• Anonym (?)

Hur mycket kostar det företaget med firmabil till en anställd

Hoppas att jag får vara anonym vill inte att någon ska känna igen mig...

Jag tänkte ta ett samtal med min chef om firmabil. Men vad kostar det för företaget.

Jag jobbar hemma 4 dagar i veckan och jobbar på en kontor 1 dag i veckan. Jag bor i Stockholm.
    Men ca 8 gånger om året ibland mer så kör jag till Malmö och Helsingborg.....

Hur många bil måste man köra på ett år för att få det?

• Svar på tråden Hur mycket kostar det företaget med firmabil till en anställd
  • Anonym (?)

Tack för alla era svar!

Jag kan inte ta tåg eller flyg jag måste ha prover med mig... och grejen är att jag skulle vilja använda bilen privat också, och då kallas det väl istället för förmånsbil...
    Jag behöver köpa en bil och får inte mer lån för jag har redan lån på min lägenhet, men jag hade fixat att betala några tusen extra i månaden men jag inser nu att det blir dyrt både för mig och företaget

• Anonym (HYR)
    Anonym (?) skrev 2014-02-16 21:33:18 följande:
    Tack för alla era svar!

Jag kan inte ta tåg eller flyg jag måste ha prover med mig... och grejen är att jag skulle vilja använda bilen privat också, och då kallas det väl istället för förmånsbil...
    Jag behöver köpa en bil och får inte mer lån för jag har redan lån på min lägenhet, men jag hade fixat att betala några tusen extra i månaden men jag inser nu att det blir dyrt både för mig och företaget
    Tror inte ett par tusen i förmånsbeskattning räcker om du ska ha förmånsbil.

• Anonym (HYR)

På skatteverkets hemsida kan du göra en ungefärlig beräkning av vad det skulle kosta dig.

• Anonym (?)
    Anonym (HYR) skrev 2014-02-16 21:42:50 följande:
    På skatteverkets hemsida kan du göra en ungefärlig beräkning av vad det skulle kosta dig.
    Perfekt! Tack så mycket! Ska kolla där!
    Men tror inte att mitt företag går med på det ändå, det verkar vara för dyrt
  • Anonym (HYR)

Om företaget går bra kan dom ev ge dig ett lån att köpa bil för som dom drar på lönen. Företag har ofta bra räntor.

• MikNis
    Anonym (?) skrev 2014-02-16 21:33:18 följande:
    Tack för alla era svar!

Du säger att du har prover med dig,  kan ditt företag inte ha ett ställe nere i skåne där de har proverna.  
    och om det behövs nya prover skicka ner dem dagen innan så de finns där när du åker ner.

Och då kan du åka tåget ner, sen kan du hyra en bil när du ska åka runt.

Det är bättre att sitta i tåget än att sitta och skramla på motervägen i 60 mil. 
  • ptiabax
    Anonym (?) skrev 2014-02-16 18:44:42 följande:

Hoppas att jag får vara anonym vill inte att någon ska känna igen mig...

Jag tänkte ta ett samtal med min chef om firmabil. Men vad kostar det för företaget.

Jag jobbar hemma 4 dagar i veckan och jobbar på en kontor 1 dag i veckan. Jag bor i Stockholm.
    Men ca 8 gånger om året ibland mer så kör jag till Malmö och Helsingborg.....

Hur många bil måste man köra på ett år för att få det?

Företaget betalar alla kostnader (leasing, service, försäkring etc.)
    Företaget får dra 50% av momsen på leasingavgift
    Företaget betalar sociala avgifter på ditt förmånsvärde (samma som vid lön)

Du får ett förmånsvärde för bilen och ett förmånsvärde för bränsle (om företaget betalar bränsle) Beräknas utifrån nybilspris för bil + bränsleförmånen är marknadsvärdex1,2

Miljöklassad bil ger reducerat förmånsvärde
    Körning mer än 3000km i jobbet ger reducerat förmånsvärde

Beräkning av förmånsvärden (skatteverket)

Tänk på att föra körjournal för att visa privatkörning/tjänstekörning (bränsleförmån)

/peter

• Studentpappa

Du kan se till att ditt företag förhandlar till sig bra priser på hyrbilar. Vi betalar 695:-/dygn för exklusiva eller suvar på mabi med fria mil. Mellanklass kostar 415:-/dygn, typ skoda superb. Sen ska givetvis företaget betala för hyrbilen.

• Anonym (Qwe)
    asdfasdfsadfdsaf skrev 2015-05-22 15:06:37 följande:

Qwe verkar vara helt jävla efterbliven

Inte det minsta faktiskt... Men tack för din analys
Svar på tråden Hur mycket kostar det företaget med firmabil till en anställd