• Anonym (TS)

    Vet inte om jag vill ha barn längre...

    Vet inte varför jag känner så.

    Men ju mer jag funderar, desto mer undrar jag om det verkligen är värt att ha barn? Först gå 9 månader gravid, må pyton och ha ont, kanske även må psykiskt dåligt också och bli särbehandlad på arbetsmarknaden osv... Sedan förlossningen som man är ett rent lotteri verkar det som, kanske går bra, kanske blir skador för livet, kanske blir skador som läker. För att inte tala om lös hud, bristningar, viktuppgång, kanske aldrig mer ha ett fungerande sexliv (vilket inte är enkelt i dagsläget heller pga att jag är jättekänslig där nere och får ofta ont och sveda och jävligt även om man är riktigt våt, förtar glädjen med att ha sex så att säga..)

    Sedan småbarnsåren med blöjbyten, obefintlig sömn, småbarnstrots, uppfostran och dagis, lekis och barnkalas. För att inte tala om tonåren där man bara kan hoppas att man gjort sitt jobb, finnas till för sina barn. Och under hela tiden som kvinna inskränka sitt arbetsliv, vabba, inte kunna göra vad man vill, när man vill, så om det bara är att gå på gym, på bio eller vad fan som helst. Att kanske precis gå +-0 varje månad rent ekonomiskt, att aldrig ha ett rött jävla öre över till vardagslyx, att inte få spontant dricka ett glas vin och läsa en bra bok, att skjutsa fram och tillbaka till träningar, aktiviteter, kompisar. Tonåringar som skriker, gnäller och är otacksamma hur man än vänder och vrider på sig, att bara få höra att man är världens sämsta mamma. Laga bra och nyttig mat precis varje kväll, städa huset två-tre gånger i veckan, hur orkar man?! Just nu har jag bara mig själv och min sambo att tänka på, och jag blir ändå alldeles matt av att tänka så. När jag kommer hem från högskolan så orkar jag knappt andas ibland, än mindre städa, tvätta, diska, laga mat och sånt som man måste göra, kanske varje dag, kanske FLERA gånger om dagen när man har barn. Om jag inte orkar det NU, hur ska jag orka det MED barn?

    Tänk om mina ev framtida barn inte mår bra? Tänk om jag inte kan finnas där för dem? Tänk om jag lär dem att reagera med depressioner och ångest, som jag lärde mig från mina föräldrar? Tänk om världen ser ännu värre ut då, hur ska de klara sig?

    Snälla ni, är det värt det att skaffa barn? Känner jag såhär för att jag ännu inte är mogen nog att ha barn (är 22, även om det kanske inte är av vikt) eller för att barn helt enkelt inte är min grej? Jag *ville* ha barn förut. Men nu vet jag verkligen inte. Jag är verkligen inte ute efter att provocera, jag är genuint orolig. Kan någon säga några visa ord till en förvirrad tös?

  • Svar på tråden Vet inte om jag vill ha barn längre...
  • Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2014-03-09 16:28:30 följande:
    Det är just femcap jag har provat. Har till och med provat flera storlekar, men det funkar verkligen inte :(
    Ok, trist. Sterilisering då? Jag kommer sterilisera mig, ska bara komma över min skräck inför narkosen först.. 
  • kikirikan

    Hej ts! Jag ville ha barn ung så tänkte jag när jag var 18 sedan gick åren och jag blev 23 o kände näää jag vill inte ha barn... men sen kom 30 o då plötsligt kom viljan tillbaka. Är nu 31 o har fött min son o är superlycklig trots som du sa viktuppgång, bristningar, förjävlig graviditet o förlossningen från helvetet så är det värt det för man har totalt oprioriterat vad som är viktigt i livet. Jag tycker att du ska leva loppan ha sjukt kul, festa, res, plugga o skaffa ett grymt jobb du har all tid världen att tänka på barn SENARE :) du e ung o var det i 10 år till:) lycka till!

  • kikirikan

    Hej ts! Jag ville ha barn ung så tänkte jag när jag var 18 sedan gick åren och jag blev 23 o kände näää jag vill inte ha barn... men sen kom 30 o då plötsligt kom viljan tillbaka. Är nu 31 o har fött min son o är superlycklig trots som du sa viktuppgång, bristningar, förjävlig graviditet o förlossningen från helvetet så är det värt det för man har totalt oprioriterat vad som är viktigt i livet. Jag tycker att du ska leva loppan ha sjukt kul, festa, res, plugga o skaffa ett grymt jobb du har all tid världen att tänka på barn SENARE :) du e ung o var det i 10 år till:) lycka till!

  • Helly

    Blöjbytena är inte så himla farliga, faktiskt. Verkade äckligt när man tänkte på det innan, men gu vad fort man vänjer sig! Det går på rutin på ett kick och det är inte konstigare än att torka sig själv i skrevet efter att man har gått på toa. Man vänjer sig fort.

    Alla barn är olika. Jag har en 6-veckors hemma och den senaste månaden har jag sovit mer och mått bättre än på flera år. Jag mår skitbra.

    Jag var också orolig för mycket av det du skriver. Missgynnad på arbetsmarknaden blev jag dock inte, lyckades till och med uppgradera mitt jobb ungefär halvvägs genom graviditeten. Förlossning var jag inte intresserad av, så jag begärde kejsarsnitt och det var absolut inga problem att få det. Sedan blev det akut istället för planerat, men whatever.

    Att amma valde jag bort, för det passar inte mig. Man kan designa sitt föräldraskap på många olika sätt!

    Oavsett vad du väljer - lycka till! Min knodd är jäkligt gullig och jag ångrar honom inte en sekund. Ser hela tiden fram mot nästa steg i hans lilla liv. =)

  • Baby Firefly

    Jag ser också på ett liv med barn på samma sätt som dig TS. Jag ser verkligen inget positivt med det överhuvudtaget. 

  • Anonym (hmm)

    Som kvinna är det ju en massa nackdelar med att skaffa barn, nackdelarna överväger ju fördelarna. Men hade man varit man hade man ju kunnat skaffa hur många barn som helst hehe. Ne man har bara ett underliv, det vill man inte förstöra!

  • mamma2000

    När man är redo för att skaffa barn så är man det.klart bra att analysera hur man kan reagera över vissa situationer och att ha en plan hur jag vill ha min barnuppfostran tex, sätta upp vissa mål med boendet, ekonomi etc. det löser sig ska du se men det finns inte något som säger att man måste skaffa barn. 

  • Anonym (Himmel o helvete)

    Ja, att bli förälder vill ju inte alla, och alla måste ju inte bli det heller. Allt det du beskriver kan ju vara skit. Graviditeten kan vara skitjobbig, men förmodligen kommer det att finnas stunder som är helt underbara, första UL eller första sparkarna t.ex. Förlossningen kan ju vara ett helvete, men om din förlossning blir som för de flesta, så spricker du kanske och får knipa några gånger om dagen resten av ditt liv. Men du kommer förhoppningsvis också tycka att det är den häftigaste upplevelse du varit med om. Småbarnsåren kommer förmodligen inte vara en dans på rosor. Du kommer nog inte att få sova så mycket som du önskar, men glädjen över att se alla små framsteg ditt barn gör, kommer förmodligen överstiga det svåra med hur mycket som helst. De flesta människor ångrar ju INTE att de skaffade barn, man upplever en kärlek som är så stark att du skulle ge ditt liv för det där barnet! Men, du behöver inte känna allt det här, du kanske kommer att känna att du vill ha barn i framtiden, eller så känner du att du inte vill det!

  • trolliz

    Jag har alltid tänkt att det är värt allt det där. Men visst fasar jag för alla tuffa stunder men ser även fram emot allt fint.

    Tack vare min son orkar jag kämpa med livet. Innan han kom var festa det viktigaste och att bara ta sig genom dagarna. Men nu är det annat. Min son ger mig hopp och styrka att vilja vara en bra mamma!

    Det finns även många som ställer upp att ta hand om honom så jag och min kille kan gå ut ibland. Det är man värd.

    För mig tar inte livet slut när man får barn för det har precis börjat!

    Det är helt okej att andra ser det så. Alla är olika. Förut ville jag ha massa barn men börjar inse att ett i taget är alldeles lagom.

    Man får försöka tänka positivt och bortse allt der jobbiga ibland. Livet är jobbigt vare sig med eller utan barn men för de flesta ger barnen lite mer mening i tillvaron!

    Men ärligt så skulle det vara skönt att få gå tillbaks ibland men bara för någon dag sen vill man vara mamma igen!

    Jag hade aldrig kunna drömma om att det var så underbart. Har bara hört massa tjat och negativt om barn precis som det du skriver så visst har jag vart livrädd men de flesta klarar sig genom det helskinnade och med många fina minnen så jag är glad attjag iinte ser det så men alla kan ju inte älska barn, bara man älskar sina egna ifall man får några!

  • trolliz

    Och ja det där med smärtan är sorgligt och det fick jag inte veta förrän efteråt. Gick till BM och sa att livmodern lägger sig annorlunda och jag kanske får leva resten av livet med skärningar vid samlag. Men efter nästa graviditet lägger den sig annorlunda igen och det kan bli bra igen. Hoppas!

Svar på tråden Vet inte om jag vill ha barn längre...