griskött av praktiserande muslimer, eller ägg av veganer... 

• Anonym (Aldrig)

Jag har aldrig druckit alkohol, och det vet ju mina vänner. De vet också att det aldrig serveras eller dricks alkohol i mitt hem. Mitt hem är en "alkoholfri zon" och är det nån som inte kan vara utan alkohol vid umgänge så behöver de inte komma hem till mig.

Jag får väl aldrig pikar för att jag inte dricker, men ofta frågor varför när det är nån ny bekantskap. Dricker inte heller kaffe (klarar inga beska drycker) och gillar inte lättöl och tycker att alkoholfria viner är en sämre variant av saft. Lägg till att jag försöker undvika kolhydrater så är jag en rätt udda figur. Men jag har inga svårigheter att hantera omgivningen.

• Thotis90

Jag har aldrig haft det problemet och då har jag varit nykterist i hela mitt liv. Har aldrig smakat alkohol och istället för att klaga så säger folk att jag är imponerande som har avstått. 

Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
Svar på tråden Får spydiga kommentarer för att jag inte dricker alkohol