• Alexi

Hur reagerar ni på förskolans varningar om att det tex går magsjuka?

Idag fick vi mail om att det går magsjuka på förskolan och jag fick sen höra att två barn på dotterns avdelning blivit hemskickade, en hade kräkts på förskolan. Vi har ovanligt mycket speciella och roliga saker inplanerade denna vecka, inkl en resa i helgen (och saker som inte kan bokas om), så vi känner oss nu halvt hysteriska i nojor över smittorisken och funderar över alla tänkbara scenarier med inkubationstid, smitta osv. Önskar väldigt att jag inte vetat något eftersom jag inte kan påverka något, vi kan ju tyvärr inte vabba förebyggande och smittan kan redan ha skett dessutom.

Hur brukar ni reagera på sådan här information?

• Svar på tråden Hur reagerar ni på förskolans varningar om att det tex går magsjuka?
  • Alexi

Vinterankan: vi reagerade just så nu bestämde vi oss för. Vi har barnen hemma nu i tre dagar och jobbar hemifrån. Känns desperat men vi är ganska desperata.

• modsey

inte nämnvärt alls, jag är ganska osjåpig när det kommer till magsjukor. Hade jag en resa inbokat skulle jag försöka hålla dem hemma, men det skulle jag om det var massa influensor, vattkoppor eller annat också som florerade .

• Carolina01

Försöker prata med barnen om att inte stoppa saker i munnen och om hur viktigt det är att tvätta händerna med tvål efter toalettbesök och innan mat! Så byter vi kläder och tvättar av oss extra noga när vi kommer hem! Tyvärr är vi sånna som nästan alltid åker på dessa magsjukor, tröttsamt i längden...

• Aquavit

Vid något tillfälle skulle vi till fjällen någon dag senare när vi såg varningen, då tog jag faktiskt semester en dag extra och var hemma med barnen och höll tummarna för att de inte redan var smittade... Det gick bra den gången.
    Annars pratar vi handtvätt och håller tummarna, vi brukar klara oss hyfsat.

• Lovizas Mamma

Jag bryr mig inte, jag tror vi är immuna mot dom flesta magsjukor. 12 åringen och 4aåringen har haft 1 gång, 3-åringen är dock inne på sin 3dje i skrivandets stund och har idag hållt på i 5 dagar :( sambon ingen under vårt förhållande, jag har haft 2 st under dom senaste 20 åren,

• isolande

Vi har stora hemma nu när mannen är FL med lillen. Blir mer handtvätt och spritning samt alla kläder av asap man kommit innanför dörren hemma annars.

Har varit skonade från skiten i år Drömmer

• Lindsey Egot the only one
    kaffeamanda skrev 2014-03-24 22:04:22 följande:

Japp! Handsprit och handskar har visat sig vara en falsk trygghet i massor av studier, det gör att man litar mer på dem istället för att lära sig att tvätta händerna rätt och vid rätt situationer.
    Hur tänkte du nu? Handskar är väl alltid bra och håller borta bakterier och virus från direktkontakt med huden på händerna. Det är väl ändå den bästa barriären om du ska torka spya så inget fastnar på händerna fast du tvättar dig efteråt.
  • FrokenF89
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-25 11:04:50 följande:
    Hur tänkte du nu? Handskar är väl alltid bra och håller borta bakterier och virus från direktkontakt med huden på händerna. Det är väl ändå den bästa barriären om du ska torka spya så inget fastnar på händerna fast du tvättar dig efteråt.
    Korrekt. Handskar skyddar utmärkt så länge det är rätt sorts handskar. Finns ju dock handskar av material som bara är till för städning också och de kan släppa in bakterier, virus och andra snuskiga partiklar ändå! :)
  • Lindsey Egot the only one
    FrokenF89 skrev 2014-03-25 11:11:23 följande:
    Korrekt. Handskar skyddar utmärkt så länge det är rätt sorts handskar. Finns ju dock handskar av material som bara är till för städning också och de kan släppa in bakterier, virus och andra snuskiga partiklar ändå! :)
    Nu tänker jag på de handskar man har i vården och som de flesta förskolor köper in idag.
  • glassen

Jo, jag tycker det känns hemskt stressande om det kommer någon sådan smitta vid en så olämplig tidpunkt. Samtidigt är jag glad att förskolan informerar och det är ju inget att göra åt. Man kan inte vabba när barnet inte är sjukt och jag kan inte vara från mitt jobb med kort varsel heller. Så det är bara att hålla tummarna i de lägena.
    Som tur är har ingen semester blivit förstörd ännu, men däremot två jular (jag är en sån som älskar julen och verkligen ser fram emot den). Men sånt är livet med småbarn, man kan inte planera allt.

• mammalovis

Nu när jag är föräldraledig, så håller jag dottern hemma om det florerar mycket. Förskolan ringde vid ett tillfälle då många var sjuka och någon hade kräkts på avdelningen bredvid och hade syskon på vår. Vi höll oss hemma en vecka, men åkte på det veckan efter tyvärr. Dock vet jag ju inte om vi smittades på förskolan, öf eller någon helt annanstans.

Annars håller jag tummarna att vi slipper, men är mer observant på om dottern visar symtom. Sedan byter vi alltid kläder på kvällen och försöker hålla bra handhygien. En självklarhet är ju egen handduk i badrummet.

Svar på tråden Hur reagerar ni på förskolans varningar om att det tex går magsjuka?