renegade01 skrev 2014-05-19 22:16:53 följande:
I Kalmar! Usch, kan verkligen förstå att du är arg... Jag tror att mitt vatten gick samtidigt som blodet kom ut första gången. Tror jag såg slemproppen i all panik också. Kan verkligen inte fatta att de tog ett så enkelt blodprov. De tog bara blodet på en tops och doppade i nån vätska. Blev det brunt var det bebisens blod och blev det rött var det mitt (eller tvärt om, minns inte riktigt). Men otroligt simpelt och det borde alltid göras om det blöder...
Det är ju det som är så viktigt. Det är superenkelt att se om man har vasa previa när man blöder och det är relativt simpelt att se det med UL också om man har kontrastultraljud. Vilken tur att de gjorde det på dig. Jag läste att 95 procent av barnen dör vid oupptäckt vasa previa. Så jag känner någonstans att jag är så tacksam samtidigt som jag kan konstatera att det inte berodde på vården. Efter att man fått ett sjukt barn så tar det lång tid att bearbeta det. Man skyller på sig själv. Jag förstod genom googlande att det kanske var vasa previa men det var först när jag tjuvläste journalerna hos aurora-mottagningen i väntan på nr 2 jag fick det på pränt. Jag undrar hur många föräldrar som mister sina små men där de inte får reda på vad det berodde på och hur lätt det är att förebygga?
Det är ju så pass ovanligt att det inte är säkert att många stöter på det under sin yrkesverksamma karriär så det kanske glöms bort på sjukhusen?