• Alexi

Hur reagerar ni på förskolans varningar om att det tex går magsjuka?

Idag fick vi mail om att det går magsjuka på förskolan och jag fick sen höra att två barn på dotterns avdelning blivit hemskickade, en hade kräkts på förskolan. Vi har ovanligt mycket speciella och roliga saker inplanerade denna vecka, inkl en resa i helgen (och saker som inte kan bokas om), så vi känner oss nu halvt hysteriska i nojor över smittorisken och funderar över alla tänkbara scenarier med inkubationstid, smitta osv. Önskar väldigt att jag inte vetat något eftersom jag inte kan påverka något, vi kan ju tyvärr inte vabba förebyggande och smittan kan redan ha skett dessutom.

Hur brukar ni reagera på sådan här information?

• Svar på tråden Hur reagerar ni på förskolans varningar om att det tex går magsjuka?
  • Duckan

Ett litet oooh och sen hålla tummarna. Brukar gå rätt bra, vi har bra immunförsvar.

• Marina80

Brukar inte reagera alls. Så svårt att undvika. Blir dom sjuka så blir dom. Ser det snarare som en uppmaning att hålla lite extra koll på barnen och att hålla dom hemma vid minsta misstanke om nämnd sjukdom.

• Scruffy

Tvätta händerna ordentligt så fort ni kommer hem. Alla kläder i tvättkorgen varje dag.

• Tramptass

Jag håller extra koll på barnet bara för att se om han visar något symtom. Hålla hemma förebyggande går ju bara om man är hemma med mindre syskon eller är arbetslös.

• cosinus

Det är ju bara hålla tummarna och kan jag inget göra vill jag helst inte veta. Förra året missade jag att det gick magsjuka på dagis 4 månader, superskönt vara lyckligt ovetandes :)

• kaffeamanda

Inte mycket man kan göra när man jobbar, det går ju inte att vabba bara för att andra barn är sjuk. Hade jag varit arbetslös så hade jag nog haft barnen hemma.

• Queenie70

Tänker "usch" och håller tummarna. Inga extra åtgärder, förutom vid löss, då jag kollar håret varje dag och sprayar förebyggande medel. Tror jag skulle svimma av förskräckelse om vi fick med löss hem.

• Shorona

Typ "jaha, nu är det dags igen". Och handla lite extra på vägen hem så vi har mat för flera dagar(färskvaror alltså) utifall att vi drabbas.

• Frontline

OK och rycker på axlarna vad mer kan man göra när man måste jobba och ha barnen på dagis...
    Senaste veckorna har det gått både magsjuka, vattkoppor, nån lurig virusfeber och nu senast idag var det nåt barn som hade löss...

Barnen har åkt på magsjuka och virusfeber som tur är har alla haft vattkoppor innan så då återstår väl att dom får löss nu...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Mercurialis

När jag jobbar, finns det inte så mycket att göra mer än att hålla tummarna för att barnen inte blir smittade. När jag var föräldraledig brukade jag hålla det äldre syskonet hemma, när lappar om "magsjuka i huset" kom upp i kapprummet på förskolan. Det hände att jag vände i dörren och gick hem igen med mitt barn.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Hur reagerar ni på förskolans varningar om att det tex går magsjuka?