Håller du gaffeln i vänster eller höger hand?
Ivrig diskussion med maken ikväll...
Jag håller "rätt" medan maken, hans syster, pappa och vår dotter håller "fel"..
Kör detta av ren nyfikenhet :)
Vad kommer detta ifrån att vänster hand är rätt?
Ivrig diskussion med maken ikväll...
Jag håller "rätt" medan maken, hans syster, pappa och vår dotter håller "fel"..
Kör detta av ren nyfikenhet :)
Vad kommer detta ifrån att vänster hand är rätt?
Intressant att så pass många håller gaffeln i högerhanden. Med tanke på att väldigt många här tydligen skiftar hand under måltid och beroende på sällskap skulle det varit fler röstalternativ.
Tanken slog mig aldrig att man kan ha en skyffelhand ????
Jag själv är vänsterhänt, har gaffel i vänster oavsett om jag har kniv eller ej. Även sked hålls i vänster.
Sen gör jag många andra saker med höger ????
Trodde inte så många höll på andra hållet som det faktiskt är..
Ursäkta frågetecknen.. Det skulle vara glada gubbar av olika slag :)
Vad gälker om du exempelvis äter en pasta med sked och gaffel, hålls då gaffeln i höger eller vänster hand?
Vad gälker om du exempelvis äter en pasta med sked och gaffel, hålls då gaffeln i höger eller vänster hand?
När jag skär maten har jag gaffeln i vänster. När jag för maten mot munnen har jag gaffeln i vänster. Jag byter alltså hand.
*När jag för maten mot munnen har jag gaffeln i höger ska det stå.
Har ni aldrig sett spelfilmer från 2:a världskriget? Där amerikanska spioner avslöjade sig genom att ha gaffeln i "fel" hand. Det såg konstigt ut på den tiden.
Jag har gaffeln i höger och kniven i vänster när jag skär maten, när det är klart för tillfället lägger jag bort kniven och äter med gaffeln i höger hand. Tycker det är enklast så.
Jag hittade detta: "Gaffeln i höger hand för både ?hög? och låg? Det är ett intressant faktum att äta med gaffeln i höger hand är en accepterad vana, oavsett om du rör dig i ?överklass? eller ?arbetarklass? (jag betonar att språkbruket endast vill visa på ytterligheterna). Att äta med gaffeln i höger hand är ett fint bordsskick när det gäller mat som inte behöver skäras eller fösas på med kniven. Gaffeln har den högsta statusen i bestickordningen och därmed har alltså gaffeln i höger hand intagit platsen som fint bordsskick. Men vänder vi på det och ser på motsatsen till ?fina? formella middagar så har gaffeln i höger hand också en plats. Men nu handlar det ett bekvämt och enkelt sätt att äta, man slipper använda kniven. Skulle vi däremot titta på ?medelklassens? sätt, så anses det inte vara korrekt att ha gaffeln i höger hand, då ska besticken användas växelvis och detta lär sig barnen redan från början, både hemma och på dagis eller i skolan. man ser det som ett ohyfsat manér och har inte insett att det är ?fint? bordsskick." blogg.vett-och-etikett.com/etiquette-letter-bordskick-fran-gaffel-till-fagelben/
Är vänterhänt och har gaffeln i vänster hand. Har även skeden i vänster hand.
Eftersom jag är högerhänt håller jag alltid gaffel i höger hand och kniven i vänster så att man kan skära i maten utan att sprida den över hela bordet.
Användes pinnar hålls dessa i höger, sked likaså och om jag äter på indiskt vis så är det självklar höger (för i indisk tradition så får man inte använda vänster hand att äta med då den är ?smutsig?).
Jag vill vända på det och fråga: Varför håller du kniver i höger hand?
Orsaken (waaaaay back) till att vi håller gafffeln(skeden på den tiden) i vänster hand är för att vi håller kniven i den starka högerhanden, om man var högerhänt och vice versa. Det är också därför många högerhänta byter hand när de skurit klart (om man inte är på nobelfesten eller så, då).