• Anonym (vännen)

"Avslöja" Cannabisrökare

Hej

En kompis till mig har under längre tid rökt mycket cannabis, det har gått helt överstyr. Jag och några till har försökt få personen att sluta, och komma till insikt med att det är ett missbruk att röka gräs dagligen flera gånger per dag och hela helgen, dock utan någon respons. Personen sköter sitt liv runtomkring hjälpligt och döljer sitt missbruk väldigt bra för omgivningen men frågan är hur länge till, förhållandet har tagit slut o knappt några vänner kvar, snart ryker väl jobbet också.

Jag vill berätta för personens föräldrar om missbruket, visst de kan inte göra så mycket då personen är myndig men de har ändå en nära och bra kontakt och har stor inverkan på dennes liv. (De är vettiga personer)

Jag vill inte riskera min vänskap, jag tror inte att det kommer att uppskattas att jag talar om det nämligen, även om det på lång sikt kan leda till något bättre. Därför vill jag vara anonym, tänkte därför skicka ett mail eller ett brev, men jag vet inte hur jag ska formulera mig. är det någon som har några tips?

Obs, Vill inte höra att jag ska sluta lägga mig i etc. att cannabis inte är farligt (det är det väl inte om man använder lagom mängd), jag känner min vän och vet att detta kommer att hjälpa. men jag vill ändå vara anonym.

• Svar på tråden "Avslöja" Cannabisrökare
  • HäckHäxan
    cheese skrev 2014-02-21 10:58:53 följande:
    Med "vänner" som dig behöver man inga ovänner. Lyllos din kompis.
    Lite så tänker jag med.
    Canis meus id comedit
  • MjauKorven
    The sea refuses no river skrev 2014-02-21 10:40:52 följande:
    Jag tycker inte att det låter konstigt alls att du vill hjälpa din kompis, trots att jag själv är drogliberal och röker gräs hyfsat regelbundet. Men jag är lite skeptisk till din metod. Jag tycker faktiskt att var och en har rätt att bestämma vad de har för relation till sina föräldrar, t.ex. så är jag med mina föräldrar helt öppen med mitt cannabisbruk men jag har flera vänner vars relation till sina föräldrar faktiskt skulle ta skada av ett sådant uppdagande. Dessutom låter det ganska oengagerat. Ifall du är orolig över hur din vän mår - se till att komma nära, ta några dagar tillsammans och bara snacka. Det tror jag kan hjälpa så otroligt mycket mer. Sedan så är nog risken överhängande att din vän i nuläget inte känner sig engagerad att dra ner eller sluta röka. Men det är ok! Det är inget vännen kommer dö av och ibland kan det ju vara så i livet, man bara behöver komma bort lite - inte bry sig om något. Det kan te sig destruktivt men när jag ser tillbaka på perioder i mitt liv då jag "sjunkit in" så kan jag se väldigt goda effekter och insikter av det. Det kan man ju göra med eller utan gräs, vilket jag också har personlig erfarenhet av. Din vän gör ingenting som riskerar livhanken och ifall det vännen gör är omoraliskt eller fel är helt upp till denne själv att avgöra. Se bara till att vara där och gå att prata med. Sådana vänner är dem som hjälpt mig när jag mått dåligt tidigare i mitt liv (vilket jag inte vet om jag kan säga om din vän, att den mår dåligt alltså).

TS, ta till dig den här kommentaren. Den är vettig och saklig. Huruvida cannabis är en "missbrukarvänlig dödsfarlig gatewaydrog lika beroendeframkallande som heroin" eller hur vissa nu vill uttrycka sig, är i det här fallet väldigt irrelevant. Din frågeställning kretsar kring att du står i valet och kvalet om du ska avslöja att din vän röker cannabis. Min personliga åsikt är att ett sådant agerande från din sida inte kommer motivera din vän att dra ner eller sluta helt med cannabis, det enda som kommer hända är att din vän kommer bli förbannad på dig om du ska dra in andra (varesig det är föräldrar eller myndigheter) i dennes privata angelägenheter. Att bryta ett mönster är något utövaren (i detta fallet din vän) måste vilja själv, att bli tvingad till det pga någon annans vilja är inte en hållbar metod. Prata med din vän, utan moralkakor eller dömande, förklara din oro och dina känslor och hur det påverkar eran relation.
  • frappa
    HäckHäxan skrev 2014-02-21 10:49:58 följande:
    ...

Kan ju inte motivera det eftersom du klargjort att du inte vill höra sånt Solig

Du kommer ha svårt att motivera detta, genom använda saklighet, logik och fakta.

Om nu du inte tror det är fakta det du läser på CAN, RNS, FHI och liknande-

• HäckHäxan
    frappa skrev 2014-02-21 13:42:14 följande:

Du kommer ha svårt att motivera detta, genom använda saklighet, logik och fakta.

Du har läst trådstarten? Klart jag kan motivera varför jag svarar nej på frågan om TS skall avslöja sin vän eller inte. Min motivering däremot har inte ett skit med CAN,RNS,FHI eller liknande att göra, då jag för övrigt inte ens vet vad tusan det där är för något.
    frappa skrev 2014-02-21 13:42:14 följande:

Canis meus id comedit
  • frappa
    HäckHäxan skrev 2014-02-21 14:03:03 följande:
    Du har läst trådstarten? Klart jag kan motivera varför jag svarar nej på frågan om TS skall avslöja sin vän eller inte. Min motivering däremot har inte ett skit med CAN,RNS,FHI eller liknande att göra, då jag för övrigt inte ens vet vad tusan det där är för något.

Den Svenska propaganda maskinen, som försöker berätta hur farligt cannabis är.

Som har så många fel, dom får hela tiden ta bort saker de påstår.

• HäckHäxan
    frappa skrev 2014-02-21 14:43:38 följande:

Den Svenska propaganda maskinen, som försöker berätta hur farligt cannabis är.

Som har så många fel, dom får hela tiden ta bort saker de påstår.

Jag du ser, helt ointressant då alltså Känns ju tillförlitligt när de hela tiden får ta bort sina egna påståenden Drömmer eller inte.
    Canis meus id comedit
  • frappa
    HäckHäxan skrev 2014-03-05 12:54:15 följande:
    Jag du ser, helt ointressant då alltså Känns ju tillförlitligt när de hela tiden får ta bort sina egna påståenden Drömmer eller inte.

Dom tror dom är tillförlitliga, och detta är en myndighet som ska förbättra folkhälsan med stöd av forskning.
    FHI har fått backa på alla områden.

Det är bara diffusa psykiska tillstånd, som man kan fortsätta sprida sin skit.

Och inte stå motsagda.
    SChizofreni och psykos försöker dom halvdant med, men svarat där är rätt entydigt från många olika studier.

I flera olika länder, som alla säger att schizofreni och psykos, inte ökar i en mångfaldig konsumtions ökning. av cannabis.

• tbmt

Blanda inte familji i sytuationen, det kan gå riktigt illa för personen i fråga. Tjata ej det hjälper inte... Hitta på aktiviteter med personen där hen kan ej röka och är nytt för hen! Själv har jag gjort det och oftast kommer man till insikten att det är inte så roligt med att vara high 24/7.

• molly1989

Men varför har vännerna försvunnit? För att de inte gillar att han röker på? Jag har faktiskt också berättat för en kompis mamma om hennes beteende men då var det betydligt allvarligare än att röka på varje dag det handlade om... jag tror nog att du måste tänka över om det verkligen är rätt taktik. Om personen jobbar och håller sig samman tycker jag att du ska låta honom röka vad han vill...

• Vandelay

Nä du, det är ingen bra idé att dra in pärena i det här. Och om du skulle få för dig nåt så dumt som att gola ner din vän så borde du minst kunna stå för det och inte gömma dig bakom en anonymitet. Cannabis är som sagt inte skadligt, det kan hämma tillväxt av och i vissa fall tillbakabilda tumörer, bara för att nämna en sak. Universalmedicin, helt enkelt. Otroligt fegt av dig att ens fundera över att vara anonym, skäms på dig. 

Vandelay Industries. Import, export, architecture and latex. These pretzels.... are making me THIRSTY!
  • Anonym (S)

Tycker att du ska göra vad du kan för att hjälpa din vän. I första hand genom att prata med honom själv. Det låter som det gått ganska långt om han inte har vänner kvar och så. Berätta i alla fall att du är orolig för honom och hur dina tankar går så får han reagera på det. Jag köper inte alls "cannabis är inte farligt" -snacket som är vääldigt vanligt på vissa forum. Har själv gott om missbrukare i min omgivning ochvet vad det kan leda till. En del klarar säkert att hålla det på en nivå som funkar men när man ser att det inte gör det ska man som vän reagera tycker jag.

• Anonym (... 2)

Jag tycker det låter som en dum idé att kontakta föräldrarna. Din vän är ju myndig och han/han måste ju själv vilja sluta för att det ska gå vägen. Att involvera föräldrana kan ju skada deras relation och sen givetvis din och din väns relation, men det förstår jag att du är villig att riskera. 

Jag har också rökt en massa cannabis, varje dag, länge. Slutade hyfsat enkelt, var bara att bestämma sig och jag hade tröttnat helt enkelt.  Men det var ett val som kom från mig och ingen annan. Mne du gör givetvis det du känner är bäst, bara du känner till hela situationen, hur din vän mår samt hans relation till sina föräldrar. 

Svar på tråden "Avslöja" Cannabisrökare