När ens barn inte får vara med...
Har en son på 3 år. Idag var vi i lekparken efter dagis och då kommer hans kompis som går på ett annat dagis. De har bestämt sig för att gå och gunga i kompisgungan då kompisens dagiskompis kommer. De två tjejerna bestämmer sig för att gunga på de vanliga gungorna och springer iväg. Min son blir ledsen och säger att han vill gunga med sin kompis och jag säger till honom att springa efter tjejerna. Tjejerna väljer då att gunga i bebisgungorna som det bara finns två av och min son börjar gråta och ber om att få vara med. Kompisen säger att nej hon vill inte vara med honom.
Mitt hjärta höll på att gå sönder och jag kände mig helt oförberedd på den här situationen. Jag sa till min son att kompisen inte vill gunga med honom just nu men att jag och han kunde gå och gunga på kompisgungan, men han ville så klart ha med sin kompis och inte mamma... Tillslut följde han med och vi busade tillsammans på gungan och han blev glad. Situationen sitter ändå kvar som en tagg i mitt hjärta, det var första gången det hände min son, men det är ju inte den sista. Hur hanterar ni liknande situationer? Borde jag ha sagt till tjejerna något? Föreslagit att alla skulle gunga i kompisgungan (de hade förmodligen sagt nej)? Hur skulle ni hanterat situationen om ni var förälder till någon av tjejerna? Jag vill inte att min son ska behandla sina kompisar så och behöver tips åt det hållet också.