• myrank

    Ni som beviljats humanitärt kejsarsnitt, HJÄLP!!!!

    HJÄLP!!! Ni som beviljats humanitärt kejsarsnitt pgr av förlossningsrädsla/fobi; hur gick det till, var (landsting/sjukhus) blev ni beviljade, var det svårt/kränkande/lång process osv? Om någon beviljats före graviditet, hölls löftet?

    Jag är inbokad för någon form av snitt-samtal men är så LIVRÄDD för ytterligare kränkande bemötande att jag på ett sätt funderar på att strunta i alltihop.

    Jag lider av bla PTSD och psykisk ohälsa efter två år av grova sexuella övergrepp (+ svår.gynskräck efter kränkande/förnedrande gynundersökningar m bla fasthållning efter sista våldtäkten, brutna löften om inga studenter mm), har psykologintyg om att en intvingad förlossning mot min vilja riskerar ge livslång psykisk ohälsa mm, och lider ändå sedan övergreppen av underlivsproblem efter skador. Psykologen säger jag lider av primär förlossningsfobi.
    Jag är inte gravid och en graviditet är helt otänkbar före löfte. Då jag hellre dör än tvingas till en vaginal förlossning kommer jag faktiskt göra abort om löftet bryts. Kejsarsnitt är för mig ända tänkbara (även om 50% skulle dö på operationsbordet)!

    Då jag för flera år sedan blev nekad kejsarsnitt i Östergötland av en mycket oförskämd barnmorska som bl a sa att psykologens intyg var "inkompetent utlåtande" och att denna inte förstått det fina i vaginal förlossning osv. Fick ej ens läkartid utan i journal står enbart "inga orsaker till kejsarsnitt föreligger".
    Nu tänker jag göra ett sista försök till att få möjligheten till ett barn men har inga förhoppningar. Bor nu i Stockholm men har även fått flera tips om Varberg (fast även de verkar blivit mkt mer restriktiva).

    Så snälla, ni som blivit beviljade, vad kan ni ge mig för tips, vad bör jag tänka på osv? Jag är akademiker så jag har läst på mängder av forskning, lälarartiklar, statistik, förlossningsberättelser (både bra och hemska) mm.

    SNÄLLA, RESPEKTERA att detta INTE ÄR EN TRÅD FÖR DISKUSSION AV FÖR OCH NACKDELAR, VAGINALFÖRESPRÅKANDE eller liknande!!! Det finns andra trådar! Jag mår jättedåligt av min paralyserabde skräck ändå !


  • Svar på tråden Ni som beviljats humanitärt kejsarsnitt, HJÄLP!!!!
  • myrank
    Anonym (jag) skrev 2014-03-22 00:50:38 följande:
    Jag fick snitt i Karlstad utan större problem..

    Sa att jag helt enkelt vägrade föda normalt pga rädsla, litar ej på vården, rädsla för smärtan och att gå sönder osv.



    Berätta gärna lite mer om hur du gick tillväga? Hur många aurorasamtal (heter väl Viktoriasamtal el liknande på CSK Karlstad) var du tvungen att gå på först? Försökte de övertala dig mycket?

    Hur var attityden?
  • myrank
    Dr Mupp skrev 2014-03-22 00:54:40 följande:
    Fick mitt beslut kring vecka 30. Träffade läkare i 15 minuter och sen var det klart. Eskilstuna.



    Berätta gärna mer. Bemötande, försökte de övertala dig mycket under resans gng (före läkarmötet) osv?
  • Dr Mupp
    myrank skrev 2014-03-22 09:44:00 följande:


    Berätta gärna mer. Bemötande, försökte de övertala dig mycket under resans gng (före läkarmötet) osv?
    Nej det var inga problem alls. Ingen försökte övertala mig. Men så var de fjärde barnet och jag hade ett snitt och två vaginal försissningar bakom mig och jag visste vad jag gav mig in på. 

    Enda problemet var att min planerade snitt sköts en vecka framåt pga fullt på operation och det var chefen för kvinnokliniken som kom och meddelade samtidigt som hon ansåg att jag inte skulle ha snitt alls och att jag enligt henne hade lurat läkaren. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • myrank
    Dr Mupp skrev 2014-03-22 10:25:32 följande:
    Nej det var inga problem alls. Ingen försökte övertala mig. Men så var de fjärde barnet och jag hade ett snitt och två vaginal försissningar bakom mig och jag visste vad jag gav mig in på. 

    Enda problemet var att min planerade snitt sköts en vecka framåt pga fullt på operation och det var chefen för kvinnokliniken som kom och meddelade samtidigt som hon ansåg att jag inte skulle ha snitt alls och att jag enligt henne hade lurat läkaren. 



    Men hur gick det? Fick du snittet eller hann du föda före? Det där är också ngt jag är rädd för; att jag får beviljat, litar på det och sedan tar chefsöverläkaren/annan läkare och kör över beslutet eller ger snittdatum alldeles försent tidsmädsigt (när det är försent för abort).
  • Dr Mupp
    myrank skrev 2014-03-22 11:02:26 följande:


    Men hur gick det? Fick du snittet eller hann du föda före? Det där är också ngt jag är rädd för; att jag får beviljat, litar på det och sedan tar chefsöverläkaren/annan läkare och kör över beslutet eller ger snittdatum alldeles försent tidsmädsigt (när det är försent för abort).
    Han kom med snitt och med tanke på hur liten han var så var det bara bra att han fick ligga kvar en vecka i magen. Jag är en sån som går över tiden med mycket så risk för att jag skulle föda innan var det aldrig. Och chefsläkaren kunde ju tycka vad hon vill, men hon kan inte neka ett snitt som jag redan fått beviljat. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • myrank
    Dr Mupp skrev 2014-03-22 11:08:41 följande:
    Han kom med snitt och med tanke på hur liten han var så var det bara bra att han fick ligga kvar en vecka i magen. Jag är en sån som går över tiden med mycket så risk för att jag skulle föda innan var det aldrig. Och chefsläkaren kunde ju tycka vad hon vill, men hon kan inte neka ett snitt som jag redan fått beviljat. 



    Ååå så skönt!

    På många platser är det dock tvärtom, chefsöverläkaren har befogenhet att gå emot andra läkares beslut.
  • cardamomma
    Helly skrev 2014-03-21 14:36:15 följande:
    Jag bor i Östergötland. Inledningsvis fick jag också höra (från BM) att samtal om kejsarsnitt tog man från vecka 30 och framåt. Jag sade "nej, jag accepterar inte det, jag mår skitdåligt av att ha det här hängande över mig och vill ha ett tidigt beslut". Jag fick då första bästa tid som fanns hos överläkaren, vilket var i vecka 16. Det han skrev in var ett formellt beslut och efter den punkten skulle jag behandlas med kejsarsnitt, punkt. Planerat om allt gick bra, annars akut. Hur det ser ut administrativt mellan mottagningar vet jag inte. Antagligen är det olika mellan landsting där också. 



    Ja, alltså, jag gick som sagt i samtal hos överläkaren redan innan jag blev gravid, för att våga bli det. Det enda som de öht sa att jag inte kunde få innan v 25 var en fix och färdig plan i systemet. Har hört att på vissa ställen håller de på så där, skjuter upp det in i det sista med både besked och hjälp, vilket ju verkligen blir en rävsax! Helt sjukt!
  • Helly

    Jag vill bara säga igen att man inte måste acceptera deras tidplaner. De går ut med dessa för att försöka begränsa antalet tidiga samtal, i hopp om att en del ska falla bort osv. Jag blev tillsagd att sådana samtal höll man efter vecka 30 här i Östergötland. 

    Jag sade någonting i stil med: "Nej, det är inte acceptabelt, jag mår skitdåligt och vill absolut ha ett snabbt besked. Jag vill få träffa en läkare snabbast möjligt. Jag känner mig hotad i fråga om vaginal förlossning och klarar inte av att gå på kontroller eller ta emot annan vård som jag och mitt barn behöver, så länge det hotet hänger över mig. Jag kommer inte under några omständigheter acceptera en vaginal förlossning." 

    Jag fick mitt snittbesked i vecka 16. 

    Det jag vill säga är att vårdpersonalen *försöker* få kvinnor att vänta och de gör vad de kan för att ta alla samtal så sent som möjligt av någon korkad anledning, men man måste inte ställa upp på deras plan. Om man blir tillsagd att man inte kan få ett samtal förrän vecka 30+, då ska man insistera på snabbare behandling. OM man inte får snabbare behandling ska man riktat vända sig till en snittvänlig läkare på annat sjukhus - och man KAN boka tid direkt hos många läkare. 

    Om myrank, om man har ett beslut som planerat snitt så behöver man inte oroa sig så mycket om man skulle få ett "sent" datum, det är bara av planeringsskäl. De försöker planera bäst de kan. Mitt datum var 5 dagar innan BF (tight tyckte jag) men överläkaren förklarade att om det skulle starta tidigare så gör man ett "planerat akutsnitt". Då har man ofta timmar på sig att genomföra det och det är fortfarande lugna tillställningar. Sedan är det ju bättre för barnet att vara kvar i livmodern så länge som möjligt. 

  • Anonym (östergötland)
    Helly skrev 2014-04-02 13:15:33 följande:
    Jag vill bara säga igen att man inte måste acceptera deras tidplaner. De går ut med dessa för att försöka begränsa antalet tidiga samtal, i hopp om att en del ska falla bort osv. Jag blev tillsagd att sådana samtal höll man efter vecka 30 här i Östergötland. 

    Jag sade någonting i stil med: "Nej, det är inte acceptabelt, jag mår skitdåligt och vill absolut ha ett snabbt besked. Jag vill få träffa en läkare snabbast möjligt. Jag känner mig hotad i fråga om vaginal förlossning och klarar inte av att gå på kontroller eller ta emot annan vård som jag och mitt barn behöver, så länge det hotet hänger över mig. Jag kommer inte under några omständigheter acceptera en vaginal förlossning." 

    Jag fick mitt snittbesked i vecka 16. 

    Det jag vill säga är att vårdpersonalen *försöker* få kvinnor att vänta och de gör vad de kan för att ta alla samtal så sent som möjligt av någon korkad anledning, men man måste inte ställa upp på deras plan. Om man blir tillsagd att man inte kan få ett samtal förrän vecka 30+, då ska man insistera på snabbare behandling. OM man inte får snabbare behandling ska man riktat vända sig till en snittvänlig läkare på annat sjukhus - och man KAN boka tid direkt hos många läkare. 

    Om myrank, om man har ett beslut som planerat snitt så behöver man inte oroa sig så mycket om man skulle få ett "sent" datum, det är bara av planeringsskäl. De försöker planera bäst de kan. Mitt datum var 5 dagar innan BF (tight tyckte jag) men överläkaren förklarade att om det skulle starta tidigare så gör man ett "planerat akutsnitt". Då har man ofta timmar på sig att genomföra det och det är fortfarande lugna tillställningar. Sedan är det ju bättre för barnet att vara kvar i livmodern så länge som möjligt. 
    hej Helly!
    jag har en enorm förlossningsrädsla och står nu inför att skaffa barn, jag är väldigt rädd att jag inte ska få ett KS och ärligt talat vet jag inte vad jag skulle göra om jag inte fick det, jag är också jätterädd för att det ska gå så himla lång tid innan de börjar ta min rädsla på allvar. Men jag är ung och förstföderska så tror det kommer vara svårt för mig att få det beviljat, hur gjorde du? var det på grund av rädsla du fick beviljat? jag har inga förklaringar till varför jag är förlossningsrädd heller så undrar hur svårt det kommer bli för mig. Gick du till en läkare direkt eller ville de att du skulle gå till Aurora först? för det känns som steget mellan BM aurora och läkare tar evigheter, jag hör till Östergötlands landsting så det var därför jag tänkte att du kunde ge mig lite mer exakt info ur dina erfarenheter :)
  • Helly
    Anonym (östergötland) skrev 2014-04-16 21:28:40 följande:
    hej Helly!
    jag har en enorm förlossningsrädsla och står nu inför att skaffa barn, jag är väldigt rädd att jag inte ska få ett KS och ärligt talat vet jag inte vad jag skulle göra om jag inte fick det, jag är också jätterädd för att det ska gå så himla lång tid innan de börjar ta min rädsla på allvar. Men jag är ung och förstföderska så tror det kommer vara svårt för mig att få det beviljat, hur gjorde du? var det på grund av rädsla du fick beviljat? jag har inga förklaringar till varför jag är förlossningsrädd heller så undrar hur svårt det kommer bli för mig. Gick du till en läkare direkt eller ville de att du skulle gå till Aurora först? för det känns som steget mellan BM aurora och läkare tar evigheter, jag hör till Östergötlands landsting så det var därför jag tänkte att du kunde ge mig lite mer exakt info ur dina erfarenheter :)
    Skicka ett PM så kan jag berätta detaljer. =) 
  • Anonym (3:E)

    Ts: Ser att du nämner Östergötland. Jag fick beviljat snitt och bor i Linköping och det har flera jag känner fått också. Du måste haft väldigt otur som stött på en sådan barnmorska som inte tar dig på allvar. Prata med någon annan. Kanske är svårt att få ett besked innan du ens är gravid men tycker att du enkelt borde få ett snitt med din bakgrund när det väl är dags för ett sådant samtal. Så här i efterhand när jag gått igenom ett snitt och en vaginal förlossning så ångrar jag verkligen snittet. Min vaginala förlossning var det bästa och häftigaste jag varit med om. Idag har jag bf med nummer 3 och jag längtar efter att få föda igen. Men jag förstår dig Ts med allt du gått igenom och önskar dig lycka till.

  • myrank
    Anonym (3:E) skrev 2014-04-25 11:26:01 följande:
    Ts: Ser att du nämner Östergötland. Jag fick beviljat snitt och bor i Linköping och det har flera jag känner fått också. Du måste haft väldigt otur som stött på en sådan barnmorska som inte tar dig på allvar. Prata med någon annan. Kanske är svårt att få ett besked innan du ens är gravid men tycker att du enkelt borde få ett snitt med din bakgrund när det väl är dags för ett sådant samtal. Så här i efterhand när jag gått igenom ett snitt och en vaginal förlossning så ångrar jag verkligen snittet. Min vaginala förlossning var det bästa och häftigaste jag varit med om. Idag har jag bf med nummer 3 och jag längtar efter att få föda igen. Men jag förstår dig Ts med allt du gått igenom och önskar dig lycka till.
    Jag bor inte längre kvar i Östergötland (utan Stockholm). I Östergötland verkar det som lite av ett "lotteri" (det är det förvisso överlag) när det gäller vem som beviljas humanitärt KS. Jag vet dem som fått det väldigt enkellt och de som nekats efter långdragen process (och i mina öron vissa gånger haft betydligt "tyngre" agrument).
    Jag bor nu i Stockholm och står i kö för samtal. Men nekas jag en gång till kommer jag nog inte orka ta tag i det något mer (har 10 år av ofrivillig barnlöshet efter förra aurora-samtalet och då hade jag ändå psykologutlåtande med mig). Funderade ett tag på Varberg (men de har också blivit "restriktivare och vill försöka hålla samma policy som Västra Götaland" då det tidigare fått en uppskö förlossningsrädda kvinnor som sökt sig dit tidgare) men jag tror inte varken jag eller min man orkar mer (vi nekades bli adoptivföräldrar förra året pgr av mina sexuella övergrepp samt att vi "kan få biologiska barn").
  • mariblo

    Har fått beviljat snitt 1/7 på BB Sophia. Jag fick prata med läkare direkt, inte via aurora. Nu var jag väldigt noga när jag valde BM också och har fullt förtroende för henne och hon har aldrig försökt övertyga mig åt något håll och var även fantastisk som kurator när jag funderade kring abort i höstas. Mitt mål innan mötet var: vara någorlunda samlad i diskussionen, inte gå i affekt och begära snitt som en rättighet, inte vara för specifik "tex jag är så rädd för bristningar" eftersom det inte riktigt är typiskt för en fobi (jag själv är även getingfobiker och kan absolut inte säga VAD som är så jäkla läskigt med de där flygande vidriga liven). Riktig förlossningsskräck är summan av så många delar. Däremot är det ok med känslor, jag kunde absolut inte hålla tårarna tillbaka när jag kom till de mer intima delarna av mina argument (övergrepp, trauma). Nu blev det inte så mycket diskussion och jag behövde kände inte att jag behövde argumentera. Skönt.

  • mariblo

    Ja, lite taskigt språk på sina ställen men jag hoppas det är någorlunda begripligt :)


    mariblo skrev 2014-05-01 20:31:59 följande:
    Har fått beviljat snitt 1/7 på BB Sophia. Jag fick prata med läkare direkt, inte via aurora. Nu var jag väldigt noga när jag valde BM också och har fullt förtroende för henne och hon har aldrig försökt övertyga mig åt något håll och var även fantastisk som kurator när jag funderade kring abort i höstas. Mitt mål innan mötet var: vara någorlunda samlad i diskussionen, inte gå i affekt och begära snitt som en rättighet, inte vara för specifik "tex jag är så rädd för bristningar" eftersom det inte riktigt är typiskt för en fobi (jag själv är även getingfobiker och kan absolut inte säga VAD som är så jäkla läskigt med de där flygande vidriga liven). Riktig förlossningsskräck är summan av så många delar. Däremot är det ok med känslor, jag kunde absolut inte hålla tårarna tillbaka när jag kom till de mer intima delarna av mina argument (övergrepp, trauma). Nu blev det inte så mycket diskussion och jag behövde kände inte att jag behövde argumentera. Skönt.

  • myrank
    mariblo skrev 2014-05-01 20:31:59 följande:
    Har fått beviljat snitt 1/7 på BB Sophia. Jag fick prata med läkare direkt, inte via aurora. Nu var jag väldigt noga när jag valde BM också och har fullt förtroende för henne och hon har aldrig försökt övertyga mig åt något håll och var även fantastisk som kurator när jag funderade kring abort i höstas. Mitt mål innan mötet var: vara någorlunda samlad i diskussionen, inte gå i affekt och begära snitt som en rättighet, inte vara för specifik "tex jag är så rädd för bristningar" eftersom det inte riktigt är typiskt för en fobi (jag själv är även getingfobiker och kan absolut inte säga VAD som är så jäkla läskigt med de där flygande vidriga liven). Riktig förlossningsskräck är summan av så många delar. Däremot är det ok med känslor, jag kunde absolut inte hålla tårarna tillbaka när jag kom till de mer intima delarna av mina argument (övergrepp, trauma). Nu blev det inte så mycket diskussion och jag behövde kände inte att jag behövde argumentera. Skönt.



    Å så skönt att höra! Var det BM som skrev remissien? Var det någon särskild orsak till att du valde BB Sophia? Hur mkt/detaljerat gick ni in på övergreppen samt tyckte du de hade förståelse för spåren dessa kan sätta. Hur många samtal gick du på eller beslutade de direkt?

    Du får väldigt gärna inboxa mig svar (då jag har flera vänner inom sjukvården som berättat att det är en hel del BM som läser dessa sidor för att ha motargument när de möter kvinnor som önskar KS).
Svar på tråden Ni som beviljats humanitärt kejsarsnitt, HJÄLP!!!!