lövet2 skrev 2014-02-18 21:46:59 följande:
En flitigt använd taktik här, har varit att inte alls propsa på att barnet ska somna självt. I stället har jag nattat som vanligt, och sedan har jag sagt att "Jag kommer strax! Ska bara ...". Bäst att börja med är telefonen. Ett viktigt samtal som bara måste ringas nu. Så har jag ställt mig i dörröppningen och ringt upp någon trevlig person och pratat riktigt länge. Förhoppningsvis somnar barnet mitt i samtalet, och då har barnet liksom bevisat för sig självt att man faktiskt kan somna utan någon som ligger bredvid. Sedan är det bara att köra på några kvällar med att lägga ungen, säga godnatt och så "ska bara diska, slänga i en tvätt, dricka kaffe ..." eller vad som nu passar.
I bland kan barn behöva lite tid bara för att upptäcka vad de klarar av själva. Det är inte alls nödvändigt att gräla om saken, utan som förälder kan man bara vara lite extra långsam med att hjälpa till, så får barnet prova självt.
pgw skrev 2014-02-18 23:01:54 följande:
Ta det gradvis: sitt i sängen - sitt på en stol bredvid sängen - flytta stolen bredvid dörren. Barn vill att allt ska vara som det alltid har varit och protesterar om det sker en förändring.
Tidigare lade jag mig alltid på vår egen säng och väntade tills barnet hade somnat i sin säng. Det ledde till att jag somnade själv och sov en timme eller så, och sen skulle man upp och städa upp i köket och hänga tvätt och sånt. När det här kändes ohållbart, så sade jag till barnet att nu sätter jag mig här på en stol utanför dörren och läser tidningen, du ser mig hela tiden, är det ok? Det var det. Följande steg en tid senare var att gå till köket, du hör att jag är där, ok? Jodå.
Vi har gjort liknande som detta och numera somnar vår 4-åring själv 9 gånger av 10....händer ibland att han vill ha någon av oss kvar och då brukar jag stanna eftersom jag vet att han annars alltid somnar själv utan problem numera så förmodligen är det bara tillfälligt de kvällar han ber mig vara kvar...brukar prata lite och ta reda på om det är något speciellt han funderar på då...eller så lyssnar vi på klassisk musik på låg volym.. :)