• moonstar88

Spermadonation med IVF, någon som ska eller har gjort?

Hej!
    Jag och maken står i  kö för att få göra IVF med donerade spermier. Vi hoppas stort att vi ska hinna få till ett försök innan sommaren.
    Finns det någon där ute som har gjort någon liknande behandling eller som ska börja behandlingen snart?

• Svar på tråden Spermadonation med IVF, någon som ska eller har gjort?
  • 999
    Kezza skrev 2016-09-08 09:19:29 följande:

Det finns en relativt ny biopsimetod som heter Michigan. Min sambo gjorde den för några veckor. Det kanske är något som ni kan prata med läkaren om?

Jag följs gärna åt. Skönt att ha någon i samma situation att ventilera med :)

Får jag hoppa in och fråga vad den metoden innebär? Vad är det för skillnad från vanlig biopsi?
  • Kezza
    999 skrev 2016-09-08 12:38:18 följande:

Får jag hoppa in och fråga vad den metoden innebär? Vad är det för skillnad från vanlig biopsi?

Enkelt förklarat så kan man väl säga att istället för att bara skära på ett ställe i testiklarna så sticker man på många olika ställen i varje testikel och tar upp "trådar" som undersöks i labbet.
  • 999
    Kezza skrev 2016-09-08 18:46:07 följande:

Enkelt förklarat så kan man väl säga att istället för att bara skära på ett ställe i testiklarna så sticker man på många olika ställen i varje testikel och tar upp "trådar" som undersöks i labbet.
    Det är inte mikrotese du menar då? 
  • Kezza
    999 skrev 2016-09-08 19:35:49 följande:

Det är inte mikrotese du menar då? 

Jag är inte så insatt. Jag vet bara att våra läkare har sagt att det är en relativt ny metod och att den heter Michigan. Det är helt möjligt att det kallas något annat också.
  • MariaC

För ca 1 år sen gjorde min sambo biopsi och de hittade spermier. De var få och dåliga, för dåliga för att frysas in. Vi blev rekommenderade att göra Mikro-tese för att öka chanserna. Det gjorde vi i våras och äggplock skedde på samma dag. Alla 11 ägg tillfördes spermier med ICSI. Två embryon klarade sig och sattes in men tyvärr tog det sig inte. Igår gjorde vi ny Mikro-tese och äggplock, fick ut 8 ägg men de hittade endast en ynka spermie. Den tillfördes ägget som tyvärr inte blev befruktat. Vi har därför fått svaret nu att min sambo inte kommer kunna få bli biologisk pappa. Känns förjävligt!!

Vi har pratat om donation hela tiden och är överens om att det är nästa steg. Är sen 1 månad tillbaka uppsatta på kö till Sahlgrenska. Förstod att väntetiden är ca 2 år, gäller vårdgarantin?

Hur vet man om man ska göra IVF eller bara insemination? Ni som gjort i utlandet, vart har ni vänt er?

• Charlie310
    MariaC skrev 2016-10-06 12:15:05 följande:

För ca 1 år sen gjorde min sambo biopsi och de hittade spermier. De var få och dåliga, för dåliga för att frysas in. Vi blev rekommenderade att göra Mikro-tese för att öka chanserna. Det gjorde vi i våras och äggplock skedde på samma dag. Alla 11 ägg tillfördes spermier med ICSI. Två embryon klarade sig och sattes in men tyvärr tog det sig inte. Igår gjorde vi ny Mikro-tese och äggplock, fick ut 8 ägg men de hittade endast en ynka spermie. Den tillfördes ägget som tyvärr inte blev befruktat. Vi har därför fått svaret nu att min sambo inte kommer kunna få bli biologisk pappa. Känns förjävligt!!

Vi har pratat om donation hela tiden och är överens om att det är nästa steg. Är sen 1 månad tillbaka uppsatta på kö till Sahlgrenska. Förstod att väntetiden är ca 2 år, gäller vårdgarantin?

Hur vet man om man ska göra IVF eller bara insemination? Ni som gjort i utlandet, vart har ni vänt er?

Om ni funderar på att åka utomlands så rekommenderar jag att gå till någon svensk klinik som har samarbete med någon klinik utomlands. Så sköts allt hemma i Sverige och själva vården utomlands.
  • Snövit1

Hej!

Vi har fått svar att min man inte har några spermier via biopsi. Vi har inte gjort Micro-test än och vet inte om vi ska eller ej. Vi är uppsatta i kö för spermiedonation på Sahlgrenska och de har sagt 1,5 års kö. Har någon här erfarenhet från Danmark?

• odie
    Snövit1 skrev 2017-02-16 18:38:54 följande:

Hej!

Vi har fått svar att min man inte har några spermier via biopsi. Vi har inte gjort Micro-test än och vet inte om vi ska eller ej. Vi är uppsatta i kö för spermiedonation på Sahlgrenska och de har sagt 1,5 års kö. Har någon här erfarenhet från Danmark?

Ingen erfarenhet av Danmark, men kan tipsa om Örebro där vi stod i kö mindre än 6 månader (april 2015-augusti 2015) resultatet är världens finaste barn! Lycka till!
  • Charlie310
    Snövit1 skrev 2017-02-16 18:38:54 följande:

Hej!

Vi var i Danmark i slutet förra året. Ska dit nu igen och göra ett frysförsök. Vi var på dansk fertilitetsklinik, bra bemötande.
  • Snövit1
    odie skrev 2017-02-22 21:03:36 följande:

Ingen erfarenhet av Danmark, men kan tipsa om Örebro där vi stod i kö mindre än 6 månader (april 2015-augusti 2015) resultatet är världens finaste barn! Lycka till!

Tack för tips. Och vad underbart för er! Men kan man välja vilken region man vill?
  • odie
    Snövit1 skrev 2017-03-02 21:55:17 följande:

Tack för tips. Och vad underbart för er! Men kan man välja vilken region man vill?

Är inte helt hundra, men många åker till andra regioner pga barnlöshet. Värt att kolla upp i alla fall!
Svar på tråden Spermadonation med IVF, någon som ska eller har gjort?