• kaffetunnan

OT tråden

För ni som inte kan hålla sig till vad trådstarten handlar om. Där diskussionen vandrar vidare och faktiskt får det.

Skriv vilken tråd ni kommer ifrån och fortsätt er diskussion här.

Här är det högt i tak men tänk ändå på hur ni skriver.

• Svar på tråden OT tråden
  • Arbetsvegan
    Anonym (trist) skrev 2014-03-09 23:49:31 följande:
    Jo men alltså, jag var en av de första som reflekterade över den första mobben som inträffade i tråden, den mot TS. Jag påpekade då att jag märkt att du kommit med spydigheter i andra trådar (senast tidigare idag såg jag ett exempel där du kallade någon för "ers höghet" i en tråd, hyfsat oprovocerat och onödigt). Jag blev då anklagad för att vara en stalker. Det är möjligt att du har en stalker, det vet jag inget om, men det är i vilket fall inte jag.

Första och enda gången jag svarat i samma tråd som dig, innan idag, skrev jag ett halvkryptiskt meddelande som i korthet validerade det du skrivit. Du missuppfattade det meddelandet och anklagade mig för att skapa en halmgubbe, för översitteri, för mobbing och jag vet inte vad annat. Du vägrade förstå att jag faktiskt hade varit på din sida. Jag fattade inte varifrån allt det kom!

Vill klargöra att drevet som sedan vändes emot dig inte är mer OK än det som riktats (av bl.a. dig) emot TS. Ingen mobbing är OK. Men kanske är det fler än jag som tyckt din attityd i olika trådar varit tråkig. Jag köper ditt inlägg 337 i den andra tråden, och har reflekterat över min egen roll i det här, och även anmält mitt eget inlägg i den här tråden, där jag citerar ett inlägg som nämner ditt namn. Med det sagt hoppas jag även att jag tolkar ditt inlägg 337 rätt: att även du reflekterar över din roll i den tråden och i andra trådar, och tänker efter innan du trycker på enter, eller kan ändra kurs (anmäla egna inlägg om så krävs) om du inser att det du skriver är onödigt eller sårande. Jag ska försöka tänka mer så.
    Det stämmer att jag sa ers höghet men det kommer inte från tomma luften utan har en orsak. Det vill säga att allt har ett sammanhang... Onödigt,  javisst, allt som inte är 100% korrekt är per definition onödigt oavsett vem som skriver det.

Om jag missuppfattar, vad är det som är svårt att förklara det? Allvarligt, att halvkryptiskt dra upp att jag sa ditt eller datt utan att eg ge någon ledtråd om sammanhanget är inte speciellt givande utom för att få hålla lite räfsarting. "Vägrade" fatta?  Om du inte blir förstådd så förklara på ett annat sätt. Uttryck som "vägra fatta" används bara när man lägger ansvaret på läsaren att tolka rätt för att slippa ansvaret att uttrycka sig så att man blir förstådd. 

Möjligt att fler tycker att jag har trist attityd som anser att man ska vara saklig och skilja på sak och person. Att jag (eller någon) ska stillatigande ta emot påhopp. Folk har skitsvårt att skilja på sak och person, man ÄR sina åsikter. Skriver jag att det var dumt skrivet tolkas det som att jag skriver att jag kallar någon för dum i huvudet. Det händer att jag gör det ja, men i princip alltid efter att någon hoppat på mig som person efter att inte ha läst det jag skrivit utan läst det de vill läsa.

Jag tvivlar ärligt på att du reflekterat särskilt mycket över din egen del i det jag skrev i 337 eftersom det fortsätter och fortsätter...

Är det mer saker du vill ställa mig till svars för som person nu när du ändå har gasen uppe?

• Arbetsvegan
    Anonym (trist) skrev 2014-03-10 00:01:31 följande:
    Jag förstår. Och trots allt det negativa jag just skrev vill jag även tillägga att jag sett dig skriva många kloka, kunniga och intelligenta inlägg i andra trådar, och mitt hjärta smälte lite (trots att jag fortfarande var lite arg på dig för det jag upplevde som ett påhopp) när jag läste i en tråd hur du skulle tillbringa ditt nyår. Flört

Så jag ser fram emot / hoppas att vi kan mötas i trådar framöver och diskutera och reflektera utan påhopp från någons sida.

Jag skriver ibland anonymt och ibland inte; aldrig för att vara elak (medvetet iallafall!) utan oftast för att kunna dela med mig av erfarenheter som folk som känner mig skulle kunna känna igen. I den här tråden blev det dock inte så att jag gjorde det så då var anonymiteten egentligen onödig. Skriver det bara så du vet att anonymitet inte alltid har med feghet att göra.
    Men ellerhur.
  • Anonym (trist)
    Arbetsvegan skrev 2014-03-10 00:10:50 följande:
    Det stämmer att jag sa ers höghet men det kommer inte från tomma luften utan har en orsak. Det vill säga att allt har ett sammanhang... Onödigt,  javisst, allt som inte är 100% korrekt är per definition onödigt oavsett vem som skriver det.

Om jag missuppfattar, vad är det som är svårt att förklara det? Allvarligt, att halvkryptiskt dra upp att jag sa ditt eller datt utan att eg ge någon ledtråd om sammanhanget är inte speciellt givande utom för att få hålla lite räfsarting. "Vägrade" fatta?  Om du inte blir förstådd så förklara på ett annat sätt. Uttryck som "vägra fatta" används bara när man lägger ansvaret på läsaren att tolka rätt för att slippa ansvaret att uttrycka sig så att man blir förstådd. 

Möjligt att fler tycker att jag har trist attityd som anser att man ska vara saklig och skilja på sak och person. Att jag (eller någon) ska stillatigande ta emot påhopp. Folk har skitsvårt att skilja på sak och person, man ÄR sina åsikter. Skriver jag att det var dumt skrivet tolkas det som att jag skriver att jag kallar någon för dum i huvudet. Det händer att jag gör det ja, men i princip alltid efter att någon hoppat på mig som person efter att inte ha läst det jag skrivit utan läst det de vill läsa.

Jag tvivlar ärligt på att du reflekterat särskilt mycket över din egen del i det jag skrev i 337 eftersom det fortsätter och fortsätter...

Är det mer saker du vill ställa mig till svars för som person nu när du ändå har gasen uppe?

Nej, faktiskt inte.

I den specifika situationen förklarade jag faktiskt utförligt (efter mitt första halvkryptiska meddelande), men då hade du själv "gasen uppe" som du uttrycker det, och kanske "vägrade" du inte förstå, men du förstod de facto inte utan körde på (lite som du gör nu, efter att jag försökt närma mig dig i diskussionen). Självklart ligger ansvaret inte bara på lyssnaren för att kommunikationen ska fungera, men det ligger inte enbart på talaren heller. Talaren har ansvaret att försöka göra sin poäng förstådd, och lyssnaren har ansvaret att lyssna.

Det är helt OK att du tvivlar på hur mycket jag reflekterat. Du kan ju inte titta in i mitt huvud. Jag beklagar dock att du ser det som att jag "fortsätter och fortsätter", när jag faktiskt försöker förstå dig.

Nu är det sent för mig, så jag får gå och lägga mig.
  • Anonym (trist)
    Arbetsvegan skrev 2014-03-10 00:11:22 följande:
    Men ellerhur.
    ?
  • Arbetsvegan
    Anonym (trist) skrev 2014-03-10 00:23:01 följande:
    Nej, faktiskt inte.

I den specifika situationen förklarade jag faktiskt utförligt (efter mitt första halvkryptiska meddelande), men då hade du själv "gasen uppe" som du uttrycker det, och kanske "vägrade" du inte förstå, men du förstod de facto inte utan körde på (lite som du gör nu, efter att jag försökt närma mig dig i diskussionen). Självklart ligger ansvaret inte bara på lyssnaren för att kommunikationen ska fungera, men det ligger inte enbart på talaren heller. Talaren har ansvaret att försöka göra sin poäng förstådd, och lyssnaren har ansvaret att lyssna.

Det är helt OK att du tvivlar på hur mycket jag reflekterat. Du kan ju inte titta in i mitt huvud. Jag beklagar dock att du ser det som att jag "fortsätter och fortsätter", när jag faktiskt försöker förstå dig.

Nu är det sent för mig, så jag får gå och lägga mig.
    Att lyssna ja men inte ansvar att förstå, det ansvaret är talarens - att göra sig förstådd. Eftersom du tydligen känner dig missförstådd nu är det ditt ansvar att förklara. För att använda ditt resonemang: du kör ju bara på i samma race, dvs du gör det du anklagar mig för. Det betyder inte att jag gör fel utan du som försöker slippa ditt ansvar med att förskjuta skulden.

Jag behöver inte se in i ditt huvud. Dina inlägg har enbart riktat sig mot mig som person och i negativa termer. Något du även medger. Därför är slutsatsen att du inte har reflekterat ett dugg utan fortsätter "köra på". Och ja, du fortsätter och fortsätter för ärligt kan du inte kalla det här för annat.

Fegt är det i vilket fall som helst att du sitter anonymt och diskuterar mig som person på det sätt du gör, sen gör dina halvtaskiga undanflykter ingen som helst skillnad.

• Arbetsvegan
    Anonym (trist) skrev 2014-03-10 00:23:42 följande:
    ?
    Ett annat ord för förbannat skitsnack.
    Och trots allt det negativa jag just skrev så har jag..... reflekterat över mitt eget beteende?
    Ellerhur...
  • kaffetunnan
    Anonym (trist) skrev 2014-03-09 21:12:24 följande:
    Från tråden "anmäla en granne" www.familjeliv.se/Forum-4-121/m72707944.html

Åh kaffetunnan, vill du gifta dig med mig? Du är bäst.
    Oj då vilken måndagmorgonöverraskning!  Hjärta
    Anonym (??) skrev 2014-03-09 21:18:01 följande:
    Jag kommer som de flesta hittills från "anm granne" tråden så följer med spänning här med. Kaffetunnan bra iniativ

Tack, tröttnade rejält på folk. Alla mina (enligt mig) bra svar försvann i alla spam-tjafsinlägg.
  • kaffetunnan
    MuppinCowboy skrev 2014-03-09 21:25:45 följande:
    Vi kanske borde hänvisa dom till den här tråden som jag skapade förra året Skrattande

www.familjeliv.se/Forum-4-362/m72046389.html
    Ja vi ser till att de står nära mannen sim dansar så de får sig en flapp så de flyger. Shit var hittar man sådana roliga småbilder?
  • Anonym (trist)
    Arbetsvegan skrev 2014-03-10 00:30:05 följande:
    Att lyssna ja men inte ansvar att förstå, det ansvaret är talarens - att göra sig förstådd. Eftersom du tydligen känner dig missförstådd nu är det ditt ansvar att förklara. 

Här går våra åsikter isär med andra ord. Om lyssnaren bestämmer sig för att inte acceptera det talaren säger, oavsett vad denne säger, och lyssnaren samtidigt lägger 100% av ansvaret för sin egen förståelse på talaren, tvingar lyssnaren talaren in i en situation där talaren måste försöka förklara in absurdum och ändå inte bli förstådd.

Visst kan man som lyssnare "vägra fatta". Läs om mina senaste inlägg igen, och dina egna svar på dem. QED.
  • Anonym (trist)
    kaffetunnan skrev 2014-03-10 07:00:49 följande:
    Ja vi ser till att de står nära mannen sim dansar så de får sig en flapp så de flyger. Shit var hittar man sådana roliga småbilder?
    Googla på gif library eller valfritt ord + gif.
  • Anonym (trist)
    Arbetsvegan skrev 2014-03-10 00:32:52 följande:
    Ett annat ord för förbannat skitsnack.
    Och trots allt det negativa jag just skrev så har jag..... reflekterat över mitt eget beteende?
    Ellerhur...
  • Anonym (tristare)
    Anonym (trist) skrev 2014-03-10 10:11:43 följande:
    Du säger att du har reflekterat över hur du själv agerar i trådar. I don´t think so.
  • Anonym (tristare)
    Anonym (trist) skrev 2014-03-09 23:00:41 följande:
    Ja, flockmentalitet är inget vidare snyggt. Inte emot TS, och inte emot dig heller. Kanske kan vi alla lära oss att tänka en och två gånger innan vi trycker på enter-knappen, och försöka föreställa oss människan på andra sidan skärmen.
    Fina men tomma ord.
  • MuppinCowboy

Jag tycker fler borde ta till sig 'trist's ord.

Släpp på stoltheten och se att han/hon faktiskt har en poäng

Dumhet diskriminerar inte
Svar på tråden OT tråden