• Mina älsklingar

Mitt barn äter inte

Jag har två barn, De är 3 år, ska fylla fyra i december. Den äldste tvillingen äter och går upp i vikt som han ska medans den lite yngre tvillingen är mindre och går inte upp i vikt och äter dåligt. De är nästan lika långa: 90 cm samt 93 cm. Se väger 9 respektive 13 kg. BVC säger att vi ska ge honom det han vill ha, men han vill inte ha någonting, inte mjölk, vatten, läsk, saft, eller juice. Inte pannkakor, köttfärssås, potatis, inte äns chips, godis, popcorn, glass eller choklad som han brukar gilla. Vad ska jag göra? Det enda han vill ha är salt, men det kan jag väl inte ge honom. Vad göra?

• Svar på tråden Mitt barn äter inte
  • cosinus

Jag tycker du ska se till att han kollas upp om det inte redan gjorts. Vikten känns jättelåg.

Jag har en son som är liten, riktigt liten och han kollade de både tillväxthormon och ev glutenintollerans på när han var 18 månader. De svaren var ok, sen har de mest kollat att han inte tappar mot sin egen kurva men där ett tag låg han en bra bit under alla kurvor som fanns på BVC.

Han var vid 3 år 90 cm så det är ju som din son men jag tror min son vägde närmare 11 kg vid det laget. Han vägde 7kg vid 1 år och 9kg vid 2 år det vet jag säkert så kring 10.5 - 11 borde  han iaf ha legat på vid 3 år. Nu är han snart 6 år och väger nästan 15 kg.

Vi fick förutom testerna göra en kostregistrering hos dietisten på barnmottagnignen för att kolla om hon kunde se något vi kunde förbättra men vi fick ok där, bara rådet att ha lite olja i vällingen.

Men jag tycker du ska ligga på bvc att få en remiss till barnmottagningen och får du inte det så ring dit själv.

• Mina älsklingar
    cosinus skrev 2014-02-17 12:30:32 följande:
    Jag tycker du ska se till att han kollas upp om det inte redan gjorts. Vikten känns jättelåg. Jag har en son som är liten, riktigt liten och han kollade de både tillväxthormon och ev glutenintollerans på när han var 18 månader. De svaren var ok, sen har de mest kollat att han inte tappar mot sin egen kurva men där ett tag låg han en bra bit under alla kurvor som fanns på BVC. Han var vid 3 år 90 cm så det är ju som din son men jag tror min son vägde närmare 11 kg vid det laget. Han vägde 7kg vid 1 år och 9kg vid 2 år det vet jag säkert så kring 10.5 - 11 borde  han iaf ha legat på vid 3 år. Nu är han snart 6 år och väger nästan 15 kg. Vi fick förutom testerna göra en kostregistrering hos dietisten på barnmottagnignen för att kolla om hon kunde se något vi kunde förbättra men vi fick ok där, bara rådet att ha lite olja i vällingen. Men jag tycker du ska ligga på bvc att få en remiss till barnmottagningen och får du inte det så ring dit själv.

Tack så jättemycket för hjälpen, ska göra det så fort som möjligt.
  • bullerbyn

Va jobbigt! Det enda barnen kan kontrollera är ju maten, toabesöken och sömnen. Så det är ju dessa områden som är värst när det börjar krångla. Småtips är ju precis som BVC säger att ge han det han vill ha. Annat är att låta honom ta själv, låt allt stå på bordet så får han plocka och peta själv. Aldrig prata eller tjata om mat, det ska helst inte nämnas alls, inte prata om att andra äter ens, inget förhandlande. Bara laga maten. Om mat ens ska nämnas ska det bara förklaras som bränsle för kroppen. Prova detta förhållningssätt ett tag.

Om han inte äter middag och sen kanske vill ha en macka, ge en macka och försök göra den så "matig" som möjligt, kanske med leverpastej, köttbullar eller annat gott. Va inte konsekvent med maten utan är han hungrig så kan han få en macka utan snack. Gör allt så mycket enklare om man inte är så jättekonsekvent med just dessa områden som barnen själva alltid kan kontrollera :) hoppas att det löser sig och att BVC har koll :)

• viseversa

Gå till en läkare och kolla upp så han inte har några allergier eller andra "åkommor" som gör att han inte har aptit. Min 11 månaders väger 2 kilo mer än han. 9 kilo låter väldigt lite. Är han mager?

• Mina älsklingar
    viseversa skrev 2014-02-17 13:39:15 följande:
    Gå till en läkare och kolla upp så han inte har några allergier eller andra "åkommor" som gör att han inte har aptit. Min 11 månaders väger 2 kilo mer än han. 9 kilo låter väldigt lite. Är han mager?

Han är väldigt mager, Han har sagt att han inte vill äta för att han får ont i magen och rumpan men jag har bara trott att det har varit en ursäkt för att slippa äta
  • bullerbyn
    Mina älsklingar skrev 2014-02-17 13:48:47 följande:

Han är väldigt mager, Han har sagt att han inte vill äta för att han får ont i magen och rumpan men jag har bara trott att det har varit en ursäkt för att slippa äta
    Låter inte bra. Kanske är glutenallergiker. Det kan man också gå ner i vikt av.
  • Mina älsklingar
    bullerbyn skrev 2014-02-17 13:56:19 följande:
    Är han trött? Har han haft några hudproblem?

Ja, han är ganska trött, mörk under ögonen och hänger ej med som brorsan. Lite eksem har han haft när han var bebis men inga nu. Bara att det kliar mycket på honom hela tiden, har han tex sår pillar han alltid sönder dem så att han får fula ärr.
  • viseversa

Kolla upp detta med ont i magen. Antagligen är det som han säger. Kan vara gluten som andra i tråden nämner. Men börja med en läkartid och säg att du vill göra en grundlig undersökning och ta tester på honom för att få reda på vad det handlar om.

• bullerbyn
    Mina älsklingar skrev 2014-02-17 13:59:15 följande:

Ja, han är ganska trött, mörk under ögonen och hänger ej med som brorsan. Lite eksem har han haft när han var bebis men inga nu. Bara att det kliar mycket på honom hela tiden, har han tex sår pillar han alltid sönder dem så att han får fula ärr.
    Finns en möjlighet att det är celaki. Trötthet brukar va en av de största symptomen. Behöver ju verkligen inte va det såklart. Men kan vara något att kolla upp med en läkare. Man kan även få blåsor. Magen brukar se lite svullen ut medan resten av kroppen är smal (om man ätit gluten).
  • Mina älsklingar

Ska boka tid så fort som möjligt. Hoppas att det löser sig

• cosinus
    Mina älsklingar skrev 2014-02-17 13:59:15 följande:

Trött blir de ju också om de inte äter, men varför han inte äter behöver ju absolut utredas.

Min kille blir som du beskriver så fort han äter lite mindre en period. Blir syskonen småsjuka blir han det också, men han har 3 ggr så lång återhämtningstid som de eftersom han slutar äta när han blir sjuk och sen måste jobba upp energinivån igen. De mörka ringarna under ögonen kommer också direkt som ett brev på posten.

På dagis säger de att han dippar rejält innan lunch, fröknarna försöker se till att inget går mot honom när de kommer in efter att ha varit ute och ska klä av sig och förbereda inför lunchen för just då klarar han inga motgångar alls, helt tömd på energi.

Dock inget kli, det har den andra brorsan hos oss och han är småallergisk mot en hel del saker. När han var 3 kliade det hela tiden och han rev sönder huden. Allergiprov visade inget, det gör inte alltid det på mindre barn men till slut visade det sig att han var allergisk mot ägg. Nu när han är 7 år har det även visat sig att han får utslag på allergitesten mot torsk, mandel, nötter och då ägg som inte syntes när han var mindre.

Fisk funderade jag över när han var mindre men lyckades aldrig riktigt bevisa. Nu får han äta både ägg och fisk för det är sånt vi inte längre upplever reaktioner på men framförallt på sommaren kliar det ff mycket på honom så det är förmodligen något som korsar med pollen. Men allergier på barn kan vara ett rent mörker att felsöka när de inte får utslag på prover, man har ofta ingen riktig aning var man ska börja.
  • Mina älsklingar

Var på barn m. Igår. Där tog de blodprov och pratade med oss. De frågade också vad han gillar för mat. Han sa att han gillade välling, så när doktorn pratade med mig sa dem att jag skulle ge honom det. Sedan var han rejält förstoppad, så det blir movicol och klyx ett tag framöver

• Mina älsklingar

Provsvaren har inte kommit än, men doktorn misstänkte laktos och gluten, så de sa att jag skulle köra på glutenfri välling,

Svar på tråden Mitt barn äter inte