Får spydiga kommentarer för att jag inte dricker alkohol
Min man och jag är i 30-års åldern och dricker sällan eller aldrig alkoholhaltiga drycker, och de gånger vi gör det är oftast på speciella dagar såsom nyårsafton eller födelsedagsfester.
Problemet är att vi nu har börjat få fler och fler spydiga kommentarer från vissa av våra vänner om detta när vi är på middagsbjudningar, i stil med "När är det dags för er att bli vuxna då?".
Det är otroligt tröttsamt och jag känner att jag börjar bli riktigt irriterad. Vi förstår att de gillar att dricka ett glas vin till maten och vi respekterar naturligtvis detta fullt ut, så varför kan inte de respektera att vi lika gärna dricker ett glas mineralvatten?
Det finns ingen särskilt anledning till varför vi väljer bort alkoholen, och det är kanske det som är problemet. Vi har helt enkelt aldrig känt något behov av att dricka alkohol och vi känner också att vi hellre njuter lite extra av maten än dricker upp kalorierna. Vi vet att många känner att ett gott vin förhöjer middagen och vi förstår och respekterar deras åsikt, men själv har vi alltid känt att en riktigt välkomponerad middag kan tala för sig själv.
Vi förstår inte riktigt varför detta ska vara ett problem. Nej, vi dricker sällan men vi vill gärna tro att vi är bra vänner ändå som ställer upp och stöttar, är engagerade och gillar att träffas och umgås.
Några andra här som har haft liknande problem?