• scrapparlotta

Kastrera katterna på torsdag, tänka på nåt?

På torsdag ska vi kastrera våra katter, en hankatt och en honkatt. Vad ska vi tänka på ang. detta?? Innan op, får dom äta nåt på morgonen?

Efteråt, hur är dom? Drogade och virriga eller? Vi ska hämta dom på em nångång, kommer dom piggna till såpass under kvällen att dom kommer att kunna gå på kattlådan själva under natten sen? Och äta, får dom göra det efteråt sen?

Jag är ledig torsdag och min sambo är hemma på fredag (fast han ska sova liten stund, jobbat natt) Sen har vi då lör och sön. då vi är hemma. Men på måndagen, hur blir det då med hennes stygn och sånt? Hankatten kommer inte ge sig på hennes sår eller? Vad händer om dom drar upp stygnen? Hur länge behöver hon ha tratt och vi vara oroliga för såret?

Kommer hon klara av att gå på kattlådan, dricka och äta med tratten?

Många frågor...hhehehe

• Svar på tråden Kastrera katterna på torsdag, tänka på nåt?
  • Fanny b
    scrapparlotta skrev 2014-02-15 20:22:17 följande:
    Ja jag tänkte faktiskt höra av mig och höra om dom inte kan chipmärka dom samtidigt. Utekatter är dom inte än, dom är bara 6 månader. Men även om det tar tre veckor att läka, vi måste väl kunna jobba och lämna henne på dagarna under denna tid??
    Ja, det ska ni kunna.
  • Jemp

Fastande från midnatt har vi fått höra. Trlr dock att rekommendationera är lite olika.

Ang vad hon kan göra med tratten så är det olika hur de reagerar. Vår ena "kunde" inte gå med den på ;)

Ta av ev lock på lådan så det blir lättare att komma in. Håll koll på mat och vatten (vissa kan ha problem i början), när ni håller koll på henne kan ni ju ta av tratten och se om hon bryr sig men tänk på att hon absolut inte för vara på stygnen sp ha koll i spåfall.

• Tobby

Kastrerade min hankatt nyligen o hon katten för ett år sen , fastande efter 22.00 kvällen innan , fick dricka vatten dock , hon katten skulle vi ha koll på i ca 1 v då det är ett större ingrepp men ingen tratt , han katten var som vanligt efter några timmar o ingen tratt

• nemo1

Vad tråkigt det är när folk svara som inte har någon koll.
    Du behöver absolut inte sära på katterna, be om självupplösande stygn så slipper du både återbesök och tratt, de flesta syr med såna men be om det för säkerhetsskull. Hanar får aldrig tratt. Jag använder aldrig tratt på mina jourkatter och jag har aldrig varit med om att de fått någon infektion. Det gör inget om de slickar lite på såret utan det är när det blir ett frenetiskt tvättande som de i såna fall behöver tratten. Katterna blir deprimerade av att ha tratten.

Ta bort maten till natten men se till att de har vatten. Katterna är garanterat vakna när ni hämtar då de får en uppvakningsspruta. De får även en injektion med långtidsverkande smärtstillande som sitter i ca 24 timmar. Be hellre om öronmärkningar samtidigt då de måste vara sövda vid idmärkningen. Chip kan ni sätta in i samband med att ni vaccinerar nästa gång, för de har väl fått sina två första sprutor?
    En utekatt bör ha både chip och idmärkning då märkningen kan bli suddig efter några år och chip är det inte alla som tänker på att kolla efter om katten springer bort.
    OBS glöm inte att registrera idnumret till skk och djurid annars är märkningen förgäves om katten försvinner.

Hankatten kommer garanterat inte gå på hennes sår, varför skulle han? Att de kissar på sig händer i såna fall precis efter uppvaknandet så lägg en tidning i botten på buren. De går på lådan själva redan när de kommer hem. Ni kan servera mat då det har gått så lång tid efter operationen när ni kommer hem. Båda två kommer att vara på benen när ni kommer hem men trötta.

• scrapparlotta
    nemo1 skrev 2014-02-15 21:55:11 följande:
    Du behöver absolut inte sära på katterna, be om självupplösande stygn så slipper du både återbesök och tratt, de flesta syr med såna men be om det för säkerhetsskull. Hanar får aldrig tratt. Jag använder aldrig tratt på mina jourkatter och jag har aldrig varit med om att de fått någon infektion. Det gör inget om de slickar lite på såret utan det är när det blir ett frenetiskt tvättande som de i såna fall behöver tratten. Katterna blir deprimerade av att ha tratten.

Ta bort maten till natten men se till att de har vatten. Katterna är garanterat vakna när ni hämtar då de får en uppvakningsspruta. De får även en injektion med långtidsverkande smärtstillande som sitter i ca 24 timmar. Be hellre om öronmärkningar samtidigt då de måste vara sövda vid idmärkningen. Chip kan ni sätta in i samband med att ni vaccinerar nästa gång, för de har väl fått sina två första sprutor?
    En utekatt bör ha både chip och idmärkning då märkningen kan bli suddig efter några år och chip är det inte alla som tänker på att kolla efter om katten springer bort.
    OBS glöm inte att registrera idnumret till skk och djurid annars är märkningen förgäves om katten försvinner.

Hankatten kommer garanterat inte gå på hennes sår, varför skulle han? Att de kissar på sig händer i såna fall precis efter uppvaknandet så lägg en tidning i botten på buren. De går på lådan själva redan när de kommer hem. Ni kan servera mat då det har gått så lång tid efter operationen när ni kommer hem. Båda två kommer att vara på benen när ni kommer hem men trötta.
    Ok tack för ditt svar. Vad menas med självupplösande stygn??

Ska jag även registrera även om jag bara chippar dom? Men kanske ska jag ta idmärkning åxå då.  Vaccinerade är dom redan ja

Om dom kissar på sig eller/och bajsar på sig, när kan man duscha av dom? tänker på såret.....kanske inte ska bli blött, samtidigt lite äckligt om dom har avföring på sig...

• nemo1

Chipet måste givetvis även det registreras, hur ska upphittaren annars veta vems katten är? 
    Självupplösande stygn är precis som det låter, självupplösande. Det finns inte heller några stygn för katten att dra i på utsidan då de är sydda innanför huden. De andra ståltrådsstygnen måste man tillbaka och få borttagna och det är långa trådar som sitter på utsidan som då är lätta för katten att dra i.
    Jag har varit med om ett hundratal kastreringar och har som sagt aldrig tratt på mina jourkatter eller varit med om infektion. Men man ska ha rejäl koll på katten första dagarna så att hon inte håller på hela tiden med såret.

Har aldrig heller varit med om att en katt bajsat på sig efteråt. Eftersom katter har väldigt kort tarm och ej heller har ätit under flera timmar så hinner de tömma tarmen under natten. Lite kiss kan man lätt torka bort på katten eller så sköter katten oftast det själva så fort de vaknat, de är ju mycket renliga djur. Du ska inte stressa en nyopererad katt med en dusch, låt katterna ligga i ett mörkt rum med lugn och ro.

• Lady Paraplyh
    scrapparlotta skrev 2014-02-15 20:22:17 följande:
    Ja jag tänkte faktiskt höra av mig och höra om dom inte kan chipmärka dom samtidigt. Utekatter är dom inte än, dom är bara 6 månader. Men även om det tar tre veckor att läka, vi måste väl kunna jobba och lämna henne på dagarna under denna tid??

Jättebra att du tänker chipmärka! Ja, du kan jobba som vanligt, kolla till såret ibland bara så det läker som det ska. Hon kommer inte vara helt utslagen i tre veckor heller.
  • Tobby
    nemo1 skrev 2014-02-15 21:55:11 följande:

Tycker inte du ska säga att andra inte vet något , det är väldigt olika hur olika veterinärer jobbar o gör , en hankatt jag hade fick tratt tex för han skickade massa så fort han vaknade . Mat ska kan inte ge direkt dom kommer hem , jag har lämnat mina 8 o hämtat dom 12 i vissa fall o mat tidigast 18 har dom sagt då .
  • nemo1
    Tobby skrev 2014-02-16 19:27:49 följande:

Tycker inte du ska säga att andra inte vet något , det är väldigt olika hur olika veterinärer jobbar o gör , en hankatt jag hade fick tratt tex för han skickade massa så fort han vaknade . Mat ska kan inte ge direkt dom kommer hem , jag har lämnat mina 8 o hämtat dom 12 i vissa fall o mat tidigast 18 har dom sagt då .
    Självklart finns extremfall vilket jag hävdar att det är med tratt på hankatt. Men tratt på en hane behövs definitivt inte och det finns ingen veterinär som sätter tratt på en hankatt!

Katterna ska hämtas på eftermiddagen och opereras på morgonen så de kan absolut serveras mat då. En katt kan äta direkt efter operationen om den så vill (vilket ingen katt brukar vilja), är den illamående så kommer den bara att kräkas upp maten, inget mer med det. Och eftersom de är så pass pigga att de har givit sig på maten så finns ingen risk för aspiration.
    Att de ska vara fastande innan operationen är för att om de kräks vid sövningen så kan de aspirera maten vilket är livshotande.
  • Knota
    Lady Paraplyh skrev 2014-02-15 19:54:59 följande:
    Hankatter läker på tre dagar, då jag har kastrerar en hankatt har de varit som vanligt en timme efter ingreppet. Men de ska hållas inne tre dagar om katten är utekatt ändå så såret hinner läka ordentligt. Hankatter har får inga stygn eller tratt.

Honkatten kommer vara medtagen 1-2 dagar, det är vanligt att de kissar på sig det första dygnet, så ha gärna något du inte är rädd om under henne. Det tar ca tre veckor för en honkatt att läka och en del sätter tratt på honorna. Honan får också smärtstillande några dagar efter kastreringen.

Se till att det är någorlunda rent på golvet så de inte får smutts i såren. Och ha katterna inne tills såren har läkt.

Det är jättebra att du kastrerar dina katter, det borde alla göra!

Så till sist, öron-/chipmärk gärna då du ändå är där. Många mottagningar har rabatt på det nu.
    Vi kastrerade vår honkatt förra året, och jag kan lova att det inte tog några veckor för henne att läka ordentligt. Hon var pigg och skuttade runt redan samma dag vi hämtade henne.
  • tjockobbe
    scrapparlotta skrev 2014-02-15 14:08:04 följande:
    På torsdag ska vi kastrera våra katter, en hankatt och en honkatt. Vad ska vi tänka på ang. detta?? Innan op, får dom äta nåt på morgonen?

Efteråt, hur är dom? Drogade och virriga eller? Vi ska hämta dom på em nångång, kommer dom piggna till såpass under kvällen att dom kommer att kunna gå på kattlådan själva under natten sen? Och äta, får dom göra det efteråt sen?

Jag är ledig torsdag och min sambo är hemma på fredag (fast han ska sova liten stund, jobbat natt) Sen har vi då lör och sön. då vi är hemma. Men på måndagen, hur blir det då med hennes stygn och sånt? Hankatten kommer inte ge sig på hennes sår eller? Vad händer om dom drar upp stygnen? Hur länge behöver hon ha tratt och vi vara oroliga för såret?

Kommer hon klara av att gå på kattlådan, dricka och äta med tratten?

Många frågor...hhehehe
    Har inte veterinären sagt det till dig? Förvånad

De ska fasta 12 timmar innan du lämnar in dem, endast vatten får de ha tillgängligt. När de vaknar till efter operationen är de som vanligt. De får äta, men kanske små mängder i början pga. ev. illamående, och kan gå på lådan som vanligt.
    Kan lova dig att hankatten inte kommer dra i hennes stygn. Ni får väl hålla koll på dem i värsta fall.
    Vera 130923 <3 Läs underbaragraviditet.blogg.se
  • scrapparlotta

Nu blev dom då opererade igår, och dom limmade ihop såret. Är det ett bra sätt tror ni? Snittet eller där dom limmat är hårt. Antar det är limmet som stelnat så, men det ska vars så eller?

• nemo1

Såret är sytt inifrån och en del veterinärer garderar sig med sårlim också. Det är normalt att det känns hårt och under de närmaste dagarna så kommer det bli en svullnad runt såret vilket är normalt. Det ni ska vara uppmärksamma på är om såret börjar lukta illa och/eller att katten får feber och blir mer hängig.

Svar på tråden Kastrera katterna på torsdag, tänka på nåt?