nemo1 skrev 2014-02-15 21:55:11 följande:
Vad tråkigt det är när folk svara som inte har någon koll.
Du behöver absolut inte sära på katterna, be om självupplösande stygn så slipper du både återbesök och tratt, de flesta syr med såna men be om det för säkerhetsskull. Hanar får aldrig tratt. Jag använder aldrig tratt på mina jourkatter och jag har aldrig varit med om att de fått någon infektion. Det gör inget om de slickar lite på såret utan det är när det blir ett frenetiskt tvättande som de i såna fall behöver tratten. Katterna blir deprimerade av att ha tratten.
Ta bort maten till natten men se till att de har vatten. Katterna är garanterat vakna när ni hämtar då de får en uppvakningsspruta. De får även en injektion med långtidsverkande smärtstillande som sitter i ca 24 timmar. Be hellre om öronmärkningar samtidigt då de måste vara sövda vid idmärkningen. Chip kan ni sätta in i samband med att ni vaccinerar nästa gång, för de har väl fått sina två första sprutor?
En utekatt bör ha både chip och idmärkning då märkningen kan bli suddig efter några år och chip är det inte alla som tänker på att kolla efter om katten springer bort.
OBS glöm inte att registrera idnumret till skk och djurid annars är märkningen förgäves om katten försvinner.
Hankatten kommer garanterat inte gå på hennes sår, varför skulle han? Att de kissar på sig händer i såna fall precis efter uppvaknandet så lägg en tidning i botten på buren. De går på lådan själva redan när de kommer hem. Ni kan servera mat då det har gått så lång tid efter operationen när ni kommer hem. Båda två kommer att vara på benen när ni kommer hem men trötta.
Ok tack för ditt svar. Vad menas med självupplösande stygn??
Ska jag även registrera även om jag bara chippar dom? Men kanske ska jag ta idmärkning åxå då. Vaccinerade är dom redan ja
Om dom kissar på sig eller/och bajsar på sig, när kan man duscha av dom? tänker på såret.....kanske inte ska bli blött, samtidigt lite äckligt om dom har avföring på sig...