• Majblomman

Vad gjorde du annorlunda med andra barnet?

Vad gjorde du annorlunda med andra barnet jämfört med första och hur blev det?

• Svar på tråden Vad gjorde du annorlunda med andra barnet?
  • Sessan03

Jag var mindre stressad över saker o ting, tex mat och barnvakt, med andra barnet. 
    Med 1a barnet så var det sååå viktigt med egentid, lämnade bebis till barnvakt redan när han var 4 månader.
    Det skulle jag aldrig göra idag...

Stressade också med smakisar, började vid 4 månader fast bebisen hade säkert kunna vänta till 6 mån, för han var inte intresserad alls. 

Med 1a så kändes det extra viktigt att redan från början uppfostra en självständig individ, men med andra så kände jag att det kommer när det kommer.

• straw2008
    Majblomman skrev 2014-02-20 08:20:20 följande:
    När började du med ersättning med andra? Vad var fördelen med det?

Med första började jag efter ett par veckor lite smått (han bara skrek o skrek o skrek, första gången med ersättning var en AHA upplevelse han var helt svältfödd). Med andra började jag direkt då jag kommit hem, dvs efter 3 dagar. Nu med 3an åker flaska o ersättning med till BB. Fördelarna vi har sett är att våra barn sov hela nätter då vi börjat, jag har aldrig fått upp sån mjölkproduktion att ett barn kan överleva på den. Andra fördelar är att man kan dela mer på barnet, dvs barnet är inte beroende av dig som ammar. Våra barn har mått fantastiskt bra på ersättning, lugna fina sovit i låååånga pass osv. Endast fördelar. Plus att jag som mamma äntligen fick släppa ångesten som kom med att inte ha någon mjölk men ändå sitta o torramma 6-7h om dagen.
    I kinamockaskogen.....
  • kixan

Jag ec:ade och använde tygblöjor, skippade vagn, hade inte en tanke ens på att försöka lära ungen sova själv (något vi försökte 5 minuter med ettan innan vi insåg att det var totalt hjärtlöst). Annars hittade jag nog mig själv som förälder ganska snabbt redan med ettan, så det var inte mycket jag kände behövde ändras. :)

A -03, F -05, V -10
  • Alexi

Vi slutade försöka så himla mycket. Istället för att kämpa med att få bebisen att somna på kvällarna och sova i en säng osv fick andra barnet sova i mitt knä, vid bröstet, hela kvällarna första halvåret, otroligt bekvämt för alla.

Jag hade också skaffat mitt ordentliga kunskaper om amning genom strulet med första barnet så med andra flöt amningen klockrent från dag ett.

• MalinEddie
    MalinEddie skrev 2014-02-20 00:15:06 följande:
    Jag fortsatte amma i ett års tid. 6 månader helamning. Resten delamning. Jag var bra mycket mer avslappnad och han fick somna nära om han behövde det.
    Kan tillägga att även ettan givetvis fick somna nära och gjorde så, det jag menade var att vi aldrig försökte stressa fram något med andra barnet. Det var aldrig viktigt att han somnade själv eller sov i egen säng. Med ettan gjorde vi vissa försök innan vi ganska snart insåg att det bara skapade problem och att det inte fanns någon anledning.
    Med tvåan började vi också med smakisar senare, vid 6 månader. Vi började redan vid 4 månader med första barnet. Vi körde också på BLW från start med andra barnet, inga puréer alls där.

Avskyr CIO-metoder.
  • chrissandra

Funderar och funderar och till sist kom jag på det!
    Första barnet fick själv avgöra när det var nog med amningen och andra barnet bestämde jag.

Annars har jag varit väldigt lika med dem, tagit upp dem vid minsta pip, sovit nära, styrt mitt liv efter deras. :)

• Majblomman

Intressant att läsa om era erfarenheter!

Jag har stressat otroligt med mat det mesta med min dotter. Gav nappen för att vid 4 månader ta bort det. Kämpa med att hon skulle sova..varit ute o rullat vagnen i flera timmar om dagen..ville att hon skulle sova själv. Det var livsviktigt att inte ge henne annat än bröstmjölk det första halvåret trots att hon visade intresse för mat långt innan. Kanske var det som gjorde att hon inte ville äta sen?

Över lag verkar ni varit mer avslappnad med andra barnet och inte tänkt en massa måsten. Underbart.

• cosinus

Jag tyckte också mycket gav sig av att man inte hade tid att peta i barnet hela tiden.

Bebis vaknar lite och gnyr. Med ettan var jag där och försökte söva om, med tvåan stod jag och bytte blöja på storasyster och skyndade mig att bli klar men väl framme vid spjälsängen hade bebis somnat om (det gjorde aldrig ettan för jag var ju där och petade hela tiden).

Ettan blev mycket mer underhållen av mig, tvåan bättre på att roa sig själv och tyvärr mycket mindre pratad med. Jag kom på mig själv när han var typ 18 månader och knappt pratade att jag nästan aldrig pratade med honom när storasyster var med. Jag pratade med storasyster men hanterade lillebror och han lyssnade inte alltid på vad vi sa så även om jag tyckte det var bestämt att vi skulle gå ut så kom det som en överaskning för lillebror när jag högg honom för ett blöjbyte innan och han blev helt vansinnig. Han blev mycket mindre frustrerad när jag började prata med honom också, typ "Först byta blöja, sen ut"

I övrigt, tvåan fick sova på mage från dag 1, med äldsta var jag för nojjig vilket innebar att hon inte sov i princip alls på 3-4 månader innan jag vågade (eller jag, morsan sövde henne på mage en gång och det visade sig att hon sov 3 timmar i sträck vilket aldrig hänt innan).

• Majblomman

cosinus, detta med att ligga på mage är ju intressant. Dottern fick sååå platt bakhuvud pga alla rekommendationer om att hon skulle ligga på ryggen. Som tur är var det de första månaderna och den återställdes. Hon fick inte ens ligga på pappas bröst eftersom jag var rädd att han skulle somna och inte längre ha koll på henne. Var rädd att hon skulle sluta andas om hon låg på mage. Suck. 

• ViVäntarLois

Vi blev nog "de föräldrar vi ville vara" ganska snabbt redan med ettan. Men en del saker som vi testade med ettan kändes ganska meningslösa att testa med med tvåan eftersom vi vet att vi inte gillar det. Tex har vi ingen vagn till lillasyster, hon åker alltid i sjal/sele och nu när hon är ett halvår sitter hon ibland i storasyster knä.

Det känns också lite lugnare. Vi har redan läst alla böcker om barn, hittat våra föräldraforum, vi har en massa tröststrategier i ryggraden osv. Vi behöver inte söka information, testa och träna som vi gjorde med ettan ibland. 

• Förväntanstid
    cosinus skrev 2014-02-20 10:08:27 följande:
    Jag tyckte också mycket gav sig av att man inte hade tid att peta i barnet hela tiden. Bebis vaknar lite och gnyr. Med ettan var jag där och försökte söva om, med tvåan stod jag och bytte blöja på storasyster och skyndade mig att bli klar men väl framme vid spjälsängen hade bebis somnat om (det gjorde aldrig ettan för jag var ju där och petade hela tiden). Ettan blev mycket mer underhållen av mig, tvåan bättre på att roa sig själv och tyvärr mycket mindre pratad med. Jag kom på mig själv när han var typ 18 månader och knappt pratade att jag nästan aldrig pratade med honom när storasyster var med. Jag pratade med storasyster men hanterade lillebror och han lyssnade inte alltid på vad vi sa så även om jag tyckte det var bestämt att vi skulle gå ut så kom det som en överaskning för lillebror när jag högg honom för ett blöjbyte innan och han blev helt vansinnig. Han blev mycket mindre frustrerad när jag började prata med honom också, typ "Först byta blöja, sen ut" I övrigt, tvåan fick sova på mage från dag 1, med äldsta var jag för nojjig vilket innebar att hon inte sov i princip alls på 3-4 månader innan jag vågade (eller jag, morsan sövde henne på mage en gång och det visade sig att hon sov 3 timmar i sträck vilket aldrig hänt innan).

Har också magsovare, två stycken. Vi skaffade ett andningslarm (ja lite nojjig) och då kunde jag själv sova när han sov på mage. Lillasyster var likadan första veckorna men nu går det ibland att lägga henne på rygg så jag alternerar. Förut när man hade barn på mage så hade man ofta även kudde... Vore intressant att veta om det skulle vara någon betydande skillnad i statistiken ifall man kollade magsovande utan kudde och annat fluffigt runt barnet.
  • cosinus
    Förväntanstid skrev 2014-02-20 11:36:48 följande:

Har också magsovare, två stycken. Vi skaffade ett andningslarm (ja lite nojjig) och då kunde jag själv sova när han sov på mage. Lillasyster var likadan första veckorna men nu går det ibland att lägga henne på rygg så jag alternerar. Förut när man hade barn på mage så hade man ofta även kudde... Vore intressant att veta om det skulle vara någon betydande skillnad i statistiken ifall man kollade magsovande utan kudde och annat fluffigt runt barnet.
    Nu är det ju jättelänge sen jag läste på om saken men om jag förstod det hela rätt så var problemet med magläget just att barnen sov så mycket bättre.

Det farliga är djupsömnen, PSD inträffar bara under djupsömnen och eftersom barn sover mycket sämre på rygg så minskas djupsömnen rejält och risken för PSD minskar därefter.

Sen om det då är bra att barnen inte får så mycket djupsömn kan man ju fundera på.
  • velo

Lyssnade mer på barnet och dess behov och min egen instinkt istället för hur borde man göra enligt alla andra!:)
    Det var sååå skönt att bara mer njuta av min bebis, min första var jag så upptagen med att allt skulle bli så perfekt och rätt att jag glömde lyssna till min lilla killes och mina behov!
    Det kan jag ha lite dåligt samvete för fortfarande!:(
    Nu när jag väntar tredje ska jag njuta ännu mer av min lille/lilla, mycket också för att jag inte ska ha fler barn!:)

• Majblomman
    velo skrev 2014-02-23 23:04:09 följande:
    Lyssnade mer på barnet och dess behov och min egen instinkt istället för hur borde man göra enligt alla andra!:)
    Det var sååå skönt att bara mer njuta av min bebis, min första var jag så upptagen med att allt skulle bli så perfekt och rätt att jag glömde lyssna till min lilla killes och mina behov!
    Det kan jag ha lite dåligt samvete för fortfarande!:(
    Nu när jag väntar tredje ska jag njuta ännu mer av min lille/lilla, mycket också för att jag inte ska ha fler barn!:)
    Jag läste på som tusan och var väldigt NOGA med att följa alla råd och rekommendationer. Åh så mycket jag har missat inser jag nu när jag tittar på gamla bilder på henne. På bilden ser jag en underbar 3 månaders bebis som har fullt upp med att vända på sig och upptäcka sin kropp, sen ser jag mig själv fullt upptagen med att läsa på om exakt hur jag ska göra med kvällsrutiner. suck..
  • Flickan och kråkan
    cosinus skrev 2014-02-20 11:59:04 följande:
    Nu är det ju jättelänge sen jag läste på om saken men om jag förstod det hela rätt så var problemet med magläget just att barnen sov så mycket bättre.

Det farliga är djupsömnen, PSD inträffar bara under djupsömnen och eftersom barn sover mycket sämre på rygg så minskas djupsömnen rejält och risken för PSD minskar därefter.

Sen om det då är bra att barnen inte får så mycket djupsömn kan man ju fundera på.
    Fast jag är tveksam om just det stämmer. De flesta fall av psd tidsmässigt sker sent på natten eller tidig morgon om man så vill. Sömncyklerna innehåller såväl djupsömn som ytlig sömn och REM-sömn. Mest djupsömn har vi i vår tidiga sömn och den blir mindre och mindre ju närmare morgonen vi kommer. Om det enbart vore djupsömnen som vore problemet så skulle man se ett annat utfall under natten = fler fall tidigare under nätterna och inte framåt morgonkvisten.
Svar på tråden Vad gjorde du annorlunda med andra barnet?