• Anoonyym

Sönderslagen lägenhet

Har tre barn mellan åldrarna 14-17år som har slagit sönder lägenheten totalt. Har försökt få hjälp från alla olika ställen men antingen så får jag avslag eller så skrattar dom åt mig. Jag och min man (dog 2011) har kämpat medd att få hjälp till större lägenhet för två av barnen med ADHD delar rum och eggar upp varandra så det blir rena kaoset, inte en enda vägg är hel, alla dörrar är sönderslagna plus att många möbler har åkt ner för trappen. Har sökt stöd till allt som är sönderslaget eftersom vi bor i en hyresbostad. 

Varje möte vi har haft så har vi sagt att vi behöver en större bostad för att kunna skilja på barnen med varsitt rum, byta miljö och så. Men inget har hänt och vi har haft kontakt med soc, bup osvosv i drygt 14år nu.. Ingen hjälp har vi fått, och nu när jag är ensamstående så är det ännu svårare att kunna få ihop till en större bostad. Har 6st barn hemma och dom äldsta har egna rum, dom är 18-19 går i gymnasiet, sen är det 16 och 17 åringarna som delar rum (två pojkar) Minsta i familjen sover med mig och hon är 14år gammal. Vi bor så trångt så en utav barnen sover i hallen på övervåningen. 

Någon här som kanske vet vart man kan vända sig eller vad man ska säga för att kunna få hjälp med stöd till allt som är sönderslaget och stöd till ett större boende?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Sönderslagen lägenhet
  • volvo142

ja vet inte riktigt fy fan för socialen inte mycket att förvänta sig av.. men de finns säkert nått annat som kan hjälpa ekonomiskt.

• exceptionell

Det enklaste borde vara att söka ekonomiskt stöd för de äldsta så att de kan flytta till egna boenden? Och då blir det automatiskt mer plats över till de som fortfarande måste bo hemma. 

• viseversa

Tror det är svårt att få större. Många familjer vill ha större men stora lägenheter växer inte på träd. Och det barnen slår sönder får ni nog betala själva är jag rädd. Vi fick betala omtapetsering av ett helt rum (2800 för att vår 5åring ritat på en av väggarna med svart penna..

• Fjärilslarv

jag skulle nog kräva att de två som slår sönder saker också står för kostnaden för nya.
    japp de är 16 och 17 år, snart myndiga och då vuxna och ska faktiskt kunna klara sig själva...

och varför låter du dem hålla på så? bara för att man har adhd så får man inte slå sönder saker för det. de behöver helt klart terapi för sina agressionsproblem. ja jag vet att ett av symtomen för adhd är agressivitet men är man så pass stor som 16 och 17 år så ska man ha lärt sig att kontrolera sin ilska. så börja med att de går i terapi.

• Anoonyym

Fjärilslarv Jo dom är 16 och 17 äter medicin och har blivit bättre, men nu pratar vi om när dom va lite mindre, när min man va så pass sjuk så jag kunde inte göra något, blev tvungen att ha ständig koll på min man.. Dom har gått i terapi, pratat med en massa men har inte hjälpt.. Dom kan fortfarande få sina utbrott men jag försöker allt jag kan för att dom inte ska förstöra saker. Men är inte mer än människa, säga åt dom de gör jag, mina äldre barn hjälper såklart till med att lugna ner dom! 

Men inte alltid man vågar gå fram till dom när dom har fått utbrott, flera gånger så har det hänt att en utav dom hämtar en kniv/knivar från köket och står å hotar en. 

Det är ju inte så att jag låter dom få slå sönder bostaden! Nejnej!! Detta kommer stå dyrt för dom, vilket jag har sagt åt dom! Men det går ju ut lika snabbt som det går in, tyvärr..

• Fjärilslarv
    Anoonyym skrev 2014-03-10 14:42:57 följande:

Fjärilslarv Jo dom är 16 och 17 äter medicin och har blivit bättre, men nu pratar vi om när dom va lite mindre, när min man va så pass sjuk så jag kunde inte göra något, blev tvungen att ha ständig koll på min man.. Dom har gått i terapi, pratat med en massa men har inte hjälpt.. Dom kan fortfarande få sina utbrott men jag försöker allt jag kan för att dom inte ska förstöra saker. Men är inte mer än människa, säga åt dom de gör jag, mina äldre barn hjälper såklart till med att lugna ner dom! 

Men inte alltid man vågar gå fram till dom när dom har fått utbrott, flera gånger så har det hänt att en utav dom hämtar en kniv/knivar från köket och står å hotar en. 

Det är ju inte så att jag låter dom få slå sönder bostaden! Nejnej!! Detta kommer stå dyrt för dom, vilket jag har sagt åt dom! Men det går ju ut lika snabbt som det går in, tyvärr..

varför polisanmäler du dem inte då?

om man pratar med "en massa" så förstår jag att inte terapin hjälper...det kan ju ta några månader att få förtroende för terapeuten och sen kan det ta något år innan man ser effekt. det är inget ovanligt.

SOL placera barnen då?
  • M Y L F

Hämtar knivar och hotar? Det låter ju som att det hela har urartat. Varför i hela fridens namn hjälper inte socialen till och varför gör du inte en polisanmälan? Låter inte klokt...

Det är den som står som kontraksinnehavare som kommer att få stå för skadorna i lägenheten.

Många står i kö för större lägenhet, men jag fattar inte varför du låter dom 2 barn som har problem dela rum?
    Knö ihop dom som inte håller på.

• PinkSugar

Snacka om att ta på sig offerkoftan och klaga på att samhället inte gör tillräckligt för dig. Vad sägs som om att själv ta ansvar för situationen du har satt dig i?

Varför skaffade du sex barn om ni ändå inte verkar ha plats för fler än tre? Varför inte uppfostra ungarna till till att uppföra sig som folk och inte som apor? Förstår verkligen varför ni inte "får" en annan lägenhet. Kan knappast finnas en hyresvärd med vettet i behåll som vill ha er som hyresgäster, eller vad hade du förväntat dig? Att soc går in och köper dig en 7-rums villa?

Skärp dig och börja uppfostra dina apor som du skaffat

• MikNis

tja låta dina ungar vara ute... vore nog en bra början...

• Maryam88

Fy. Jag känner igen din situation. Är du säker på att adhd är enda diagnosen på dina barn? Mina föräldrar fick inte hjälp förrens min syster var myndig och då blev hon placerad i service lägenhet.. Hon fick också adhd diagnos som barn men fick senare ytterligare en diagnos... Jag hoppas ni får hjälp. Låter som en outhärdlig situation.. Både för dig occh dina barn.

• viseversa

Ts vem tyckte du skulle betala det dina barn slagit sönder? Att renovera en HEL lägenhet är dyrt men det får ni nog stå för själva då det är dina barn som slagit sönder den. När ni flyttar kommer ni få stå för total renovering då det inte räknas som "normalt slitage"

• Jessica 3319

Hej
    Jag är i samma situation med barn som har adhd/ autism. Bara en som förstört så fruktansvärt mycket. Tycker man få fruktansvärt dålig hjälp när det gäller sånt här. Hur ska man som ensamstående mamma ha råd med att fixa allt?

• Anonym (Frida)
    Jessica 3319 skrev 2025-09-18 12:31:35 följande:

Hej
    Jag är i samma situation med barn som har adhd/ autism. Bara en som förstört så fruktansvärt mycket. Tycker man få fruktansvärt dålig hjälp när det gäller sånt här. Hur ska man som ensamstående mamma ha råd med att fixa allt?

Tråden är elva år gammal så osäkert om ts kan svara på hur det gått, men jag tycker att du måste söka hjälp för ditt barns aggressionsproblem. Än så länge är det väl bara materiella ting som tagit skada, men man kan aldrig utesluta att det kommer leda till att en människa kommer till skada till slut. Om bup och soc inte tar det på allvar så ligg på tills de lyssnar.

Det beror lite på hur gammalt ditt barn är också. En tonåring bör få indraget studiebidrag fram tills skadorna är betalda. Ett mindre barn bör man kunna få avlastning med. Och så beror det såklart på vilket grad funktionsnedsättningen har, om det dessutom är intellektuell funktionsnedsättning inblandat så kan det vara så att barnet helt enkelt inte förstår vare sig sina egna känslor eller vad konsekvenserna av ens handlingar blir. En "normalbegåvad" person däremot, bör mycket väl förstå det även om det finns npf med i bilden, och då bör hen ta konsekvenserna av sina handlingar.
Svar på tråden Sönderslagen lägenhet