• Flizus

Vegetariska smörgåspålägg

Ni som har vegetariska barn, vad ger ni dem för pålägg på smörgåsen? Känner att jag behöver lite inspiration.

• Svar på tråden Vegetariska smörgåspålägg
  • Flizus
    maritbinge skrev 2014-02-27 18:51:01 följande:
    Keso är sällan vegetariskt, kan vara bra att veta. :)
    Det går också att ifrågasätta om mjölkbaserade produkter är vegetariska alls, även om det inte var det jag hade för avsikt att diskutera. Däremot så är det minimala mängder järn i exempelvis ost och keso och jag tycker att det därför inte är det bästa att ge till barn som är vegetarianer. I alla fall inte så ofta.
  • maritbinge
    Flizus skrev 2014-02-27 19:30:14 följande:
    Det går också att ifrågasätta om mjölkbaserade produkter är vegetariska alls, även om det inte var det jag hade för avsikt att diskutera. Däremot så är det minimala mängder järn i exempelvis ost och keso och jag tycker att det därför inte är det bästa att ge till barn som är vegetarianer. I alla fall inte så ofta.
    Jag tänkte mer på den malda kalvmagen som ofta finns i ost. 
  • Flizus
    maritbinge skrev 2014-02-27 19:37:38 följande:
    Jag tänkte mer på den malda kalvmagen som ofta finns i ost. 
    Jo, jag känner till vad löpe tillverkas av.
  • Flizus
    Din mamma skrev 2014-02-27 19:43:33 följande:
    Gurka.
    Brukar jag äta på jobbet om jag inte har eget pålägg. Lite tråkigt, men kan funka.
  • Flizus
    HLB skrev 2014-02-27 20:38:58 följande:
    testat  att göra lins-pastej? eller hummus
    Hummus är en klassiker här hemma Linspastej hade jag faktiskt glömt bort, ska leta rätt på ett bra recept på det.
  • Flizus
    SysterSelma skrev 2014-02-27 16:32:09 följande:
    Nötsmör är peanuts att göra! Men jag gör alltid i matberedare. Du maler helt enkelt ner dem. Ibland kan man få tillsätta yttepytte olja. Men för jordbötssmör räcker de att mixa :)
    Har precis gjort hasselnötssmör på rostade nötter. Det blev fantastiskt gott!

Tack!
  • HLB
    Flizus skrev 2014-03-02 14:17:11 följande:
    Hummus är en klassiker här hemma Linspastej hade jag faktiskt glömt bort, ska leta rätt på ett bra recept på det.
    dela gärna med dig om du hittar ett gott recept på det, lyckas aldrig hitta bra :P
  • Flizus
    HLB skrev 2014-03-02 22:04:37 följande:
    dela gärna med dig om du hittar ett gott recept på det, lyckas aldrig hitta bra :P
    Jag har ett bra recept, skriver ner det i morgon.
  • Flizus
    HLB skrev 2014-03-02 22:04:37 följande:
    Recept på hummus:

1/2 liter kokta kikärtor
    1 klyfta vitlök
    Saften av 1/2 citron
    1 dl tahini (jag använder den från Kung Markatta som är gjord på oskalade sesamfrön)
    1 kruka koriander
    2 msk olivolja
    Salt och peppar

Kör kikärtorna i matberedare med kniv tills de är finfördelade. Späd med citronsaft och tillsätt övriga ingredienser tills allt är blandat. Spara koriander tills allt är blandat. Lägg i koriandern och kör runt i några sekunder så att den blir lagom hackad. Smaka av med salt och peppar!

Receptet höftar jag, men det är nog ungefär de mängder jag brukar använda.
Svar på tråden Vegetariska smörgåspålägg