• Anonym (A)

Jag orkar inte med er längre era själviska människor

Varje dag går jag och önskar att människan inte existerade, för det enda vi gjort är att förstöra vår fina planet och inom loppet av några hundra år kommer väl planeten vara öde och tom, död och totalt utrensad på liv.

Det finns ingen värre levande varelse än människan, som är totalt hänsynslös, självisk och ignorant. Även de som anses vara intelligenta. Ni är inte intelligenta, inte om ni fortsätter göra själviska val som bara gynnar er själva och förstör för andra. Men människorna ni förstör för är ju så långt borta så de existerar knappt för er. Ni struntar fullständigt i om miljön förstörs och om folk dör, ni måste ändå ha era smutsiga bananer och era förbannade kexchoklader.

• Svar på tråden Jag orkar inte med er längre era själviska människor
  • asta66

Hur kan man vara så tvärsäker att andra inte tänker på andra och miljeön?

• Anonym (A)
    Minniemousemommy skrev 2014-02-15 22:41:21 följande:
    Jag frågade inte hur duktig du är, men menar du att det bara finns en duktig människa i hela världen? Ingen som lever som du? Jag bryr mig inte ett skit hur andra lever faktiskt, så länge man lyder lagarna i det land man bor i så får man leva sitt liv som man vill. Det som irriterade mig var att du sa "Det finns ingen värre levande varelse än människan, som är totalt hänsynslös, självisk och ignorant." Alltså menar du att alla människor är så, även du själv. :)
    Om du tror att jag gör allt detta för att verka "duktig" så tror du fel.
    Nej, jag pratar om människan i allmänhet, inte varje individ.
  • Anonym (A)
    asta66 skrev 2014-02-15 22:45:37 följande:
    Hur kan man vara så tvärsäker att andra inte tänker på andra och miljeön?
    Självklart finns det många som tänker på miljön och det är så det borde vara, men jag har mött alltför många människor som fullständigt struntar i att deras val av exempelvis mat skapar miljöproblem på andra sidan jordklotet. 
  • Scoops

Du skriver "ni". Men jag har svårt att tro att du själv är perfekt. Jag kan förstå att du är arg, men jag är ingen skurk för att jag inte lever som du gör. 

Förutom det kan jag säga att jag gör mitt för att bevara och förbättra, och att som du gör nu - skuldbelägga i stort sett aldrig leder till någon förändring utan bara en massa arga människor som vill slå ifrån sig kritiken.

• asta66
    Anonym (A) skrev 2014-02-15 22:51:57 följande:
    Självklart finns det många som tänker på miljön och det är så det borde vara, men jag har mött alltför många människor som fullständigt struntar i att deras val av exempelvis mat skapar miljöproblem på andra sidan jordklotet. 

Sen är ju en stor del av problemet att det inte är så lätt att veta om man gör rätt val. Många anstränger sig för att välja rätt och sen visade det sig vara fel.
  • Anonym (Naturvetare)

Långt värre saker än människan har hänt planeten. Vi hade ett fett nedslag som utrotade nästan alla däggdjur på planeten. Nedslaget vispade upp damm och glödande aska så solen kunde inte tränga ner och skogsbränder stora som europa orsade massiva koldioxidutsläpp. Det tar ungefär en miljon år för jorden att reparera sig efter en sådan sak. En miljon år låter mycket för oss men är ingenting för vår planet. Vi kan inte döda vår planet. Den kommer alltid att repa sig, men vi kommer inte vara där för att uppleva läkeprocessen så att säga...

• Anonym (Bättre)

Det håller faktiskt på att bli bättre där ute i världen. Det går långsamt men det finns tydliga tendenser till att folk i allmänhet börjar få upp ögonen för den miljöförstöring som aktivt pågått sedan industrialiseringen påbörjades. Utsläppsproblematiken är ett stort problem och transportapparaten har länge varit en stor bov i dramat men nu skärps regelverken upp. Se bara på sjöfarten som står för största transportarbetet på vår jord. Fram till våra dagar har man tillåtit drivmedel som är minst sagt tvivelaktiga i miljösynpunkt men från 2015 kommer hårda krav på rena drivmedel i vissa zoner samt krav på reningsutrustningar. Det kommer få stor betydelse för haven och luften.

Att odla själv till husbehov det är något som intresserat mig och nu gör jag det också. Då vet jag att jag får närodlat, ekologiskt och utan skumma bekämpningsmedel. Skall till våren utöka med fler grönsakstyper.

Det känns lite som om medvetenheten ökar bland folk i elfte timmen.

Det finns hopp men fler behöver göra mer.....

• Anonym (A)
    Scoops skrev 2014-02-15 22:52:31 följande:
    Du skriver "ni". Men jag har svårt att tro att du själv är perfekt. Jag kan förstå att du är arg, men jag är ingen skurk för att jag inte lever som du gör. 

Förutom det kan jag säga att jag gör mitt för att bevara och förbättra, och att som du gör nu - skuldbelägga i stort sett aldrig leder till någon förändring utan bara en massa arga människor som vill slå ifrån sig kritiken.
    Jag skrev nyss att jag är långt ifrån perfekt men jag gör vad jag kan.
    Det som upprörde mig just idag är hur människor kan välja att köpa konventionellt odlade bananer när de vet att folk dör och får skador av bekämpningsmedlet som används vid odlingen, bara för att de är för snåla för att lägga ut ett några extra kronor på rättvisemärkta bananer. Inte för fattiga, för snåla. Nu handlar detta om så mycket mer än bara bananer, men det är ett exempel.

Jag skrev inte inlägget för skuldbeläggning även fast det kanske framstår som det, jag ville bara avreagera mig. Har ibland såna dagar då jag bara känner mig så maktlös och ledsen över att jag inte kan göra mer för att hjälpa miljön, och idag är en sådan dag.
  • Anonym (hm)

Du verkar deprimerad, T.S.

• Anonym (A)
    Anonym (Bättre) skrev 2014-02-15 22:59:51 följande:
    Det håller faktiskt på att bli bättre där ute i världen. Det går långsamt men det finns tydliga tendenser till att folk i allmänhet börjar få upp ögonen för den miljöförstöring som aktivt pågått sedan industrialiseringen påbörjades. Utsläppsproblematiken är ett stort problem och transportapparaten har länge varit en stor bov i dramat men nu skärps regelverken upp. Se bara på sjöfarten som står för största transportarbetet på vår jord. Fram till våra dagar har man tillåtit drivmedel som är minst sagt tvivelaktiga i miljösynpunkt men från 2015 kommer hårda krav på rena drivmedel i vissa zoner samt krav på reningsutrustningar. Det kommer få stor betydelse för haven och luften.

Att odla själv till husbehov det är något som intresserat mig och nu gör jag det också. Då vet jag att jag får närodlat, ekologiskt och utan skumma bekämpningsmedel. Skall till våren utöka med fler grönsakstyper.

Det känns lite som om medvetenheten ökar bland folk i elfte timmen.

Det finns hopp men fler behöver göra mer.....
    Bra inlägg, du gav mig lite hopp.

Just nu är jag inne i en period då jag går runt och oroar mig för skövlingen av regnskogen och är förbannad på alla palmoljeimportörer som vägrar sluta bidra till miljöförstöringen. Men det hjälper ju liksom inte att bara vara förbannad, det vet jag. Det känns som jag måste göra någonting mer, men jag vet inte vad. Förutom att undvika livsmedel med palmolja i givetvis.

Odling är skoj, längtar tills jag också kan komma igång med det.
  • Anonym (A)
    Anonym (hm) skrev 2014-02-15 23:06:32 följande:
    Du verkar deprimerad, T.S.
    Inte deprimerad, men deppig kanske. Idag i alla fall.
  • Anonym (Bättre)

Vårt största problem egentligen i vår värld är egentligen "jakten på billigt". Inget får kosta något alls och just den inställningen är nog den mest miljöförstörande av dem alla. Det blir ju så för i jakten på billigast så följer ju skruppelfria metoder för att sänka priset. I kölvattnet av dessa krav kommer att man tummar på kvaliteten, arbetsförhållanden, ottillåtna material och bekämpningsmedel och usla arbetsförhållanden genom hela kedjan. Det blir osunt för alla inblandade. Man tvingas till econommies of scale som egentligen inte har andra positiva effekter än just priset.
    Det behövs en attitydförändring just ifråga om att saker måste få lova att kosta. I de röda prisernas spår där finner vi missförhållanden.

Jag brukar köpa rättvisemärkt där sådana produkter finns, visserligen något dyrare men man vet att det är juste hanterat i alla led. Dock upplever jag att dessa produkter inte alltid är lätta att finna i alla butiker.

• Anonym (A)
    Anonym (Bättre) skrev 2014-02-15 23:15:22 följande:
    Vårt största problem egentligen i vår värld är egentligen "jakten på billigt". Inget får kosta något alls och just den inställningen är nog den mest miljöförstörande av dem alla. Det blir ju så för i jakten på billigast så följer ju skruppelfria metoder för att sänka priset. I kölvattnet av dessa krav kommer att man tummar på kvaliteten, arbetsförhållanden, ottillåtna material och bekämpningsmedel och usla arbetsförhållanden genom hela kedjan. Det blir osunt för alla inblandade. Man tvingas till econommies of scale som egentligen inte har andra positiva effekter än just priset.
    Det behövs en attitydförändring just ifråga om att saker måste få lova att kosta. I de röda prisernas spår där finner vi missförhållanden.

Jag brukar köpa rättvisemärkt där sådana produkter finns, visserligen något dyrare men man vet att det är juste hanterat i alla led. Dock upplever jag att dessa produkter inte alltid är lätta att finna i alla butiker.
    Exakt. Det känns som man skulle behöva sprida lite kunskap om just arbetsförhållanden och vad bekämpningsmedel har för konsekvenser, för det känns alldeles för många inte är medvetna om det. Men sen finns det ju alltid de som inte bryr sig ett dugg, och det är just dessa människor jag blev så trött på idag.
  • Anonym (A)

" för det känns SOM alldeles för många..." ska det stå.

• Anonym (Bättre)

Ja du TS det görs faktiskt redan idag.... Just fallet bananer finns med i SEKO Sjöfolks kampanj

www.schystabananer.nu/

Men som vanligt är det svårt att nå fram i det stora mediabruset som finns. Ett stort problem här är just att det är "marknadskrafterna" som styr vilket underminerar kampanjen. Tanken är god men den kräver också att folk frångår jakten på billigt. Vi måste nog fråga oss själva, är vi beredda att betala lite mer för rätt villkor och juste hantering i alla led eller är det just ordet billigt som betyder något?

Kolla på kampanjesidan och kommentera gärna?

Svar på tråden Jag orkar inte med er längre era själviska människor