• Miot

Alopeci

Hej!
    Har en dotter på 7 år som har fått alopeci, alltså fläckvis hårbortfall. Såg för några månader sedan att hårfästet i nacken krupit upp väldigt mycket. Tänkte inte så mycket mer på det utan jag trodde hon kanske typ gnuggat bort i sömnen eller så. Såg lite senare att hon har en kal fläck mitt på huvudet också, blev då ett doktorsbesök. Dom tog blodprover och allt såg bra ut, fick dock denna diagnosen.
    Känns Väldigt jobbigt då jag ser att hon tappar mer och mer för varje dag som går.
    Någon mer här inne som har barn med samma sjukdom?

• Svar på tråden Alopeci
  • beam82

Min syster har haft det sen hon var runt 12 år. Det finns olika varianter, vissa tappar fläckvis, andra allt. Syrran har den fläckvisa varianten, det kommer och går. Det verkar som att det blir värre när hon inte mår bra, tex strax innan hon separerade från sitt ex var det värre än någonsin, men nu när hon har det bra med sin nya sambo är det mycket bättre.

Hoppas din dotter får en lindrig variant

• Mother of 4

Min dotter fick Alopeci totalis (hon tappade allt hår och fransar mm) vid 10 mån, hon är nu 18 mån.

Det finns ett par Facebook grupper, men det är tyvärr inte så stor aktivitet i dom.

Kram på er

• Miot

Tack för era svar!

Alltid skönt att prata ta med andra som vet hur det är...

Min dotter har haft eksem sen dagen hon föddes iprincip. Doktorn sa att det kunde vara en utlösande faktor. Dessutom är hon ofta nervös och rädd för mycket, har sån personlighet. Tänkte på det du skrev beam82.

Tappade din dotter håret fläckvis Mother of 4? Eller åkte allt av ganska fort. Har hon något hår idag?

Tack för tipset Lady paraplyh, ska gå in där och kika!

• Mother of 4

Hej!

Det åkte av ganska fort, var liksom inte fläckvis. Jag tror det utlöstes i samband med att hon blev väldigt sjuk när vi var i Turkiet med kraftig infektion, sen följt av uvi som doktorn missade att behandla.

Nu har ögonfransarna växt ut och lite fläckvis med hår här och var. Mer än halva huvudet är helt kalt.

Kom ihåg att anmäla till erat försäkringsbolag, man kan få ersättning för Alopeci. De behöver intyg och sen får man vänta ett par år.

Det är ju en autoimmun sjukdom som kan blomma upp när som och vad jag har kunnat läsa mig till så kan det vara ärftligt och sättas i samband med tex vitiligo. Min mormor hade det i pannan på några ställen och har själv en liten vit fläck på ryggen.

• Mother of 4

Det finns vakuumperuker man kan köpa som görs efter ens eget huvud, man kan tydligen hoppa simhopp med de tom.

De är väldigt dyra men det kan det ju vara värt. Tror det var i Göteborg de tillverkades. De andra perukerna man får rabatterat klistrad fast med någon slags tejp tror jag.

Om eran dotter vill ha framöver kanske. Vi är inte riktigt där ännu eftersom hon är så liten.

Det som har varit jobbigt är att flera tror att hon har cancer och sen att hon försöker göra sig fin i håret som sin 8 åriga storasyster, står framför spegeln och borstar sitt obefintliga hår, då kniper det lite i hjärtat

• Honeyprim

Jag tappade har i samband med stress for nagra ar sedan och da hittade jag en jattebra online supportgrupp dar man kan diskutera, se pa bilder av andra medlemmar, prata om olika behandlingar, peruker osv. Mitt har aterstalldes ganska snabbt, men den har sajten hjalpte mig jattemycket nar det var som varst. Det hjalpte verkligen att se att det fanns en massa harliga, glada, sjavlsakra manniskor utan har. Fanns aven foraldrar dar till barn med alopeci.

www.alopeciaworld.com/

• Miot

Jag hade vitiligo när jag var tonåring, i ansiktet mest. Min sambo har haft hårbortfall i sitt skägg. Tänk vad kroppen kan ställa till det.

Ja det där med att anmäla till försäkringsbolaget har vi tänkt vi ska göra. Tappar hon hela håret ska hon få en bra peruk!

Kan erkänna att jag själv trodde att de jag såg utan hår garanterat hade cancer innan detta hände...

Tack Honeyprim för länken. Alltid skönt att prata med andra som vet hur det är.

Svar på tråden Alopeci