• Anonym (Donerar)

Varför vill man skänka pengar till djur när man kan skänka pengar till människor?

Frågan väcktes när någon frågade vad andra tyckte att hon skulle skänka pengar till. Hon ville bli månadsgivare men visste inte till vad. Förslagen rullade in och det var då jag började fundera. Det kom förslag på allt från att ge pengarna till Världsnaturfonden till BRIS. En del av mig tycker ju att det är bra att det finns olika alternativ och att man kan få välja vilken verksamhet man vill stödja. Men en annan del kan inte förstå: vad är det som gör att en del människor hellre vill lägga pengar på att rädda djurliv, än på att rädda människoliv? Varför skänker man pengar till exempelvis Djurens rätt eller Världsnaturfonden när man kan ge dem till exempelvis BRIS eller Barncancerfonden? Tänker man inte så ingående på att det ena lidandet tillhör djur och det andra människa eller anser man helt enkelt att djurliv är lika värdefullt som människoliv? Hjälp mig gärna förstå.

• Svar på tråden Varför vill man skänka pengar till djur när man kan skänka pengar till människor?
  • puss
    puss skrev 2014-02-17 13:52:59 följande:
    Va dumma dom är som väljer att råka ut för krig och katastrofer.
    Barnen i biafra borde verkligen ha valt bättre. Vilka puckon om är.
  • Mandel
    puss skrev 2014-02-17 13:53:48 följande:
    Barnen i biafra borde verkligen ha valt bättre. Vilka puckon om är.
    Nop, men någon människa - samma ras, har valt att göra det... Det är den/de som är puckon. Om nu någon måste vara pucko.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Jennie med ie
    Mandel skrev 2014-02-17 16:13:48 följande:
    Nop, men någon människa - samma ras, har valt att göra det... Det är den/de som är puckon. Om nu någon måste vara pucko.
    Kollektiv bestraffning har vi ju hört talas om förr, så...
  • Mandel
    Jennie med ie skrev 2014-02-17 16:16:07 följande:
    Kollektiv bestraffning har vi ju hört talas om förr, så...
    Men djuren kan ju inte försvara sig på något vis. De kan inte ta båten eller tåget till en annan kontinent...

Det kanske är dags att människan som ras tar ansvar för människor. Och då genom att sluta kriga osv. 
  • Jennie med ie
    Mandel skrev 2014-02-17 16:30:26 följande:
    Men djuren kan ju inte försvara sig på något vis. De kan inte ta båten eller tåget till en annan kontinent...

Det kanske är dags att människan som ras tar ansvar för människor. Och då genom att sluta kriga osv. 
    Absolut, det vore önskvärt.  Men så länge det inte är så känns det som minst sagt märkligt med resonemang som går ut på att  människan som sådan inte "förtjänar" hjälp och bidrag för att vissa individer av vår ras krigar och super...
  • Mandel
    Jennie med ie skrev 2014-02-17 16:42:06 följande:
    Absolut, det vore önskvärt.  Men så länge det inte är så känns det som minst sagt märkligt med resonemang som går ut på att  människan som sådan inte "förtjänar" hjälp och bidrag för att vissa individer av vår ras krigar och super...

Jag har inte påstått att någon människa inte förtjänar hjälp. Det är upp till var och en att skänka pengar till vad de vill.

• Helly

Kanske för att djur är ännu mer hjälplösa och rättslösa än barn. Det är väl bra att man har olika intressen här i livet? Tänk om enbart cancersjuka barn skulle få 100% av all hjälp.

• Jennie med ie
    Mandel skrev 2014-02-17 17:04:59 följande:

Jag har inte påstått att någon människa inte förtjänar hjälp. Det är upp till var och en att skänka pengar till vad de vill.

Ja det är upp till var och en, tack och lov. Men andemeningen av det du skriver kan jag inte få till annat än att vissa mänskliga individers handlingar och beteenden är ett argument för att inte ge stödet till människan ö h t.
  • Anonym (anton long)

Många djur är det stor brist på och de är utrotningshotade, människor det gott om.
    Det är knappast någon brist på vare sig barn eller vuxna.
    Dör en tiger så är det en rätt stor grej men om en människa där så spelar det ingen roll enligt mig.

• taquine

Tigrar, noshörningar, elefanter är på väg att utrotas tro fan att de är mer värda än simpla människor
    Citat "Vad ska människan på månen att göra , där finns väl inget att utrota?"

Jag älskar att du älskar mig som jag älskar mig
  • Notetur Nomen

Hur långt ska man dra detta resonemang då? 
    "hur kan man skänka pengar till BRIS när man kan skänka till Barncancerfonden"
    "hur kan man skänka pengar till Barncancerfonden när ändå 75% överlever, men om man skänker pengar för malarianät i Afrika kan man rädda många, många liv med lite pengar"
    "hur kan man man bara skänka 200 kronor i månaden när man lägger det tredubbla på kläder"

etc etc.

“The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated.” 
    ― Mahatma Gandhi

• Jennie med ie
    Notetur Nomen skrev 2014-02-17 17:59:14 följande:
    Hur långt ska man dra detta resonemang då? 
    "hur kan man skänka pengar till BRIS när man kan skänka till Barncancerfonden"
    "hur kan man skänka pengar till Barncancerfonden när ändå 75% överlever, men om man skänker pengar för malarianät i Afrika kan man rädda många, många liv med lite pengar"
    "hur kan man man bara skänka 200 kronor i månaden när man lägger det tredubbla på kläder"

etc etc.

“The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated.” 
    ― Mahatma Gandhi
    Ja det är svårt att göra rätt...
  • WhiteOleander

För att jag anser att djur har ett lika stort värde som människor, däremot har dom inte samma möjlighet att försvara sig och är mer utsatta.

• puss
    Mandel skrev 2014-02-17 16:30:26 följande:

Just det. Barnen i biafra kan ju ta tåget.
  • Kensy

Människan riskerar inte att dö ut i första taget, och djur är ofta mer sympatiska. Jag ser hellre att vi har kvar vissa hotade djurarter om hundra år, speciellt djurarter som människan har jagat tills arten har blivit i stort sett utdöd.

• GStoppadjurplageri

Vilken idiot skrev det här inlägget? Varför skulle jag inte skänka till WWF. Om jag skänker till bris räddar jag arten människan? Nej! Bara en individ. Men om jag skänker till WWF då räddar jag en hel art så det ät mycket bättre att skänka till WWF eller kis

• Aniiee
    GStoppadjurplageri skrev 2016-02-16 21:26:00 följande:

Vilken idiot skrev det här inlägget? Varför skulle jag inte skänka till WWF. Om jag skänker till bris räddar jag arten människan? Nej! Bara en individ. Men om jag skänker till WWF då räddar jag en hel art så det ät mycket bättre att skänka till WWF eller kis

Grattis till veckans trådlyft.....
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Aniiee
    GStoppadjurplageri skrev 2016-02-16 21:41:48 följande:

Vad menar du

Jag menar att tråden inte har varit aktiv på 2 år, tills du kom och gjorde ett nytt inlägg. Du lyfte alltså tråden som varit begravd av 2 års nya trådar tillbaka upp till "senaste".

Så... grattis till veckans trådlyft. =P
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
Svar på tråden Varför vill man skänka pengar till djur när man kan skänka pengar till människor?