• Kb8701

    7 månaders vaknar 15-30 ggr per natt, gjort nu i två månader. Hjälp!

    Hej... Min dotter på 7 månader har sovit väl fram tills hon var 4.5-5 månader gammal. Sedan dess har det blivit värre och värre. Var natt vaknar hon allt mellan 8-30 ggr. De nätter hon sover "bra" ligger på 8 uppvak, och de är få. Hon vill inte äta alla ggr, utan börjar bara gråta. Får läggas på sidan, får nappen och somnar om. I vissa fall den senaste veckan har hon behövts o vaggas om till sömns. På dagarna sover hon Max 2-2.5 timme. Somnar 19 på kvällen och gör morgon mellan 6-7. Vi går på knäna. Jag har tagit nätterna sen hon kom, och min man morgonarna, men nu orkar jag inte ens nätterna mer. Jag är fullständigt slutkörd. Och det som är värst är att vi inte har en endaste liten aning om vad detta beror på. Först trodde jag det var en utvecklingsfas, och sedan tänder. Men i snart 3 månader? På dagarna är hon ofta gnällig, troligtvis av de brutna nätterna som säkerligen tär på henne också. Trots detta får jag inte henne till att sova mer på dagen. På förmiddagen sover hon runt en timme, ibland lite mer, och på resten av dagen 2 halvtimmes sovningar. Hon har ätit mjölkfritt sen månad 2. Har provocerat lite grann sedan hon var 4-5 månader med mjölk på BVC inrådan men går nu sedan en vecka tillbaka helt på mjölkfritt efter besök och tester hos läkare. Ej fått svar på mjölktesterna ännu. Men tvivlar på att det ska vara mjölken då hon inte har några andra symptom. Känns fruktansvärt, mannen jobbar i regel 10-19/20 5 dagar i veckan. Katastrofnätter tillsammans med väldigt krävande dagar då hon kräver min absoluta uppmärksamhet konstant. Bäras, hållas, sittas, stås, och i alla dessa ställningar vrids det och vänds och duger bara någon minut. Kan sitta i sin gåstol ibland ca 15 min. Sen ska hon till mig. Har knappt någon tid för min 7 åring. När jag ska laga mat gnäller hon oavsett var hon sitter för det är tråkigt. Vi har testat egen säng, men nu samlivet vi. Men det hjälper inte. Hon sover samma inne som ute. Har testat mata allt jag kan under dagen. Testat mata allt jag kan på natten. Testat att inte mata alls på natten. Nu har hon sovit i 2 timmar och haft 6 uppvak hittills. Jag blir nervös och går på tår direkt efter hon lagt sig och bara väntar på att hon ska vakna. Min stubin är likamed noll. Har svårt och koncentrera mig och ta in nåt annat. Orkar knappt ringa vänner osv. Min man har nu tagit 5 nätter och morgonar och jobbat. Så fort jag tog en natt igår så var det värre än någonsin. Har någon tips? Vi mår inte bra någon av oss :(

  • Svar på tråden 7 månaders vaknar 15-30 ggr per natt, gjort nu i två månader. Hjälp!
  • hannis

    Vi har samma problem med vår yngsta son. Han har också vaknat massor och mellan 6-10 månader vaknade han minst 10 gånger varje natt. Somnar sent (20.30) och vaknar tidigt. (Runt 5.00)

    Han är ofta sjuk och i samband med sjukdom blir det ännu värre. Vi är helt slutkörda, har blivit deprimerade båda två av sömnbristen och bråkar massor. Har inte heller någon avlastning eller hjälp från någon närstående.

    Nu är sonen 12 månader och det har faktiskt börjat bli lite bättre. Flera nätter har han sovit till 03.00 innan han har vaknat första gången och sen har han varit mer orolig mellan 03-05. Just nu har han vattkoppor och sover otroligt illa igen men förhoppningsvis återgår han till bättre vanor när han är frisk.

    Har tyvärr inga tips mer än att hålla ut och se fram emot tonåren när de sover hela tiden. Överlev, påminn varandra om att detta är tillfälligt, sov i skift och lägg allt annat åt sidan just nu.

  • Tårtsmulan

    Har ni kollat så hon inte har ont, tex i öronen? Tex vätska bakom trumhinnan? Jag skulle prova att ge henne en maxdos Ipren strax innan kvällsläggningen och se om hon sover bättre just den natten... Sover hon bättre än vanligt skullle jag prova att göra det två, tre nätter till för att se om det håller i sig. Sover hon inte bättre första natten så vet ni ju att det iaf inte beror på någon smärta iaf.

  • Kb8701

    Tack för att ni alla tar er tid och skriva.

    Vi har testat alvedon innan läggdags. Funkar ej.
    Har styrt upp dagsrutiner slaviskt senaste veckan. Det har iaf hjälpt humöret på dagen. Och hon får mat tills det sprutar ur öronen på henne.

    Nämnde sovdroppar hos läkaren, men hon blåste av dem direkt. Sa att det är livsfarligt och kan få barn att sluta andas.
    Konstigt att det då finns tycker jag..

    Hon lades 19 som vanligt idag. Testade pantleys metod vid insomning, utan napp. Har haft ett uppvak sedan 19, gjorde likadant med napp.
    Försöker med vad som helst nu. Kan ju hoppas att dessa problemen är pga att hon ej kan somna om själv och att nappavänjningen hjälper mot det.

    Vi sover i skift nu, eller rättRe sagt så tar min man nätterna. Men jag vaknar ju ändå när hon skriker, sover ju med grabben i rummet bredvid.

  • En blå giraff

    Har inga bra råd att ge men vill bara säga att usch jag vet hur det är och ni är inte ensamma =( Min son var också som värst med sömnen i just den åldern ditt barn är i nu TS. Ni kanske också är inne i den värsta åldern just nu och det blir bara bättre. Jag håller tummarna. 

    Min son krånglade åxå med sömnen i flera år men inte på den nivån som när han var bebis. 

    Sover du med öronproppar TS? Jag har gjort det ända sedan sonens bebistid trots att det var 6 år sedan nu som vi hade det sådär... Tänker om du har öronproppar att du kanske inte vaknar så mycket varje gång barnet skriker/gnyr. Jag köper öronproppar i silikon på apoteket som är bekväma och faktiskt ljuddämpar väldigt bra. 

  • Mrs Bettan
    Kb8701 skrev 2014-03-12 20:41:06 följande:
    Tack för att ni alla tar er tid och skriva.

    Vi har testat alvedon innan läggdags. Funkar ej.

    Har styrt upp dagsrutiner slaviskt senaste veckan. Det har iaf hjälpt humöret på dagen. Och hon får mat tills det sprutar ur öronen på henne.

    Nämnde sovdroppar hos läkaren, men hon blåste av dem direkt. Sa att det är livsfarligt och kan få barn att sluta andas.

    Konstigt att det då finns tycker jag..

    Hon lades 19 som vanligt idag. Testade pantleys metod vid insomning, utan napp. Har haft ett uppvak sedan 19, gjorde likadant med napp.

    Försöker med vad som helst nu. Kan ju hoppas att dessa problemen är pga att hon ej kan somna om själv och att nappavänjningen hjälper mot det.

    Vi sover i skift nu, eller rättRe sagt så tar min man nätterna. Men jag vaknar ju ändå när hon skriker, sover ju med grabben i rummet bredvid.



    Vi ger theralen och melatonin. Det började vi med innan sonen blev 1. De slutar inte andas, det är för små doser. Andningsstoppen de skriver om vet jag varför det står.. theralen är inte beroendeframkallande utan missbrukare kan få detta utskrivet. Men blandar man med tex alkohol så kan man sluta andas och då är dosen så mycket större än det man ger barn. Så sålänge du inte ger ditt barn stora doser och i kombo med alkohol så är det lugnt men det krävs nästan en barnneurolog som har lite mer erfarenhet av sömnproblem som kan hjälpa er. Ni kan testa med att få allergimedicinen tavegyl utskrivet. Biverkningen av den är att man blir trött. Min son hjälpyrs inte av det, men vet fler som blivit hjälpta av det
  • Kb8701

    Vad gör man om läkaren sätter sig emot då? Och föreslår sjukskrivning för ena och fp för andra istället?
    Som om det skulle råda mot sömnbrist?
    Räkningar måste ju också betalas, så för oss är det inget alternativ.

  • Kerubmamman

    Vaknar hon även om hon sover i er famn/bredvid er? 
    Hur pass "omhuldad" är hon i sängen? Har ni testat att bädda "tätt" kring henne, som ett babynest? 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Phillippa

    Vi har också stora problem nattetid med vår femmånaders son :(. Han somnar gott själv i sin säng men vaknar och vill ha napp i tid och otid.

    Jag provade att ta bort den ett dygn när han var yngre men insåg hur lätt han somnar med den och jag kände mig helt handfallen när jag inte kunde trösta honom. När han gallskrek när jag körde bil så gav jag upp och tryckte in den och då somnade han som en stock.

    Jag vet att den kanske är "roten till det onda" men vet inte hur jag ska göra utan!?

    Jag förstår att din lille också har napp! Ska ni ta bort den helt eller hur har ni tänkt där ts?

  • Kb8701

    Ja hon ligger ombultad/mysigt. Har testat utan o då vakna hon en gång i minuten.

    Fått provsvaren som inte påvisar någon allergi.

    Förrigår natt vaknade hon bara 1 gång mellan 19-22. Rekord!
    Följt av 3 nattuppvak.
    Igår natt 4 uppvak 19-22, följt av 3 nattuppvak, varav 04 ville hon vara uppe en timme.
    Inatt har vi än så länge haft 2 uppvak sen 19.00

    Vågar man tro att det går åt rätt håll?

    Ska försöka mig på o ta natten inatt.

    Philippa:
    Nappen gör ingen skillnad för oss. Hon vaknade lika ofta utan den. Men det kan kanske varit den som startade det?
    Det enda vi kör annorlunda senaste 1.5 veckan är stenhårda mat och sovrutiner

  • En blå giraff
    Kb8701 skrev 2014-03-15 21:39:19 följande:
    Ja hon ligger ombultad/mysigt. Har testat utan o då vakna hon en gång i minuten.

    Fått provsvaren som inte påvisar någon allergi.

    Förrigår natt vaknade hon bara 1 gång mellan 19-22. Rekord!
    Följt av 3 nattuppvak.
    Igår natt 4 uppvak 19-22, följt av 3 nattuppvak, varav 04 ville hon vara uppe en timme.
    Inatt har vi än så länge haft 2 uppvak sen 19.00

    Vågar man tro att det går åt rätt håll?

    Ska försöka mig på o ta natten inatt.

    Philippa:
    Nappen gör ingen skillnad för oss. Hon vaknade lika ofta utan den. Men det kan kanske varit den som startade det?
    Det enda vi kör ann
    orlunda senaste 1.5 veckan är stenhårda mat och sovrutiner
    Hur går det TS?
  • tulpanen11

    hej. här är också en som inte sovitmera än fem hela nätter på 2,5 år!!! så gissa om jag också är slut. använder ni napp, se till att det finns många i sängen så kan barnet snart själv söka efter den. Kolla öronen! Rapar hon mycket elle rkastar upp? i så fall kan det handla omreflux. Det hade vi problem men, och har fortfarande. Och utan medicin blev det så besvärligt så att våran son fick inflammerad matstrupe och jag fick gå med honom 1-3h varje natt och vaknade och ville amma ca.10 ggr per natt. Nu har vi medicin på. mjölkallergi behöver inte visa på testerna när de är sådär små. Hur är det med vete? har du testat äta glutenfritt en tid? Allergierna är som att söka en nål i en höstack, bra att föra matdagbok en månad. Lycka till! kan någon av er sova någon annanstans en natt ibland?

  • Kb8701

    Samma som vanligt. Ingen förändring :(

    Nätterna är värre än nånsin, kan dock ha o göra med att hon e förkyld.
    Inatt19.30-00 vakna hon säkert 20 ggr. Pappa kunde inye trösta så jag fick ligga bredvid o ta natten.
    Hon har börjat likadant på dagslurarna också.
    Har inte testat vetefritt, men det ger väl utslag på tester?

    Hon rapar som hon ska, kräks inte. Tror inte på reflux.

    Kan det vara så enkelt att hon vant sig vid o vakna och helt enkelt inte kan somna om själv?
    Nu ska hon vaggas till sömns allt som oftast, innan räckte det med att hon bara låg o vi bredvid och gav napp.

    Nu under förkylningen har någon av oss fått ligga bredvid för det är meningslöst att springa upp och ner stup i kvarten. Ensamtid

  • rexan

    Hej!

    Läser detta åtta (!!) år senare och måste få veta hur det gick för er! Vi har det PRECIS likadant här hemma och jag håller på att gå under.. jag håller tummarna för att du ser detta och vill dela med dig av hur ni löste kaoset. 

    Mvh söker ljus i tunneln 

Svar på tråden 7 månaders vaknar 15-30 ggr per natt, gjort nu i två månader. Hjälp!