• Everloong

Håller du gaffeln i vänster eller höger hand?

Ivrig diskussion med maken ikväll...
    Jag håller "rätt" medan maken, hans syster, pappa och vår dotter håller "fel"..
    Kör detta av ren nyfikenhet :)

Vad kommer detta ifrån att vänster hand är rätt? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Håller du gaffeln i vänster eller höger hand?
  • Everloong

Intressant att så pass många håller gaffeln i högerhanden. Med tanke på att väldigt många här tydligen skiftar hand under måltid och beroende på sällskap skulle det varit fler röstalternativ.

Tanken slog mig aldrig att man kan ha en skyffelhand ????

Jag själv är vänsterhänt, har gaffel i vänster oavsett om jag har kniv eller ej. Även sked hålls i vänster.

Sen gör jag många andra saker med höger ????

Trodde inte så många höll på andra hållet som det faktiskt är..

• Åsa
    MallaL skrev 2014-03-16 06:01:15 följande:
    Det traditionellt väluppfostrade sättet i Sverige är att äta är med gaffeln i vänster och kniven i höger hand. Nuförtiden gör man som man vill med detta, ...

Nja, det har i modern historisk tid åtminstone varit korrekt i Sverige att äta med gaffel i höger hand när man inte håller även i kniv. Däremot har väl kanske gaffel i höger på "franskt" maner längre tillbaka använts mer i lite "finare" miljöer. (Detta icke att förväxlas med att hålla kniven i vänster och gaffel i höger.)
    _Traditionellt_ i Sverige har man inte använt gaffel alls, det överklassbruket kom in relativt sent; god svensk bonde åt med kniv och sked
  • Lovis111

Vad gälker om du exempelvis äter en pasta med sked och gaffel, hålls då gaffeln i höger eller vänster hand?

• La Lola
    Lovis111 skrev 2014-03-17 17:06:15 följande:
    Vad gälker om du exempelvis äter en pasta med sked och gaffel, hålls då gaffeln i höger eller vänster hand?
    Jag skulle hålla gaffeln i vänster....o skippa skeden för jag hajar inte det sättet att äta.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • The Fugly
    Lovis111 skrev 2014-03-17 17:06:15 följande:

Då har jag gaffel i höger och sked i vänster.
  • Butterscotch
    The Fugly skrev 2014-03-17 18:31:36 följande:
    Då har jag gaffel i höger och sked i vänster.

Jag med!
  • Utropstecknet

När jag skär maten har jag gaffeln i vänster. När jag för maten mot munnen har jag gaffeln i vänster. Jag byter alltså hand.

• Andrers

Har ni aldrig sett spelfilmer från 2:a världskriget? Där amerikanska spioner avslöjade sig genom att ha gaffeln i "fel" hand. Det såg konstigt ut på den tiden. 

• Åsa
    Andrers skrev 2014-03-18 10:16:48 följande:
    Har ni aldrig sett spelfilmer från 2:a världskriget? Där amerikanska spioner avslöjade sig genom att ha gaffeln i "fel" hand. Det såg konstigt ut på den tiden. 

Inte tänkt på hur tyskarna håller besticken men som spion handlar det ju om att passa in i inte bara ett land utan i en given social miljö. Även här i Sverige finns det ju personer som tycker gaffeln i höger hand ser konstigt ut trots att detta "franska" bordsskick "alltid" varit etablerat i högre samhällsklasser här.
  • Sissel

Jag har gaffeln i höger och kniven i vänster när jag skär maten, när det är klart för tillfället lägger jag bort kniven och äter med gaffeln i höger hand. Tycker det är enklast så. 

• Lovis111

Jag hittade detta: "Gaffeln i höger hand för både ?hög? och låg? Det är ett intressant faktum att äta med gaffeln i höger hand är en accepterad vana, oavsett om du rör dig i ?överklass? eller ?arbetarklass? (jag betonar att språkbruket endast vill visa på ytterligheterna). Att äta med gaffeln i höger hand är ett fint bordsskick när det gäller mat som inte behöver skäras eller fösas på med kniven. Gaffeln har den högsta statusen i bestickordningen och därmed har alltså gaffeln i höger hand intagit platsen som fint bordsskick. Men vänder vi på det och ser på motsatsen till ?fina? formella middagar så har gaffeln i höger hand också en plats. Men nu handlar det ett bekvämt och enkelt sätt att äta, man slipper använda kniven. Skulle vi däremot titta på ?medelklassens? sätt, så anses det inte vara korrekt att ha gaffeln i höger hand, då ska besticken användas växelvis och detta lär sig barnen redan från början, både hemma och på dagis eller i skolan. man ser det som ett ohyfsat manér och har inte insett att det är ?fint? bordsskick." blogg.vett-och-etikett.com/etiquette-letter-bordskick-fran-gaffel-till-fagelben/

• sasso78

Är vänterhänt och har gaffeln i vänster hand. Har även skeden i vänster hand.

• vcent

Eftersom jag är högerhänt håller jag alltid gaffel i höger hand och kniven i vänster så att man kan skära i maten utan att sprida den över hela bordet.

Användes pinnar hålls dessa i höger, sked likaså och om jag äter på indiskt vis så är det självklar höger (för i indisk tradition så får man inte använda vänster hand att äta med då den är ?smutsig?).

• vcent
    Aniiee skrev 2014-03-15 22:17:47 följande:

Jag vill vända på det och fråga: Varför håller du kniver i höger hand? 

Orsaken (waaaaay back) till att vi håller gafffeln(skeden på den tiden) i vänster hand är för att vi håller kniven i den starka högerhanden, om man var högerhänt och vice versa. Det är också därför många högerhänta byter hand när de skurit klart (om man inte är på nobelfesten eller så, då).

Jag som högerhänt håller kniven i vänster för att det är lättare att skära så. Använder jag höger hand att skära så ligger maten utspridd över hela bordet.

Maten håller man fast med gaffel (höger hand) samtidigt som man skär med kniven (vänster hand).

Om jag däremot använder mig av kockniv/skalkniv osv... när jag tillreder maten så skär jag med höger.

Kniven i vänster och gaffeln i höger är typ det normalaste sättet för folk födda efter 1990-1995 i Sverige. Känner ytterst få personer i min ålder som äter med gaffel i vänster och kniv i höger
Svar på tråden Håller du gaffeln i vänster eller höger hand?