• Tea81

    Blir irriterad - men överreagerar jag?

    Hej,

    Skriver mitt första inlägg här på Familjeliv. Behöver era ärliga reaktioner på en sa som hänt mellan mig och min sambo.

    Jag är i vecka 38, dvs förlossningen närmar sig med stormsteg. Min graviditet har varit allt annat än enkel och jag har mått rätt dåligt både psykiskt och fysiskt vilket lett till att jag känt mig extremt isolerad. Detta är något som jag och min sambo bråkat om ibland (då han vissa gånger kan utbrista att han "minsann har behov av att träffa sina polare, åka iväg, gå på AW m.m. )och jag känner att jag också har sådana behov men inte har en endaste möjlighet att utföra dessa behov. 

    Så, för några dagar sedan blev han rätt ordentligt förkyld. Till saken hör att jag har problem med mina luftrör och får ordentlig och djup hosta även vid små infektioner. Dessa problem kan hålla i sig många veckor. Jag föreslog att han skulle sjukskriva sig för att bli friskare snabbare och därmed minska risken för att smitta mig inför förlossningen, men även såklart minska risken att själv vara sjuk vid förlossningen. Han menade dock att han inte kunde göra det eftersom han hade så mycket på jobbet...ok. Jag köpte det. Men nu ska han ut och festa ikväll med sina polare (som vill festa med honom innan barnet kommer). Han hostade och snörvlade halva natten i sängen vilket gjorde att varken han eller jag kunde sova (jag fick gå ut och lägga mig på soffan för att få sömn). När jag uttryckte min oro för att han verkar bli sämre i förkylningen och att jag är rädd att bli sjuk själv om han inte blir frisk snart och att det därför kanske inte var ultimat att gå ut och supa så höll han inte alls med. 

    Jag känner mig riktigt ledsen och förbannad för hur han prioriterar....men funderar på om jag överreagerar? Vad säger ni?

  • Svar på tråden Blir irriterad - men överreagerar jag?
  • Rocket Mania

    Om jag varit gravid hade jag förstått dig, som ickegravid tycker jag du överreagerar.

    Så tillvida att han inte tillbringar all sin tid med polarna alltså.

  • stenmarck

    Ehm... Tycker det är oroväckande att han super när du kan föda närsom. Vad gör han om förlossningen går igång inatt?

  • Tea81
    Rocket Mania skrev 2014-03-14 13:48:32 följande:
    Om jag varit gravid hade jag förstått dig, som ickegravid tycker jag du överreagerar.

    Så tillvida att han inte tillbringar all sin tid med polarna alltså.
    Ja, lite så jag tänkte också. Man är ju mer känslig som gravid. Men hela situationen är ju också avhänging just graviditeten. Han brukar inte hänga särskilt mycket med polarna annars, så det är inte det. Det är främst det här med vad man prioriterar och att jag har uttryckt en oro att få en seg infektion som håller i sig över förlossningen...
  • Tea81
    stenmarck skrev 2014-03-14 13:51:49 följande:
    Ehm... Tycker det är oroväckande att han super när du kan föda närsom. Vad gör han om förlossningen går igång inatt?
    Jaaa du, om förlossningen går i natt så blir det väl taxi för honom direkt till sjukan...nä men "skämt" å sido. Det vore ju otroligt oturligt om det sker just nu och risken är väl inte så där jättestort, men man vet ju aldrig. Känns över huvud taget inte som om alla män fattar hur man som gravid kvinna har det. Men det kanske man inte heller kan förvänta sig?
  • Rocket Mania
    Tea81 skrev 2014-03-14 16:21:27 följande:
    Ja, lite så jag tänkte också. Man är ju mer känslig som gravid. Men hela situationen är ju också avhänging just graviditeten. Han brukar inte hänga särskilt mycket med polarna annars, så det är inte det. Det är främst det här med vad man prioriterar och att jag har uttryckt en oro att få en seg infektion som håller i sig över förlossningen...
    Jag tycker nog det är värre om han super sig aprak än att han har en infektion. Den blir knappast värre av några öl med kompisarna. Låt honom gå ut och ha lite lagom kul, supa sig aprak är det ju däremot inte riktigt läge för. Så länge han prioriterar dig och barnet när det gäller ser jag inget problem med att han passar på nu innan. Om du nu är ok med att sitta hemma ensam
  • wilreb

    Gammal tråd men jag kände mig tvungen att skriva.

    Här har jag infört nolltolerans på alkohol (även hemma) från vecka 37 då vi bor i skogen och första barnet gick väldigt snabbt. Jag tycker definitivt inte att du överdriver!!!

Svar på tråden Blir irriterad - men överreagerar jag?