• Siqueen93

    Ska barn få använda mobiler, dator, ipad m.m.?

    Dagens samhälle idag är inte bra!
    Tycker ni små barn ska få använda era mobiler, datorer, ipads m.m.? Fick vi det när vi var små? Skulle knappas tro det.. Varför ger ni era kära barn detta??

    Förstår inte hur lata och tråkiga föräldrar är där ute.. Själv är man ute i skog och mark varje dag! Håll leken i liv ute i naturen, låt era barn få springa och leka! inte sitta vid några osociala och omedvetna apparater.

    Har ni tänkt på strålning ni ger era barn?
    Har ni tänkt på barnens hjärna inte är fullt utvecklade! En ipad och dator, mobil är inte bra för små barn!

    Vill veta vad andra tycker om detta!

  • Svar på tråden Ska barn få använda mobiler, dator, ipad m.m.?
  • TrueMeaning

    Förr fick vi papper och penna när man skulle skriva i skolan.

    Vad får man idag? Jo en iPad för flera tusen!

    Vad hände med hederliga gamla pennan?!

    Idag orkar inte dagens ungdomar skriva en uppsats utan att ha en dator eller surfplatta framför sig. Är inte det sjukt?

    Förstår om det underlättar för skolan att slippa ha koll på en massa papper osv, men för eleverna innebär också iPad / dator att skrivstilen försämras något så fruktansvärt!

  • straw2008

    Många skriver att man är lat som förälder om man låter de kolla på tv, på vilket sätt då ? Är mina barn ute på tomten eller leker i sina rum gör de ändå de SJÄLVA. Inte så att jag är med dom liksom ?


    I kinamockaskogen.....
  • straw2008

    O ni som tycker man ska använda blyerts o suddgummi o bara leka med kottar... ni är på väg att bytas ut. Generationskifte. o TUR är väl det. Ush för gammeldagsa fröknar o lärare.


    I kinamockaskogen.....
  • sextiotalist

    Jag ser inga problem med detta. Det ena "problemet" är att min brorson stup i kvarten ringer sin faster från sin fars mobil.

  • BlippBlopp
    Tow2Mater skrev 2014-03-20 01:48:37 följande:
    Varfor just när de borjat skolan? Vad är så "magiskt" med det datumet?
    Det finns inget magiskt alls med det datumet.

    Jag menade inte ordagrant att de ska ha med sig padda och iPhone till första skoldagen...

    Bara att barn under 7 år inte har någon användning av såna leksaker. Speciellt inte när de är så beroendeframkallande.

    De har tillräckligt med fantasi för att ha lika roligt med tex plastdjur, bilar, whatever.
  • Rocket Mania

    Jag blir så sjukt trött på sådana här nyanslösa diskussioner. Det är verkligen patetiskt. 

    Jag kan tänka mig att ni skulle döma ner både mig och min unge totalt när vi åker tunnelbana och han får spela tiden det tar hemifrån och tills vi kommer dit vi ska. Sammanlagt rör det sig om maximalt en timme i veckan. Vad ni inte ser är att vi är på väg till träningen, att han tränar 5 dagar i veckan och är extremt atletiskt, stark, frisk och vältränad. Ni ser inte heller all tid han redan lagt ner på sina läxor och den tid han får över mellan skola, träning, familj och läxor som går till att leka med kompisar (gärna utomhus). Ändå sitter ni där och pekar finger, dömer ut och ser bara svart eller vitt i er trånga lilla värld.

    Ett gott råd är att försöka se livet i lite fler nyanser än svart och vitt. Vad vet ni egentligen om det ni ser en sväng på stan eller hemma hos någon? 

  • Ingram
    BlippBlopp skrev 2014-03-20 08:52:52 följande:
    Det finns inget magiskt alls med det datumet.
    Jag menade inte ordagrant att de ska ha med sig padda och iPhone till första skoldagen...
    Bara att barn under 7 år inte har någon användning av såna leksaker. Speciellt inte när de är så beroendeframkallande.
    De har tillräckligt med fantasi för att ha lika roligt med tex plastdjur, bilar, whatever.
    Så det ena utesluter det andra?
    Min son har både lekt med bilar...men också använt ipad!
  • Vanilj L
    TrueMeaning skrev 2014-03-20 07:20:13 följande:
    Förr fick vi papper och penna när man skulle skriva i skolan.
    Vad får man idag? Jo en iPad för flera tusen!
    Vad hände med hederliga gamla pennan?!

    Idag orkar inte dagens ungdomar skriva en uppsats utan att ha en dator eller surfplatta framför sig. Är inte det sjukt?
    Förstår om det underlättar för skolan att slippa ha koll på en massa papper osv, men för eleverna innebär också iPad / dator att skrivstilen försämras något så fruktansvärt!

    Vi har både penna, papper och datorer här hemma Glad
  • Ingram
    Vanilj L skrev 2014-03-20 10:46:05 följande:

    Vi har både penna, papper och datorer här hemma Glad
    Hör och häpna men vi också...precis som barnen har i skolan.
  • Hälsa
    Ingram skrev 2014-03-19 17:53:05 följande:
    Varför ska dem inte göra det? min 7- åring har visserligen varken instagram eller fb men han tittar på youtube och spelar spel på sidor.
    Strålningen ska man vara orolig för och man bör därför begränsa användandet men att ta bort det helt ser jag ingen anledning till, vi lever trots allt med strålning omkring oss hela dagarna.
    Jag tycker inte att man skall ge sina barn trådlösa leksaker och därigenom eventuellt en bra start på en tumör. WHO har klassat trådlöst lika cancergent som  Bly och DDT. Europarådet vill att man skall varna för trådlös teknik och absolut inte ha tekniken i närheten av barn. (se resolution 1815 vår 2011) Bara för att andra omedvetna föräldrar bestrålar sina barn ger det inte oss medvetna rätten att bestråla våra egna barn. Vi som föräldrar är de enda som kan agera för att skydda det käraste vi har det vill säga våra barn. Jag hoppas att alla som har barn håller med och inte försvarar trådlös teknik i stället för era barns nuvarande och framtida hälsa.
  • sextiotalist

    Det fanns inte mobiler när jag var liten och knappt när sambons barn var små. När mitt barn var i förskoleåldern så var datorerna lite mer klumpigare och mobiler fanns (men då för att ringa med och skicka sms) men ja, när vi köpte vår första dator så fick vårt barn egna spel och hålla på med.


    Jag tror att för mycket och för lite skämmer allt.


    Nej, alla barn var inte ute och lekte i skogen i min generation. Själv var jag en person som hellre satt och läste än lekte.


    Hade mobil, Ipad och sådant funnits när jag växte upp, så hade jag troligen föredragit detta. Jag har aldrig varit en som gillat att leka sådär jättemycket, inte ens som liten.


    Det roligaste jag visste när jag var på landet på somrarna var att spela kort med min mormor eller lägga patiens

  • Radhuspinglan

    Jag anser inte att dator och iPad är enbart "vuxenverktyg". Min som får använda iPhone, iPad, MacBook, osv. Jag tror att man gör sitt barn en otjänst om man håller dessa saker ifrån barnet.

  • Texasthecat

    Jag fick använda dator, TV och TV.spel som barn. Hade ingen nytta av att låna pappas mobil då den bara gick att ringa med och vi hade hem telefon.

    Mina barn får använda dem samt även iPad. Barnens iPad har många bra appar som är speciellt anpassade för deras ålder. Samma på datorn.


    Mina Älsklingar Haylie 20/9-10, Natahan 20/9-10, Kaoru 10/5-13 samt sambon Kenji...
  • Radhuspinglan
    Hälsa skrev 2014-05-18 07:33:28 följande:
    Jag tycker inte att man skall ge sina barn trådlösa leksaker och därigenom eventuellt en bra start på en tumör. WHO har klassat trådlöst lika cancergent som  Bly och DDT. Europarådet vill att man skall varna för trådlös teknik och absolut inte ha tekniken i närheten av barn. (se resolution 1815 vår 2011) Bara för att andra omedvetna föräldrar bestrålar sina barn ger det inte oss medvetna rätten att bestråla våra egna barn. Vi som föräldrar är de enda som kan agera för att skydda det käraste vi har det vill säga våra barn. Jag hoppas att alla som har barn håller med och inte försvarar trådlös teknik i stället för era barns nuvarande och framtida hälsa.

    Källkritik är något du kanske borde ägna lite mer tid till... Och kanske börja använda ett logiskt tänkande och lite sunt förnuft . Naturkunskapen skulle du nog inte ha sovit bort heller. ;)
  • Arbetsvegan
    Hälsa skrev 2014-05-18 07:33:28 följande:
    Jag tycker inte att man skall ge sina barn trådlösa leksaker och därigenom eventuellt en bra start på en tumör. WHO har klassat trådlöst lika cancergent som  Bly och DDT. Europarådet vill att man skall varna för trådlös teknik och absolut inte ha tekniken i närheten av barn. (se resolution 1815 vår 2011) Bara för att andra omedvetna föräldrar bestrålar sina barn ger det inte oss medvetna rätten att bestråla våra egna barn. Vi som föräldrar är de enda som kan agera för att skydda det käraste vi har det vill säga våra barn. Jag hoppas att alla som har barn håller med och inte försvarar trådlös teknik i stället för era barns nuvarande och framtida hälsa.
    Kan du hjälpa mig att förstå en sak, du verkar ju vara insatt?

    Du vet kanske att jorden har ett naturligt magnetfält? Det ger upphov till ett gigantiskt strålningfält. Är inte det också farligt? det borde det ju vara om det är strålningen som är cancerogent! i så fall borde vi alla å omkring i blydräkter, om ens det skyddar (är för oinsatt för att veta).

    Å andra sidan såg jag på ett tv-program som handlade om el-allergi. Hon pratade om att det finns smutsig strålning och ren strålning. Det från lysrör och dammsugare var smutsigt medan det från kylen och TVn var ren.

    Kan du på någotvis bekräfta detta och förklara för en novis som mig hur det egentligen ligger till med jordens magnetfält, ren- respektive smutsig strålning?
  • Radhuspinglan
    Arbetsvegan skrev 2014-05-18 10:13:45 följande:
    Kan du hjälpa mig att förstå en sak, du verkar ju vara insatt? Du vet kanske att jorden har ett naturligt magnetfält? Det ger upphov till ett gigantiskt strålningfält. Är inte det också farligt? det borde det ju vara om det är strålningen som är cancerogent! i så fall borde vi alla å omkring i blydräkter, om ens det skyddar (är för oinsatt för att veta). Å andra sidan såg jag på ett tv-program som handlade om el-allergi. Hon pratade om att det finns smutsig strålning och ren strålning. Det från lysrör och dammsugare var smutsigt medan det från kylen och TVn var ren. Kan du på någotvis bekräfta detta och förklara för en novis som mig hur det egentligen ligger till med jordens magnetfält, ren- respektive smutsig strålning?

    Men, alltså, hahahahohohohihihihahahhahahahaha!
  • Author7

    Jag förstår inte syftet med att ge en ipad till en tre åring. Jag menar i värsta fall kanske barnet råkar ha sönder den. När man är i den åldern vill man ju slå allt i golvet osv. Barn behöver hållbara leksaker som det var förut. De behöver leka ute. Däremot när man börjar i skolan när man är 6-7 år då kanske man måste börja använda det eftersom datorn är så pass viktig  i dagens samhälle. Men som sagt jag tror att yngre barn får mera ut av det  när börjar skolan. 

    Sen när det gäller mobiler så är det väl bättre att ni inte låter barnen gå omkring ensamma tills de börjar i skolan. Och då ge dem endast en mobil som de kan ringa och smsa med. Jag tycker barn borde få förstå värdet av pengar själva innan du ge dem elektroniska apparater som man kan betala med. Ge dem kontakter om ibland som veckopeng men jag tycker att tills de är åtminstone tonåringar innan man introducerar elektroniska pengar. 

    När det gäller strålningen kan det vara en fördel att minska på den. Se till att barnet får komma ut och leka i friska luften istället. 

  • Author7
    Author7 skrev 2016-12-27 11:35:06 följande:

    Jag förstår inte syftet med att ge en ipad till en tre åring. Jag menar i värsta fall kanske barnet råkar ha sönder den. När man är i den åldern vill man ju slå allt i golvet osv. Barn behöver hållbara leksaker som det var förut. De behöver leka ute. Däremot när man börjar i skolan när man är 6-7 år då kanske man måste börja använda det eftersom datorn är så pass viktig  i dagens samhälle. Men som sagt jag tror att yngre barn får mera ut av det  när börjar skolan. 

    Sen när det gäller mobiler så är det väl bättre att ni inte låter barnen gå omkring ensamma tills de börjar i skolan. Och då ge dem endast en mobil som de kan ringa och smsa med. Jag tycker barn borde få förstå värdet av pengar själva innan du ge dem elektroniska apparater som man kan betala med. Ge dem kontakter om ibland som veckopeng men jag tycker att tills de är åtminstone tonåringar innan man introducerar elektroniska pengar. 

    När det gäller strålningen kan det vara en fördel att minska på den. Se till att barnet får komma ut och leka i friska luften istället. 


    * kontanter. 
Svar på tråden Ska barn få använda mobiler, dator, ipad m.m.?