• Mrs Fii

Någon annan med komplikation vasa previa?

Är det någon annan som fått reda på att ni har gravidkomplikationen vasa previa? Alltså lågt sittande moderkaka där även kärl växer utanför navelsträngen och täcker livmodermunnen.
    Känner mig ensammast i världen med detta och det hade varit skönt att diskutera med någon annan.

• Svar på tråden Någon annan med komplikation vasa previa?
  • Cynric
    Mrs Fii skrev 2014-04-02 12:50:58 följande:
    Ojdå, men gick allt bra med första? Det är precis det jag är rädd för. Har inte haft någon blödning förutom ytterst lite i vecka 14 men är rädd att det plötsligt kommer och jag har en bit till sjukhus. Då hinner vi inte in i tid vad jag förstått. Vad jobbigt att det redan börjat blöda för dig igen. Är du sjukskriven nu då?

ja börjar det blöda har man tyvärr inte mycket spelrum därför blev jag inlagd. Fick inte ens gå och duscha de 3 första dagarna *urk* Jag är sjukskriven denna vecka ut sen ska jag nog jobba igen. Jobbar på kontor så jag sitter ju still. Ska på ul fredag nästa vecka för att se om blodet som ligger i livmodern absorberats av kroppen eller vad vi ska göra. Går det här vägen kommer jag bli planerat snittad.
  • Mrs Fii
    Cynric skrev 2014-04-02 12:55:10 följande:

ja börjar det blöda har man tyvärr inte mycket spelrum därför blev jag inlagd. Fick inte ens gå och duscha de 3 första dagarna *urk* Jag är sjukskriven denna vecka ut sen ska jag nog jobba igen. Jobbar på kontor så jag sitter ju still. Ska på ul fredag nästa vecka för att se om blodet som ligger i livmodern absorberats av kroppen eller vad vi ska göra. Går det här vägen kommer jag bli planerat snittad.
    Vad jobbigt för dig. Förstår om det känns långt till nästa fredag.

Jag kommer antagligen få mitt planerade snitt 37+0 men är så orolig om något skulle hända innan. De vill inte göra det tidigare eller lägga in mig för de tror inte jag kommer föda tidigare. I morgon är det läkarbesök och kontroll och vi ska lägga upp en plan för snittet.
  • Cynric
    Mrs Fii skrev 2014-04-02 13:41:45 följande:
    Vad jobbigt för dig. Förstår om det känns långt till nästa fredag. Jag kommer antagligen få mitt planerade snitt 37+0 men är så orolig om något skulle hända innan. De vill inte göra det tidigare eller lägga in mig för de tror inte jag kommer föda tidigare. I morgon är det läkarbesök och kontroll och vi ska lägga upp en plan för snittet.

jag blev inlagd med sängläge och ctg varannan timme dygnet runt för att se att inget värkarbete drog igång. Var dock placenta avlossning som orsakade akut snittet. Konstigt ändå att samma komplikation kan ge olika vård!
  • Mrs Fii
    Cynric skrev 2014-04-02 14:13:42 följande:

jag blev inlagd med sängläge och ctg varannan timme dygnet runt för att se att inget värkarbete drog igång. Var dock placenta avlossning som orsakade akut snittet. Konstigt ändå att samma komplikation kan ge olika vård!
    Jag tror att det beror på att jag inte har haft någon blödning (än)

Men i Sverige jobbar man så här fick jag sagt till mig. Tillhör näl, Trollhättan. Får jag fråga vilket sjukhus du tillhör?
  • Cynric
    Mrs Fii skrev 2014-04-02 14:33:28 följande:
    Jag tror att det beror på att jag inte har haft någon blödning (än) Men i Sverige jobbar man så här fick jag sagt till mig. Tillhör näl, Trollhättan. Får jag fråga vilket sjukhus du tillhör?

ja jag hade ju haft en blödning. jag tillhör sundsvalls sjukhus.
  • Mrs Fii

Idag var det återbesök angående "min diagnos "vasa previa" . Nu visade det sig mot alla odds att så inte var fallet och moderkakan flyttat sig upp och inga kärl fanns vid cervix. Det är alltså från helt omöjligt till att föda till helt som det ska och en vanlig förlossning som väntar. Blir ingen april bebis utan vi väntar in bf 14 maj i stället. Här har jag alltså gått i två veckor med oro och ångest i onödan.

Bebisen är dock lite liten så det blir ytterligare kontroll om tre veckor då även moderkakan kommer tas en titt på igen. Vilken lycka!!!

• Cynric

Men va skönt för dig! Verkligen det bästa du kunde fått höra

• Zoey

Får jag bara fråga hur ni har fått veta att ni har placerat Previa? Upptäcktes det vid rul? En vän till min närmsta kompis hade det men visste inte om det. De förlorade sitt barn vid förlossningen som dog av blodförlusten. Den historien har verkligen satt skräck i mig och jag är livrädd för att råka ut för samma sak.

• Cynric
    Zoey skrev 2014-04-07 14:21:53 följande:
    Får jag bara fråga hur ni har fått veta att ni har placerat Previa? Upptäcktes det vid rul? En vän till min närmsta kompis hade det men visste inte om det. De förlorade sitt barn vid förlossningen som dog av blodförlusten. Den historien har verkligen satt skräck i mig och jag är livrädd för att råka ut för samma sak.

Jag fick veta det i v 36 då jag fick en liten avlossning på moderkakan och blödde. Om jag inte börjat blöda då hade jag aldrig vetat och förmodling hade min son inte överlevt förlossningen.

Är gravid nu och kommer begära ett exta UL i v 30 samt planerat snitt.
  • Zoey
    Cynric skrev 2014-04-07 17:51:43 följande:
    Jag fick veta det i v 36 då jag fick en liten avlossning på moderkakan och blödde. Om jag inte börjat blöda då hade jag aldrig vetat och förmodling hade min son inte överlevt förlossningen. Är gravid nu och kommer begära ett exta UL i v 30 samt planerat snitt.

Men fy! Verkligen tur att du fick en blödning där. Förstår att du begär extra koll nu och planerat snitt.
  • iser

Min dotter hade oupptäckt vasa previa och det höll på att sluta så illa som det bara kan. Jag hade en normal graviditet och två dagar innan BF fick jag störtblödning och fick komma på undersökning. De förstod inte hur mycket blod det rörde sig om. Jag blev hemskickad och sedan hände samma sak igen men de hittade inget fel. (De hade kunnat ta ett enkelt PH-prov). 

Själva förlossningen började med vattenavgång och jag gick hemma med min tens-apparat och kom i till förlossningen när jag var öppen 5 cm. Tidigt märkte de att det var fel på hjärtljuden och jag fick en förlossningssal. När jag var öppen 9 cm gick dotterns hjärtljud ner till 3 slag per minut och det blev katastrofsnitt.

Dottern fick blodtransfusion och var illa däran. Hon fick njursvikt och leversvikt i följd av syrebristen och det var lång tid i sorg och ovisshet på IVA. Idag, snart fem år senare har jag en frisk men liten femåring som har en njurfunktion på 50 % men lever och det är lycka.

Det värsta i denna kråksång är att jag först fick reda på vad som hade hänt i och med min andra graviditet tre ¨år senare. på återbesöket efter min första förlossning så nämndes inget om vasa previa vilket jag tror beror på att de inte upptäckte det när jag kom in med mina blödningar.

Andra graviditeten var helt normal men jag fick gå på många kontroller och graviditeten följdes av en helt normal vaginal förlossning.

Om man bara upptäcker vasa previa så verkar det som riskerna är små då man får kejsarsnitt. 

• renegade01

Att dom skickade hem dig!!??? På mig tog de prover när jag kommit in mer ambulans av kraftiga blödningar och de tog provet nästan direkt som konstaterade att det var bebisens blod. Ett katastrofsnitt och 3 blodtransfusioner senare var han fullt återställd - även om detta också kunde slutat på värsta tänkbara sätt om inte allting hade flutit på rätt!

• iser
    renegade01 skrev 2014-05-14 06:39:41 följande:
    Att dom skickade hem dig!!??? På mig tog de prover när jag kommit in mer ambulans av kraftiga blödningar och de tog provet nästan direkt som konstaterade att det var bebisens blod. Ett katastrofsnitt och 3 blodtransfusioner senare var han fullt återställd - även om detta också kunde slutat på värsta tänkbara sätt om inte allting hade flutit på rätt!
    Var födde du? Jag födde i Uppsala och kan i efterhand bli fruktansvärt arg på hur jag behandlades. Det de hade skrivit i mina journaler var Initialblödning? och även om jag var förstagångsföderska så var jag 100 procent säker på att det inte var det det rörde sig om. När blodet kom var det som att vattnet gick och när bm undersökte mig så fick hon ut mängder med levrat blod. De undersökte mig med vanligt UL, inte ens kontrast och inga prover på blodet togs.
  • renegade01

I Kalmar! Usch, kan verkligen förstå att du är arg... Jag tror att mitt vatten gick samtidigt som blodet kom ut första gången. Tror jag såg slemproppen i all panik också. Kan verkligen inte fatta att de tog ett så enkelt blodprov. De tog bara blodet på en tops och doppade i nån vätska. Blev det brunt var det bebisens blod och blev det rött var det mitt (eller tvärt om, minns inte riktigt). Men otroligt simpelt och det borde alltid göras om det blöder...

• iser
    renegade01 skrev 2014-05-19 22:16:53 följande:
    I Kalmar! Usch, kan verkligen förstå att du är arg... Jag tror att mitt vatten gick samtidigt som blodet kom ut första gången. Tror jag såg slemproppen i all panik också. Kan verkligen inte fatta att de tog ett så enkelt blodprov. De tog bara blodet på en tops och doppade i nån vätska. Blev det brunt var det bebisens blod och blev det rött var det mitt (eller tvärt om, minns inte riktigt). Men otroligt simpelt och det borde alltid göras om det blöder...
    Det är ju det som är så viktigt. Det är superenkelt att se om man har vasa previa när man blöder och det är relativt simpelt att se det med UL också om man har kontrastultraljud. Vilken tur att de gjorde det på dig. Jag läste att 95 procent av barnen dör vid oupptäckt vasa previa. Så jag känner någonstans att jag är så tacksam samtidigt som jag kan konstatera att det inte berodde på vården. Efter att man fått ett sjukt barn så tar det lång tid att bearbeta det. Man skyller på sig själv. Jag förstod genom googlande att det kanske var vasa previa men det var först när jag tjuvläste journalerna hos aurora-mottagningen i väntan på nr 2 jag fick det på pränt. Jag undrar hur många föräldrar som mister sina små men där de inte får reda på vad det berodde på och hur lätt det är att förebygga?

Det är ju så pass ovanligt att det inte är säkert att många stöter på det under sin yrkesverksamma karriär så det kanske glöms bort på sjukhusen?
  • Anonym (LA)

Hej! Puffar tråden och ställer frågan om någon har haft Vasa Previa nyligen och planerat snitt samt när i tid ni blivit rekommenderade att genomföra snitt?

Jag har fått rekommendation 37+0 (pga att väga risken för att förlossning startar och kärl brister mot risker med prematur bebis). Jag känner lite oro för att 37+0 är försent och det hade varit intressant att veta när ni andra med Vasa Previa blivit snittade :) 

Svar på tråden Någon annan med komplikation vasa previa?